Gå til innhold

Sliten og kommer meg ikke ut

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så... har lyst å gå tur for å få opp humøret, men er ganske sliten for tiden.
Har ekstremt angst, og er ekstremt depressiv for tiden. Kommer meg av å til ut, men er ufattelig vanskelig. 

Noen tips for å komme meg ut? 😕 

Har knapt energi for å rydde i hjemmet, så prøver å gå turer fremfor å rydde, men kommer meg ikke ut, og har dermed ingen energi til å rydde. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenk ----> gå ut! Ta det derfra.  Husk atdu føler deg ca 100000 bedre når du kommer inn igjen.  Om du bare går 100 m lenger en postkassen, så er alt bedre enn ingenting. 

Anonymkode: 35a3f...212

• Liker 2
Skrevet

Hvor rotete er det? Om det er helt ekstremt ville jeg startet med ett rom av gangen og ryddet litt hver dag på en fast tid. Om du sliter med mye folk rundt deg kan det være lurt å gå tur på kveldstid. Det er bedre enn ingenting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Drakan skrev:

Har ekstremt angst, og er ekstremt depressiv for tiden. Kommer meg av å til ut, men er ufattelig vanskelig. 

Har knapt energi for å rydde i hjemmet, så prøver å gå turer fremfor å rydde, men kommer meg ikke ut, og har dermed ingen energi til å rydde. 

Kunne du fått noen til å hjelpe deg med rydding og vasking? Om du velger å søke om  hjemmehjelp el.l. er det mulig at du kan få dekt en viss del av kosnaden av helsemessige årsaker. 
Evt kan du søke om brukerstyrt  personlig assistent (BPA) (som kan gjøre arbeid for deg) gjennom Uloba, og da er det gratis for deg.

Anonymkode: 03ad4...9b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du fått noen til å hjelpe deg med rydding og vasking? Om du velger å søke om  hjemmehjelp el.l. er det mulig at du kan få dekt en viss del av kosnaden av helsemessige årsaker. 
Evt kan du søke om brukerstyrt  personlig assistent (BPA) (som kan gjøre arbeid for deg) gjennom Uloba, og da er det gratis for deg.

Herremin. Skal du virkelig hjelpe noen til å bli enda verre? Hjelper ikke en dritt å skyve alt over på andre.

Hilsen en som har vært i samme situasjon..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BPA er ikke gratis - det er kun timene som dekker oppgaver hjemmesykepleien ellers ville gjort som er gratis. Ellers er det opp til kommunene å fastsette pris - noen få steder er de så heldige at det er gratis alt, men som hovedregel ikke - dessverre. 

Anonymkode: e7bd2...7be

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk ----> gå ut! Ta det derfra.  Husk atdu føler deg ca 100000 bedre når du kommer inn igjen.  Om du bare går 100 m lenger en postkassen, så er alt bedre enn ingenting. 

Prøver, men er så vanskelig. 
Får konstant angst for å møte folk. Og sola hjelper heler ikke, føler ikke jeg klarer å slappe av når det er konstant sol. 😮 

4 minutter siden, enirt skrev:

Hvor rotete er det? Om det er helt ekstremt ville jeg startet med ett rom av gangen og ryddet litt hver dag på en fast tid. Om du sliter med mye folk rundt deg kan det være lurt å gå tur på kveldstid. Det er bedre enn ingenting.

Har masse rene klær i senga, og ikke sovet i senga fordi jeg skulle vaske dyna og putene mine. 
Har fått vasket madrassen, driver å sortert masse klær jeg tenkte å gi til Fretex. Har ikke vasket kåken siden februar. 😕 
Sist jeg gikk ute på kveldstid er jeg sikker på at jeg så en Narkohandel, så føler meg ikke tryg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har vurdert å svelge stoltheten og akseptere en støttekontakt så jeg kan få hjelp til å gå tur. 
Om jeg går tur pleier jeg ha nok energi til å rydde. :) 
Vil ikke ha hjelp til å rydde, jeg er for ung og det er litt flaut at jeg har så lite energi 😕 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Drakan skrev:

Du  kan også søke gjennom NAV for å få en fast person  (sosionom, vernepleier eller psykiatrisk sykepleier) som kan møte deg en eller flere ganger pr  uke, som kan gjøre ting sammen med deg og også gå turer sammen med deg og  prate. Du bestemmer hva dere skal gjøre sammen.

