AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #1 Del Skrevet 31. juli 2018 Noen jeg kjenner vurderer å kalle ungen for Siren ( det er en oppkalling) på steder med sterk rulle/skarre-r blir ikke det så vanskelig fonologisk, men hvordan blir det uttalt på Østlandet? Blir det likt som Maarn og Kaarn hvor e og en flyter sammen? Jeg prøvde å si det noen ganger men det ble fort Siirn noe som o hvertfall høres rart ut. Kan man si det fort uten at det blir krøll på tunga? Anonymkode: c887a...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 31. juli 2018 #2 Del Skrevet 31. juli 2018 Jeg ruller på r'en og sier Siren, ikke Siirn. Naturlig å si for meg iallfall. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EbbaGrønn Skrevet 31. juli 2018 #3 Del Skrevet 31. juli 2018 Ja, helt unaturlig å si Siren på noen måte som kan ligne Karen eller Maren. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #4 Del Skrevet 31. juli 2018 Jeg sier Siren, noen annet blir rart. Sier Kaarn og Maarn, men Siren blir noe annet. Anonymkode: 1ae13...216 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #5 Del Skrevet 31. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier Siren, noen annet blir rart. Sier Kaarn og Maarn, men Siren blir noe annet. Anonymkode: 1ae13...216 Jeg forsøkte å si det mange ganger og fort, da ble plutselig rart og «Siirn» selv om det høres veldig rart ut Anonymkode: c887a...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 31. juli 2018 #6 Del Skrevet 31. juli 2018 Siren, med trykk på Si 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #7 Del Skrevet 31. juli 2018 2 timer siden, Muskath skrev: Jeg ruller på r'en og sier Siren, ikke Siirn. Naturlig å si for meg iallfall. Det er et ordtak som heter å ta tyren ved hornene. Tyren blir da uttalt «tyyrn» Tiden blir «tidn» Det skal ikke så mye til før det blir retroflekse lyder, bevisst eller ubevisst fra min side;) Anonymkode: c887a...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 31. juli 2018 #8 Del Skrevet 31. juli 2018 Jeg er fra tjukkeste «Maarn og Kaarn-land», men bruker ikke retrofleks på Siren. Det ville vært helt unaturlig å si Siirn e.l. Jeg sier det med rulle-r, men ikke veldig tydelig rulling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 31. juli 2018 #9 Del Skrevet 31. juli 2018 (endret) Jeg bor på Østlandet, men sier selvfølgelig Siren rett frem. Men det kan uttales på to, kanskje tre måter. Hvor skal trykke ligge, TS? Skal det uttales på samme måte som "syrin"? Endret 31. juli 2018 av Arabella 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #10 Del Skrevet 31. juli 2018 1 time siden, Arabella skrev: Jeg bor på Østlandet, men sier selvfølgelig Siren rett frem. Men det kan uttales på to, kanskje tre måter. Hvor skal trykke ligge, TS? Skal det uttales på samme måte som "syrin"? Hva om foreldrene legger på et dobbeltnavn som Siren-Marie eller Siren Johanne? Da må jeg ta en liten stopp før navn nr to før noen vokaler smelter sammen. Anonymkode: c887a...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #11 Del Skrevet 31. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier Siren, noen annet blir rart. Sier Kaarn og Maarn, men Siren blir noe annet. Anonymkode: 1ae13...216 Jeg kjenner noen som heter Siren rett ut, som i Karen og Maren. Så har jeg også både møtt en Sirén og noen Si'ern oppgjennom. Anonymkode: 35f6b...7de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #12 Del Skrevet 31. juli 2018 1 time siden, Arabella skrev: Jeg bor på Østlandet, men sier selvfølgelig Siren rett frem. Men det kan uttales på to, kanskje tre måter. Hvor skal trykke ligge, TS? Skal det uttales på samme måte som "syrin"? Jeg er også østlandsk og tenker ikke at trykke kan ligge på andre steder enn tonem 2? Anonymkode: c887a...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl2.0 Skrevet 31. juli 2018 #13 Del Skrevet 31. juli 2018 Sier Siren, Maren og Karen👍 med trykk på samme sted. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 31. juli 2018 #14 Del Skrevet 31. juli 2018 1 time siden, Arabella skrev: Jeg bor på Østlandet, men sier selvfølgelig Siren rett frem. Men det kan uttales på to, kanskje tre måter. Hvor skal trykke ligge, TS? Skal det uttales på samme måte som "syrin"? Hvis du med «på samme måte som syrin» mener at Siren uttales på samme måte som Irén, men med s først, så er det ikke vanlig uttale. Tonelag 2 er den normale måten for en østlending å uttale navnet på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #15 Del Skrevet 31. juli 2018 Bor på Østlandet sier Kaarn, Maarn og Siirn. Anonymkode: b7248...c0e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #16 Del Skrevet 31. juli 2018 25 minutter siden, Pearl2.0 skrev: Sier Siren, Maren og Karen👍 med trykk på samme sted. Hvilken dialekt snakker du? Anonymkode: c887a...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #17 Del Skrevet 31. juli 2018 25 minutter siden, Pearl2.0 skrev: Sier Siren, Maren og Karen👍 med trykk på samme sted. Hvilken dialekt snakker du? 33 minutter siden, Pearl2.0 skrev: Anonymkode: c887a...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #18 Del Skrevet 31. juli 2018 25 minutter siden, Pearl2.0 skrev: Sier Siren, Maren og Karen👍 med trykk på samme sted. Hvilken dialekt snakker du? 33 minutter siden, Pearl2.0 skrev: Anonymkode: c887a...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #19 Del Skrevet 31. juli 2018 44 minutter siden, Pearl2.0 skrev: Obs bare teknisk krøll her 🤭 Anonymkode: c887a...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 31. juli 2018 #20 Del Skrevet 31. juli 2018 1 time siden, Ullvott skrev: Hvis du med «på samme måte som syrin» mener at Siren uttales på samme måte som Irén, men med s først, så er det ikke vanlig uttale. Tonelag 2 er den normale måten for en østlending å uttale navnet på. Jeg kjenner ingen som heter Siren, men antar jeg ville uttalt det slik du skriver i første setning. Ellers hvis jeg er usikker på et navn, spør jeg vedkommende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå