Pipaluk Skrevet 2. august 2018 #1 Del Skrevet 2. august 2018 Jeg synes det er irriterende og unødvendig. Gjør dere det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 2. august 2018 #2 Del Skrevet 2. august 2018 Nei, og som deg, har aldri skjønt hvorfor🙄 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freesia97 Skrevet 2. august 2018 #3 Del Skrevet 2. august 2018 Hvorfor er det unødvendig? Jeg synes det er fint at folk sier "prosit" når noen nyser. 14 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #4 Del Skrevet 2. august 2018 Lenge siden jeg har gjort det (var barn da tror jeg). Forstår ikke hvorfor «prosit» skal være en greie. Anonymkode: dd1d2...712 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 2. august 2018 Forfatter #5 Del Skrevet 2. august 2018 8 minutter siden, Freesia97 skrev: Hvorfor er det unødvendig? Jeg synes det er fint at folk sier "prosit" når noen nyser. Hva er meningen med det? Skal man si det tre ganger hvis personen nyser tre ganger etter hverandre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #6 Del Skrevet 2. august 2018 Jeg sier; ertsjo. Anonymkode: b6de4...e65 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #7 Del Skrevet 2. august 2018 Prosit er et utropsord som sies til en som nyser: «må det være til nytte».[1] Det er en hilsen i ordets opprinnelige forstand (hilse = helse). Ordet stammer fra det latinske pro = «for» og sit = «måtte det være», og kan oversettes med måtte det være (til gagn) for (deg)[2] eller prodesse[3]. Dette kommer av at de overtroiske mente at et nys var et forvarsel på noe som enten var godt eller ondt og man håpet dermed at nyset skulle være til det gode. Ordet er beslektet med det tyske ordet «prost», som uttrykker et ønske om god helse i forbindelse med at man utbringer en skål. Anonymkode: 33451...7e9 18 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 2. august 2018 #8 Del Skrevet 2. august 2018 (endret) . Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
crashbunny Skrevet 2. august 2018 #9 Del Skrevet 2. august 2018 Hehe jeg sier alltid prosit når noen nyser 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 2. august 2018 #10 Del Skrevet 2. august 2018 Fordi nys får sjelen til å løsne fra kroppen, men ved å si "bless you" så kan ikke djevelen ta den. Funker mye bedre på engelsk riktignok.. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 2. august 2018 #11 Del Skrevet 2. august 2018 Jeg sier prosit når noen nyser. Det er like naturlig som å takke for noe man får. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥ Skrevet 2. august 2018 #12 Del Skrevet 2. august 2018 Det er da mest av alt en høflighetsfrase. På norsk sier jeg "prosit", på engelsk "bless you" og på tysk "gesundheit". Det er virkelig du som er særingen her.. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. august 2018 #13 Del Skrevet 2. august 2018 1 time siden, Pipaluk skrev: Jeg synes det er irriterende og unødvendig. Gjør dere det? Jeg vet det er en grunn. Et emler annet fra middelalderen. På engelsk sier de bless you og på tysk gesundtheit. Prosit betyr vel no sånt. Er jo ren høflighet. Men det er irriterende om jeg nyser mer enn en gang på rad så sier de prosit etter hvert nys. Da blir jeg bare flau pg føler at de erter meg fordi jeg nøs fire ganger på rad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. august 2018 #14 Del Skrevet 2. august 2018 28 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev: Jeg klarer ikke å la være. Ja, jeg er den irriterende personen på bussen som roper "prositt" når noen nyser. Sier det når jeg selv nyser også, siden ingen andre gidder å gjøre det. Jeg sier aldri prosit til random folk på bussen. Kun til folk jeg kjenner 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #15 Del Skrevet 2. august 2018 Jeg gjør det til folk som gjør det tilbake til meg, som en refleks egentlig. Anonymkode: 513de...5dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 2. august 2018 Forfatter #16 Del Skrevet 2. august 2018 (endret) 51 minutter siden, ♥ skrev: Det er da mest av alt en høflighetsfrase. På norsk sier jeg "prosit", på engelsk "bless you" og på tysk "gesundheit". Det er virkelig du som er særingen her.. Det tar jeg til etterettning:) Endret 2. august 2018 av Pipaluk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #17 Del Skrevet 2. august 2018 Når noen finner det irriterende at man ønsker de god helse, ja da så. Sier alltid prosit. Anonymkode: b73b7...d57 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 2. august 2018 #18 Del Skrevet 2. august 2018 (endret) Maleficenta skrev (På 2.8.2018 den 18.14): Jeg sier aldri prosit til random folk på bussen. Kun til folk jeg kjenner Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 2. august 2018 Forfatter #19 Del Skrevet 2. august 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når noen finner det irriterende at man ønsker de god helse, ja da så. Sier alltid prosit. Anonymkode: b73b7...d57 Hvorfor bare nysing? Hvorfor sier vi ikke det samme når noen hoster eller spyr? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #20 Del Skrevet 2. august 2018 2 timer siden, Pipaluk skrev: Jeg synes det er irriterende og unødvendig. Gjør dere det? Hvorfor må noe bry seg med alt. Irriterende og unødvendig. Anonymkode: 3f3a9...248 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå