Gå til innhold

Vaskepulver til tøy - foreldre ler av meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS skal ha for å være oppfinnsom da. Hadde aldri klart å komme opp med slike trolletråder selv. 

Anonymkode: d2a9e...d93

Ikke jeg heller. Men det triste er jo det finnes mennesker som tenker slik her

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Fluffe skrev:

Ikke jeg heller. Men det triste er jo det finnes mennesker som tenker slik her

 

Måten TS svarer på ligner så utrolig mye på en annen tråd jeg leste. Ikke sikkert altså, men.. Og DEN tråden var definitivt trolling. 

Anonymkode: d2a9e...d93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, ValarMorghulis skrev:

N E I, det vil ikke hjelpe. Herregud. Vasker du med flytende i forvasken så blir HELE plagget vasket med det flytende vaskemidlet. Vasker du med pulveret i hovedvasken så blir HELE plagget vasket med pulver. Putter du begge i samme så vil de blande seg, og vaske hele plagget med blandingen. Vaskemidlet er ikke magisk og kan oppdage hvilken farge det er på plaggene som ligger i maskinen. 

JA JEG SKJØNNER AT DE BLANDER SEG, HERREHUS. Jeg skjønner at hele plagget blir vasket, men vil ikke EGENSKAPENE i hvitt-pulvere bevare det hvite og egenskapene i sort-middelet bevare det sorte likevel?!?

29 minutter siden, Fluffe skrev:

Enig med foreldrene dine. Det er hysterisk!

Er jeg hysterisk? Hysterisk som vasker klærne mine? Hva gjør du da, går rundt i skitne klær? 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS skal ha for å være oppfinnsom da. Hadde aldri klart å komme opp med slike trolletråder selv. 

Anonymkode: d2a9e...d93

 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måten TS svarer på ligner så utrolig mye på en annen tråd jeg leste. Ikke sikkert altså, men.. Og DEN tråden var definitivt trolling. 

Anonymkode: d2a9e...d93

Jeg rapporterer dere. 

Anonymkode: 1bb62...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

JA JEG SKJØNNER AT DE BLANDER SEG, HERREHUS. Jeg skjønner at hele plagget blir vasket, men vil ikke EGENSKAPENE i hvitt-pulvere bevare det hvite og egenskapene i sort-middelet bevare det sorte likevel?!?

Er jeg hysterisk? Hysterisk som vasker klærne mine? Hva gjør du da, går rundt i skitne klær? 

 

Jeg rapporterer dere. 

Anonymkode: 1bb62...2b0

Herrehus har jeg aldri hørt før. Herrejesus har jeg hørt da. 

Anonymkode: d2a9e...d93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

JA JEG SKJØNNER AT DE BLANDER SEG, HERREHUS. Jeg skjønner at hele plagget blir vasket, men vil ikke EGENSKAPENE i hvitt-pulvere bevare det hvite og egenskapene i sort-middelet bevare det sorte likevel?!?

Er jeg hysterisk? Hysterisk som vasker klærne mine? Hva gjør du da, går rundt i skitne klær? 

Anonymkode: 1bb62...2b0

Vaskepulveret for hvitt vil vaske både de hvite stripene og de svarte, og da bleke det svaret. Vaskemiddelet for farget tøy vil også vaske både de hvite stripene og de svarte. Det er ikke sånn at vaskemiddelet for hvitt ikke vil påvirke de svarte stripene fordi du også har i vaskemiddel for farger. De slår mest sannsynlig ut hverandre og du ender opp med et plagg som er mer bleket og stygt.

Anonymkode: 5ed7b...24f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herrehus har jeg aldri hørt før. Herrejesus har jeg hørt da. 

Anonymkode: d2a9e...d93

Ingen grunn til å være usivilisert ved å banne 

Anonymkode: 1bb62...2b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vaskepulveret for hvitt vil vaske både de hvite stripene og de svarte, og da bleke det svaret. Vaskemiddelet for farget tøy vil også vaske både de hvite stripene og de svarte. Det er ikke sånn at vaskemiddelet for hvitt ikke vil påvirke de svarte stripene fordi du også har i vaskemiddel for farger. De slår mest sannsynlig ut hverandre og du ender opp med et plagg som er mer bleket og stygt.

Anonymkode: 5ed7b...24f

Men jeg bruker ikke pulver for farget tøy. Jeg bruker for sort og hvitt 

Anonymkode: 1bb62...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

TS:

Det hvite vil bevare de hvite stripene og colour middelet vil bevare de fargede stripene. Men det hvite middelet som har blekemiddel i seg vil skade de fargede stripene. Det er ikke slik at colour middelet nuller ut effekten av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg bruker ikke pulver for farget tøy. Jeg bruker for sort og hvitt 

Anonymkode: 1bb62...2b0

Gjør du deg dum? Spiller ingen rolle om det for farget eller for sort, det er det samme poenget. 

Dette må jo være tull. Ingen voksne mennesker som ikke forstår dette? 

Og du studerte sa du? Hjelpes. 

Anonymkode: 5ed7b...24f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør du deg dum? Spiller ingen rolle om det for farget eller for sort, det er det samme poenget. 

Dette må jo være tull. Ingen voksne mennesker som ikke forstår dette? 

Og du studerte sa du? Hjelpes. 

Anonymkode: 5ed7b...24f

Nei jeg gjør meg ikke dum. Og jo det er relevant, for ifølge pakningene har de forskjellige bruksområder. 

Ja studerer teologi 

Anonymkode: 1bb62...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Blondie65 skrev:

TS:

Det hvite vil bevare de hvite stripene og colour middelet vil bevare de fargede stripene. Men det hvite middelet som har blekemiddel i seg vil skade de fargede stripene. Det er ikke slik at colour middelet nuller ut effekten av dette.

Hvor mange ganger må jeg si det :rolleyes: jeg bruker ikke colour pulver 

Anonymkode: 1bb62...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg gjør meg ikke dum. Og jo det er relevant, for ifølge pakningene har de forskjellige bruksområder. 

Ja studerer teologi 

Anonymkode: 1bb62...2b0

Aha DET forklarer saken. 

Uansett, nei du må bruke pulver for farget tøy

Anonymkode: d2a9e...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger må jeg si det :rolleyes: jeg bruker ikke colour pulver 

Anonymkode: 1bb62...2b0

Nei, men poenget er det samme likevel, for pulveret for sort tøy vil heller ikke nulle ut effekten av blekemidlet i vaskemidler for hvitt tøy. Hvis du vil bevare fargene, så kan du ikke bruke vaskemiddel for hvitt tøy i det hele tatt. Jeg skjønner tankegangen din, men i praksis er det ikke slik det fungerer. Blekemidlet i det hvite vaskemidlet vil bleke tøyet uansett hva annet du tilsetter for å kompensere. 

Anonymkode: 2562d...761

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger må jeg si det :rolleyes: jeg bruker ikke colour pulver 

Anonymkode: 1bb62...2b0

Hvorfor ikke? 

Anonymkode: d2a9e...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er enkelt å løse. Klipp stripene fra hverandre, og vask dem hver for seg. Etter vask syr du plagget sammen igjen. Volla! Ulempen er at du må vaske to maskinervistedet for å komme unna med en. 

Anonymkode: e28b6...0b8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men poenget er det samme likevel, for pulveret for sort tøy vil heller ikke nulle ut effekten av blekemidlet i vaskemidler for hvitt tøy. Hvis du vil bevare fargene, så kan du ikke bruke vaskemiddel for hvitt tøy i det hele tatt. Jeg skjønner tankegangen din, men i praksis er det ikke slik det fungerer. Blekemidlet i det hvite vaskemidlet vil bleke tøyet uansett hva annet du tilsetter for å kompensere. 

Anonymkode: 2562d...761

Jeg er ikke ute etter å nulle ut effekten 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? 

Anonymkode: d2a9e...d93

Fordi tøyet er sort og hvitt, ikke farget?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er enkelt å løse. Klipp stripene fra hverandre, og vask dem hver for seg. Etter vask syr du plagget sammen igjen. Volla! Ulempen er at du må vaske to maskinervistedet for å komme unna med en. 

Anonymkode: e28b6...0b8

:rolleyes:

Anonymkode: 1bb62...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette kan da ikke være en seriøs problemstilling?

Anonymkode: f5acb...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ute etter å nulle ut effekten 

Fordi tøyet er sort og hvitt, ikke farget?

:rolleyes:

Anonymkode: 1bb62...2b0

Derfor kan du gjøre som du alltid har gjort. For det er sjukt bra å gjøre det 🙂

Anonymkode: d2a9e...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å forklare, men er ikke sikker på om jeg er bedre på det enn de andre....

Vaskemiddel for hvitt tøy inneholder blekemidler, og når du har det i vasken vil det bleke sorte/fargede klær. 

Det hjelper ikke å ha i vaskemiddel for sorte klær i tillegg, siden blekemiddelet allerede finnes i vasken via det for hvitt tøy du har hatt i.

I ditt tilfelle ville jeg ha brukt kun vaskemiddel for sorte/fargede klær, for å unngå at klærne blir bleket.

Anonymkode: de889...a3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal prøve å forklare, men er ikke sikker på om jeg er bedre på det enn de andre....

Vaskemiddel for hvitt tøy inneholder blekemidler, og når du har det i vasken vil det bleke sorte/fargede klær. 

Det hjelper ikke å ha i vaskemiddel for sorte klær i tillegg, siden blekemiddelet allerede finnes i vasken via det for hvitt tøy du har hatt i.

I ditt tilfelle ville jeg ha brukt kun vaskemiddel for sorte/fargede klær, for å unngå at klærne blir bleket.

Anonymkode: de889...a3c

Dette! 😊 Og til deg TS, Tanken din er slettes ikke dum, og fungerer svært bra mht vask av annet, at man kan blande flere typer vaskemidler! Som eks eddik og zalo sammen for å få maksimal effekt og sluttresultat. Slik du forklarer i tråden, fungerer ikke måten ved klesvask. Slike episoder kan man evt lage morsomheter ut av senere, men at foreldrene dine samlet seg sammen for å se pg le, syns jeg bare er ufint, er tross alt deres oppgave å lære deg opp i slike ting, noe de tydeligvis ikke har gjort. Tanken om at egenskapene fra begge er smart, men blekemiddelet i det for hvitt vil trumfe over det middelet uten blekemiddel i.  For å spare penger mht klesvask og skåne klærne for unldig slitasje, bruk rimelig vaskemiddel, bruk dette i små mengder, vreng alle klær før de puttes i maskinen, og vask alt på lave grader, selv om vaskeanvisning viser at plagget tåler høyere grader! (Undertøy og håndklær på 60grader. Mange vasker dette på 90grader, men holder med 60grader, og mindre kostbart pr vask også.) Det viktigste du gjør for å unngå slitasje, er å vaske på lavest mulig grader, og gjerne halvt program/kort program. Er du ikke opptatt av å spare mht middel, kun spare mht klærne, bruk milo på alt! Det er skånsomt middel til ullplagg, men også det mest skånsomme vaskemiddelet generelt, til alle slags plagg/materiale, så ville brukt dette på klesplagg som er ønskelig å bevare best mulig, så lenge som mulig! 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...