Gå til innhold

Bo med en trafikkert vei. Erfaring?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tre ting som er viktig når man kjøper bolig: beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. 

Du kan gjøre nær sagt HVA DU VIL med leiligheten du kjøper, innendørs. Beliggenheten kan du ALDRI gjøre noe med. 

Det finnes tusenvis av leiligheter rundtomkring. Du MÅ ikke kjøpe denne.

Anonymkode: d10b9...c7b

Kjøper ikke leiligheten fordi jeg MÅ, men fordi jeg VIL 😊Har ikke råd til allverdens og har vært på et par visninger og sett på Finn, men denne falt best i smak. Spiller ingenrolle om det finnes tusenvis rundt om kring nå nesten alle blir for dyre

Anonymkode: b791e...118

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper ikke leiligheten fordi jeg MÅ, men fordi jeg VIL 😊Har ikke råd til allverdens og har vært på et par visninger og sett på Finn, men denne falt best i smak. Spiller ingenrolle om det finnes tusenvis rundt om kring nå nesten alle blir for dyre

Anonymkode: b791e...118

Hvordan takler du støy til vanlig? Blir du sliten eller klarer du å koble det ut? Jeg har flyttet fra landet og bor veldig sentralt med støy i by nå og jeg plages ikke av støyen. 

Anonymkode: e1fbb...a6d

• Liker 1
Gjest Geirfuglen
Skrevet
På 6.8.2018 den 8.32, AnonymBruker skrev:

Man blir vant med slike lyder. Flyttet fra byen der det var mye trafikk til landet, med få biler. Tok flere måneder før jeg falt til ro, fordi jeg var vant med susingen fra biler.

Anonymkode: e53f5...12d

Og noen av oss blir ikke vant til det, det irriterer oss bare mer og mer.

Tror hovedpri for meg ville vært at det ikke var en trafikkert vei i nærheten, det meste annet kan man liksom gjøre noe med.

• 6 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bodd ved en trafikkert vei i mange år. Har aldri plaget oss, vi har derimot vært særdeles fornøyde med hvor flott og stort hus og hage vi fikk for pengene. Vet at mange sladrer stygt om husene langs veien her og om hvor grusomt det må være å bo her, men vi har det veldig behagelig. Var mye mer styr og bråk når vi bodde midt inne på et boligfelt og unger ringte på dørklokka nonstop 😅 Nei herfra må de bære meg ut med føttene først, vi har alt fra nydelig utsikt og førsteklasses ventilasjonssystem til enorme vindusflater, stort vaskerom og diger hage 😇

Anonymkode: ffd8c...6c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du det er relevant for TS 6 år senere?

Anonymkode: d0d70...70d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2018 den 15.13):

Var på visning på en fin leilighet i går som jeg likte veldig godt. Har ikke den beste økonomien, så kan ikke velge og vrake akkurat, men denne var innafor. Bygd på 70tallet, men nyoppusset og 59 kvm. Gode bussforbindelser og rolig nabolag i følge megler, MEN leiligheten ligger med en ganske trafikkert vei som jeg ser rett ned på, noe som gjør meg usikker 

Aner ikke hvordan dette kommer til å bli. Om jeg vil bli GAL av trafikkstøyen eller om jeg vil venne meg til det og ikke bry meg. Soverommet vender ut mot veien og har jeg vinduet oppe, så hører jeg det godt. Blir nødt til å sove med ørepropper i så fall. Men er usikker og har ikke bodd med en trafikkert vei siden jeg var barn.

Dere som bir med en trafikkert vei, går det greit synes dere?

Takk på forhånd 🙂

Anonymkode: 24b3f...1ef

Jeg har bodd ved en trafikkert vei i 9 år, irriterende når jeg sitter ute, verandaen er ned mot veien, hører ikke så mye inne. Må si det er deilig når jeg er på besøk med folk som ikke har trafikken så nær huset, stilt og fredelig. Liker huset, så får bare leve med det. Har du mulighet så kjøp der det er stillere.

Anonymkode: 35621...929

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde like ved motorveien i 9 år. Byens mest trafikkerte vei. Ingen problem. 

Nå bor jeg i et nabolag med fortau/sti som passerer rett ved stueveggen. Fy faens til trafikk og bråk!! Av folk! Døgnet rundt. Jeg holder på å blir gal, kan ikke folk se til å holde seg hjemme av og til?! Eller i  hvert fall bruke innestemme ute. 

Jeg hadde tatt motorvei/bilvei fremfor gangvei og fortau any day. 

Jeg forbannet motorsyklene om sommeren som duret forbi med et helvetes unødvendig bråk som gir folk hjerteinfarkt. Skvatt til da ambulanse eller politi slo på sirenene rett ved vinduet en sjelden gang, men ellers så var bildur uproblematisk og var lett å glemme at det var der. Og jeg sover med vinduet åpent året rundt.  
Lyden av mennesker er tusen ganger verre. 

Anonymkode: 5dc46...e80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det også ha noe med alder å gjøre? Jeg bodde i Thv. Meyers gt som ung og det var helt uproblematisk, men nå er jeg over seksti og setter pris på stillhet. På en annen side flyttet min gamle mor fra stille enebolig til byleilighet og føler det tryggere med lyder og folk rundt seg.

Ts, hvis soverommets beliggenhet ikke vil forstyrre nattesøvnen din, kan du regne ut hvor mange timer du vil tilbringe på balkongen i forhold til timer i stua og da tenker jeg du ender opp med at du er mer inne enn ute og da er det forholdene inne som teller mest. Det er heller ikke et valg for livet, du kan flytte hvis alt blir galt. 

