Gå til innhold

Er det en tendens at klesstørrelsene har blitt mindre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra svarene her, høres det jo ut som om størrelsen varierer vannvittig fra merke til merke. Det er vel egentlig litt min oppfatning også, da jeg også passer fint inn i noen jeans i str 36. Det burde i så fall blitt mer samkjøring på dette, i hvert fall med tanke på hvor vanlig netthandel har blitt. Ts

Anonymkode: 2be32...ea9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler det kommer an på hvilket merket det er, testen ut dette med noen tights for litt siden. Noen fikk jeg ikke på meg mens andre satt som et skudd. Så er tydeligvis stor forskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt gitt opp dette her. Jeg har eksempelvis identiske tskjorter, fra samme merke, samme butikk og samme kjøpetidspunkt. Jeg prøvde en og kjøpte de andre i samme størrelse, men noen av dem var større enn den jeg prøve, andre mindre. Så jeg fatter ikke at folk klarer å handle på nett uten å måtte sende tilbake 90% av det de kjøper.

Anonymkode: 25b76...904

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om størrelsene generelt har blitt mindre vet jeg ikke. Men legger merke til at det er ekstreme variasjoner mellom klesskjedene. Så hvis du tildligere brukte størelse 38 på Lindex, så kan jeg se for meg st du etter å ha gått ned 10kg fortsatt bruker 38 på H&M f. eks. 

Jeg er selv 165, og veier +/- 60 kg.  Skulle handle bikini på H&M i sommer. Måtte opp i størrelse 42 for at den skulle dekke noe i det hele tatt.  På lindex derimot passet str 36 utmerket. 

Anonymkode: 2c065...9b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på fasongen

ahhh husker dette

da alle 14-åringene med spretne kropper spradet rundt, 

så går det 10 år og alle kvinner får kufasong på kroppen sin. 

Bredere overalt, tung i kroppen, bredere generelt, bredere generelt. 

Og jeg som nå kommer inn i str 36 og 26 i bukser  

Synes størrelsene er store, men fasongen jeg hadde som 14-åring gjorde at jeg aldri kom inn i miss sixty-bukser. Eller noen bukser generelt, bred over hoftene og lår.

Dere har forandret fasong. Trenger ikke være noe mer hokus pokus. Skyld på små asiatere dere. 

Koooooz og klem

Anonymkode: 731ac...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på det samme med HM. 

Anonymkode: 2af64...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En 38 er ikke 38 lengre. Hvert merke har sine egne mål.  Når olabukser skal ha tommemål, så skulle man jo tro 30 er 30, men ikke engang det stemmer lengre. Før slapp jeg å prøve klær, nå må jeg prøve alt. Kjøpte til og med to helt like bukser på HM, kun forskjellig farge, den ene var alt for liten. 

Men husker jeg som syltynn 19 åring måtte opp i L på noen plagg hos bikbok, da jeg akkurat var frisk fra anoreksi, så ble jegnså lei meg at jeg aldri har handlet der igjen. Er 20 år siden og den følelsen sitter enda.

Anonymkode: 26fb9...dbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg er enig. Må noen ganger ned i S/36 i bukser, og jeg har en kroppsfasong med ganske stor rumpe/fyldige lår. Hender jeg lurer på hva veldig tynne/spinkle folk skal gå i. Barneavdelinga?

Nettopp. Har selv lår og rumpe, men bruker som regel 34 og 36. Hm, Lindex og Kappahl er størst i størrelsene. Kappahl har ofte 36 som minste størrelse også.

Endret av Jolene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at de minste størrelsene har blitt større, mens de største størrelsene har blitt mindre :-)

Anonymkode: 30854...020

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned mye, og går fortsatt ned en del. Jeg handler derfor utelukkende klær på mål, for jeg vet aldri hvilken størrelse jeg passer. Jeg kan i allefall si at målene på H&M er mindre enn det de er mange andre steder, så der må jeg ofte opp ett eller to nummer sammenliknet med andre butikker. 

Jeg vet forøvrig også at H&M har fått en del kritikk fordi størrelsene er såpass små, så de skal endre størrelsene sine (i alle fall på det britiske markedet)  https://www.bbc.com/news/newsbeat-44366191

Kan forøvrig også anbefale denne artikkelen «One size fits none»

Anonymkode: 87d18...ad0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt samme str i 15 år, veier det samme også. Så jeg føler ikke det er noen endring. 

Anonymkode: f308e...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2018 den 15.38, AnonymBruker skrev:

Dette er noe jeg har fundert litt på. For ca.10 år siden var jeg på mitt tyngste, med en BMI på 25. Den gangen brukte jeg str 38 i jeans. Senere gikk jeg ned ganske mange kilo, men har de siste årene lagt litt på meg igjen. Men, jeg veier fortsatt 10-12 kilo mindre enn det jeg gjorde på mitt tyngste, men må allikevel bruke str 38 nå. Må legge til at dette kun gjelder for jeans som jeg har merket.

Er det noe i dette at størrelsene har blitt mindre, eller er det bare kroppen min som er rar?

Anonymkode: 2be32...ea9

Kan det være du har brede hofter eller no? Nå snakker jeg ikke fett her men gjerne at hoftebeina stikker en del ut så du ikke får buksa over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere bare har blitt litt større uten at dere har merket det?

Jeg bruker samme str som da jeg var 18, noen ganger en størrelse mindre da jeg trener mer nå enn da jeg var 18

Anonymkode: 6d65e...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I produksjonen av fast fashion til typiske kjedebutikker blir flere plagg kuttet oppå hverandre, altså en bunke med stoff klippet i samme former. Stykkene blir derfor dratt litt forskjellig og blir klippet ujevnt, og delene på bunn blir ofte mindre enn delene på toppen. Det er derfor ofte forskjell på det samme plagget i den samme størrelsen.

Forskjellig farget stoff og farging av stoff gjør også at stykkene oppfører seg forskjellig, og en mørkeblå bukse kan være større enn en bleket hvit bukse, og så videre.

På grunn av slike variasjoner (og flere) er det mange forskjellige opplevelser om rare størrelser i kjedebutikker!

Selv har jeg liten "ramme" og må nesten holde meg til tenåringsbutikker 😒

Anonymkode: 455c6...a94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I produksjonen av fast fashion til typiske kjedebutikker blir flere plagg kuttet oppå hverandre, altså en bunke med stoff klippet i samme former. Stykkene blir derfor dratt litt forskjellig og blir klippet ujevnt, og delene på bunn blir ofte mindre enn delene på toppen. Det er derfor ofte forskjell på det samme plagget i den samme størrelsen.

Forskjellig farget stoff og farging av stoff gjør også at stykkene oppfører seg forskjellig, og en mørkeblå bukse kan være større enn en bleket hvit bukse, og så videre.

På grunn av slike variasjoner (og flere) er det mange forskjellige opplevelser om rare størrelser i kjedebutikker!

Selv har jeg liten "ramme" og må nesten holde meg til tenåringsbutikker 😒

Anonymkode: 455c6...a94

Ååå det der har jeg aldri tenkt over... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått ned mye, og går fortsatt ned en del. Jeg handler derfor utelukkende klær på mål, for jeg vet aldri hvilken størrelse jeg passer. Jeg kan i allefall si at målene på H&M er mindre enn det de er mange andre steder, så der må jeg ofte opp ett eller to nummer sammenliknet med andre butikker. 

Jeg vet forøvrig også at H&M har fått en del kritikk fordi størrelsene er såpass små, så de skal endre størrelsene sine (i alle fall på det britiske markedet)  https://www.bbc.com/news/newsbeat-44366191

Kan forøvrig også anbefale denne artikkelen «One size fits none»

Anonymkode: 87d18...ad0

Så synd! Da vil det blir vanskelig for meg å passe inn i noe fra hm lenger da den minste størrelsen vil bli for stor.

Anonymkode: 50b8e...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

I produksjonen av fast fashion til typiske kjedebutikker blir flere plagg kuttet oppå hverandre, altså en bunke med stoff klippet i samme former. Stykkene blir derfor dratt litt forskjellig og blir klippet ujevnt, og delene på bunn blir ofte mindre enn delene på toppen. Det er derfor ofte forskjell på det samme plagget i den samme størrelsen.

Forskjellig farget stoff og farging av stoff gjør også at stykkene oppfører seg forskjellig, og en mørkeblå bukse kan være større enn en bleket hvit bukse, og så videre.

På grunn av slike variasjoner (og flere) er det mange forskjellige opplevelser om rare størrelser i kjedebutikker!

Selv har jeg liten "ramme" og må nesten holde meg til tenåringsbutikker 😒

Anonymkode: 455c6...a94

Hva er tenåringsbutikker? Om det er typ bikbok og gina tricot og slike butikker så tror jeg mange misunner deg for at du passer de klærne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hva er tenåringsbutikker? Om det er typ bikbok og gina tricot og slike butikker så tror jeg mange misunner deg for at du passer de klærne

BikBok og Gina Tricot er da ikke små i størrelsen?

Endret av Jolene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jolene skrev:

BikBok og Gina Tricot er da ikke små i størrelsen?

Jo O_O Iallefall bikbok

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...