Gå til innhold

Forslag til flytende mat?


lille humla

Anbefalte innlegg

Hei, har ett familiemedlem som har operert i munnen, h*n kan ikke spise noe som må tygges. Er det noen tips som gjør at h*n holder seg mett lengre? Har gått mye i tomatsuppe, men det metter jo ikke mye. 

Endret av lille humla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Næringsdrikk fra apotek. Proteindrikker. 

Anonymkode: d279b...c27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havresuppe metter lenge. Bruk mye vann så blir den flytende. Tilsett gjerne honning for å gjøre den søt og god
 

Anonymkode: 9e4a6...bfb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje leg til kraft i suppe? :) 
Spinat er også mulig. 

Eventuelt dra til lege og få en mulig dietplan som kan følges frem til han er frisker.

Endret av Drakan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å lage smoothie av bare banan, jordbær og juice (slik at det ikke er frø i den). Legen sa at h*n får leve på hvitvin og suppe (sikkert med ett glimt i øyet)...  Takk for svar, er litt bekymret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med yoghurt, barneyoghurt er uten biter, det samne med gresk yoghurt og vaniljeyoghurt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Havresuppe metter lenge. Bruk mye vann så blir den flytende. Tilsett gjerne honning for å gjøre den søt og god
 

Anonymkode: 9e4a6...bfb

Tilsett honning og coscoa. Viktig å få i seg fett for metthetsfølelsen. 

Supper. F.eks. blomkålsuppe, spinatsuppe, grønnertesuppe. 

Man kan også lage lapskaus, kjøre den med stavmikser og blande med varmt vann. På en måte babymat, men sunt og godt. Samme kan man gjøre med mange andre retter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, lille humla skrev:

Jeg har prøvd å lage smoothie av bare banan, jordbær og juice (slik at det ikke er frø i den). Legen sa at h*n får leve på hvitvin og suppe (sikkert med ett glimt i øyet)...  Takk for svar, er litt bekymret. 

Det er mye proteiner i melk (ca 35 g pr liter) og også andre viktige næringsstoffer. Man kan også tilsette proteinpulver i melken for å få høyere proteininnhold. Om du har kjøkkenmaskin/ stavmikser,  kan du mose det meste av middagsmat (både poteter grønnsaker og fisk/ kjøtt)  til tyntflytende pure som kan svelges lett eller evt drikkes (om du tynner den ekstra med vann/ melk) (Det blir jo som å lage babymat).

Anonymkode: 914d5...af2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kesam er bedre enn youghurt, ettersom førstnevnte inneholder mer proteiner.

Næringsdrikk fra apotek er forholdsvis kostbart (om man ikke får det på blå resept).

Anonymkode: 914d5...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han spise iskrem (uten nøtter  og andre biter og uten kjeks), så ville jeg handlet inn 2-liters bokser med is :essen2:

Anonymkode: 914d5...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poser med kålrabistappe og  potetmos som bare skal tilsettes varmt vann er lettvint. Viktig  å sørge for at han får nok proteiner.og fett, i tillegg til karbohydrater. Proteinpulver kan tilsettes det meste av mat. Men mye av det proteinpulveret som selges, har smak av vanlije, sjokolate etc og det passer jo ikke å blande i grønnsaker/  poteter.

Kikerter inneholder mye  proteiner. Det kan evt  moses med kjøkkenmaskin/ blender og blandes i potetmos, kalrabistappe, suppe eller annet.

Anonymkode: 914d5...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prooteinfabrikken og xxl selger store bokser med proteinpulver forholdsvis rimelig. I tillegg har de ofte tilbud.

Anonymkode: 914d5...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er det godt? Tror jeg hadde foretrukket et glass helmelk med O`boy. Eller fettkaffe, som jeg ikke er så glad i, dvs. kaffe, et egg og fløte. 

Ville fulgt mitt eget råd, det meste kan kjøres med stavmikser, alt fra fiskegrateng til gryteretter. Tilsette varmt vann og litt mer salt og krydder i forhold til vannmengden. Da får man variasjonen som er viktig for de fleste i forhold til smak, og man kan lage vanlige middager i hjemmet uten å planlegge ekstra måltider. 

 

Endret av Atea
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn grøt (velling) kan lages av forskjellige typer mel. Evt  babygrøt i pk som skal tilsettes vann/ melk?

Anonymkode: 914d5...af2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Atea skrev:

Men er det godt? Tror jeg hadde foretrukket et glass med helmelk med O`boy. 

Ville fulgt mitt eget råd, det meste kan kjøres med stavmikser, alt fra fiskegrateng til gryteretter. Tilsette varmt vann og litt mer salt og krydder i forhold til vannmengden. Da får man variasjonen som er viktig for de fleste i forhold til smak. 

 

Den er faktisk god. Proteinpulver + melk gir jo mer proteiner enn kun melk eller melk + oboy.

Anonymkode: 914d5...af2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Atea skrev:

Men er det godt? Tror jeg hadde foretrukket et glass med helmelk med O`boy. 

Ville fulgt mitt eget råd, det meste kan kjøres med stavmikser, alt fra fiskegrateng til gryteretter. Tilsette varmt vann og litt mer salt og krydder i forhold til vannmengden. Da får man variasjonen som er viktig for de fleste i forhold til smak. 

 

Enig :) 

Anonymkode: 914d5...af2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Den er faktisk god. Proteinpulver + melk gir jo mer proteiner enn kun melk eller melk + oboy.

Anonymkode: 914d5...af2

God? Hva smaker den da? Jeg hater alt som skal være sunt som smaker sjokolade, jordbær osv. som må drikkes i ferdige pakninger eller mikses og ristes. Bare lukten får meg til å rygge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Atea skrev:

God? Hva smaker den da? Jeg hater alt som skal være sunt som smaker sjokolade, jordbær osv. som må drikkes i ferdige pakninger eller mikses og ristes. Bare lukten får meg til å rygge. 

Den smaker sjokolade. Om det du sier "at skal være sunt men som smaker...". Jeg bruker ikke dette fordi det skal være sunt, men fordi jeg trenger proteinene (kan ikke spise vanlig mat).

Anonymkode: 914d5...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er næringsrikt  og proteinrikt. Eggedosis? Kokte egg som moses og blandes i tomatsuppen eller sammen med  moste grønnsaker?

Anonymkode: 914d5...af2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...