Gå til innhold

Monarki eller republikk?

Majken

Norge som Monarki eller Republikk  

1. 1. Norge som Monarki eller Republikk

• Bryr meg ikke!
      1
    • Republikk - ut med det gamle, inn med noe nytt
      14
    • Monarki - beholde det vi har
      21

Anbefalte innlegg

Ble inspirert av innlegg om Mette Marits graviditet. Mulig det har vært diskutert før..... Men bare for moro skyld...

Syns du det er greit med monarki og kongefamilie, eller syns du vi bør avskaffe det gamle systemet og opprette republikk med president?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kongehus er visstnok billigere og har bedre reklameeffekt.

Dessuten synes jeg det er underholdende å lese om dem i se og hør en gang i blant. Bryr meg ikke filla om hva som skjer med dem, men det blir mye fine kjoler og tiaraer med de kongelige. Og jeg elsker alt som glitrer.

Dessuten er grøsser jeg ved tanken på en av våre nåværende politikere som president.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vi skal beholde monarkiet, selv om det ikke er "perfekt" det heller. Det er jo så mye snakk om at monarkiet går nedenom og hjem, og det har vel med kongebarna og deres valg av ektefeller som er årsaken. Kongelige er tross alt mennesker de også, kan ikke regne med at de er feilfrie. Synes vi skal gi Mette-Marit og Ari Behn en sjanse, vi kan ikke velge for andre.

Virker mer stabilt med monarki, en president blir jo skiftet ut. Og som nevnt før her, hvem i all verden skulle vi hatt som president i Norge? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ha monarki. Det er billigst for oss, de holder seg politisk nøytrale og representerer landet vårt på en verdig måte! Presidenter bare krangler og herjer, maktsyke som de er!! Og da må vi skatte mye til presidenten + alle som jobber med han (og det er mange det). Og hvem skulle vært presidentevne??!?? Ingen politikere holder jo det de lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de tidligere innskrivere!

Hvem i alle dager skulle blitt president her ???

Pøh! Det er absolutt ingen kandidater som jeg vet om i allefall.

Maktsyke skandalemakere hele hurven.

Dessuten er jeg monarkist.

Jeg synes Mette-Marit er en kjempeflott kronprinsesse og hun begynner å falle inn i rollen mer og mer for hver dag. Hun er seg selv og har lagt kortene på bordet. Vi er da ikke så religiøse og pietistiske her i landet at vi bør "rakke ned" på henne pga sin fortid ? Alle har vel snart en "fortid", tror jeg. Hun kan være en kjærlig mor og kone og en flott representant for Norges land uansett. Det har hun vist.

Uansett, en liten digresjon : Hva med kongehusene ellers i Europa ?

Det engelske f. eks ?

En viss prins var jo utro etter noter etter kort tid i ekteskapet + det er en del "party-prinser" der også.

Tidene forandrer seg, også i kongehusene.

Nei, jeg håper monarkiet består. Det er stas å følge med på :) Og det er grisegøy med kongebryllup og fester. Er også opptatt av tiaraer og gallakjoler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Skal vi ha kongehus fordi noen synes det er "grisegøy" med glitter og stas og elsker å lese om de kongelige i se og hør og her og nå? Ikke særlig holdbart argument spør du meg.

Jeg må tilstå at jeg synes det er helt unaturlig at en vanlig jente fra Kristiansand over natta blir til "deres kongelige høyhet".

En president blir valgt av befolkningen i Norge, Kongefamilien ble valgt for 100 år siden. Det er på tide å tenke nytt. Ja til republikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er republikaner på min hals!

Det er bortkastede skattepenger å betale for "glitter og stas"!!!! En president har en politisk rolle og funksjon utover å klippe over bånd og klappe søte barn på hodet.

Ville ha stemt på Gro som president! Eller Kåre (litt for gammel, men....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

D mest åndsvake argument jeg noensinne har hørt: Vi må beholde monarkiet fordi d er billigere for oss og så liker jeg å lese om dem i SE & HØR.........

Monarkiet er symbolet for vår vilje til å bøye ryggen; ut med monarkiet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ett samfunn hvor folket liksom skal være med på å bestemme det meste. Regjering skal bestemmes av folket, ved flertall.

Det eneste som står igjen som sånn "fødes inn i"-sak, er kongehuset.

Noen nevnte at presidenter byttes ut, og jada, presidenter byttes ut!

Konger byttes også ut! Bare det at de ikke blir valgt av noen, men født til vervet sitt! Også byttes de ikke ut like ofte, de får flere år til å sitte, uvalgt, til vervet, uten at noen har noe de skulle ha sagt om den saken!

Og at slottet er billigere, kan noen vise meg en oversikt som viser utgifter på en evt president kontra alt vi bruker på kongefamilien?

(og tror vi at kommuner/stat kommer til å betale mange mill. for bryllupene til alle barna til presidenten?)

Det er ihvertfall på tide at man holder avstemning hos folket om monarki eller republik! Vi har levd for lenge med det gamle, og det bør stemmes om vi skal beholde det eller ei!

kandidat til presidentvervet? kanskje vi ikke har det, men det har jo aldri vært aktuelt heller, så hvem vet hva eller hvem som dukker frem dersom det blir aktuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh. du frk. Gurimalla :

Du la vel ikke merke til de andre argumentene mine????

Kongehuset er der enten DU vil eller IKKE! Imellomtiden kan jeg vel få rose de jeg synes gjør en god jobb og nyte synet av bryllup og andre festligheter ?

Du tror ikke en president og dens hoff hadde gjort det samme ?

ÆRLIG TALT!

OGSÅ : Hvorfor kan ikke en "vanlig jente fra Kristiansand" bli kronprinsesse ? Må a`være en riking fra Oslo eller ?

En fra et annet kongehus ? De er innavla nok som de er.........!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg har ingenting i mot Mette-Marit som sådan. Like gjerne en vanlig jente fra Kristiansand som fra Oslo eller fra Nordpolen. Min motstand mot monarkiet har egentlig ingenting med Mette-Marit og hennes fortid å gjøre. At hun er en kjærlig mor og kone har ingen betydning for hennes kvaliteter som kronprinsesse.

Jeg mener det viser det absurde i monarkiet at de som representerer Norge ikke er valgt av folket men av Kongen og Kronprinsen. Og at vanlige personer plutselig blir "deres høyhet". Ja og jeg er hellig overbevist om at en valgt president hadde gjort en mye bedre jobb enn kongehuset.

Hvis vi skal se på land det er naturlig å sammenligne seg med så har både Finland og Island president. De har stort sett stor støtte i folket og er fine representanter for sine land. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal finne like fine representanter i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...