Gå til innhold

Bo med en trafikkert vei. Erfaring?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på visning på en fin leilighet i går som jeg likte veldig godt. Har ikke den beste økonomien, så kan ikke velge og vrake akkurat, men denne var innafor. Bygd på 70tallet, men nyoppusset og 59 kvm. Gode bussforbindelser og rolig nabolag i følge megler, MEN leiligheten ligger med en ganske trafikkert vei som jeg ser rett ned på, noe som gjør meg usikker 

Aner ikke hvordan dette kommer til å bli. Om jeg vil bli GAL av trafikkstøyen eller om jeg vil venne meg til det og ikke bry meg. Soverommet vender ut mot veien og har jeg vinduet oppe, så hører jeg det godt. Blir nødt til å sove med ørepropper i så fall. Men er usikker og har ikke bodd med en trafikkert vei siden jeg var barn.

Dere som bir med en trafikkert vei, går det greit synes dere?

Takk på forhånd 🙂

Anonymkode: 24b3f...1ef

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det i fire år. Ikke noen motorvei, men en lokal vei hvor det stort sett var biler hele tida, og som lå rett under balkongen min (3. etasje). For meg var dette et stort problem, og hovedgrunnen til at jeg flytta. Soving var uproblematisk for soverommet lå på andre sida av leiligheten (og var lite trafikk om natta), men det å aldri ha døra til balkongen åpen eller vinduene åpne i leiligheten pga støy, det plagde meg. Brukte balkongen mye mindre enn i tidligere leiligheter, og var egentlig misfornøyd med den trafikken helt fra jeg flytta inn til jeg flytta ut. 

Veistøv var også et problem, og når jeg skulle flytte så var jeg redd det skulle gjøre det vanskelig å få solgt, og var kjempeglad at det ikke regna på visningsdagen fordi bilene bråkte mye mer i regnet.

Dette er jo veldig forskjell fra person til person, jeg ville nok ikke gjort det igjen. 

Anonymkode: 33b26...b9e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg flyttet fra en bolig langs en sterkt traffikert vei. Det var ikke noe problem innendørs, men jeg var nesten aldri ute for det var ikke noe mys. De nye eierene koser seg veldig og har laget et fint utested der de trives veldig godt, så noen har ingen problemer med det.

Anonymkode: fc0d4...f6c

• Liker 1
Gjest Autumnia
Skrevet

Dette tror jeg kommer mye an på en som person. Selv har jeg bare bodd ved traffikert vei siden jeg flyttet hjemme i fra i en alder av 19, er 26 år nå. Jeg for min del liker det «ekstra livet» fra sentrum, med både biler og støy, samme gjør samboeren min ;) Det var litt tilvenning som måtte til første månedene da jeg før har bodd på «landet» og ikke vant med å høre biler til alle døgnets tider, spesielt når jeg skulle sove, men nå er det omvent. Sliter mer med å sove når det er heeelt stille. Litt som når man har en tikkende klokke i soverommet, hater den til slutt, men pltselig tomt og stille uten 😅 

AnonymBruker
Skrevet

Det har en del med innstilling å gjøre, etter min mening. Valgte selv å flytte fra rolige omgivelser på landet til bynær bolig med en del trafikkstøy nylig. Fordi jeg likte huset og den sentrale beliggenheten først og fremst. Jeg merker godt støyen, spesielt med verandadøren åpen. Og i hagen. Ettersom jeg visste om det på forhånd, og valgte det, tillater jeg meg ikke å klage. Velger heller å ha fokus på hvor deilig det er når trafikken roer seg i 20 tiden på kvelden og glede meg over den delvise stillheten som oppstår da. Samme da vi flyttet på landet for tjue år siden; vi valgte det selv, og bodde i vakre, naturskjønne omgivelser. Det var imidlertid ganske lang vei til jobb, familie/venner etc. Jeg klaget aldri på dette. Vi valgte det, og lengre vei ble en del av pakken. På samme måte som trafikkstøy er det nå. De færreste får alt! ;) 

Leiligheten er nok billigere/mindre attraktiv pga. veien like utenfor. Du har dermed mest sannsynlig mulighet til å få mer for pengene. Rolig nabolag og nyoppusset høres bra ut. Støy blir likevel en del av pakken. Du får noe, men må akseptere en negativ faktor i tillegg. 

Anonymkode: f5f0c...35d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må bare være 100 % sikker. Likte som sagt leiligheten veldig godt, men usikker pga veien. Men så kanskje jeg ikke finner en leilighet som jeg liker godt igjen. Nå eller aldri liksom. Finner faktisk ingenting negativt med leiligheten. Bare at den ligger rett ved en trafikkert vei da

Må tenke grundig igjennom det. Vil ikke angre 

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Det kommer jo veldig an på personen og leiligheten.

Jeg bor ved en ganske så trafikkert vei, men jeg enser det lite. Leiligheten er også veldig lydisolert så er alt av vinduer igjen så hører vi faktisk ikke trafikken. Jeg tror en kan venne seg til denne støyen

Det eneste jeg irriterer meg over er alt støvet som kommer på altanen, men med tanke på at jeg er veldig glad i alt annet så blir det bare en liten bagatell

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du har et travelt liv og er lite hjemme, gjør deg kanskje ingen ting. Hvis hjemmet ditt er et sted for avslapning og ro, og du er en person som har behov for å høre deg selv tenke, kommer veien til å bli et problem. Jobber du turnus og må sove på dagtid, må du vurdere hvor godt du hører støyen og om det vil påvirke deg.

Hvis du sliter med å komme inn på boligmarkedet kan dette være en god løsning. Mer for pengene, sannsynligvis. Har du ingen bråhast og det er godt om muligheter til å få kjøpt, bør du kanskje ha is i magen. Hvor lenge ser du for deg å bo der?

Som du ser, det avhenger av flere ting. Jeg har forøvrig en personlig leveregel: er du i tvil, så er du ikke i tvil. Om du virkelig, virkelig ville ha leiligheten, så hadde ikke støyen vært et problem.

Anonymkode: f0a08...744

• Liker 1
Skrevet

Dette har vel mye med personen å gjøre. Jeg bor ikke ved en motorvei men har en venninne som gjør. Når jeg har overnattet har jeg elsket å høre på bilene som kjører om natten. Jeg slapper liksom av og klarer fint å sovne til det. Mens venninna mi er omvendt og leter nå etter en ny bolig vekk ifra bråket

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor sentralt i by og det er endel trafikk. Jeg vente meg fort til alle lydene (også tog) og har ikke problemer med å sove med åpent vindu. Stortrives her vi bor og vil ikke flytte!

Anonymkode: e1fbb...a6d

• Liker 4
Skrevet

Jeg har bodd med en trafikkert vei. Før jeg flyttet, så bodde jeg på en rolig plass og hørte null trafikkstøy, så var en overgang. I starten våknet jeg når det kjørte bil forbi (spesielt hvis de spilte musikk i bilen), men ble faktisk vant til og så la jeg ikke merke til det mer. Leiligheten var heldigvis godt lydisolert, men minuset var at verandaen vendte ut mot veien og var bråkete å sitte der med alt støyet og støvet.

Men de fleste klarer å vende seg til det meste og kan hende det går helt fint. Er leiligheten godt lydisolert?

AnonymBruker
Skrevet

Lydene vender du deg fort til, jeg ville vært mer bekymret for forurensningen. Jeg bodde i 1. Etg oppå ring 2 i Oslo lenge og tenkte ikke over støyen, da jeg fikk barn ble jeg veldig opptatt av forurensningen og vi flyttet. Nå bor vi nær toglinje, og jeg merker ikke noe til godstog eller noe. Man veldet seg fort til det.

Anonymkode: a5196...70b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

....må jeg bare føye til at det er mulig at leiligheten ikke øker like mye i verdi som andre leiligheter i området, på grunn av veien. Hvis du er avhengig av verdistigning for å kjøpe deg oppover så er det noe å tenke over. 

Anonymkode: a5196...70b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har nå tenkt gjennom helgen og har bestemt meg for å gå for den 🙂Veien kan jeg nok klare å venne meg til og verandaen vender ikke ut mot veien, men på andre siden, så det hjelper jo litt. Jeg virkelig likte leiligheten og redd jeg ikke vil finne en leilighet som jeg liker like godt igjen 

Ingen hadde lagt inn bud, så nå må jeg bsre gunne på 🙂

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
På 4.8.2018 den 17.15, AnonymBruker skrev:

Jeg har forøvrig en personlig leveregel: er du i tvil, så er du ikke i tvil. 

Anonymkode: f0a08...744

Hva mener du med det?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man blir vant med slike lyder. Flyttet fra byen der det var mye trafikk til landet, med få biler. Tok flere måneder før jeg falt til ro, fordi jeg var vant med susingen fra biler.

Anonymkode: e53f5...12d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd med soveromsvindu ut mot en firefelts motortrafikkvei (ikke motorvei) med 70-sone. Det gikk helt greit egentlig, man venner seg til lyden. Men nå som vi har flyttet ut i forstaden innser jeg jo hvor bråkete det egentlig var. I tillegg til all eksosdritten som satt på vinduer og utemøbler...

Men man klarer det jo for en periode :) 

Skrevet

Jeg liker å sitte ute og nyte stillheten og lese i en bok, så det kunne jeg aldri gjort. Det er vel du som kjenner deg selv best og hva du har behov for. 

AnonymBruker
Skrevet
På 4.8.2018 den 16.58, AnonymBruker skrev:

Må bare være 100 % sikker. Likte som sagt leiligheten veldig godt, men usikker pga veien. Men så kanskje jeg ikke finner en leilighet som jeg liker godt igjen. Nå eller aldri liksom. Finner faktisk ingenting negativt med leiligheten. Bare at den ligger rett ved en trafikkert vei da

Må tenke grundig igjennom det. Vil ikke angre 

Ts

Det er tre ting som er viktig når man kjøper bolig: beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. 

Du kan gjøre nær sagt HVA DU VIL med leiligheten du kjøper, innendørs. Beliggenheten kan du ALDRI gjøre noe med. 

Det finnes tusenvis av leiligheter rundtomkring. Du MÅ ikke kjøpe denne.

Anonymkode: d10b9...c7b

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tre ting som er viktig når man kjøper bolig: beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. 

Du kan gjøre nær sagt HVA DU VIL med leiligheten du kjøper, innendørs. Beliggenheten kan du ALDRI gjøre noe med. 

Det finnes tusenvis av leiligheter rundtomkring. Du MÅ ikke kjøpe denne.

Anonymkode: d10b9...c7b

Du kan ikke gjøre HVA DU VIL hvis en ikke har penger til det. Mye jeg skulle ha gjort innvendig, (fått helt ny kjøkkeninnredning f.eks) men har ikke råd. Oppussing er DYRT. Trafikkert vei går an å venne seg til. Ts var veldig fornøyd med leiligheten. Som hun sier, ikke sikkert hun finner en leilighet hun liker så godt eller har råd til 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...