Gå til innhold

Ser ned på sykepleiere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.😊 Jeg skal studere sykepleie til høsten og gleder meg veldig. Har prøvd forskjellige studieretninger og føler at jeg har valgt den rette når jeg nå skal studere (Jey!). Jeg skulle bare søke opp hva som var viktigst å huske på til studiestart og andre sine erfaringer med studiet, og det som står skrevet på nettet er jo helt forferdelig... Spesielt på KvinneGuiden. 

 

Voksne mennesker som krangler om hvilket studie/studiested som er verst å studere. Sier at de små plassene der de tilbyr studiet er fulle av narkomane og forferdelige mennesker (noe som IKKE stemmer. Da har disse personene helt feil miljø de har oppsøkt selv eller tiltrekkes av slike mennesker). Voksne mennesker som sier at sykepleiere er dumme, at studiet er for de i samfunnet som ikke klarer noen ting... At jeg, som sykepleier, ikke burde ha noe problem med studiet fordi en 4klassing kan klare det. At om jeg sliter i min studiehverdag så skal jeg da attpåtil skamme meg over det?  Er det dette voksne mennesker vil få fram til nye sykepleierstudenter? Er det virkelig dette synet det norske folk har på sykepleiere? At de som har dårlige karakterer og blir stemplet som "dumme" (noe som er helt forferdelig) går sykepleie? Dere som skriver slikt her inne burde skamme dere. 🤢 Virkelig. Det er ikke rart at mennesker sliter i sin hverdag når man leser sånt. 

 

Jeg kjenner jeg blir sint, såret og utrolig redd for den psykiske helsen til mine framtidige kollegaer/studievenner. Er det bare KvinneGuiden som er full av forferdelige mennesker, eller er dette noe jeg nå må takle i hverdagen? At mennesker ser ned på meg fordi jeg har funnet drømmeyrket mitt? I følge de jeg kjenner som har tatt sykepleien så trives de veldig på studiet, mange hadde gode karakterer på VGS. Faktisk krever nesten alle utdanningene over 5 i snitt. Noen 5.4 for å komme inn (om ikke høyere). 

 

Jeg håper du som skal studere sykepleie til høsten, sånn som meg, og har lest det som står skrevet her inne ser dette innlegget og er like stolt av ditt valg av studie som jeg er!💪 Jeg vil veldig gjerne høre fra stolte sykepleiere og få hjelp til å få vekk slike troll (her har admin en god jobb å gjøre). For så mye oppgulp mot ett yrke har jeg ikke sett maken til. Skjerp dere. 😡

 

Så for å skape litt positivitet rundt dette fantastiske yrket, så vil jeg veldig gjerne høre fra sykepleiere som trivest i sin jobb og hva som gjør deres arbeidsdag meningsfull! 😁❤️ For jeg gleder meg til min studiehverdag og vil veldig gjerne høre alt det gøye og spennende jeg nå har i vente! Så vil jeg veldig gjerne at de som vurderer sykepleien heller skal lese denne tråden enn alt oppgulpet 🙌 

Hva burde jeg kjøpe inn av notatbøker, mapper og sånt til studiestart? Har dere en pakkeliste til meg, kjære sykepleiere/sykepleiestudenter?😃

 

 

 

Anonymkode: 513aa...127

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Supert at du vil bli sykepleier! Jeg er innlagt på sykehus nå, og sykepleierne her er fantastiske! Alt de kan av både stort og smått. De er rett og slett fantastiske. 

Anonymkode: 7147d...c40

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som sykepleier i snart 15 år og heldigvis er det stortsett på nett at sånne holdninger kommer frem. I jobben får man mange gode ord og anerkjennelse for det man gjør både av pasienter, pårørende, leger og kollegaer. 

Det nettsamfunnet ikke har fått med seg er at snittet for å komme inn på sykepleier studiet de siste årene har blitt veldig høyt, så hvem som helst kan ikke bli sykepleier. Når jeg begynte på skolen var snittet lavt og mange valgte studiet fordi det var det de kom inn på. Nå skal det sies at maaange falt av i løpet av studie tiden pga ubeståtte praksiser og/eller eksamener.

Gled deg til studiet du 😊

Anonymkode: 69033...ba7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok sykepleien i førde som kjører en vanvittig høy kvalitet! Jeg tenker det må være mindreverdighetskomplekser som gjør at folk slenger dritt, uansett hvilket yrke det gjelder. Jeg elsker folk og jeg elsker jobben min.

Anonymkode: 24885...451

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke inntrykk av at normale mennesker i virkeligheten på noen måte ser ned på sykepleiere. Dette er nok noe som foregår mest på forum der de som skriver disse tingene har store mindreverdighetskomplekser.

