puppi Skrevet 20. juli 2018 #21 Skrevet 20. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Empati er evnen til å sette seg inn i andres følelser. Dyr har ikke "følelser" på den måten som vi mennesker definerer det. Det er en annen livsform. Løver tenker ikke over om det er "stygt" å ta den svakeste i sebra-flokken. De har ingen oppfatning av moral eller etikk. Det er dyr. Empati er en menneskelig egenskap fordi det er vi som har konstruert begrepet. Hva tror du amøbene på armen "føler" når du klør deg? Jeg mener, man kan jo aldri vite med 100% sikkerhet om gullfisker egentlig lever i en slags parallell dimensjon, og kontrollerer verden gjennom mekanismer basert på kvantesammenfiltring. Men vi skal liksom forholde oss til virkeligheten her også. Anonymkode: ea1ce...5fe Jøss, du uttaler deg meget bastant, basert på egne antagelser. Dårlig egenskap 👎🏼 Hva vet du vel om at dyr ikke har følelser? Jeg er vokst opp med mange forskjellige dyr, og har opplevd alt fra glede, frykt, engstelse, medfølelse, bekymring og sorg fra dyrene. Empati er da ikke noe mennesket har «funnet opp», bare fordi vi har satt ett navn på det? Empati er heller ikke noe mennesker har, fordi vi «klarer å reflektere oss til at nå burde jeg ha medfølelse for den andre personen» eller noe. Vel, med unntak om du er psykopat eller autist eller noe. Mener du også at mattematikk ikke eksisterer? Siden det mattematiske språket vi bruker er menneskeskapt? (Er du kristen/religiøs? Det virker sånn, grunnet ditt behov for å skille mennesker fra dyr). 7
Potetjinta Skrevet 20. juli 2018 #22 Skrevet 20. juli 2018 Anbefaler alle som som mener dyr ikke har empati til å se denne. 2
Nera Skrevet 20. juli 2018 #23 Skrevet 20. juli 2018 Dyr har ikke følelser var hvaler det dere snakker om? Selvom hun kommer for å trøste deg når du er syk betyr ikke det at hun har følelser. Det er bare en del av «jobben» deres å være en katt,
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #24 Skrevet 20. juli 2018 30 minutter siden, AnonymBruker said: Empati er evnen til å sette seg inn i andres følelser. Dyr har ikke "følelser" på den måten som vi mennesker definerer det. Det er en annen livsform. Løver tenker ikke over om det er "stygt" å ta den svakeste i sebra-flokken. De har ingen oppfatning av moral eller etikk. Det er dyr. Empati er en menneskelig egenskap fordi det er vi som har konstruert begrepet. Hva tror du amøbene på armen "føler" når du klør deg? Jeg mener, man kan jo aldri vite med 100% sikkerhet om gullfisker egentlig lever i en slags parallell dimensjon, og kontrollerer verden gjennom mekanismer basert på kvantesammenfiltring. Men vi skal liksom forholde oss til virkeligheten her også. Anonymkode: ea1ce...5fe Er det du som har monopol på hva som er virkeligheten? Anonymkode: ee7a9...6a6 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #25 Skrevet 20. juli 2018 Jeez louise, jeg gir opp. Bare behandle dyrene deres som dyr i hvert fall, sånn at de ikke blir skadet. De er ikke ungene dine, de forstår ikke tankene dine og de "føler ikke med deg" hvordan du har det. 2018 altså.. Kjære tid. Men sånn seriøst, dere må behandle dyrene deres på dyrenes premisser. De er ikke mennesker, og de tenker ikke som mennesker. Dere føler kanskje at de er noe annet enn det de er, men det er ikke unnskyldning for å drive med dyremishandling. Og hvis noen faktisk har en tidsmaskin, vær så snill å kontakt meg på hjelpjegerfangetifremtidenavgæ[email protected] Anonymkode: ea1ce...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #26 Skrevet 20. juli 2018 30 minutter siden, AnonymBruker said: Jeez louise, jeg gir opp. Bare behandle dyrene deres som dyr i hvert fall, sånn at de ikke blir skadet. De er ikke ungene dine, de forstår ikke tankene dine og de "føler ikke med deg" hvordan du har det. 2018 altså.. Kjære tid. Men sånn seriøst, dere må behandle dyrene deres på dyrenes premisser. De er ikke mennesker, og de tenker ikke som mennesker. Dere føler kanskje at de er noe annet enn det de er, men det er ikke unnskyldning for å drive med dyremishandling. Og hvis noen faktisk har en tidsmaskin, vær så snill å kontakt meg på hjelpjegerfangetifremtidenavgæ[email protected] Anonymkode: ea1ce...5fe Har du dyr? Anonymkode: ee7a9...6a6 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #27 Skrevet 20. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Empati er evnen til å sette seg inn i andres følelser. Dyr har ikke "følelser" på den måten som vi mennesker definerer det. Det er en annen livsform. Løver tenker ikke over om det er "stygt" å ta den svakeste i sebra-flokken. De har ingen oppfatning av moral eller etikk. Det er dyr. Empati er en menneskelig egenskap fordi det er vi som har konstruert begrepet. Hva tror du amøbene på armen "føler" når du klør deg? Jeg mener, man kan jo aldri vite med 100% sikkerhet om gullfisker egentlig lever i en slags parallell dimensjon, og kontrollerer verden gjennom mekanismer basert på kvantesammenfiltring. Men vi skal liksom forholde oss til virkeligheten her også. Anonymkode: ea1ce...5fe Dyr har mer til flere følelser enn du tror. Jeg tok en gang hunden min i å noe tidligere hadde fått kjeft for- rote i søppelbøtta etter mat. Hunden min sto med ansiktet opp i søppelkassen da jeg kom inn. Jeg sa ingenting, ble bare stående. Først sto den helt stille med ansiktet nedi "matskåla" som om den trodde jeg kanskje ikke skulle legge merke til det siden lyden av romstering opphørte. Da den skjønte den var tatt på fersken lusket den med hodet helt nedi gulvet og så meg ikke i øynene. Jeg har aldri før eller senere sett et slikt kroppsspråk på hunden vår, hodet var helt nedi bakken og den så kun nedi gulvet mens den gikk. Det var første gangen jeg har sett hunden min skamfull, og jeg ble overrasket fordi det var en følelse jeg aldri hadde trodde hunder kunne ha. Menneskets største feil er at vi er altfor arrogante og bedrevitende, du undervurderer dyr. Sorg og sinne er like mye oppkonstruerte begrep som empati, så den forsto jeg ikke. Selv om vi ikke hadde hatt ordet i ordboka eller hatt kjennskap til empati hadde ikke det faktum at dyr kanskje har empati forsvunnet.. Noe sier meg at du kanskje ikke er oppvokst med dyr. Anonymkode: 36830...1f1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #28 Skrevet 20. juli 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du dyr? Anonymkode: ee7a9...6a6 Jeg har vokst opp med dyr. Jeg har hatt katter, hunder, fugler, kaniner, fisker, høner og skilpadder. Dyr har vært en interesse jeg har hatt hele livet mitt. I voksen alder har det gått mest i hønehold. Men hvis du lurer på om jeg kjenner til dyrehold, og ansvaret det innebærer, så er svaret ja. Anonymkode: ea1ce...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #29 Skrevet 20. juli 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeez louise, jeg gir opp. Bare behandle dyrene deres som dyr i hvert fall, sånn at de ikke blir skadet. De er ikke ungene dine, de forstår ikke tankene dine og de "føler ikke med deg" hvordan du har det. 2018 altså.. Kjære tid. Men sånn seriøst, dere må behandle dyrene deres på dyrenes premisser. De er ikke mennesker, og de tenker ikke som mennesker. Dere føler kanskje at de er noe annet enn det de er, men det er ikke unnskyldning for å drive med dyremishandling. Og hvis noen faktisk har en tidsmaskin, vær så snill å kontakt meg på hjelpjegerfangetifremtidenavgæ[email protected] Anonymkode: ea1ce...5fe forstår ikke tankene dine- snakker om du om tankelesing nå, eller evnen til å se an ansikt-og kroppsspråk?? Det siste er nemlig både hunder og katter gode til. Katten til kjæresten min maser aldri på ham når han ligger og sover, kjæresten blir nemlig fly forbanna når han blir vekket. Jeg synes dette er ganske fascinerende, katten er nemlig alltid ganske masete. Men den har skjønt, du vekker ikke typen når han sover. Den har flere ganger kommet oppå senga, og i sekundet den ser jeg er våken men at kjæresten min sover, sniker den seg bortover i slow motion på dyna, mens den ser bort på ham, som om den er redd for å vekke kjæresten. 😃 Det er ikke kun min tolkning, det er eneste gang jeg ser katten bevege seg med usikker slow motion gange og jeg ler litt hver gang. Anonymkode: 36830...1f1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #30 Skrevet 20. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri skrevet at sorg og empati er det samme, men at jeg tror det er sterkt knyttet. Hvorfor tror du ikke dyr har empati? Jeg tenker det er logisk at dyr har empati når de viser et ganske bredt spekter av andre følelser, inkludert sorg. Jeg tror ikke de har like stor empati som mennesker, rett og slett fordi det antagelig ikke gagner seg i naturen, det er den sterkestes rett. Anonymkode: 36830...1f1 Ok da. Fremdeles like feil. Sorg og empati er ikke knyttet sammen. Like stor forskjell på å sørge over tap og det å sette seg inn i andres følelser som å være glad og sint.. Anonymkode: 8c0db...234
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #31 Skrevet 20. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dyr har mer til flere følelser enn du tror. Jeg tok en gang hunden min i å noe tidligere hadde fått kjeft for- rote i søppelbøtta etter mat. Hunden min sto med ansiktet opp i søppelkassen da jeg kom inn. Jeg sa ingenting, ble bare stående. Først sto den helt stille med ansiktet nedi "matskåla" som om den trodde jeg kanskje ikke skulle legge merke til det siden lyden av romstering opphørte. Da den skjønte den var tatt på fersken lusket den med hodet helt nedi gulvet og så meg ikke i øynene. Jeg har aldri før eller senere sett et slikt kroppsspråk på hunden vår, hodet var helt nedi bakken og den så kun nedi gulvet mens den gikk. Det var første gangen jeg har sett hunden min skamfull, og jeg ble overrasket fordi det var en følelse jeg aldri hadde trodde hunder kunne ha. Menneskets største feil er at vi er altfor arrogante og bedrevitende, du undervurderer dyr. Sorg og sinne er like mye oppkonstruerte begrep som empati, så den forsto jeg ikke. Selv om vi ikke hadde hatt ordet i ordboka eller hatt kjennskap til empati hadde ikke det faktum at dyr kanskje har empati forsvunnet.. Noe sier meg at du kanskje ikke er oppvokst med dyr. Anonymkode: 36830...1f1 Den var ikke skamfull. Den prøvde å unngå kjeft🙄 Anonymkode: 8c0db...234 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #32 Skrevet 20. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Den var ikke skamfull. Den prøvde å unngå kjeft🙄 Anonymkode: 8c0db...234 og hvorfor prøvde den å unngå kjeft? om man har lite følelser er vel ikke kjeft noe å bry seg om? hvorfor vil du unngå kjeft fra sjefen? fordi du ikke vil føle deg skamfull eller kjip.. så baktanken for å unngå kjeft er en følelse.. ellers er det interessant at den lusket med hodet helt nedi bakken- hva slags kroppspråk er det? Anonymkode: 36830...1f1 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #33 Skrevet 20. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dyr har mer til flere følelser enn du tror. Jeg tok en gang hunden min i å noe tidligere hadde fått kjeft for- rote i søppelbøtta etter mat. Hunden min sto med ansiktet opp i søppelkassen da jeg kom inn. Jeg sa ingenting, ble bare stående. Først sto den helt stille med ansiktet nedi "matskåla" som om den trodde jeg kanskje ikke skulle legge merke til det siden lyden av romstering opphørte. Da den skjønte den var tatt på fersken lusket den med hodet helt nedi gulvet og så meg ikke i øynene. Jeg har aldri før eller senere sett et slikt kroppsspråk på hunden vår, hodet var helt nedi bakken og den så kun nedi gulvet mens den gikk. Det var første gangen jeg har sett hunden min skamfull, og jeg ble overrasket fordi det var en følelse jeg aldri hadde trodde hunder kunne ha. Menneskets største feil er at vi er altfor arrogante og bedrevitende, du undervurderer dyr. Sorg og sinne er like mye oppkonstruerte begrep som empati, så den forsto jeg ikke. Selv om vi ikke hadde hatt ordet i ordboka eller hatt kjennskap til empati hadde ikke det faktum at dyr kanskje har empati forsvunnet.. Noe sier meg at du kanskje ikke er oppvokst med dyr. Anonymkode: 36830...1f1 Hunder plukker opp energien din. Jeg har observert akkurat det samme, men det har ingenting å gjøre med "empati" eller følelser. Hvis du kommer inn i rommet og stirrer stygt på hunden din, så vil du få den samme reaksjonen. Hunden har ikke dårlig samvittighet. Den er instinktivt programmert til å følge retningslinjene til flokken. Så den kan trenes til å gjøre visse ting, men det har ingenting å gjøre med disse menneskelige egenskapene vi projiserer på dyrene. Anonymkode: ea1ce...5fe 2
wintergirl Skrevet 20. juli 2018 #34 Skrevet 20. juli 2018 1 time siden, puppi skrev: Jøss, du uttaler deg meget bastant, basert på egne antagelser. Dårlig egenskap 👎🏼 Hva vet du vel om at dyr ikke har følelser? Jeg er vokst opp med mange forskjellige dyr, og har opplevd alt fra glede, frykt, engstelse, medfølelse, bekymring og sorg fra dyrene. Empati er da ikke noe mennesket har «funnet opp», bare fordi vi har satt ett navn på det? Empati er heller ikke noe mennesker har, fordi vi «klarer å reflektere oss til at nå burde jeg ha medfølelse for den andre personen» eller noe. Vel, med unntak om du er psykopat eller autist eller noe. Mener du også at mattematikk ikke eksisterer? Siden det mattematiske språket vi bruker er menneskeskapt? (Er du kristen/religiøs? Det virker sånn, grunnet ditt behov for å skille mennesker fra dyr). Enig. Veldig bra sagt. Eneste jeg reagerer på er at du må trekke ned religiøse /kristne. For de jeg kjenner som er det, er nemlig utrolig glade i dyr og mener de fortjener alt godt. Det finnes dog både religiøse og ikke religiøse som er stygge mot dyr. Drittmennesker! Har selv opplevd empati fra dyr. Trøstet meg og oppmuntret meg. Våre verdifulle og fantastiske medskapninger ❤ 1
wintergirl Skrevet 20. juli 2018 #35 Skrevet 20. juli 2018 1 time siden, Potetjinta skrev: Anbefaler alle som som mener dyr ikke har empati til å se denne. 😍😍😍😍😍 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #36 Skrevet 20. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hunder plukker opp energien din. Jeg har observert akkurat det samme, men det har ingenting å gjøre med "empati" eller følelser. Hvis du kommer inn i rommet og stirrer stygt på hunden din, så vil du få den samme reaksjonen. Hunden har ikke dårlig samvittighet. Den er instinktivt programmert til å følge retningslinjene til flokken. Så den kan trenes til å gjøre visse ting, men det har ingenting å gjøre med disse menneskelige egenskapene vi projiserer på dyrene. Anonymkode: ea1ce...5fe plukker opp energien? det er kroppspåket du snakker om her? Anonymkode: 36830...1f1
Kattugla Skrevet 20. juli 2018 #37 Skrevet 20. juli 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, selvfølgelig har ikke dyr empati. Å tro det vil være å projisere menneskelige egenskaper på dyr. Og dyr byr behandles som dyr. Å tillegge dem egenskaper de ikke har, late som de er unger osv er potensielt skadelig for dyret. De blir usikre, ustabile og noen ganger aggressive av folk som ikke vet hvordan de skal behandle dyr. Det skulle egentlig vært et sertifikat i Norge for å eie husdyr. Anonymkode: ea1ce...5fe Det handler ikke om at vi tillegger dyr "menneskeatferd"! Eller har du glemt at vi er pattedyr? De egenskapene enkelte mennesker tror vi har enerett på, som empati, følelser etc har andre dyr også, fordi det er simpelthen en del av det å være et dyr. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2018 #38 Skrevet 20. juli 2018 Jeg skal holde meg til ordet mitt denne gangen. Jeg er ferdig i denne diskusjonen. Bare konseptet med at visse folk her insinuerer her at jeg ikke er glad i dyr finner jeg utrolig ondskapsfullt. Hvis noen her er dem som misjonerer for dyrevelferd, så er det meg. Det eneste jeg sier i bunn og grunn her er at dyrene har det best hvis de får lov til å bli behandlet som dyr. Vi MÅ innføre sertifikater for dyrehold når kulturen har blitt så ekstrem som den har blitt. Det er, spesielt en del yngre damer, som tvinger hunder til å gå med klær, kjøper accessories og behandler dyrene sine på måter som er intet mindre enn ren dyremishandling. Dyrene lider, og vi må få slutt på denne praksisen. Takk for meg. La oss i det minste kunne enes om å gjøre det beste for dyrene. Ønsker dere alt godt. Anonymkode: ea1ce...5fe 2
puppi Skrevet 20. juli 2018 #39 Skrevet 20. juli 2018 19 minutter siden, wintergirl said: Enig. Veldig bra sagt. Eneste jeg reagerer på er at du må trekke ned religiøse /kristne. For de jeg kjenner som er det, er nemlig utrolig glade i dyr og mener de fortjener alt godt. Det finnes dog både religiøse og ikke religiøse som er stygge mot dyr. Drittmennesker! Har selv opplevd empati fra dyr. Trøstet meg og oppmuntret meg. Våre verdifulle og fantastiske medskapninger ❤ Det var ikke meningen å trekke ned religiøse/kristne, men det er jo ett faktum, at kristne ofte har et behov, for å skille oss mennesker fra andre pattedyr. Prøv å fortell en kristen at vi har samme stamfar som apene, f.eks .. 2
wintergirl Skrevet 20. juli 2018 #40 Skrevet 20. juli 2018 19 minutter siden, puppi skrev: Det var ikke meningen å trekke ned religiøse/kristne, men det er jo ett faktum, at kristne ofte har et behov, for å skille oss mennesker fra andre pattedyr. Prøv å fortell en kristen at vi har samme stamfar som apene, f.eks .. Noen er sånn. Men du har også dem som mener dyr og mennesker skal leve i fred og harmoni på den nye jord. Det eneste de mener skiller mennesket og dyr, er at mennesket er skapt i Guds bilde, bortsett fra det er de også velsignet og skal behandles med største respekt. https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/kristendom-og-dyrevern-1.452717 Syns denne var fin jeg uansett godt å se at flertallet verdsetter dyr.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå