Gjest Gjesta Skrevet 9. mars 2005 #21 Skrevet 9. mars 2005 Super Omega er oljekapsler; fås på helsekost. 120 kapsler (jeg tar to pr dag) koster 179,- Hvis du takler olje, ville jeg prøvd Udo's Choice, også helsekost. Selv er jeg litt for pysete til det.
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #22 Skrevet 9. mars 2005 Mye interessante svar her..!! Blir veldig usikker jeg. Jammen ikke lett å vite hva man bør tro på.. Bruker ihvertfall opp flaska jeg har med tran' date=' men kanskje jeg prøver noe annet siden..? [/quote'] Den sunne fiskeoljen i tranen får man da ikke fra planteriket. Tran er ikke farlig, senest i går var forskere ute i media og fortalte dette i forbindelse med at det er snakk om at EU skal undersøke om det er farlig å spise kveite. Tran er renset.
Gjest Gjesta Skrevet 9. mars 2005 #23 Skrevet 9. mars 2005 Du får kanskje ikke fiskeolje fra planteriket, men fettsyren Omega 3 finnes ikke KUN I fisk, det er BULLSHIT.
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #24 Skrevet 9. mars 2005 Du får kanskje ikke fiskeolje fra planteriket' date=' men fettsyren Omega 3 finnes ikke KUN I fisk, det er BULLSHIT.[/quote'] Men det har jeg jo ikke sagt. Omega 3 får man jo blant annet i seg ved å spise linfrø. Det jeg reagerer så på i denne linken er påstanden om at tran er farlig pga. giftstoffer.
Gjest Gjesta Skrevet 9. mars 2005 #25 Skrevet 9. mars 2005 Personlig tar jeg ikke standpunkt til evt. giftstoffer, fordi jeg rett og slett ikke har sett saklig dokumentasjon; ikke linker fra folk som vil mele sin egen kake.
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #26 Skrevet 9. mars 2005 Det jeg reagerer så på i denne linken er påstanden om at tran er farlig pga. giftstoffer. rettelse: Jeg mente innlegget og ikke linken.
Snuppelure Skrevet 9. mars 2005 #27 Skrevet 9. mars 2005 Du er rett og slett ikke sann. *Rister oppgitt på hodet*. Kjære gjest, jeg sitter jo ikke her å finner opp dette for å irritere deg. Men du tror vel kanskje at statens næringsmiddeltilsyn farer med løgn og fanteri? Ta en titt her da. www.mattilsynet.no/portal/page?_pageid=34,31801&_dad=portal92&_schema=PORTAL92&articleId=3316&artSectionId=213
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #28 Skrevet 9. mars 2005 jeg bruker ihvertfall møllers tran.....
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #29 Skrevet 9. mars 2005 Kjære gjest, jeg sitter jo ikke her å finner opp dette for å irritere deg. Men du tror vel kanskje at statens næringsmiddeltilsyn farer med løgn og fanteri? Ta en titt her da. www.mattilsynet.no/portal/page?_pageid=34,31801&_dad=portal92&_schema=PORTAL92&articleId=3316&artSectionId=213 Jaha, så fordi et ukjent tranmerke kan vise seg å være av dårlig kvalitet så kan det fastslås at all tran inneholder giftstoffer? Jeg gjør som den andre gjesten her - tar Møllers tran.