Anonymkode: e3452...1a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig å se at dere trivest i jobben deres og at du blir tatt godt vare på av sykepleiere på sykehuset! (god bedring til deg ❤️)
Godt å høre at disse holdningene ikke kommer fram på arbeidsplassen og at dere har ett godt miljø, nå fikk jeg litt mer ro i sjelen. Det verste jeg vet er mennesker som har det vondt og som blir behandlet dårlig. har utrolig stor respekt for jobben dere gjør og som jeg selv skal få gleden av å gjøre! 😃

Anonymkode: 513aa...127

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser opp opp til sykepleiere jeg! Troll på internett har sjeldent bedre å gjøre enn å trykke andre ned for å bygge opp seg selv. 

 

Jeg skal selv studere noe annet enn deg, men har du forsøkt deg på bullet journals? Det er veldig gøy og en god måte å slappe av på, samtidig som man er kreativ og får oversikt.:)

 

Lykke til på studiet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.😊 Jeg skal studere sykepleie til høsten og gleder meg veldig. Har prøvd forskjellige studieretninger og føler at jeg har valgt den rette når jeg nå skal studere (Jey!). Jeg skulle bare søke opp hva som var viktigst å huske på til studiestart og andre sine erfaringer med studiet, og det som står skrevet på nettet er jo helt forferdelig... Spesielt på KvinneGuiden. 

Voksne mennesker som krangler om hvilket studie/studiested som er verst å studere. Sier at de små plassene der de tilbyr studiet er fulle av narkomane og forferdelige mennesker (noe som IKKE stemmer. Da har disse personene helt feil miljø de har oppsøkt selv eller tiltrekkes av slike mennesker). Voksne mennesker som sier at sykepleiere er dumme, at studiet er for de i samfunnet som ikke klarer noen ting... At jeg, som sykepleier, ikke burde ha noe problem med studiet fordi en 4klassing kan klare det. At om jeg sliter i min studiehverdag så skal jeg da attpåtil skamme meg over det?  Er det dette voksne mennesker vil få fram til nye sykepleierstudenter? Er det virkelig dette synet det norske folk har på sykepleiere? At de som har dårlige karakterer og blir stemplet som "dumme" (noe som er helt forferdelig) går sykepleie? Dere som skriver slikt her inne burde skamme dere. 🤢 Virkelig. Det er ikke rart at mennesker sliter i sin hverdag når man leser sånt. 

Nå kan ikke jeg svare for andre, men jeg kan ikke huske å ha sett det jeg har uthevet her. Men sykepleiere kan skylde seg selv for at de blir sett ned på, spesielt av hjelpepleiere/ helsefagarbeidere og assistenter siden enkelte sykepleiere er utrolig høye på seg selv og ser ned på de overnevnte gruppene. Enkelte sykepleiere snakker til de overnevnte på en nedlatende måte og forlanger at de skal ta det tunge arbeidet eller drittjobben etter sykepleierne. Heldigvis er det slutt på det på min arbeidsplass, og hjelpepleiere/ helsefagarbeidere gjør nesten like mye som sykepleierne nå, så vi hadde nesten klart oss uten sykepleiere. 

Jeg kjenner jeg blir sint, såret og utrolig redd for den psykiske helsen til mine framtidige kollegaer/studievenner. Er det bare KvinneGuiden som er full av forferdelige mennesker, eller er dette noe jeg nå må takle i hverdagen? At mennesker ser ned på meg fordi jeg har funnet drømmeyrket mitt? I følge de jeg kjenner som har tatt sykepleien så trives de veldig på studiet, mange hadde gode karakterer på VGS. Faktisk krever nesten alle utdanningene over 5 i snitt. Noen 5.4 for å komme inn (om ikke høyere). 

Kjenner du til mange sykepleiere eller sykepleiestudenter? Du må takle akkurat det du bestemmer deg for. Hvis du bestemmer deg for å være høyt på strå, så blir du behandlet deretter. Setter du deg derimot ikke høyere enn dine kollegaer og respekterer de, får du respekt igjen. Enkelt og greit. 

Jeg håper du som skal studere sykepleie til høsten, sånn som meg, og har lest det som står skrevet her inne ser dette innlegget og er like stolt av ditt valg av studie som jeg er!💪 Jeg vil veldig gjerne høre fra stolte sykepleiere og få hjelp til å få vekk slike troll (her har admin en god jobb å gjøre). For så mye oppgulp mot ett yrke har jeg ikke sett maken til. Skjerp dere. 😡

Jeg har en misstanke om at du vil bli en sånn sykepleier som er høy på deg selv. Da vil jeg komme med en advarsel før du ødelegger for mye for deg selv. Vær litt ydmyk, ikke tro at du er bedre enn hjelpepleiere/ helsefagarbeidere og assistenter. Faglig ja, da kan du litt mer, men som menneske, kollega og yrkesutøver er du ikke noe mere verdt enn andre. 

