Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange kontroller har du hatt hittil og hvor mange uker på vei? 

Ser at dette er det man normalt skal ha (dersom alt er i orden):

  1. kontroll: 8.–12. uke
  2. ultralydkontroll: 17.–19. uke
  3. kontroll: 24. uke
  4. kontroll: 28. uke
  5. kontroll: 32. uke
  6. kontroll: 36. uke
  7. kontroll: 38. uke
  8. kontroll: 40. uke

jeg er i uke 30, og allerede hatt 8-9. Normalt svangerskap. Har igjen kontroll om to uker hos lege, så om 4 uker igjen hos jordmor. Jeg har bare dratt på timene de vil ha meg på. 

Gjør meg absolutt ingenting å dra på flere for jeg er fornøyd med det og får kjapt svar på ting jeg lurer på. 

Anonymkode: 246a3...3dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oi, det var ofte!  Vet lege og jordmor om hverandre og fyller ut på samme helsekort? 

Jeg fikk time hos jordmor i uke 12, og har siden vært på en kontroll i uke 24 og en i uke 29. Jeg er nå like langt som deg og har altså vært på tre kontroller. Jeg er førstegangs og skulle gjerne hatt mer oppfølging, men er jo frisk og sånt. 

Utenom kontroll hos jordmor var jeg på ultralyd på sykehuset i uke 19 og en glukosebelastningtest på laboratoriet i uke 25. Ble ikke gjort noe annet enn ultralyd og prøvetaking da. Ellers har jeg ikke hatt noe annen oppfølging. 

Er fremover blitt satt opp til 3 kontroller til fremover, i uke 33, 37 og 39, så totalt 6 kontroller. Ser ut til at jeg henger litt bak skjema egentlig! 

Anonymkode: d4eab...16d

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det var ofte!  Vet lege og jordmor om hverandre og fyller ut på samme helsekort? 

Jeg fikk time hos jordmor i uke 12, og har siden vært på en kontroll i uke 24 og en i uke 29. Jeg er nå like langt som deg og har altså vært på tre kontroller. Jeg er førstegangs og skulle gjerne hatt mer oppfølging, men er jo frisk og sånt. 

Utenom kontroll hos jordmor var jeg på ultralyd på sykehuset i uke 19 og en glukosebelastningtest på laboratoriet i uke 25. Ble ikke gjort noe annet enn ultralyd og prøvetaking da. Ellers har jeg ikke hatt noe annen oppfølging. 

Er fremover blitt satt opp til 3 kontroller til fremover, i uke 33, 37 og 39, så totalt 6 kontroller. Ser ut til at jeg henger litt bak skjema egentlig! 

Anonymkode: d4eab...16d

De vet begge at jeg går hos begge to og spør når jeg har time hos den andre før de setter opp nytt. Hadde kontroll i uke 27. Da fikk jeg terminbekreftelse hos fastlegen. På slutten spurte han «når har du neste kontroll hos jordmor?». «Uke 30», svarer jeg. «Da vil jeg gjerne at du kommer til meg igjen to uker etter det». 

Og da jeg var hod jordmor i dag, spurte hun det samme og ville ha kontroll hos henne to uker etter fastlegen. Altså uke 32 hos fastlegen, uke 34 hos jordmor. Nå er helsekortet ferdig utfylt da så jeg får nytt hos legen regner jeg på om to uker. 

Jeg er også førstegangs og har et risikofritt svangerskap så langt. Stabile verdier på alt, god vektøkning og ikke svangerskapsdiabetes. Be om tettere kontroll hvis du ønsker bedre oppfølgning? :) 

Anonymkode: 246a3...3dc

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

De vet begge at jeg går hos begge to og spør når jeg har time hos den andre før de setter opp nytt. Hadde kontroll i uke 27. Da fikk jeg terminbekreftelse hos fastlegen. På slutten spurte han «når har du neste kontroll hos jordmor?». «Uke 30», svarer jeg. «Da vil jeg gjerne at du kommer til meg igjen to uker etter det». 

Og da jeg var hod jordmor i dag, spurte hun det samme og ville ha kontroll hos henne to uker etter fastlegen. Altså uke 32 hos fastlegen, uke 34 hos jordmor. Nå er helsekortet ferdig utfylt da så jeg får nytt hos legen regner jeg på om to uker. 

Jeg er også førstegangs og har et risikofritt svangerskap så langt. Stabile verdier på alt, god vektøkning og ikke svangerskapsdiabetes. Be om tettere kontroll hvis du ønsker bedre oppfølgning? :) 

Anonymkode: 246a3...3dc

Kan jo be om det, men jeg har liksom ingen grunn til det. Jeg er jo førstegangs, så vet ikke bedre, haha 😛 Det blir jo isåfall bare for å veie, se på urinprøve og ta blodtrykk igjen da? 

Hva gjør du på alle disse kontrollene? 

Første var det lage helsekort, ta masse prøver, måle blodtrykk, søke fødeplass og diverse info. 

Andre var å måle symfysemål, måle blodtrykk, veie, urinprøve, sjekke hjertelyd, føre på ultralydtermin og prøvesvar, pluss jeg fikk tips til diverse plager. 

Tredje var å måle symfysemål, veie, blodtrykk, urinprøve, blodprosent, sjekke hjertelyd, få terminbekreftelse og fylle ut epds skjema (psykisk helse) og samtale rundt det . 

Kontrollene varer 40-45 minutter. En av de neste timene er det dobbelt-time og da skal barnefar være med også. 

Anonymkode: d4eab...16d

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt de kontrollene du lister opp i hovedinnlegget, pluss et par ekstra her og der når det har dukket opp ting. Men det regnes ikke som kontroller da 😊

Anonymkode: ef03a...eb2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde første kontroll i uke 10/11 pga ferie. Skal inn igjen til blodprøver uke 14 på labratoriet, og ny kontroll i uke 16. Jeg går bare hos fastlege. Frisk, ikke røyk/snus, slank, ingen arvelige ting eller noen plager, førstegangs på 31 år... Så noen leger bryr seg vel ikke så mye om den lista.

Anonymkode: f0854...e9b

Skrevet (endret)

Jeg hadde ekstremt mange kontroller. Dagen jeg tok OUL (19+1) hadde jeg min kontroll nummer 11.

Både jordmor og fastlege ville ha meg på kontroll og satte opp med tanke på den andre. Likevel hadde jeg gitt meg med fastlegen før OUL. Mot slutten av svangerskapet hadde jeg kontroll hver uke.

Edit: Jeg hadde ett så og si normalt svangerskap. 

Endret av Tonio
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at noen følges opp så mye tettere? Jeg stoler jo på helsepersonell og som førstegangs aner jeg ikke hva som er normalt. 

Anonymkode: d4eab...16d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at noen følges opp så mye tettere? Jeg stoler jo på helsepersonell og som førstegangs aner jeg ikke hva som er normalt. 

Anonymkode: d4eab...16d

Det normale er de anbefalte kontrollene, mange steder er det jo heller ikke kapasitet til noe annet når det er snakk om et normalt svangerskap. 

Anonymkode: 99ea1...a64

Skrevet

Lege uke 13, jordmor i uke 17, 24, 28. Oul i uke 19. Det er de kontrollene jeg har hatt. Skal til lege i uke 32, og jordmor igjen i uke 34. 

Regner med at resten av kontrollene i uke 36, 38 og 40 blir hos jordmor. Andregangs og får bedre oppfølging nå enn sist. Skal sies at jeg bor i en annen kommune, tror nok det har noe å si. 

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Det normale er de anbefalte kontrollene, mange steder er det jo heller ikke kapasitet til noe annet når det er snakk om et normalt svangerskap. 

Anonymkode: 99ea1...a64

Nå tenkte jeg på "normalt" som hva som er normalt i et svangerskap og burde kreve tettere kontroller. Jeg stoler liksom på at jordmor sier fra hvis hun syntes jeg burde komme oftere. 

Jeg som er 31 uker på vei nå og hatt 3 kontroller og skal ha 3 kontroller til, bor i Oslo, der er det kanskje litt begrenset kapasitet. 

Høres ut som dere som har tettere oppfølging går til både lege og jordmor da? Jeg fikk beskjed av jordmor om at jeg kunne ta alle kontroller hos henne og ikke trengte å dra til lege, så har ikke vært hos lege utover sykdom. 

Anonymkode: d4eab...16d

AnonymBruker
Skrevet

Ts her,

 

Ab16d, jeg har gjort det samme som deg på kontrollene mine. De tre siste jeg har hatt (både lege Og jordmor) har inkludert symfysemål, blodtrykk, vekt, sjekke hjertelyd etc. Eneste forskjell på kontrollene mine hos megen og jordmor er at jeg bruker noe lengre tid hos jordmor (45min ca.) da mannen også har kunnet være med og vi har hatt mulighet til å diskutere ting vi lurer på. Forventninger, fødsel, babyen aktivitet i magen, hva som forventes av oss etc. 

Var derfor jeg opprettet tråden, syns jeg har  vært heldig som har fått mange kontroll selv om jeg syns det var mange. 

Jeg holder til i Ullensaker, kanskje de har god kapasitet til å ta meg inn da. Jeg har som sagt et helt normalt svangerskap uten noen komplikasjoner. Er frisk og rask, skulle ikke vært nødvendig sånn sett. 

Anonymkode: 246a3...3dc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er andregangs, og har opplevd at jeg selv får bestemme hvor ofte jeg vil til kontroll. Hadde en ekstra i starten av svangerskapet da jeg trengte å snakke med jordmor, men har nå nådd inn igjen på planen da jeg har hatt litt mer sjeldent i sommer. Vært litt sånn "du trenger kanskje ikke kontroll før da og da, siden det ikke er din første?" fra jordmor. Fastlegen har vært mer på, han ville helst hatt meg inn hver fjerde uke :) 

Så er nå 35 uker nå og var på min 6.kontroll denne uken. Skal på 7. kontroll hos fastlegen da jeg er 38 uker, og så til jordmor på min 8. da jeg er 40 uker. Har gått annenhver gang til hver av dem. 

Anonymkode: c8a64...328

AnonymBruker
Skrevet

Har forresten kun målt symfysemål to ganger. I uke 26 og nå i uke 35. 

Anonymkode: c8a64...328

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her,

 

Ab16d, jeg har gjort det samme som deg på kontrollene mine. De tre siste jeg har hatt (både lege Og jordmor) har inkludert symfysemål, blodtrykk, vekt, sjekke hjertelyd etc. Eneste forskjell på kontrollene mine hos megen og jordmor er at jeg bruker noe lengre tid hos jordmor (45min ca.) da mannen også har kunnet være med og vi har hatt mulighet til å diskutere ting vi lurer på. Forventninger, fødsel, babyen aktivitet i magen, hva som forventes av oss etc. 

Var derfor jeg opprettet tråden, syns jeg har  vært heldig som har fått mange kontroll selv om jeg syns det var mange. 

Jeg holder til i Ullensaker, kanskje de har god kapasitet til å ta meg inn da. Jeg har som sagt et helt normalt svangerskap uten noen komplikasjoner. Er frisk og rask, skulle ikke vært nødvendig sånn sett. 

Anonymkode: 246a3...3dc

Bor i samme kommune. Har vært hos jordmor 2 ganger hittil. Uke 13 og 26. Aldri hos lege 

Anonymkode: 54143...cad

AnonymBruker
Skrevet

Er i uke 32 og har hatt følgende kontroller:

Ul i uke 7 og 9 pga blødninger (privat)

Fastlege uke 12

Fosterdiagnostikk uke 13

Jordmor uke 15

Fastlege uke 16

OUL uke 18

Jordmor uke 24 med påfølgende kontroll på føden pga lite liv

Glukosebelastningstest og jordmor uke 25

Fastlege uke 26

Fødeavd uke 27 pga blødning

Diabetespoliklinikk og jordmor uke 29

Diabetespoliklinikk og jordmor uke 31

Fastlege og jordmor uke 32

Planlagte undersøkelser fremover:

Fastlege, diabetespoliklinikk og vekstestimering sykehus uke 33

Jordmor uke 35

Lege sykehus uke 36

Regner med kontroller ca 1 gang i uken resten av svangerskapet pga nylige oppståtte komplikasjoner. Er takknemlig for tett oppfølging selv om jeg har følt at svangerskapet har vært enkelt frem til nå. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 3d334...1b5

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i Oslo. Har hatt 2/3 kontroller nå i uke 23. En for å få henvisning til ul for å finne ut hvor langt jeg var på vei, en for å ta prøver og en for å få svar på prøvene. Skal ta resten hos jordmor.

Anonymkode: 8db7e...4c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...