Gå til innhold

Biltur i Nord-Norge

Gjest Chica

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Arielle unplugged

Har mange tips, men må vite litt nærmere hva dere har muligheten for å gjøre.Det kommer an på hva dere er ute etter. Naturopplevelser? Hvor langt Nord tenkte dere på? Har dere små barn? Er det mest byer dere vil se, eller også litt fjelloppplevelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica

Vi er et par i midten av 20-årene uten barn, drar fra Trondheim og skal være borte i to uker. Vi har ikke kommet igang med planleggingen ennå, og vet ikke helt hvor langt det er realistisk å kjøre. Vil ha blanding av bybesøk og natur.

Håper og komme oss avgårde før skoleferien, men er ikke 100% sikkert vi klarer det. Vet ikke hvordan det er å få overnatting rundt om kring? Legger vel teltet i bilen sånn i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er jo masse campingplasser og slikt da. Disse ligger ofte ute i naturomgivelser, og ikke i byer da (selvfølgelig) Skader ikke å ha med telt, det er jo mange steder ligge. Anbefaler dere å få med dere Tromsø hverfall. Det ligger jo ikke så alt for langt nord. Senja er også veldig fint, og så har de jo senjatrollet :) Hvis det er mulig bør dere ta dere en tur ut på fjorden en dag det er fint vær. Deilig å bare sose rundt å fiske litt og gå i land et sted for å grille e.l. Dersom dere har interesse for det, er det ganske mange fine fjellturer man kan gå. Dersom dere tenker på å reise enda lengre nord er jo Nordkapp et alternativ (har aldri vært der selv da..) Hvis en vil ha fine fjell er det masse av i Troms og Nordland, ikke så mye i Finmark. vet ikke om noen spesielle naturopplevelser egentlig. kunne anbefalt masse det stedet jeg er fra, men det er jo midt i gokk, og vet ikke helt om det er noe dere er ute etter. :ler:

Lofoten er jo også et aktuelt sted å besøke. vet at man kan sove i sånne fiskenaust som er bygd om til soverom ellr noe i den dur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vil absolutt anbefale Lofoten. Vakkert :)

Få med dere ting som fuglefjell og hvalsafari, frisk luft og flotte fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere drar fra Trondheim, kunne kanskje en idé være å kjøre Kystriksveien opp Helgeland, ta seg til Bodø, ferge eller hurtigrute over til Lofoten og videre nordover derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Litjmæ

Tromsø! Kjempefin by som har det meste. Og så ville jeg dratt til Nordkapp - det er mest sånn "for å ha vært der" da men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica

Takk for svar alle sammen!

Hvis dere drar fra Trondheim' date=' kunne kanskje en idé være å kjøre Kystriksveien opp Helgeland, ta seg til Bodø, ferge eller hurtigrute over til Lofoten og videre nordover derfra?[/quote']

Ja, kommer vel til å satse på noe sånt. Er usikker på hvor langt nord vi skal dra, regner med at vi bare har to uker å bruke. Vil gjøre litt annet enn å sitte i bil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arielle ikke pålogget

Tromsø mener jeg er absolutt overkommelig i lengde hvis dere har to uker. det tar ca 20 timer å kjøre. hvis man har opphold andre steder underveis, er det jo absolutt mulig :) Vet at det går an å melde seg på sånne "guidede" turer på fjellet eller brevandring, Men det er jo heller ikke noe problem å kjøpe seg et kart å ta seg en tur på egen hånd. På fjelltur altså.. ikke på brevandring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mosjøen er faktisk en kjempekoselig stopp, og ikke så langt for en første etappe. Kystriksveien er et must, men det er mange ferger og greit å planlegge litt i forhold til rutetabell. Regn med venting på de fergene det ikke går an å bestille på.

Ferge fra Bodø til Lofoten (Moskenes?) anbefales på det sterkeste å booke på forhånd, ellers blir det maaaange timer å vente... Henningsvær er kjempefint; koselig fiskevær med ungt miljø takket være en bønsj av livlige fjellklatrere.

Kjøp ei NAF-bok og bestill overnatting underveis der dere føler for å stoppe, men ha også noen booket på forhånd om dere vil være sikker på litt god standard.

I NAF-boka står det også en del om sagn i tilknytting til fjellene, morsomme historier osv.

Senja er nydelig og bør oppleves! Kjerringøy bør man heller ikke glemme.

Vær obs på at alle fergene tar en god bit av reisekassa. Samtidig får man anledning til å sterkke på føttene og se kysten. Jeg anbefaler kjølebag og telt kombinert med planlagte overnattinger på hotell, rorbu osv. Gjør litt grundig research for å finne de triveligste overnattingsstedene med den beste maten. Kjør litt småveier der det er mulighet for det, og spis så mye fiskesuppe i Lofoten som dere bare orker. Knallgod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Anbefaler svartisen, og grottene i Mo i Rana på det varmeste! Er fra Lofoten, og vil også anbefale en tur dit!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips fra en Lofot-elsker: Ta ferga fra Bodø til Moskenes, og kjør østover mot Svolvær - på turen må dere dra innom Nusfjord (fredet fiskevær), leie rorbu på Ballstad/Kræmmervika (Vestvågøya) - fiske og gå i fjellet, kjøre innom Haukland-stranda og ta et bad hvis dere klarer temperaturen, denne stranden kan måle seg med de vakreste syden-strender.. og få med dere stemninga på Eggum - liv og røre om sommeren. Henningsvær i Vågan er obligatorisk, og by-stemninga i Svolvær. Derfra kan dere ta ferge til Skutvik.

God tur.

Mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle tipsene! Er ikke helt bestemt om det blir biltur eller ikke ennå, men blir det ikke i sommer så blir det om ikke lenge, så jeg kommer til å ta vare på tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriter Lofoten og Tromsø og dropp heller Nordkapp. Alt for langt å reise for så lite............. Er noen år siden jeg var der, men ble ikke akkurat imponert. Selve platået er mye lavere over havflaten enn det ser ut til på bilder og det var jo liksom ikke så mye som skjedde der.... Må legge til at vi var der en iiiiiiiiiiiskald og regnfull julidag som ikke akkurat bidro til å gjøre inntrykket bedre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nordkapp er Waste of time and money; midnattsolen ser du gratis og finere andre steder.

Mine personlige favoritter i Nord-Norge ligger begge ved Porsangerfjorden; Stabbursdalen nasjonalpark med flotte fiskeforhold, nydelig natur, verdens nordligste furuskog og særdeles fredelig når du kommer litt opp fra kysten.

I tillegg til Trollholmsund; en liten perle i sjøkanten med fantastiske "skulpturer" og formasjoner. Ikke turistifisert i det hele tatt, men ren og skjær naturidyll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Har anbefaling å komme med:

Søk på nettet på navnet Lyngen havfiske og tursenter!

Alt du opplever der beskrevet med ett ord: FANTASTISK!

Ellers har Nord Troms mye bra naturopplevelser å by på:

Målselva

Nasjonalparken i Nordreisa

Mollisfossen

Jøkelfjorbreen i Kvænangen kommune

Arnøya

Signaldalen i Storfjord kommune

Mitt råd er søk på nettet!!

Hilsen Nordlending

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriter Lofoten og Tromsø og dropp heller Nordkapp. Alt for langt å reise for så lite............. Er noen år siden jeg var der, men ble ikke akkurat imponert. Selve platået er mye lavere over havflaten enn det ser ut til på bilder og det var jo liksom ikke så mye som skjedde der.... Må legge til at vi var der en iiiiiiiiiiiskald og regnfull julidag som ikke akkurat bidro til å gjøre inntrykket bedre:-)

Veldig enig med Snuppa her. Nordkapp er ikke noe å satse på. Det tar utrolig lang tid å kjøre opp dit, og når man først kommer dit er det ikke verdt det. Jeg snakker av erfaring :)

Lofoten er et must. Sørg for å få med dere Reine - flere ganger kåret til Norges vakreste sted. Har vært der en gang, og det glemmer jeg aldri... Svolvær har også et artig akvarium som er verdt å få med seg. Hvis dere kjører helt ut til Å, har dere fått med dere alt...det er fantastisk der om sommeren. Veien er svingete, og det ligger mange fine uventede strender rundt svingene! Dere slår lett ihjel to uker i Lofoten...så tida må planlegges nøye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips fra en Lofot-elsker: Ta ferga fra Bodø til Moskenes, og kjør østover mot Svolvær - på turen må dere dra innom Nusfjord (fredet fiskevær), leie rorbu på Ballstad/Kræmmervika (Vestvågøya) - fiske og gå i fjellet, kjøre innom Haukland-stranda og ta et bad hvis dere klarer temperaturen, denne stranden kan måle seg med de vakreste syden-strender.. og få med dere stemninga på Eggum - liv og røre om sommeren. Henningsvær i Vågan er obligatorisk, og by-stemninga i Svolvær. Derfra kan dere ta ferge til Skutvik.

God tur.

Mvh Nina

Åh, gjett om jeg fikk "hjemlengsel" nå da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...