Gå til innhold

Ordtak og faste uttrykk som folk sier feil


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Lest nettopp:

"Å ha han som klump på foten vil bare ødelegge."  Uttrykket heter "en klamp om foten"

Bokmålsordboka

 
Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
klamp m1 (beslektet med klump)
1 kort, tykt tre- eller metallstykke
forsterke noe med en klamp
klamp om foten hindring
2 gasspedal
sette, trå klampen i bånn

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Misforstå meg rett" har noen allerede nevnt. Vil ikke si det er feil for det er jo humoristisk ment, men uttrykket irriterer meg bare. Grrrrrr

"Det går i bølgedaler" - Heter det ikke at noe "går i bølger", eller er "nede i en bølgedal"

"Kontrollsjekke" - Smør på flesk. Kontrollere = sjekke.

"I forhold til" - OK. Tapt kamp.

Litt på siden:

"Nett-troll" = en som skriver falske innlegg. Ikke en som skriver sinte innlegg.

"Fake News" = Fabrikkert, bevisst løgn for å villede. Ikke unøyaktigheter, tabber, utelatelser eller vinklinger man ikke liker. Ordet blir brukt feil i 99% av tilfellene (Særlig av Donald), så man kan vel snart si det har skiftet mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå inn i seg selv er visst et stående uttrykk på KG. Jeg tror knapt jeg har sett den riktige formuleringen.  "Å gå i seg selv" heter det, i betydningen selvransakelse, anger osv.

Bokmålsordboka

 
Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
gå i seg selv granske (skyld og lignende hos) seg selv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig nok er det ingen som har nevnt «Å brake sammen» ennå. Jeg kan forstå hvorfor misforståelsen har oppstått, men jeg forstår ikke at personer over 14-15 år ikke har blitt korrigert tilstrekkelig antall ganger til at de ennå ikke har forstått at det hete «Å barke sammen.» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2018 den 21.09, Pipaluk skrev:

«Jeg er ikke den skarpeste personen i skuffen», var det en som sa

eller:  jeg er klar som et brød

hva er din favorittfeiltolkning?

Jeg bruker å si "h*n er ikke den skarpeste puta i skapet" for å illustrere et poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ullvott skrev:

men jeg forstår ikke at personer over 14-15 år ikke har blitt korrigert tilstrekkelig antall ganger til at de ennå ikke har forstått at det hete «Å barke sammen.»

Dessverre fordi man blir sett på som en besserwisser om man påpeker slikt, eller så får man ofte unnskyldningen "jeg har dysleksi da" om det er på nett man korrigerer noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, WCKD skrev:

Dessverre fordi man blir sett på som en besserwisser om man påpeker slikt, eller så får man ofte unnskyldningen "jeg har dysleksi da" om det er på nett man korrigerer noen.

Ha ha, ja! Begge deler er velkjent. «Jeg fikk helt hjerneteppe, jeg da!» :lur: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...