Gå til innhold

Når ringer man mattilsynet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min nærmeste nabo har vært på tur i stort sett hele sommer. Hun gjorde et halvhjertet forsøk på å spørre en annen nabo om å gi katten mat 1 gang for dagen, den første gangen hun var borte, noe som resulterte i at katten går og skriker døgnet rundt,  om ikke jeg mater den. Jeg spurte henne den gang om når hun kom hjem, er katten syk, hva med mat etc. Endte opp med å måtte gå til innkjøp av kattemat, og ormekur (på eget initiativ), siden hun åpenbart ga faen i hele katten. Kom ikke hjem den dagen eller den uken når hun skulle heller, så katten har gått til alle oss andre naboer.

Nå er hun på tur, igjen. Og samme opplegget. Jeg får vondt helt inni hjerteroten, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Begynner å bli et stort problem for alle som bor her. 

Hun skulle aldri hatt katt!

Anonymkode: 630df...c28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt mattilsynet, ja. Men ser katten ellers frisk og oppegående ut, så er det lite de kan gjøre uten konrete bevis. Ta deg en samtale med felles naboer så du har flere som kan bekrefte. 

Anonymkode: 8b46a...eaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autumnia
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kontakt mattilsynet, ja. Men ser katten ellers frisk og oppegående ut, så er det lite de kan gjøre uten konrete bevis. Ta deg en samtale med felles naboer så du har flere som kan bekrefte. 

Anonymkode: 8b46a...eaa

Oi, skulle jo trykke varsle på svar - ikke være anonym :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke kjøre katten til en FOD-gård eller lignende? Den er "borte". Sånne folk skal ikke ha dyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Autumnia
Akkurat nå, visp skrev:

Kan du ikke kjøre katten til en FOD-gård eller lignende? Den er "borte". Sånne folk skal ikke ha dyr.

Nå vet jo ikke vi om katten kan være chippet eller ikke... Den er heller ikke «borte», den er der den tilhører. Synes mattilsynet burde kontakes, i første omgang i hvert fall. Kanskje de finner ut noe, og hun mister en liten rettighet til å ha dyr. Lite sannsynlig, men lov å håpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Autumnia skrev:

Nå vet jo ikke vi om katten kan være chippet eller ikke... Den er heller ikke «borte», den er der den tilhører. Synes mattilsynet burde kontakes, i første omgang i hvert fall. Kanskje de finner ut noe, og hun mister en liten rettighet til å ha dyr. Lite sannsynlig, men lov å håpe. 

Om hun ikke sørger for pus når hun reiser bort har hun vel neppe chippet den. Ja, jeg vet ikke hva mattilsynet gjør i slike saker, men får jo prøve det da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autumnia
Akkurat nå, visp skrev:

Om hun ikke sørger for pus når hun reiser bort har hun vel neppe chippet den. Ja, jeg vet ikke hva mattilsynet gjør i slike saker, men får jo prøve det da:)

Tja... Lite sannsynlig ja, men min katt ble chippet før den ble levert til meg, derfor jeg kom til å tenke på det :) Ikke rasekatt, nei. Kom bare fra ei dame som hadde hjertet på rette stedet. Mattilsynet kan hente katten om det er synlig at den er forlatt/skadet. Og deretter straffe eier om bevis finnes. Sistnevnte kan bli vrien i denne saken... Men godt mulig om flere av naboebe stiller opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal kontakte Mattilsynet. Slike folk burde ikke ha dyr.

Anonymkode: 55d09...0c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Katten er rasekatt, og chippet.. hun har også en hund, men den er med henne overalt etter hva jeg forstår. 

Nå så jeg at hun også har stengt igjen katteluken, så katten kan ikke gå inn heller. Jeg blir så forbanna..! 

Stort sett hele nabolaget vet om at katten går på alles dører, og skriker konstant, så det skulle ikke bli et problem flere vitner.

Anonymkode: 630df...c28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autumnia
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Katten er rasekatt, og chippet.. hun har også en hund, men den er med henne overalt etter hva jeg forstår. 

Nå så jeg at hun også har stengt igjen katteluken, så katten kan ikke gå inn heller. Jeg blir så forbanna..! 

Stort sett hele nabolaget vet om at katten går på alles dører, og skriker konstant, så det skulle ikke bli et problem flere vitner.

Anonymkode: 630df...c28

Ring i dag og forklar saken, så hører du hva de sier :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samle noen naboer du stoler på, så lager dere en skriftlig uttalelse med alle deres underskrift. På forhånd har du varslet mattilsynet, og så kan du evt. også bruke den skriftlige uttalelsen som dokumentasjon på at de kan hente katten. Katten klarer seg en dag eller to ute av gangen om sommeren så lenge det er trygt i området (mtp. biltrafikk) men går det lenger tid så er det ikke noe i veien for at du kan ta h*n inn. En katt som ikke får mat/oppmerksomhet/husly hos eieren vil uansett forsvinne, så det er mulig pus vil gå på vandring hvis ingen av dere naboer tar grep, og da kan h*n forsvinne. 

Anonymkode: d2c4e...39d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet bryr seg katten i den katten.. De har andre viktigere prioriteringer. 

Anonymkode: c929b...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Autumnia
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mattilsynet bryr seg katten i den katten.. De har andre viktigere prioriteringer. 

Anonymkode: c929b...0ff

Du vet mattilsynet er Norges dyrevern...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Autumnia skrev:

Du vet mattilsynet er Norges dyrevern...? 

Det betyr ikke at de har kapasitet til å ta denne saken.

TS - finnes det ikke noe ala kattens vern rundt deg som kunne forbarmet seg over katten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt katten og beholdt den selv, ja det er tyveri, men når folk ikke kan ta vare på dyrene de skaffer seg fortjener de heller ikke å ha de. 

Du kan vel annmelde hun til politiet også? Er vel dyremisshandling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Trollmora skrev:

Det betyr ikke at de har kapasitet til å ta denne saken.

TS - finnes det ikke noe ala kattens vern rundt deg som kunne forbarmet seg over katten?

Katten er chippet, så om hun tar katten kan hun blir anklaget for tyveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...