Gå til innhold

Har dyr empati?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ligger vel Darwinisme i bunnen tenker jeg, forsåvidt med mennesker også, lettere og overleve i og som en gruppe med omsorg for hverandre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, HankySpanky said:

Herregud......

 

De har ikke samme konsept som latter som hos OSS og de smiler heller ikke!

http://mentalfloss.com/article/65030/how-do-animals-laugh

Dette er ganske fascinerende- merkelig. Innenfor vitenskaplige sirkler er det akseptert at dyr kan le, men du nekter å ta innover deg dette

Hvorfor er det viktig for deg å tro at dyr ikke har følelser eller ikke kan le? Er det skummelt å tenke på? Eller hva er greia?

Når det gjelder gener som skiller en sjimpansehjerne fra menneskehjernen, er der nesten ingen. Største forskjellen er at vi har ca 3 ganger så mange nevroner. 

Jeg lurer også på hva du tenker om nyfødte eller små barn. Kan de føle eller le? De har jo ikke spesielt godt utviklede hjerner

Men jeg merker jo at du ikke har svart på et eneste spørsmål jeg har stilte deg de siste 2-3 innleggene, så jeg forutser enda en kommentar ala den du skrev her, der du ikke tenker, men svarer automatisk. Litt som en ape som ler automatisk, ifølge deg selv. 

 

Anonymkode: acaf3...ae8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er ganske fascinerende- merkelig. Innenfor vitenskaplige sirkler er det akseptert at dyr kan le, men du nekter å ta innover deg dette

Hvorfor er det viktig for deg å tro at dyr ikke har følelser eller ikke kan le? Er det skummelt å tenke på? Eller hva er greia?

Når det gjelder gener som skiller en sjimpansehjerne fra menneskehjernen, er der nesten ingen. Største forskjellen er at vi har ca 3 ganger så mange nevroner. 

Jeg lurer også på hva du tenker om nyfødte eller små barn. Kan de føle eller le? De har jo ikke spesielt godt utviklede hjerner

Men jeg merker jo at du ikke har svart på et eneste spørsmål jeg har stilte deg de siste 2-3 innleggene, så jeg forutser enda en kommentar ala den du skrev her, der du ikke tenker, men svarer automatisk. Litt som en ape som ler automatisk, ifølge deg selv. 

 

Anonymkode: acaf3...ae8

Snakkker om premiedust, det postes en video der en ape «ler» med blottede tenner, gang på gang forsøkes det i denne tråden å trykke inn i de tykke treskallene deres at vi ikke kan vurdere dyrs eventuelle/eksisterende følelsesliv ut fra vårt eget ståsted.

 

Orangutanger ler IKKE som oss, de grynter og passer på å ikke blotte tennene pga at det er et tegn på aggressivitet. At det er «latter» er VÅR tolkning, det kan like gjerne være signallyder og kroppsspråk som delfinene også benytter, for å signalisere ikke-agesssiv adferd. (Skjeggapen du postst her har neppe samtalt med en eneste ape).

Hadde sjimpansen vært så lik mennesket som det menes, hadde de bodd i hus og skrevet bøker, de er dyr først og fremst.

Det som er provoserende, er at det er flust med (anonyme) folk som likevel velger å tro at dyr har intellekt og følelser som oss og at det er etisk å få de til å gjøre menneskelige ting, eller oppfatte deres signaler på bakgrunn av hvordan mennesker kommuniserer.

Forklastelig Idioti, på linje med dansende bjørner på sirkus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2018 den 19.23, Rucula skrev:

ja, det er bevist

Har du noen dokumentasjon på det? Forskning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, HankySpanky skrev:

Snakkker om premiedust, det postes en video der en ape «ler» med blottede tenner, gang på gang forsøkes det i denne tråden å trykke inn i de tykke treskallene deres at vi ikke kan vurdere dyrs eventuelle/eksisterende følelsesliv ut fra vårt eget ståsted.

 

Orangutanger ler IKKE som oss, de grynter og passer på å ikke blotte tennene pga at det er et tegn på aggressivitet. At det er «latter» er VÅR tolkning, det kan like gjerne være signallyder og kroppsspråk som delfinene også benytter, for å signalisere ikke-agesssiv adferd. (Skjeggapen du postst her har neppe samtalt med en eneste ape).

Hadde sjimpansen vært så lik mennesket som det menes, hadde de bodd i hus og skrevet bøker, de er dyr først og fremst.

Det som er provoserende, er at det er flust med (anonyme) folk som likevel velger å tro at dyr har intellekt og følelser som oss og at det er etisk å få de til å gjøre menneskelige ting, eller oppfatte deres signaler på bakgrunn av hvordan mennesker kommuniserer.

Forklastelig Idioti, på linje med dansende bjørner på sirkus.

Man kan faktisk snakke med gorillaer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arabella skrev:

Har du noen dokumentasjon på det? Forskning?

et kjapt google søk viser:

 

her er empati vist hos rotter

https://forskning.no/forskeren-forteller/forskeren-forteller-hva-er-egentlig-empati/415974

Artene som har et høyt utviklet nivå av empati, er primater, elefanter og delfiner – og mennesker, ifølge de Waal. Den mest grunnleggende atferden er etterligning og synkroniserin

https://forskning.no/biologi-aper-primater-sosiale-relasjoner/2010/09/dyrenes-empatiske-verden

“Empati er en veldig gammel egenskap, en veldig generell egenskap som du finner hos små barn og hos alle mulige dyrearter.”
Frans de Waal, prof. primatologi

Frans de Waal i http://www.youtube. com/watch?

kan også legge inn en film

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Arabella skrev:

Har du noen dokumentasjon på det? Forskning?

It is thought that empathy is more likely to be present in social species. James Harris at Johns Hopkins University in the US believes that empathy is “an evolutionary mechanism to maintain social cohesion. If you’re evolving and you’re in a group, you’re more sensitive to the pain of other members in a group.”

Once believed by many to be only a human trait, scientists are now finding evidence of empathy in non-human animals, mainly in other primates such as chimpanzees, orangutans, but also in dogs, mice, and recently in chickens. Empathetic behaviour has also been reported in elephants.

 

 

jeg kunne fortsatt... det er ko masse info om dette på nettet. Jeg trodde dette var noe alle viste jeg???

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HankySpanky skrev:

Snakkker om premiedust, det postes en video der en ape «ler» med blottede tenner, gang på gang forsøkes det i denne tråden å trykke inn i de tykke treskallene deres at vi ikke kan vurdere dyrs eventuelle/eksisterende følelsesliv ut fra vårt eget ståsted.

 

Orangutanger ler IKKE som oss, de grynter og passer på å ikke blotte tennene pga at det er et tegn på aggressivitet. At det er «latter» er VÅR tolkning, det kan like gjerne være signallyder og kroppsspråk som delfinene også benytter, for å signalisere ikke-agesssiv adferd. (Skjeggapen du postst her har neppe samtalt med en eneste ape).

Hadde sjimpansen vært så lik mennesket som det menes, hadde de bodd i hus og skrevet bøker, de er dyr først og fremst.

Det som er provoserende, er at det er flust med (anonyme) folk som likevel velger å tro at dyr har intellekt og følelser som oss og at det er etisk å få de til å gjøre menneskelige ting, eller oppfatte deres signaler på bakgrunn av hvordan mennesker kommuniserer.

Forklastelig Idioti, på linje med dansende bjørner på sirkus.

Du setter deg ikke akkurat i så intellektuelt godt lys selv her, med slike personangrep..

Altså, nei aper ler ikke eksakt som oss, men ler det gjør de.. Og det å vise tenner er ikke alltid et tegn på agressivitet. Det kommer helt ann på om leppene er krøllet tilbake eller ikke, og forøvrig resten av kroppsspråket. 

Anonymkode: 7f93d...524

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raven Emerald skrev:

Man kan faktisk snakke med gorillaer.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse fikk en times hvalshow etter å ha hjulper en hval med å komme løs fra et fangstnett. Det er ikke tvil i min sjel om at hvalen viste takknemlighet.

 

Anonymkode: ee7a9...6a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, HankySpanky said:

Hadde sjimpansen vært så lik mennesket som det menes, hadde de bodd i hus og skrevet bøker, de er dyr først og fremst.

 

Barn har følelser, ja?

Om mennesker ikke ble eldre enn 3 år, hadde de vært i stand til å bygge hus og utvikle teknologi som vi gjør idag?

At dyr ikke er i stand til å skrive bøker har ingenting å si for om de har følelser eller bevissthet. 

Hvorfor tror du at noen må være i stand til å bygge hus (mange dyr bygger hus og reir) eller skrive bøker for å ha følelser? Hvorfor tror du det er noe alle dyr ville ønsket eller prioritert? Hvorfor henger det i det hele tatt sammen med følelser?

23 hours ago, HankySpanky said:

Det som er provoserende, er at det er flust med (anonyme) folk som likevel velger å tro at dyr har intellekt og følelser som oss og at det er etisk å få de til å gjøre menneskelige ting, eller oppfatte deres signaler på bakgrunn av hvordan mennesker kommuniserer.

 

Da er det du som misforstår. Det er ingen som sier at dyr er identiske med oss bare fordi vi antar at de har følelser. Jeg tror ikke at alle andre mennesker som har følelser er akkurat som meg og tenker som meg. Jeg tror at barn har følelser, men de har langt fra den evnen til å tenke og reflektere som jeg har. Eller bygge hus. Skal sies at nå kan jeg ikke å bygge hus, så kanskje har jeg ikke følelser heller?

Man må ikke har evnen til å forstå Nietzsche for å være i stand til føle. Dumme mennesker føler like mye som smarte. Dyr uten et komplisert språk eller evnen til å leve som menneske kan føle like mye som oss. Følelser er reaksjoner i hjernen, tross alt, de trenger ikke kompleks forståelse for å eksistere

Anonymkode: acaf3...ae8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...