Gå til innhold

Arvet 700 000, vet ikke hva jeg skal gjøre med pengene.... Forslag til smarte investertinger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke hba jeg skal gjøre med pengene, jeg og Sambo har kun 800000 i gjeld på huset så tror ikke jeg skal betale ned noe ekstra på lånet. Vi er gjeldsfrie om 8 år og jeg som betaler avdragene og det er ikke store summen i Mnd. Hr så klart lyst på ny fin bil, men siden jeg er en fornuftig person som ikke liker å sløse penger så vil jeg investere pengene i noe smart. Ønsker ikke noe som gir høy risiko for å tape pengene. Noen som har peil på hva som er lurt??

Anonymkode: 10409...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Invester i bolig for utleie evt?

Anonymkode: 310cd...34e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha kjøpt en liten utleieleilighet og prøvd å betalt den ned så fort som mulig! Så har du ekstra leieinntekt der om noen år. Dessuten skal nok boligmarkedet jevnt opp i det store løp, selvom det selvfølgelig vil komme svingninger. Denne leiligheten er i tillegg en super investering mtp. pensjon ect. (Haha, jeg tenker der alt og er bare 25 år :))

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett dem på en høyrentekonto og overfør dem gradvis til aksjefond, f.eks. over en 5-årsperiode.

Anonymkode: 7e06c...d3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankkonto, betale ned lån, aksjefond eller utleiebolig.

Husk at utleiebolig er det jobb med. Krever at leietakerne betaler husleie. Uten prisstigning på boligen må man eie boligen i maaaange år før man kan forvente bedre avkastning på egenkapitalen enn man får i banken... Øker boligprisene 10% i året blir det naturligvis fett.

Anonymkode: bb282...157

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett av 1 del på buffert, 1 del på fornøyelse, 2 i aksjer og 3 på investeringer (hus/tomt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sett dem på en høyrentekonto og overfør dem gradvis til aksjefond, f.eks. over en 5-årsperiode.

Anonymkode: 7e06c...d3e

Det må jo være bedre å betale ned lånet og så bruke de ekstra pengene man har til overs etter lønn på fond i stedet for lån?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil er det dummeste du kan investere i! Da forsvinner i realiteten pengene i løpet av få år. Du må sørge for at pengene kan spores, siden de er ditt særeie, og at de ikke går til forbruk, inkludert bil. Jeg ville nok betalt med på huslån (og få overført en tilsvarende eierandel av boligen på meg), evt satt pengene i fond. Å investere i utleieleilighet er en mulighet, men det er endel arbeid og innebærer en viss risiko. Et annet alternativ er å kjøpe hytte (som du eier, evt eier en større andel av), hvis det er noe dere ønsker dere.

Anonymkode: 773d0...427

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til Las Vegas og kos deg med damer, sprit og gambling til det er tomt. En investering i minner for livet.

Anonymkode: 565d3...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fond. Eller utleiebolig. Ikke aksjer. Med mindre du er ekspert på det med årevis med erfaring. 

 

 

Anonymkode: 8880d...72c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dra til Las Vegas og kos deg med damer, sprit og gambling til det er tomt. En investering i minner for livet.

Anonymkode: 565d3...ee9

Er ikke lesbisk hehe

Anonymkode: 10409...ac8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dra til Las Vegas og kos deg med damer, sprit og gambling til det er tomt. En investering i minner for livet.

Anonymkode: 565d3...ee9

Ja, det kan det fort bli: Gonorre og herpes 1, 2 og 3

Anonymkode: 310cd...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du må spørre hva du skal investere de pengene på, må jeg dessverre fortelle du er ikke kompetent til aksjehandel, valutahandel eller se detaljer for ting. Det finnes utallige ting du kan investere de pengene i, bare gjør det riktig. Jeg ville i første omgang blitt gjeldsfri så kan du heller legge av 9000 - 12000 mnd til prospekt investeringer. 

Anonymkode: b583a...d5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2018 den 23.46, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hba jeg skal gjøre med pengene, jeg og Sambo har kun 800000 i gjeld på huset så tror ikke jeg skal betale ned noe ekstra på lånet. Vi er gjeldsfrie om 8 år og jeg som betaler avdragene og det er ikke store summen i Mnd. Hr så klart lyst på ny fin bil, men siden jeg er en fornuftig person som ikke liker å sløse penger så vil jeg investere pengene i noe smart. Ønsker ikke noe som gir høy risiko for å tape pengene. Noen som har peil på hva som er lurt??

Anonymkode: 10409...ac8

Hvorfor betaler du avdragene på lånet ? Har dere skikkelig samboerkontrakt, hvor dere fordeler utgifter likt og sikrer dere om en av dere skulle dø eller forholdet tar slutt ? Å ha slikt på plass, er nummer 1 før du i det hele tatt vurderer å bruke pengene på noe som kommer dere begge til gode. 

Med et boliglån på kr 800 000, ville jeg anbefale deg å nedbetale din del, og overlate resten til samboer din. Så ville jeg satt resten på en høyrentekonto. Bestem deg for en sum som er "urørlig", en buffer , f eks kr 200 000,-. Disse kan du enten la vokse med rentene (helt risikofritt), eller du kan investere de over tid i et rimelig globalt fond ved å opprette ASK, f eks KLP AksjeGlobal/KLP Aksje Verden. Dette er din pensjon, det du skal kunne nyte godt av den dagen du går ut av arbeidslivet, men fortsatt ønsker å ha god økonomi.

Så ville jeg tenkt over om du har en drøm om å gjøre noe som ville gi deg en opplevelse for livet, men som koster litt og som du frem til nå ikke har hatt råd til, f eks å reise til Australia eller USA. Kanskje sette av penger til denne drømmen ?

Hva du gjør med resten , vet ikke jeg. Men bruk pengene med fornuft og respekt for den du har arvet de i fra. 

Anonymkode: 71d1f...f7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du må spørre hva du skal investere de pengene på, må jeg dessverre fortelle du er ikke kompetent til aksjehandel, valutahandel eller se detaljer for ting. Det finnes utallige ting du kan investere de pengene i, bare gjør det riktig. Jeg ville i første omgang blitt gjeldsfri så kan du heller legge av 9000 - 12000 mnd til prospekt investeringer. 

Anonymkode: b583a...d5b

Man trenger ingen kompetanse for å kjøpe indeksfond. Man får alltid markedspris, og stort sett er det en grei pris.

Anonymkode: bb282...157

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg støtter for øvrig innlegget over mitt forrige om å betale ned boliglånet og sette av en solid buffer som du føler deg trygg på. F.eks. 200 000. Nye sparepenger over det for langsiktig sparing kan gå i aksjemarkedet. Men kortsiktig sparing til oppussing, ferie, ny bruktbil osv. bør settes på konto.

Om mulig, betal ned din andel av boliglånet og få det formalisert at du eier halvparten av boligen. Men jeg er usikker på hvordan dette gjøres i praksis. For samboeren vil fortsatt måtte ha 400 000 kr i lån med sikkerhet i boligen. Hvis det blir slutt og samboer ikke kan betale lånet, er jeg usikker på hvordan dette løses. Det blir vel til at du kjøper ut samboer, og så får banken sine 400 000 før samboer får resten. Men sjekk ut for å være sikker. 

Anonymkode: bb282...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2018 den 12.43, penny_ skrev:

Det må jo være bedre å betale ned lånet og så bruke de ekstra pengene man har til overs etter lønn på fond i stedet for lån?

Nei, lånerenten er så lav at det ikke lønner seg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2018 den 16.20, AnonymBruker skrev:

Fond. Eller utleiebolig. Ikke aksjer. Med mindre du er ekspert på det med årevis med erfaring. 

 

 

Anonymkode: 8880d...72c

Aksjer krever strengt tatt MYE mindre kompetanse enn eiendomsinvestering

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...