Gå til innhold

Må kasserollene/stekepanne vaskes godt før steking/koking?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Her hjemme er det noe gærnt med oppvaskmaskinen så får ikk vasket noe, ei heller stekpanne. Men det jeg gjør er å bruke zalo og vaske den, da jeg bruker panna hver dag. Holder det? Tørker vannet etter vask med en klut. 

Anonymkode: 0e1e7...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det jernpanne så bare kokte de den ut før i tiden. Nå vet du at det er ikke uvanlig, selv i 2018 at folk kun vasker opp for hånd. Altså med zalo? 

Så ja er helt greit.

Anonymkode: 03af3...19a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jernpanner skal vel ikke vaskes med såpe?

Også skal den smøres i   med olje etter vask.

De skal IKKE i oppvaskmaskin.

Anonymkode: 37dff...1a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jernpanner skal vel ikke vaskes med såpe?

Også skal den smøres i   med olje etter vask.

De skal IKKE i oppvaskmaskin.

Anonymkode: 37dff...1a6

Jeg vasker jernpanna mi med zalo. 

Olje etter vask? Aldri hørt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker jernpanna mi med zalo. 

Olje etter vask? Aldri hørt før.

Panner og gryter av støpejern skal egentlig ikke vaskes med noe annet enn varmt vann og en god oppvaskbørste.

Så hender det nå at jeg også må ta en runde med zalo, varmt vann og den gode oppvaskbørsten.

Da setter jeg pannen/gryta på plata etterpå og setter plata på med lav effekt. Der står støpejernet til det er tørt og varmt.

Når panna/gryta er knusktørr og varm så slår jeg av plata og smører støpejernet med nøytral matolje (raps eller mais). 

Det gjør jeg fordi vaskemiddelet fjerner fett, og støpejernet er innsatt med fett når du kjøper det, og godset må på nytt få trekke til seg fett når det har vært utsatt for vaskemidler.

Anonymkode: 64747...b9e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Her hjemme er det noe gærnt med oppvaskmaskinen så får ikk vasket noe, ei heller stekpanne. Men det jeg gjør er å bruke zalo og vaske den, da jeg bruker panna hver dag. Holder det? Tørker vannet etter vask med en klut. 

Du vet at det er mange som ikke har oppvaskmaskin? Og du vet at oppvaskmaskiner hjemme hos folk ikke ble vanlig før for noen få ti-år siden? 

Det er helt ok å vaske opp på "gamle måten". Altså varmt vann og zalo. Skylle i kaldt vann.

Unntaket er som andre her sier: Støpejern. Kun varmt vann. Tørkes med kjøkkenpapir. Settes inn jevnlig med matolje (mange sier nøytral olje, men jeg har brukt olivenolje i mange år) 

Anonymkode: 73593...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...