Så for å skape litt positivitet rundt dette fantastiske yrket, så vil jeg veldig gjerne høre fra sykepleiere som trivest i sin jobb og hva som gjør deres arbeidsdag meningsfull! 😁❤️ For jeg gleder meg til min studiehverdag og vil veldig gjerne høre alt det gøye og spennende jeg nå har i vente! Så vil jeg veldig gjerne at de som vurderer sykepleien heller skal lese denne tråden enn alt oppgulpet 🙌 

Allerede i denne tråden din så setter du deg på din høye hest og tror at du er bedre enn andre. Jeg håper virkelig for din del at du legger disse holdningene dine langt nedi en skuff og aldri tar de fram når du skal ut i jobb. 

Hva burde jeg kjøpe inn av notatbøker, mapper og sånt til studiestart? Har dere en pakkeliste til meg, kjære sykepleiere/sykepleiestudenter?😃

Anonymkode: 513aa...127

 

Anonymkode: ab6cc...aaf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke ned på sykepleiere på bakgrunn av utdannelse. Jeg synes likevel ikke stort om denne yrkesgruppen da jeg har skikkelig dårlig erfaring både som pasient og kollega. Som siste svar går litt inn på har de et veldig overdrevent bilde av hvor viktige og flinke de er. 

Så ja, lykke til med studier! 

Anonymkode: 76832...8ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: ab6cc...aaf

Det er ett eller annet på kg med å lese ts sitt innlegg som fanden leser bibelen. Jwg fatter ikke hvordan du får ts sitt innlegg til å handle om at ts er høy på seg selv og setter sykepleiere over andre yrkesgeupper.. Hu skriver ikke noe slikt med ett eneste ord. Ikke en gang sier hun at sykepleiere er bedre enn hjelpepleiere, ikke ett sted skriver hun at sykepleiere er viktigere eller mer verdt enn noen andre. Skam deg, virkelig. Slutt å legge egne erfaringer over på andre, for nå fremstår du bare bitter. Og det er vel akkurat det du er. 

Til ts og alle andre sykepleiere; Takk! Tusen takk for at dere velger denne utdanningen. Vi trenger dere! Så stå på. Drit i oppgulp, og gjør hva mange av dere er gode i; jobben deres :) Dere er trengt, dere er viktige og dere(de fleste) er dyktige i jobben deres. All ære til dere. 

Anonymkode: 51257...c1f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan uten problem sei, at eg har verdens beste jobb, og verdens beste kollegar! Helsing sjukepleiar på sjukeheim 🤗

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en misstanke om at du vil bli en sånn sykepleier som er høy på deg selv. Da vil jeg komme med en advarsel før du ødelegger for mye for deg selv. Vær litt ydmyk, ikke tro at du er bedre enn hjelpepleiere/ helsefagarbeidere og assistenter. Faglig ja, da kan du litt mer, men som menneske, kollega og yrkesutøver er du ikke noe mere verdt enn andre. 

 

Allerede i denne tråden din så setter du deg på din høye hest og tror at du er bedre enn andre. Jeg håper virkelig for din del at du legger disse holdningene dine langt nedi en skuff og aldri tar de fram når du skal ut i jobb. Anonymkode: ab6cc...aaf

Hva i alle dager? Det gikk bare noen minutter før oppgulpet kom, ja... Jeg har da aldeles ikke sett ned på noen yrkesgruppe? Du kjenner meg ikke og allerede sier du at jeg er høy på meg selv? Jeg har jobbet på sykehjem som hjelpepleier og vet hvordan denne yrkesgruppen har det. Det er tøft arbeid, mye dårlig samvittighet og alt for lite ansatte. De sykepleierene vi hadde på jobb var utrolig dyktige og det var vernepleierne og hjelpepleierene også. En gruppe jeg har stor respekt for. Jeg vil ikke at NOEN skal bli sett ned på. Jeg har aldri sagt noe stygt om ditt yrke og det kommer jeg heller aldri til å gjøre. 

Jeg er lei meg og blir sint fordi jeg har ikke kunnet være i jobb på grunn av angst og spiseforstyrrelser + overgrep. Jeg har sett ned på meg selv og hatt behandling over lang tid. Ila det siste året har jeg endelig fått litt selvtillit tilbake. Mennesker som deg, som sier så stygge ting til andre mennesker gjør at mennesker som sliter psykisk får det verre med seg selv. Jeg håper virkelig at du ikke er slik med mennesker på din arbeidsplass... Tenk å skrive noe så stygt til ett annet menneske... At du jobber med mennesker er skummelt 😥 
 

Anonymkode: 513aa...127

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ned på sykepleiere? Vil gjerne vite hva folk som ser ned på sykepleiere jobber med selv 😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vernepleier og får om mulig enda mer kritikk:P Jeg går jo bare tur og steker vafler med brukere må vite :fnise:

Etter noen år i dette yrket har jeg kommet frem til at folk rett og slett ikke vet hva de snakker om. De har en fantasi av hvordan jobbhverdagen er for helsepersonell generelt, men som gjerne ikke har noe rot i virkeligheten.