Snuppelure Skrevet 10. mars 2005 #30 Skrevet 10. mars 2005 Hvilken kose tråd! Å påstå at Nycomed sin Tran er ukjent på markedet er vel om trent det samme som å si at alle kjente biler heter Ascona. Jeg har aldri påstått at at tran er giftig, jeg har sagt at tran inneholder gift-stoffer og tungmetaller. Og det gjør den. Det er satt øvre grenseverdier for hva som er akseptabelt giftinnhold i Norge. Disse grensene for hva vi her i landet har skal tåle er langt høyere enn i resten av Europa. Derfor ville også din Møllers tran bli utsatt for strengere krav til renhet om den skulle selges syd for Svinesund. Det skal også understrekes at grunnen til at myndighetene godtar større forekomster av giftstoffer er veid opp mot den positive efekten tran gir som omega3 tilskudd. Og så er det opp til hver og en av oss og bestemme om vi synes det er greit å innta produkter i forhold til de grenesverdier som er satt av helesmyndigheter. Eller som enkelte av søke å få i oss Omega 3 på annet vis. Det er jo ingen her som nekter deg å tro at din tran er sunn. Drikk en flaske om dagen for min del, jeg personlig bryr meg ikke døyten om din helse. Jeg er opptatt av min egen og mine nærmestes helse. Tran kommer ikke til å bli servert noen i huset her, på lik linje som det heller ikke ble servert hos mine foreldre da jeg vokste opp.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #31 Skrevet 10. mars 2005 Hvilken kose tråd! Å påstå at Nycomed sin Tran er ukjent på markedet er vel om trent det samme som å si at alle kjente biler heter Ascona. Jeg har aldri påstått at at tran er giftig, jeg har sagt at tran inneholder gift-stoffer og tungmetaller. Og det gjør den. Det er satt øvre grenseverdier for hva som er akseptabelt giftinnhold i Norge. Disse grensene for hva vi her i landet har skal tåle er langt høyere enn i resten av Europa. Derfor ville også din Møllers tran bli utsatt for strengere krav til renhet om den skulle selges syd for Svinesund. Det skal også understrekes at grunnen til at myndighetene godtar større forekomster av giftstoffer er veid opp mot den positive efekten tran gir som omega3 tilskudd. Og så er det opp til hver og en av oss og bestemme om vi synes det er greit å innta produkter i forhold til de grenesverdier som er satt av helesmyndigheter. Eller som enkelte av søke å få i oss Omega 3 på annet vis. Det er jo ingen her som nekter deg å tro at din tran er sunn. Drikk en flaske om dagen for min del, jeg personlig bryr meg ikke døyten om din helse. Jeg er opptatt av min egen og mine nærmestes helse. Tran kommer ikke til å bli servert noen i huset her, på lik linje som det heller ikke ble servert hos mine foreldre da jeg vokste opp. Du er rett og slett ikke sann. Ferdig snakka (dette blir for dumt).
Mathias Skrevet 10. mars 2005 #32 Skrevet 10. mars 2005 Å si at Tran er farlig er rett og slett tåpelig. Da er alle grønnsaker og all frukt også giftig! Men noen helsekostfanatikere ser seg jo blinde på en del ting da... Men spise sukker, drikke alkohl og røyke gjør man ofte.. jaja..
Gjest Mallory Skrevet 1. april 2009 #33 Skrevet 1. april 2009 Mye interessante svar her..!! Blir veldig usikker jeg. Jammen ikke lett å vite hva man bør tro på.. Bruker ihvertfall opp flaska jeg har med tran, men kanskje jeg prøver noe annet siden..? Hvor får du tak i denne? Er den i flytende form? Har mer tro på det enn piller. Tenker da på mengde/pris osv. Kanskje en kombinasjon av denne og sanasol vil være bra!? Hei, hei! Jeg synes det er virkelig skummelt at vi som bor i Norge - et av verdens rikeste og mest opplyste land skal stri selv med å finne ut om ting er bra eller ikke bra å ta - så viktige ting som fettsyrene - at våre eksperter og professorer og ernæringseksperter og gud bedre meg ikke kan opplyse å fortelle og gi riktig informasjon ang dette. Og jeg synes det også er skummelt at så mange mennesker unngår helsekostforretninger og deres mange gode produkter. Helsekostprodukter er laget mest mulig rene og sunne så kroppen skal ha det best mulig - og dette skyr dere altså unna - hva er det med dere??????? helt utrolig!!!! Jeg har en far som fikk prostata kreft. Kreften spredde seg til lungene og den har spredd seg til hodet. Han dro til danmark som er mye lengre fremme i både behandlingsformer og annet for sykdommer og kosttilskudd og økologiske matvareprodukrter. Der fikk han testet immunforsvaret sitt og det viste seg at denne overlegen som hadde ansvaret for ham var forskrekket over hvor godt immunforsvar han hadde!!!! Og min far har tatt maaaaasssssse kosttilskudd og spist maaaasssse matvarer fra helsekostbutikk hele sitt liv. Unngått alt som heter legemidler - og apotekvarer!!! Han hadde antagelig ikke vært i livet i dag dersom hans immunforsvar ikke hadde vært så bra! Jeg har mange eksempler på dette. I tillegg tar matvarekjedene over mer og mer av helsekostprodukter fordi de ser at dette selger - folk begynner å bli mer opplyste og vil leve sunnere. Så hvorfor i all verden er så mange det dere kaller "mistenksomme" til helsekost!!!!Det forundrer meg - og jeg tør faktisk være så frekk som å si at dere som ikke har prøvd ikke kan uttale dere - og desverre har dere heller ikke peiling på ernæring!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hilsen sunn og frisk og glad mor til to barn som ikke gir barna mine hverken tran eller sanasol - men masse av de gode fettsyrene gjennon bl.annet solsikke olje, linfrøolje og olivenolje/rapsolje!!!! (I tillegg spiser vi mye fet og god fisk, og spiser økologiske grønnsaker og frukt.)
