Gå til innhold

Forhøyet CRP ved kreft


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet at CRP kan være på mellom 10 og 40 hvis man har kreft, men vil den kunne bli lavere av en antibiotikakur?

Jeg hadde crp på 50 og den var nede på 30 etter antibiotikakuren. Har fått en annen type antibiotika, men blir litt stresset av å tenke på at det kan være noe annet enn betennelse.

Anonymkode: d3ceb...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CRP på ti ved kreft...? Jeg hadde en CRP på 85 ved alvorlig nyrebekkenbetennelse som utviklet seg til starten på en blodforgiftning. Da den var nede på 40 skrev de meg ut fra sykehuset. Da den var på 10 fikk jeg begynne å jobbe igjen. Balanserte mellom 5-10 i mange uker før den var nede på null. 10 er jo så og si ingenting.

 

Tror du har tenkt deg redd og misforstått en eller annen plass. 

Anonymkode: cde28...359

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

CRP på ti ved kreft...? Jeg hadde en CRP på 85 ved alvorlig nyrebekkenbetennelse som utviklet seg til starten på en blodforgiftning. Da den var nede på 40 skrev de meg ut fra sykehuset. Da den var på 10 fikk jeg begynne å jobbe igjen. Balanserte mellom 5-10 i mange uker før den var nede på null. 10 er jo så og si ingenting.

 

Tror du har tenkt deg redd og misforstått en eller annen plass. 

Anonymkode: cde28...359

Så alvorlig kan det ikke ha vært. Jeg hadde 243 i CRP ved nyrebekkenbetennelse og etter en uke med IV antibiotika var CRP på 98 og jeg var frisk nok til å bli sendt hjem.

Anonymkode: 3ee8b...06a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så alvorlig kan det ikke ha vært. Jeg hadde 243 i CRP ved nyrebekkenbetennelse og etter en uke med IV antibiotika var CRP på 98 og jeg var frisk nok til å bli sendt hjem.

Anonymkode: 3ee8b...06a

185*** selvsagt :) Jeg var innlagt i to uker, da jeg reagerer så voldsomt på antibiotika. Ble vel omtrent mer syk av det etter enn før oppstart. Tok lang tid før jeg fikk riktig type. Så det kan så klart ha spilt inn på hvor alvorlig det ble. 

Anonymkode: cde28...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

CRP på ti ved kreft...? Jeg hadde en CRP på 85 ved alvorlig nyrebekkenbetennelse som utviklet seg til starten på en blodforgiftning. Da den var nede på 40 skrev de meg ut fra sykehuset. Da den var på 10 fikk jeg begynne å jobbe igjen. Balanserte mellom 5-10 i mange uker før den var nede på null. 10 er jo så og si ingenting.

 

Tror du har tenkt deg redd og misforstått en eller annen plass. 

Anonymkode: cde28...359

Tror det er du som har misforstått litt. Ved kreftsykdommer ses crp på 10 til 40 https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/undersokelser/crp-hva-er-det/?page=5

Bakterielle infeksoner gir gjerne høyere crp fordi det er tegn på betennelse i kroppen.

Så spørsmålet mitt er om de som har forhøyet crp på grunn av kreft kan få lavere crp etter en antibiotikakur. Min crp gikk altså ned fra 50 til 30 etter kuren, men jeg ble ikke bra.

Anonymkode: d3ceb...985

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goddag mann økseskaft, dere svarer jo ikke på det TS spør om og bekymrer seg for. Hun har ikke laget en konkurranse om hvem som har hatt høyest CRP og overlevd.

TS, jeg vil anbefale deg å spørre en lege om dette. Det er ikke sjelden at CRP grunnet en infeksjon ikke responderer godt på den første typen antibiotika som prøves, og av og til må man prøve flere typer før man finner den som virker best på din infeksjon. Hvis det er andre symptomer du har som gjør at du begynner å tenke på kreft må du beskrive disse for legen din.

Anonymkode: b4305...840

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fornøyet CRP kan ha mange årsaker, og kreft er ikke den mest vanlige. Snakk med legen din istedet for å bekymre deg og spørre tilfeldige folk på nett.

Anonymkode: 65cb3...892

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på antibiotikakur nummer to nå og er nesten ferdig, men jeg har fortsatt smerter i ryggen og nå begynner det å gjøre vondt i beina og hoftene også. Derfor bekymrer jeg meg. Har selvfølgelig fått antibiotikakurene hos legen, ikke hos tilfeldige folk på nett...

Anonymkode: d3ceb...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet?

Jeg får ikke snakket med legen før tidligst onsdag, og finner ikke noe om det.

Anonymkode: d3ceb...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som vet?

Jeg får ikke snakket med legen før tidligst onsdag, og finner ikke noe om det.

Anonymkode: d3ceb...985

CRP er veldig uspesifikk, og forteller veldig lite om hva man feiler - den er forhøyet ved en rekke tilfeller, som infeksjoner, etter fysiske traumer og operasjoner, fødsel, giktsykdommer og også i noen tilfeller kreft, fordi det ved alle disse tilstandene foreligger en eller annen grad av vevsskade og inflammasjon. 

Når det gjelder infeksjonskontroll er CRP på vei «ut» nettopp fordi den er så uspesifikk, man ser sjeldent på CRP - fall som en markør for effektiv behandling, men heller på pasientens kliniske tilstand - er det fortsatt feber, har puls og blodtrykk stabilisert seg, er smertene redusert, har pasienten det allment bedre og så videre. 

Et CRP - fall fra 50 - 30 er ikke veldig signifikant, men det er heller ikke veldig relevant jfr. forrige avsnitt. Dessuten er det et betydelig etterslep på CRP, hvor den faller mye saktere enn hva den faktiske bedringen skulle tilsi. 

Hvis du fortsatt har vondt og er redd, ville jeg kontakten legen din og forklart deg. 

Kreft er absolutt nederst på listen over sykdommer du skal frykte her, også mtp fravær av andre «skumle» symptomer :) 

Anonymkode: d77bf...4b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kreft, og hadde CRP på 15 ved innleggelse. CRP er ingen indikator... 

Anonymkode: 5aa6e...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er CRP-verdier over 40 mg/L, kan det tyde på at det er en bakterieinfeksjon som ligger bak og ikke virus, ifølge legehandboka. Jo høyere verdi, jo større er sannsynligheten for at det er en bakteriell årsak som ligger bak. Kreft er ikke en bakterie, ergo er det ingen indikasjon på at det skulle være en sammenheng mellom CRP verdier og kreft.

Noen har høyere crp verdier normalt sett enn andre, eller de kan ha forhøyet verdi over tid som en følge av at immunforsvaret jobber med noe. Jeg fikk halsbetennelse i romjulen, det utviklet seg og jeg fikk også symptomer i alle øvre luftveier øre/nese/øyne osv, så fikk jeg UVI som utviklet seg til nyrebekkenbetennelse litt utpå våren og har siden det hatt forhøyet crp og den har ikke gått under 30 siden i januar uten at legene finner helt ut av det. Det kan virke som om kroppen er i en slags betennelsestilstand og det er ikke bra å pøse på med antibiotica og penicilin heller.. (en halsbetennelse gir som regel en crp på 30-60 så det er ikke alvorlig å ha 30) Etter TS sin bekymring å mene burde jeg da være redd for at jeg har kreft? 

Anonymkode: a82db...aa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet at CRP kan være på mellom 10 og 40 hvis man har kreft, men vil den kunne bli lavere av en antibiotikakur?

Jeg hadde crp på 50 og den var nede på 30 etter antibiotikakuren. Har fått en annen type antibiotika, men blir litt stresset av å tenke på at det kan være noe annet enn betennelse.

Anonymkode: d3ceb...985

Hva måler en blodprøve som kjøres på CRP? Jo, den måler et akuttfaseprotein i blodet som blir forhøyet ved infeksjon -> betennelse med bakterier i kroppen. Men CRP blir ikke forhøyet ved alle typer betennelse i alle kroppens organer. Typisk er lungebetennelse, infeksjon i øvre urinveier m.m. 

Ingen lege med respekt for seg selv og sitt fag sitter og vurderer pasientens situasjon alene utfra tallene på en CRP. Begynner pasienten å få en stigende CRP og i tillenn har mye slim i lungene eller en stygg urinprøve, så starter antibiotikabehandlingen om så CRP er 15, 20 eller 517. Man sitter ikke og venter på at pasienten skal få høyest mulig CRP, eller få en CRP som de kan starte konkuranse på KG om hvem som har høyest CRP. 

Er kreft en betennelse i kroppen? Nei. Gir kreft forhøyet CRP? Nei. 

Ved mistanke om noen krefttyper tas CA 24 en helt annen blodprave enn CRP. 

 Er ts usikker på noe rundt egen sykdom så kontakter hun lege og fremlegger relevante helseopplysninger, fremfor å spørre og å stole på svar hun får på nettet fra fremmede som ikke har hele hennes helsetilstand tilghengelig. 

Anonymkode: ce991...51a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kreft kan gi en lett økning, men det kan virus også, i tillegg til bakterier. Det kan cellegift også. Det er mye som kan påvirke og er av den grunn ikke 100% pålitelig. Man ser på andre prøver, klinisk tilstand, ev undersøkelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er CRP-verdier over 40 mg/L, kan det tyde på at det er en bakterieinfeksjon som ligger bak og ikke virus, ifølge legehandboka. Jo høyere verdi, jo større er sannsynligheten for at det er en bakteriell årsak som ligger bak. Kreft er ikke en bakterie, ergo er det ingen indikasjon på at det skulle være en sammenheng mellom CRP verdier og kreft.

Noen har høyere crp verdier normalt sett enn andre, eller de kan ha forhøyet verdi over tid som en følge av at immunforsvaret jobber med noe. Jeg fikk halsbetennelse i romjulen, det utviklet seg og jeg fikk også symptomer i alle øvre luftveier øre/nese/øyne osv, så fikk jeg UVI som utviklet seg til nyrebekkenbetennelse litt utpå våren og har siden det hatt forhøyet crp og den har ikke gått under 30 siden i januar uten at legene finner helt ut av det. Det kan virke som om kroppen er i en slags betennelsestilstand og det er ikke bra å pøse på med antibiotica og penicilin heller.. (en halsbetennelse gir som regel en crp på 30-60 så det er ikke alvorlig å ha 30) Etter TS sin bekymring å mene burde jeg da være redd for at jeg har kreft? 

Anonymkode: a82db.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva måler en blodprøve som kjøres på CRP? Jo, den måler et akuttfaseprotein i blodet som blir forhøyet ved infeksjon -> betennelse med bakterier i kroppen. Men CRP blir ikke forhøyet ved alle typer betennelse i alle kroppens organer. Typisk er lungebetennelse, infeksjon i øvre urinveier m.m. 

Ingen lege med respekt for seg selv og sitt fag sitter og vurderer pasientens situasjon alene utfra tallene på en CRP. Begynner pasienten å få en stigende CRP og i tillenn har mye slim i lungene eller en stygg urinprøve, så starter antibiotikabehandlingen om så CRP er 15, 20 eller 517. Man sitter ikke og venter på at pasienten skal få høyest mulig CRP, eller få en CRP som de kan starte konkuranse på KG om hvem som har høyest CRP. 

Er kreft en betennelse i kroppen? Nei. Gir kreft forhøyet CRP? Nei. 

Ved mistanke om noen krefttyper tas CA 24 en helt annen blodprave enn CRP. 

 Er ts usikker på noe rundt egen sykdom så kontakter hun lege og fremlegger relevante helseopplysninger, fremfor å spørre og å stole på svar hun får på nettet fra fremmede som ikke har hele hennes helsetilstand tilghengelig. 

Anonymkode: ce991...51a

 

Et enkelt googlesøk ville vist at dere tar feil. Kreft kan gi CRP-stigning, en ganske betydelig en også. Hvorfor uttale seg om ting dere ikke har peiling på og ikke gidder å sjekke opp? 

Anonymkode: 1abbe...a7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et enkelt googlesøk ville vist at dere tar feil. Kreft kan gi CRP-stigning, en ganske betydelig en også. Hvorfor uttale seg om ting dere ikke har peiling på og ikke gidder å sjekke opp? 

Anonymkode: 1abbe...a7d

Du får da forholde deg til Dr. Google og sitte der på din høye hest.  

Anonymkode: ce991...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et enkelt googlesøk ville vist at dere tar feil. Kreft kan gi CRP-stigning, en ganske betydelig en også. Hvorfor uttale seg om ting dere ikke har peiling på og ikke gidder å sjekke opp? 

Anonymkode: 1abbe...a7d

Link til disse enkle googlesøkene som bekrefter påstanden din glemte du legge ved eller? 

Anonymkode: a82db...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reputation

Når CRP synker ved antibiotika betyr det at behandlingen fungerer. Antibiotika dreper heller ikke kreft, så du har hatt en god infeksjon av et slag om det så er i øret, bihule, urin, nyre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reputation
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Link til disse enkle googlesøkene som bekrefter påstanden din glemte du legge ved eller? 

Anonymkode: a82db...aa9

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11937016?

Første som kommer hvis man søker CRP + cancer. Artikelen er fra 2002, og mye har skjedd siden den tid. Det er sikkert denne TS og andre har funnet.

Endret av Reputation
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kreftsykdommer gir økt CRP på grunn av den mekaniske irritasjonen svulsten(e) utøver på omkringliggende vev. 

CRP er dog ikke en markør for kreftsykdom og vil aldri bli brukt i utredning av kreft, eller som et tegn på at legen bør mistenke kreft. 

Og dette svaret kan du ta for god fisk

Anonymkode: 4a3c2...b2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...