Anonymkode: a40ea...95a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: ab6cc...aaf

Dette er et perfekt eksempel på mindreverdighetskomplekser. Overse slikt.

Anonymkode: 24885...451

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet som sykepleier i snart 15 år og heldigvis er det stortsett på nett at sånne holdninger kommer frem. I jobben får man mange gode ord og anerkjennelse for det man gjør både av pasienter, pårørende, leger og kollegaer. 

Det nettsamfunnet ikke har fått med seg er at snittet for å komme inn på sykepleier studiet de siste årene har blitt veldig høyt, så hvem som helst kan ikke bli sykepleier. Når jeg begynte på skolen var snittet lavt og mange valgte studiet fordi det var det de kom inn på. Nå skal det sies at maaange falt av i løpet av studie tiden pga ubeståtte praksiser og/eller eksamener.

Gled deg til studiet du 😊

Anonymkode: 69033...ba7

Snittet er blitt høyt grunnet popularitet.

Folk som snakker nedsettende om dette yrket er folk jeg anser som direkte dumme. Hvordan går det ann egentlig? Det er en yrkesgruppe som tar seg av de aller mest sårbare i vårt samfunn, og 100% av befolkningen kommer til å trenge en sykepleier til å vise omsorg for en, en eller flere ganger i livet.

Når man leser tråder her skal man lese med en klype salt. Det er visse ting som kanskje ikke er så hyggelig å lese, men som dessverre er sant. Man kan nevne at det er veldig mange som stryker på mattedelen og det er et avgjørende fag å kunne da det er MEGET viktig ift medisinering.

Eller så er det historier av typen "fortell om dårlige opplevelser i helsevesenet." Da gjør jo folk nettopp det.

Men alle de "sykepleiere tørker ræv" kommentarene er bare søppelmennesker som har bedregelige og triste liv. Antagelig er dere i kontakt med flere av dem, og da er de ekstremt takknemlige over at dere er der🤗

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for at nesten alle er positive! ❤️ Vernepleiere burde også få mer betalt og mer anerkjennelse for den jobben dere gjør! 
Oppgulp kommer som regel av at noe er sårt. Det har nok vært mye stolthet og nedlatende oppførsel opp gjennom. Både mellom lege/sykepleier, vernepleier/sykepleier og hjelpepleier/vernepleier. Ingenting av det er greit! Vi skal ta vare på hverandre og skape ett godt arbeidsmiljø for hverandre! Det er det viktigste. Da blir man lengre i arbeid, man får mindre sykemeldinger ift stress, utbrenthet og bedre psyke. Ett smil. ett "god morgen!" og ett "ha det bra og god vakt!" kan gjøre en enorm forskjell... 
 

Sender en STOOR virituel klem og gode tanker til de som måtte slite på arbeidsplassen og håper at vi kan holde en koselig tone fra nå av i denne tråden! ❤️

Jeg GLEDER meg til å ta hverdagen min tilbake og begynne på det studiet jeg brenner for! 😃

Anonymkode: 513aa...127

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollene som hetser sykepleiere er tøffe i trynet på nett, men når de ligger der alvorlig syke på sykehuset så innser de nok hvilke idioter de har vært.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet som sykepleier i snart 15 år og heldigvis er det stortsett på nett at sånne holdninger kommer frem. I jobben får man mange gode ord og anerkjennelse for det man gjør både av pasienter, pårørende, leger og kollegaer. 

Det nettsamfunnet ikke har fått med seg er at snittet for å komme inn på sykepleier studiet de siste årene har blitt veldig høyt, så hvem som helst kan ikke bli sykepleier. Når jeg begynte på skolen var snittet lavt og mange valgte studiet fordi det var det de kom inn på. Nå skal det sies at maaange falt av i løpet av studie tiden pga ubeståtte praksiser og/eller eksamener.

Gled deg til studiet du 😊

Anonymkode: 69033...ba7

De  fleste steder er vel kravet under 50 de fleste steder og under 40 på førstegangsvitnemål. Er vel ikke så veldig høyt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Illuminatum skrev:

De  fleste steder er vel kravet under 50 de fleste steder og under 40 på førstegangsvitnemål. Er vel ikke så veldig høyt

Vet ikke hva det var i år jeg, men uansett betydelig høyere enn når jeg startet i 2001, da kom alle som hadde bestått vdg inn. 

Anonymkode: 69033...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...