Gjest Gjest_Lille my_* Skrevet 13. desember 2009 #34 Skrevet 13. desember 2009 Tran blir renset med sterke kjemiske stoffer. Blant annet kaustisk soda. Enten er den renset og inneholder rester av ganske heftige kjemiske stoffer ellers så er den ikke renset og inneholder tungmetaller. Hvis man kan få i seg akkurat det samme fra vegetabilske oljer uten disse tingene, hvorfor velge olje fra fisk eller sel? Det forstår ikke jeg ivertfall.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #35 Skrevet 13. desember 2009 En kommentar til dere som tror at vegetabilske omega-3 kilder er like gode som marine omega-3 kilder: DET ER DE IKKE! Søk etter Livar Frøyland sin forskning på området. Det kommer en raport i 2009, vi fikk en smakebit på en forelesning: Omega 3 og 6 fra marine kilder er helt andre fettsyrer enn omega fra vegetabilske kilder. Kroppen trenger de marine omgegaene, den har ikke samme nytte av de vegetabilske. Et stort inntak av vegetabilske omega-kilder reduserer betydningen av inntaket av de vegetabilske. Dermed kan man få økt nytte av samme mengde inntatt marin omega 3 ved å redusere mengden vegetabilsk omega. Dette er fordi leveren bruker de samme prosessene til å bryte ned omegafettsyrene fra de forskjellige kildene. Se også denne artikkelen fra matportalen: http://matportalen.no/Filer/fil_AftenAften...hetens_pris.pdf
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2009 #36 Skrevet 13. desember 2009 En kommentar til dere som tror at vegetabilske omega-3 kilder er like gode som marine omega-3 kilder: DET ER DE IKKE! Søk etter Livar Frøyland sin forskning på området. Det kommer en raport i 2009, vi fikk en smakebit på en forelesning: Omega 3 og 6 fra marine kilder er helt andre fettsyrer enn omega fra vegetabilske kilder. Kroppen trenger de marine omgegaene, den har ikke samme nytte av de vegetabilske. Et stort inntak av vegetabilske omega-kilder reduserer betydningen av inntaket av de vegetabilske. Dermed kan man få økt nytte av samme mengde inntatt marin omega 3 ved å redusere mengden vegetabilsk omega. Dette er fordi leveren bruker de samme prosessene til å bryte ned omegafettsyrene fra de forskjellige kildene. Se også denne artikkelen fra matportalen: http://matportalen.no/Filer/fil_AftenAften...hetens_pris.pdf 2010
Gjest Gjest_lille my_* Skrevet 14. desember 2009 #37 Skrevet 14. desember 2009 En kommentar til dere som tror at vegetabilske omega-3 kilder er like gode som marine omega-3 kilder: DET ER DE IKKE! Søk etter Livar Frøyland sin forskning på området. Det kommer en raport i 2009, vi fikk en smakebit på en forelesning: Omega 3 og 6 fra marine kilder er helt andre fettsyrer enn omega fra vegetabilske kilder. Kroppen trenger de marine omgegaene, den har ikke samme nytte av de vegetabilske. Et stort inntak av vegetabilske omega-kilder reduserer betydningen av inntaket av de vegetabilske. Dermed kan man få økt nytte av samme mengde inntatt marin omega 3 ved å redusere mengden vegetabilsk omega. Dette er fordi leveren bruker de samme prosessene til å bryte ned omegafettsyrene fra de forskjellige kildene. Se også denne artikkelen fra matportalen: http://matportalen.no/Filer/fil_AftenAften...hetens_pris.pdf Det står vel heller at forholdene mellom omega 3 og omega 6 må være rett. Blir det for mye omega 6 i forhold til omega 3 kan det påvirke opptaket. Det betyr ikke at omega 3 ikke kan komme fra vegetabilske oljer. Jeg vil også sitere en bit av denne artikkelen: Kunnskapen om forskjøvet fettsyrebalanse er ennå fortsatt for teoretisk til at man kan gå ut med konkrete kostholdsanbefalinger. Det er lite som tyder på at indianere som vokser opp på prærien, langt ifra havet og uten fisk er sykere eller dummere enn en eskimo som får i seg et snitt på 15g marin omega 3 i døgnet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå