Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

tar tran og sanasol hver morgen. Leste her om dagen at for mye a-vitamin ikke er bra, og det er jo a-vit i både sanasol og tran. Er dette for mye? bør jeg kutte ut sanasol? (det er så godt...! :tunge1: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger i allefall ikke begge to...

Gjest Anonymous
Skrevet
Du trenger i allefall ikke begge to...

Hvorfor ikke det?

Tran og sana-sol er da to helt forskjellige ting.

Skrevet

Jeg tar også begge to. Tar sanasolen mest fordi den smaker så godt etter den ekle transmaken. Og fordi jeg trodde det var sunt.

Skrevet

Hvorfor ikke det?

Tran og sana-sol er da to helt forskjellige ting.

I gamle dager ja, men nå er tran tilsatt både det enen og det andre i tillegg. Husk at tran i seg selv er veldig diskutert om er sunt eller ikke. Det er viktig å få i deg Omega 3, men ikke nødvendigvis gjennom tran.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det diskutert om tran er sunt eller ikke????? Var sikker på at akkurat tran er en av de få tingene som har bevist positiv effekt.

Gjest Gjesta
Skrevet

Kutt sanasolen, få heller i deg tran. Tran er et naturprodukt, mens Sanasol er en syntetisk erstatning. Ta heller et multivitamintilskudd i tablettform i tillegg til tranen.

Skrevet
Er det diskutert om tran er sunt eller ikke????? Var sikker på at akkurat tran er en av de få tingene som har bevist positiv effekt.

Jepp, fordi tran er laget av lever. Og det er akkurat i leveren en del tungmetaller fra forurensning i havet setter seg. dermed er det noen som sier dropp tran og ta Omega3 tilskudd i stede. For Omega 3 er viktig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jepp, fordi tran er laget av lever. Og det er akkurat i leveren en del tungmetaller fra forurensning i havet setter seg. dermed er det noen som sier dropp tran og ta Omega3 tilskudd i stede. For Omega 3 er viktig.

Nå må du gi deg...tran er renset.

Tran er noe av det mest fornuftige man kan få i seg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, det er det - men alle har visst ikke fått det med seg. :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Kutt sanasolen' date=' få heller i deg tran. Tran er et naturprodukt, mens Sanasol er en syntetisk erstatning. Ta heller et multivitamintilskudd i tablettform i tillegg til tranen.[/quote']

Sanasol er da ingen erstatning for tran. Nå skriver dere mye rart her.

Sanasol er vitamintilskudd.

Gjest Gjesta
Skrevet

Spørsmålet var vel om det kunne bli for mye vitamin A med både sanasol og tran....

Skrevet

Kjære Gjest, -det holder å svar en gang :-)

Og du må drikke så mye tran du vil for min del. Jeg gjør det ikke.

Om du vil kan du lese om fiskefett og forurensning her:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...2/1024050055.54

Og til det opprinnelige spørsmålet.

Ja kombinasjonen Sanasol og tran gir for mye a-vitamin. Tran i seg selv har blitt anklaget for å ha formye A-vit i seg, og innholdet er redusert. Formye A-vit øker faren for benskjørhet hos kvinner, og gir noen østrogen verdier som heller ikke er av det gode slaget.

Gjest Anonymous
Skrevet
Kjære Gjest, -det holder å svar en gang :-)

Og du må drikke så mye tran du vil for min del. Jeg gjør det ikke.

Om du vil kan du lese om fiskefett og forurensning her:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...2/1024050055.54

Og til det opprinnelige spørsmålet.

Ja kombinasjonen Sanasol og tran gir for mye a-vitamin. Tran i seg selv har blitt anklaget for å ha formye A-vit i seg, og innholdet er redusert. Formye A-vit øker faren for benskjørhet hos kvinner, og gir noen østrogen verdier som heller ikke er av det gode slaget.

Det står ikke et ord om tran i den artikkelen du linket til.

At det finnes giftstoffer i fiskefett er vel udiskutabelt? Det jeg skriver er jo at tran er rent....det er renset..og derfor giftfritt.

At tran er urent er en gjenganger blant ukyndig personell i helsekostbutikker.

Skrevet

Det er ikke bra å få i seg formye A-vitamin. Jeg kuttet ut vitaminpiller etter jeg så dette inslaget på schrødingers katt:

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodinge...tt/4490438.html

Tar fremdeles tran.

Tror det stemmer det der med tungmetaller i tran... Uanset man kan få i seg Omega 3 ( i kapsler) fra planteriket.

Skrevet
At tran er urent er en gjenganger blant ukyndig personell i helsekostbutikker.

Tja... jeg skyr stort sett helsekost forettninger så hva de måtte mene der aner jeg ikke. Men det er en kjensgjerning at tran innholder PCB og andre avfallsstoffer. Dette bestrider ikke mattilsynet en gang! De oppererer med øvre grenser for hvor mye gift og avfallstoffer det er lov å ha i tran ( og andre fiskeoljer). For noen år siden måtte Nyco trekke tilbake sin Lofoten tran fordi den inneholdt for høye verdier av PCB. Og jeg tror sannelig det stod en artikkel om produkter (tran) som var i øverste grenselaget i Aftenposten i dag også.

Så er det selvfølgelig opp til deg om du synes det er greit med litt gift i produktene du tar til deg, eller om en velger å få i seg Omega3 på annet vis.

Gjest Gjesta
Skrevet

Super Omega fra Proteinfabrikken gir deg Omega 3, 6 og 9 fra vegetabilsk base. :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Tror det stemmer det der med tungmetaller i tran...

På hvilket grunnlag tror du det?

Gjest Anonymous
Skrevet

Tja... jeg skyr stort sett helsekost forettninger så hva de måtte mene der aner jeg ikke. Men det er en kjensgjerning at tran innholder PCB og andre avfallsstoffer. Dette bestrider ikke mattilsynet en gang! De oppererer med øvre grenser for hvor mye gift og avfallstoffer det er lov å ha i tran ( og andre fiskeoljer). For noen år siden måtte Nyco trekke tilbake sin Lofoten tran fordi den inneholdt for høye verdier av PCB. Og jeg tror sannelig det stod en artikkel om produkter (tran) som var i øverste grenselaget i Aftenposten i dag også.

Så er det selvfølgelig opp til deg om du synes det er greit med litt gift i produktene du tar til deg, eller om en velger å få i seg Omega3 på annet vis.

Du er rett og slett ikke sann. *Rister oppgitt på hodet*.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mye interessante svar her..!! Blir veldig usikker jeg. Jammen ikke lett å vite hva man bør tro på.. Bruker ihvertfall opp flaska jeg har med tran, men kanskje jeg prøver noe annet siden..?

Super Omega fra Proteinfabrikken gir deg Omega 3' date=' 6 og 9 fra vegetabilsk base. :)[/quote']

Hvor får du tak i denne? Er den i flytende form? Har mer tro på det enn piller. Tenker da på mengde/pris osv. Kanskje en kombinasjon av denne og sanasol vil være bra!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...