Går du i behandling hos psykolog? Har du Individuell plan eller har du fått  opplysninger og tilbud om å få Individuell plan? Dette kan du få vite mer om fra fastlege eller psykolog, og hvis du vil kan du få laget en individuell plan som er en plan for å hjelpe deg. Når man har individuell plan kan man få hjelp til mye forskjellig: Bl.a. hjelp i hjemmet med rydding  og vasking, noen å snakke med, hjelp med helsa (du nevnte angst), hjelp til å komme deg ut, noen å gå tur sammen med + mye mer man kan  få hjelp med.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herremin. Skal du virkelig hjelpe noen til å bli enda verre? Hjelper ikke en dritt å skyve alt over på andre.

Hilsen en som har vært i samme situasjon..

Leser  du ikke hva  ts skriver? Hun har ikke energi til å både rydde og gå tur.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Drakan skrev:

Har vurdert å svelge stoltheten og akseptere en støttekontakt så jeg kan få hjelp til å gå tur. 
Om jeg går tur pleier jeg ha nok energi til å rydde. :) 
Vil ikke ha hjelp til å rydde, jeg er for ung og det er litt flaut at jeg har så lite energi 😕 

Ettersom du får energi til å rydde av å gå tur, synes jeg absolutt at du burde få en person å gå tur med. Det er ikke flaut. Vedkommende som går tur med deg har taushetsplikt, og ingen trenger å vite at denne personen er en som får lønn for å være med deg på tur.

• Liker 2
Skrevet

Du  kan også søke gjennom NAV for å få en fast person  (sosionom, vernepleier eller psykiatrisk sykepleier) som kan møte deg en eller flere ganger pr  uke, som kan gjøre ting sammen med deg og også gå turer sammen med deg og  prate. Du bestemmer hva dere skal gjøre sammen.

Går du i behandling hos psykolog? Har du Individuell plan eller har du fått  opplysninger og tilbud om å få Individuell plan? Dette kan du få vite mer om fra fastlege eller psykolog, og hvis du vil kan du få laget en individuell plan som er en plan for å hjelpe deg. Når man har individuell plan kan man få hjelp til mye forskjellig: Bl.a. hjelp i hjemmet med rydding  og vasking, noen å snakke med, hjelp med helsa (du nevnte angst), hjelp til å komme deg ut, noen å gå tur sammen med + mye mer man kan  få hjelp med.

Har ikke psykolog akkurat nå og fikk avslag, så må vente på min nye søknad. 😕 
Er vist på et stadie at jeg har det for "bra" til å få psykisk hjelp, noe legen min var uenig i, måtte ordne ny søknad. 😕
Har fått tilbud om støtteperson tidligere, så vurderer å søke igjen da jeg ellers ikke har noe. 😕 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser  du ikke hva  ts skriver? Hun har ikke energi til å både rydde og gå tur.

Jeg tror ikke du leser hva jeg skriver. 

Man får ikke mer energi av å få andre til å gjøre ting for seg. Jeg har vært såpass energiløs at jeg har grått når jeg har måttet gjøre for mye  men man får energi av å gjøre ting selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et tips som hjalp meg - 10 minutters ryddinger, eller bare 5 minutters til å begynne med. Har annen alvorlig sykdom, med lite energi og alt som må ryddes og gjøres bare henger over meg og alltid dårlig skyldfølelse og så tungt å få noe som helst gjort. Fikk tips om å sette på timer på mob/kjøkkenur på 5 min - og gjøre så mye som fikk til på den tiden. Å forholde meg til 5 minutt ble liksom mye mer overkommelig - og jeg får faktisk gjort litt på 5 min. Nå er målet mitt tre 5-minutter i løpet av dagen :) 

Anonymkode: e7bd2...7be

• Liker 1
Skrevet

Siden du har masse klær og ting i senga så anbefaler jeg med at du starter med soverommet. Sett på alarm på hvor lenge du skal rydde. Feks 1 time hver dag. Da starter du med å rydde og gjøre rent soverommet. Viktig å ta ting i små steg. 

Jeg har også hatt det som deg. Om du lar være å rydde og vaske kommer det til å bli enda verre. Rutiner er utrolig viktig. Få på vaskerutiner på når du skal vaske hva når du har fått leiligheten din i orden. Da holder det seg forhåpentligvis ryddig. Rutiner er vitkig på alt når man sliter psykisk. Bare det å pusse tennene og dusje må man nesten ha rutiner på. 

Jeg vet ikke hvor du bor så jeg aner ikke hvordan turmiljøet er. Om du bor i oslo sentrum så er det jo litt vanskelig å gå ut på kvelden, men utrolig folksomt på dagen. husk at alt er bedre enn ingenting og det er ingen skam å be om hjelp uansett hvor dritt leiligheten din ser ut eller hvor flau du er over situasjonen. For min del så hjalp det meg å gå ut ved at jeg fikk en belønning. Feks gå tur til nærmeste butikk og kjøp deg noe godt du kan spise når du kommer hjem. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man får ikke mer energi av å få andre til å gjøre ting for seg. Jeg har vært såpass energiløs at jeg har grått når jeg har måttet gjøre for mye  men man får energi av å gjøre ting selv.

Beklager at jeg misforsto. Jeg fikk ikke med meg at ts får energi av å gå tur. Jeg tenkte at det var slik (som for mange andre) at man må spare på energien og dermed ikke får vasket  om man bruker opp energien på å gå tur. (Mange som har utmattelse, kan være sengeliggende i mange dager etter fysiske anstrengelser). 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fint at du erfarer det. Mange har det dessverre ikke slik.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det spørs åssen du ser på det. Både ja og nei. Er der selv, akkurat nå får jeg ikke energi av noen ting og er bare stresset eller sliten og jeg gjør bare vondt verre ved å gjøre noe. Ellers aktiv og gjør det som gir meg energi. Når du er så energiløs at du gråter og ikke klarer å gå på do nesten så burde det ringe en bjelle, er jo ikke bare å ta seg sammen hvis du tror det. Da må du være et troll som må hate på noen. Har vært der selv 😉 lege og psykistri + tid osv trengs

Anonymkode: fb669...b2b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, enirt skrev:

Siden du har masse klær og ting i senga så anbefaler jeg med at du starter med soverommet. Sett på alarm på hvor lenge du skal rydde. Feks 1 time hver dag. Da starter du med å rydde og gjøre rent soverommet. Viktig å ta ting i små steg. 

Jeg har også hatt det som deg. Om du lar være å rydde og vaske kommer det til å bli enda verre. Rutiner er utrolig viktig. Få på vaskerutiner på når du skal vaske hva når du har fått leiligheten din i orden. Da holder det seg forhåpentligvis ryddig. Rutiner er vitkig på alt når man sliter psykisk. Bare det å pusse tennene og dusje må man nesten ha rutiner på. 

Jeg vet ikke hvor du bor så jeg aner ikke hvordan turmiljøet er. Om du bor i oslo sentrum så er det jo litt vanskelig å gå ut på kvelden, men utrolig folksomt på dagen. husk at alt er bedre enn ingenting og det er ingen skam å be om hjelp uansett hvor dritt leiligheten din ser ut eller hvor flau du er over situasjonen. For min del så hjalp det meg å gå ut ved at jeg fikk en belønning. Feks gå tur til nærmeste butikk og kjøp deg noe godt du kan spise når du kommer hjem. 

Har hatt en god rytme tidligere, men når man først faller ut, er det så vanskelig. 
Blir liksom bare være og være. 😕 
Er ikke alltid jeg pusser tenner heler, men prøver å ha en kald dusj om dagen. :) 

Bor i Oslo, så utnytter mange av parkene til vanlig for lange turer :P

Beklager at jeg misforsto. Jeg fikk ikke med meg at ts får energi av å gå tur. Jeg tenkte at det var slik (som for mange andre) at man må spare på energien og dermed ikke får vasket  om man bruker opp energien på å gå tur. (Mange som har utmattelse, kan være sengeliggende i mange dager etter fysiske anstrengelser). 

Er ikke sånn at jeg automatisk får mer energi av tur, men det letter litt sånn at jeg har mer energi dagen etter, eller om jeg er heldig litt ekstra energi til oppvask eller å vaske litt klær når jeg kommer inn igjen. :) 
Eller i beste fall, lage meg bedre mat 😄 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rot så mye da... Når du er ute så roter du ikke. 

Syng et refreng av "Dørstokkmila" mens du tar på deg skoene. Når du er 10m over Dørstokkmila vil du kjenne hvordeilig det er å ha passert den. 

Anonymkode: 58f0e...15b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...