Anonymkode: f8690...3d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor rett ved en Europavei. Jeg plages veldig, og det har i grunn blitt verre og verre etterhvert som jeg ble eldre dessverre. Kan ikke flytte enda på grunn av barna, men når jeg skal flytte til mindre billig etterhvert, skal jeg ta mer hensyn til trafikk. 

Går greit å sove, men blir til tider mye støy ute i hagen

Anonymkode: 12d8b...d40

Skrevet

Helt jævelig, kan ikke sitte ute fordi man ikke hører folk. Rånere som dundrer forbi på natta. Tør ikke ha utekatt. Vinduer blir møkkete av asfaltstøv og huset må vaskes ofte grunnet det samme. Evt gatelys lyser rett inn. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det mest irriterende er når man sitter ute om sommeren og man må rope til hverandre. Ellers blir man vant til det. For min del har stedet så mange andre kvaliteter at det veier opp. 

Anonymkode: 428a9...742

AnonymBruker
Skrevet

Å bo ved en trafikkert vei er ingen problem synes jeg. Inne hører jeg kun et jevnt sus av trafikk. Ute er det egentlig kun motorsykler som er irriterende.

Anonymkode: efefe...3f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2018 den 15.13):

Var på visning på en fin leilighet i går som jeg likte veldig godt. Har ikke den beste økonomien, så kan ikke velge og vrake akkurat, men denne var innafor. Bygd på 70tallet, men nyoppusset og 59 kvm. Gode bussforbindelser og rolig nabolag i følge megler, MEN leiligheten ligger med en ganske trafikkert vei som jeg ser rett ned på, noe som gjør meg usikker 

Aner ikke hvordan dette kommer til å bli. Om jeg vil bli GAL av trafikkstøyen eller om jeg vil venne meg til det og ikke bry meg. Soverommet vender ut mot veien og har jeg vinduet oppe, så hører jeg det godt. Blir nødt til å sove med ørepropper i så fall. Men er usikker og har ikke bodd med en trafikkert vei siden jeg var barn.

Dere som bir med en trafikkert vei, går det greit synes dere?

Takk på forhånd 🙂

Anonymkode: 24b3f...1ef

Hvis soveromvinduet ditt vender mot den veien så hadde jeg tenkt meg ekstremt godt om. Jeg har bodd slik du beskriver og det var egentlig ganske uutholdelig. Å bruke ørepropper hele tiden om nettene er heller ikke et alternativ, man blir sliten av det også. Å kunne legge seg i ro og stillhet og våkne i det, til en viss grad da, er balsam for sjelen. Om natten er det mye tungtransport på veiene også, og det lager altså så jævlig med lyd.. 

Nei den leiligheten hadde vært uinteressant for meg. God søvn er grunnsteinen i mental helse, hos meg. 

Anonymkode: 47d8b...dec

AnonymBruker
Skrevet

Forskning har vist at det å bo ved høyt trafikkert vei øker risikoen for åreforkalkning, hjerteinfarkt, demens m.m. pga. støy og forurensning.

Anonymkode: 36995...ce8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forskning har vist at det å bo ved høyt trafikkert vei øker risikoen for åreforkalkning, hjerteinfarkt, demens m.m. pga. støy og forurensning.

Tviler lkke, jeg holdt ikke ut, følte meg konstant stresset. 

Anonymkode: 47d8b...dec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde tett ved et høy trafikkert vei(sone 60). Det var bare fortau som skilte huset og veien. Og i samme slengen hadde vi togbanen 100m unna, så når flytoget kom så kjente du det virkelig at det ristet i huset og bråket. Det var den verste perioden i mitt liv, vi leide leiligheten i noen måneder og aldri i livet har jeg knasket i meg så mye Paracet pga hodepine av så mye bilstøy og togstøy. Aldri i livet om jeg noen gang flytter til en slik lokasjon. Ingen livskvalitet og all den eksosdritten som fløy inn i ventiler og i lufta. Huffameg.   Jeg husker jeg gledet meg til søndager for da  var det ingen trafikk og flybussen kjørte ikke ofte. 

Anonymkode: fe07e...745

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bodde ved en trafikkkert vei tidligere (tre ulike steder), og problemet var ikke den konstante duren av biler, den ble vi vant med. Men ene gangen bodde vi rett ved en bakke, og bussene måtte gire ned å gi voldsomt med gass for å komme seg opp. Det førte til mye motordur og var ganske plagsomt. Plagde oss dog kun på sommeren når vi måtte ha vinduet åpent.  Nå bor vi i ett veldig rolig strøk og elsker det. Men, når jeg bodde like ved veien så tenkte jeg ikke noe på det egentlig, gikk helt fint. Var noe av det du ble vant med :) 

Anonymkode: 0cce3...59f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Verdens befolkning bor imidlertid stadig tettere og blir stadig mer eksponert for både støy, støv, forurensing osv. Man er som boligeier/leier strengt tatt alltid sårbar for evt omstrukturering og ombygging med mindre man bor i et vernet/fredet område.

Det viktigste er bolig og ventilasjon av god kvalitet. Boligeiere i Norge er i så henseende svært heldige både pga strenge regelverk ifht utslipp, lav befolkningstetthet samt et massivt antall avgassfrie elbiler. 

Folks psyke har også svært mye å si. Nervøse og negative mennesker finner feil og mangler uansett hvor de bor. På et sted hvor vi bodde før, flyttet naboen etter 3 mnd fordi "det var så mye bråk fra skytebanen". Den lå 5 kilometer unna....

Anonymkode: ffd8c...6c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bodde rett ved E6 da jeg gikk på vgs (hybelleilighet). Jeg vente meg til støyen iløpet av en uke eller 2. Det var først da jeg flyttet derfra til et roligere sted at det fikk opp for meg hvilket støynivå det faktisk var. Ville aldri kjøpt hus like ved trafikkert vei. 

Anonymkode: d10b9...c7b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...