Gå til innhold

Har dyr empati?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan dyr føle empati med andre dyr?

Anonymkode: acaf3...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke godt å si, men jeg har opplevd at de kan ha det når en er f.eks skadet el.l. Men om det er noe jeg synes, eller om de har det, vet jeg ikke.

Anonymkode: 8d86e...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ikke godt å si, men jeg har opplevd at de kan ha det når en er f.eks skadet el.l. Men om det er noe jeg synes, eller om de har det, vet jeg ikke.

Anonymkode: 8d86e...dab

Kan det være at dyr har empati i noen situasjoner, men ikke andre? 

Anonymkode: acaf3...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med dyr i mange år,har sett fremmede dyr trøste hverandre, ta vare på hverandre når den ene er skadet eller syk, og dyr har også gjort det for meg når jeg har blitt akutt syk. 

Anonymkode: 8ee90...ee1

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elefanter vender tilbake til gravplassene for å sørge, så jeg tror absolutt dyr har empati. Har dere sett serien med sjimpansene og gorillaene på animal planet? En mor trøstet barnet sitt da det var redd, så en form for empati har de tydelig. Hunder sørger ofte når de mister eieren. Sorg og empati hører vel tett sammen? Undulater kan dø av sorg når den andre går. 

Husker godt da faren min ble deprimert en periode. Hunden vår som vanligvis lå i stua lå i den perioden i sengen hans konstant. Det kan ha vært et biologisk slags overlevelsesinstinkt om å være nær eieren. Slik hunder kanskje er i naturen om lederen i gruppen blir syk og det blir en trussel for gruppa om den sterkeste dør, så gruppen holder seg rundt lederen for å beskytte ham mot eventuelle farer. Men jeg har alltid tenkt at det var for å trøste. Kanskje det er ønsketenkning. 

Anonymkode: 36830...1f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, selvfølgelig har ikke dyr empati. Å tro det vil være å projisere menneskelige egenskaper på dyr. Og dyr byr behandles som dyr. Å tillegge dem egenskaper de ikke har, late som de er unger osv er potensielt skadelig for dyret. De blir usikre, ustabile og noen ganger aggressive av folk som ikke vet hvordan de skal behandle dyr. Det skulle egentlig vært et sertifikat i Norge for å eie husdyr. 

Anonymkode: ea1ce...5fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det når et dyr ser et annet dyr blir drept? Føler de frykt for egen død? Føler de tristhet og forferdelse over det dyret de så ble drept?

Anonymkode: acaf3...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nei, selvfølgelig har ikke dyr empati. Å tro det vil være å projisere menneskelige egenskaper på dyr. Og dyr byr behandles som dyr. Å tillegge dem egenskaper de ikke har, late som de er unger osv er potensielt skadelig for dyret. De blir usikre, ustabile og noen ganger aggressive av folk som ikke vet hvordan de skal behandle dyr. Det skulle egentlig vært et sertifikat i Norge for å eie husdyr. 

Anonymkode: ea1ce...5fe

Hva er tegnene på at noen har sympati?

Anonymkode: acaf3...ae8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyr har følelser ja, vil si folk er dumme som sier noe annet.... 

Anonymkode: fd252...11d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Elefanter vender tilbake til gravplassene for å sørge, så jeg tror absolutt dyr har empati. Har dere sett serien med sjimpansene og gorillaene på animal planet? En mor trøstet barnet sitt da det var redd, så en form for empati har de tydelig. Hunder sørger ofte når de mister eieren. Sorg og empati hører vel tett sammen? Undulater kan dø av sorg når den andre går. 

Husker godt da faren min ble deprimert en periode. Hunden vår som vanligvis lå i stua lå i den perioden i sengen hans konstant. Det kan ha vært et biologisk slags overlevelsesinstinkt om å være nær eieren. Slik hunder kanskje er i naturen om lederen i gruppen blir syk og det blir en trussel for gruppa om den sterkeste dør, så gruppen holder seg rundt lederen for å beskytte ham mot eventuelle farer. Men jeg har alltid tenkt at det var for å trøste. Kanskje det er ønsketenkning. 

Anonymkode: 36830...1f1

Nei. Sorg og empati er ikke det samme. Empati er å kunne sette seg inn i andres følelser. Sorg er en følelsesmessig tilstand som kommer av f.eks. reaksjon på tap.

Min mening er at dyr kan sørge, altså reagere på tap. Men de har ikke empati, altså mulighet til å sette seg inn i andres følelser. 

Anonymkode: 8c0db...234

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Sorg og empati er ikke det samme. Empati er å kunne sette seg inn i andres følelser. Sorg er en følelsesmessig tilstand som kommer av f.eks. reaksjon på tap.

Min mening er at dyr kan sørge, altså reagere på tap. Men de har ikke empati, altså mulighet til å sette seg inn i andres følelser. 

Anonymkode: 8c0db...234

Jeg har aldri skrevet at sorg og empati er det samme, men at jeg tror det er sterkt knyttet. Hvorfor tror du ikke dyr har empati? Jeg tenker det er logisk at dyr har empati når de viser et ganske bredt spekter av andre følelser, inkludert sorg. Jeg tror ikke de har like stor empati som mennesker, rett og slett fordi det antagelig ikke gagner seg i naturen, det er den sterkestes rett. 

Anonymkode: 36830...1f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Sorg og empati er ikke det samme. Empati er å kunne sette seg inn i andres følelser. Sorg er en følelsesmessig tilstand som kommer av f.eks. reaksjon på tap.

Min mening er at dyr kan sørge, altså reagere på tap. Men de har ikke empati, altså mulighet til å sette seg inn i andres følelser. 

Anonymkode: 8c0db...234

Hva baserer du meningen på? 

Anonymkode: acaf3...ae8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, selvfølgelig har ikke dyr empati. Å tro det vil være å projisere menneskelige egenskaper på dyr. Og dyr byr behandles som dyr. Å tillegge dem egenskaper de ikke har, late som de er unger osv er potensielt skadelig for dyret. De blir usikre, ustabile og noen ganger aggressive av folk som ikke vet hvordan de skal behandle dyr. Det skulle egentlig vært et sertifikat i Norge for å eie husdyr. 

Anonymkode: ea1ce...5fe

Og hva får deg til å tro at empati er en «menneskelig» egenskap?

Lite gjennomtenkt uttalelse, syntes jeg ..

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, puppi skrev:

Og hva får deg til å tro at empati er en «menneskelig» egenskap?

Lite gjennomtenkt uttalelse, syntes jeg ..

Empati er evnen til å sette seg inn i andres følelser. Dyr har ikke "følelser" på den måten som vi mennesker definerer det. Det er en annen livsform. Løver tenker ikke over om det er "stygt" å ta den svakeste i sebra-flokken. De har ingen oppfatning av moral eller etikk. Det er dyr.

Empati er en menneskelig egenskap fordi det er vi som har konstruert begrepet. Hva tror du amøbene på armen "føler" når du klør deg? Jeg mener, man kan jo aldri vite med 100% sikkerhet om gullfisker egentlig lever i en slags parallell dimensjon, og kontrollerer verden gjennom mekanismer basert på kvantesammenfiltring. Men vi skal liksom forholde oss til virkeligheten her også.

Anonymkode: ea1ce...5fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med mennesker er dyr forskjellige. Jeg tror mange dyr har mer empati enn flere mennesker!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, selvfølgelig har ikke dyr empati. Å tro det vil være å projisere menneskelige egenskaper på dyr. Og dyr byr behandles som dyr. Å tillegge dem egenskaper de ikke har, late som de er unger osv er potensielt skadelig for dyret. De blir usikre, ustabile og noen ganger aggressive av folk som ikke vet hvordan de skal behandle dyr. Det skulle egentlig vært et sertifikat i Norge for å eie husdyr. 

Anonymkode: ea1ce...5fe

God bedring :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...