Gå til innhold

Farvel 1. generasjons bloggere. Velkommen 2. generasjon.


Spesialpedagog1

Anbefalte innlegg

I det siste har vi sett at gamle travere som Anna Rasmussen, Caroline Berg Eriksen og kanskje Sophie Elise begynner å synge på sitt siste bloggvers. Etter ørten år vet vi hva som kommer, -altså det samme om og om igjen.. Nye bloggere kommer til og stjeler søkelyset på VG og Nettavisens front. F.eks. Funkygine, Kristine Ullebø og Pilotfrue. 

Er det på tide med et generasjonsskifte? Er vi lei av de gamle? 

 

 

Endret av Spesialpedagog1
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper de må begynne å jobbe, selv om de "ikke er lagd for en 8-16 jobb". Problemet er at folk fortsetter å lese. Guilty pleasure. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes. Møkklei. Aldri lest de. Men de forsøpler nyhetsfeeden min. Håper de slutter ja.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berga

Som @abc123detvardet sier, nei til bloggere. Det er en svært, svært snuskete business, preget av naive og barnlige narsissister med megalomani. Vi trenger dem ikke. 

Endret av Berga
Rettet feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Berga skrev:

Som @abc123detvardet sier, nei til bloggere. Det er en svært, svært snuskete business, preget av naive og barnlige narsissister med megalomani. Vi trenger dem ikke. 

Helt enig. For sånn ti år siden så var det en del bloggere som skrev om dagsaktuelle og fornuftige ting. De har visst dødd ut og vi sitter igjen med en gjeng narsissister som ikke gidder å sette seg inn i nettvett eller reklamemerking, eller de er rett og slett for dumme til å skjønne hva de egentlig holder på med. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror vi kommer til å se mindre av de typiske hverdagsbloggerne som egentlig ikke har annet å dele enn eget liv, og at flere og flere gode nisjeblogger vil øke i populæritet og bli den nye greia. Godt innhold kommer til å være helt essensielt, det må gi verdi til leseren og da nytter det ikke med bare innlegg om seg selv. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til bloggere. Sånn på slutten av 2000 tallet (med Linnéa Myhre, Ida Wulf, Marie Amanda, Kristina Andersen og Co som var de store) så følte jeg blogging var en offentlig dagbok. Ikke blogger fulle av reklame og clickbaits.

Bloggere i dag er så overfladiske og bortskjemte at jeg får helt makk! Blogging er ikke som den en gang var 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berga
10 minutter siden, halvehimmelen skrev:

Jeg tror vi kommer til å se mindre av de typiske hverdagsbloggerne som egentlig ikke har annet å dele enn eget liv, og at flere og flere gode nisjeblogger vil øke i populæritet og bli den nye greia. Godt innhold kommer til å være helt essensielt, det må gi verdi til leseren og da nytter det ikke med bare innlegg om seg selv. 

Jeg håper du har rett, at de seriøse annonsørene snur seg vekk fra de sosialpornografiske bloggerne slik at de mister inntektskildene. Noen annonsører vil vel alltids bli værende i den gropa, for eksempel de som vil selge juksepiller, orgasmekremer og pornofilmundertøy, men det gir vel neppe millioninntekter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge bloggerne kan tjene penger på affilatelenker, trenger de ikke skaffe seg annonsører. Lesere som vil lese og shoppe, ja, men å være god med affilatelenker er viktigere enn før. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kollontaj skrev:

Så lenge bloggerne kan tjene penger på affilatelenker, trenger de ikke skaffe seg annonsører. Lesere som vil lese og shoppe, ja, men å være god med affilatelenker er viktigere enn før. 

Det er i grunn ikke noe galt med affiliatelenker, men det skulle vært mer gjennomsiktighet rundt dem. Tror mange ikke vet hva affiliatelenker er, selv om bloggerne merker innleggene med reklame. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berga
21 minutter siden, Kollontaj skrev:

Så lenge bloggerne kan tjene penger på affilatelenker, trenger de ikke skaffe seg annonsører. Lesere som vil lese og shoppe, ja, men å være god med affilatelenker er viktigere enn før. 

Det gir likevel ikke de store inntektene, vil jeg tro, men kanskje nok til å gidde å blogge?

(Affiliateslenker betyr utgifter for den som blir lenket til (dersom det blir konkret salg via lenken fra bloggeren), de må altså betale en blogger de kanskje helst ikke burde kobles opp mot, for eksempel en blogger som utleverer barna sine eller legger ut nærbilder av rumpen sin.)

Småbloggerne drømmer jo om å bli like rike og berømte som de på toppen, det er helt tydelig, selv «halvgamle kjerringer» henger seg på den samme modellen som SE, Sraad og diverse Paradisebloggere kjører, med personlig utlevering og utfordrende bilder. 

Apropos lenker: Hvordan kan SE si at hun ikke har avtale med Nelly - når hun lenker til Nelly i nesten hvert eneste innlegg? Mener hun at hun snakker sant når hun sier at hun ikke er sponset av Nelly - når hun bare legger ut lenker? I så fall bør hun gå litt i tenkeboksen. 

Endret av Berga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Berga skrev:

Det gir likevel ikke de store inntektene, vil jeg tro, men kanskje nok til å gidde å blogge?

(Affiliateslenker betyr utgifter for den som blir lenket til (dersom det blir konkret salg via lenken fra bloggeren), de må altså betale en blogger de kanskje helst ikke burde kobles opp mot, for eksempel en blogger som utleverer barna sine eller legger ut nærbilder av rumpen sin.)

Småbloggerne drømmer jo om å bli like rike og berømte som de på toppen, det er helt tydelig, selv «halvgamle kjerringer» henger seg på den samme modellen som SE, Sraad og diverse Paradisebloggere kjører, med personlig utlevering og utfordrende bilder. 

Apropos lenker: Hvordan kan SE si at hun ikke har avtale med Nelly - når hun lenker til Nelly i nesten hvert eneste innlegg? Mener hun at hun snakker sant når hun sier at hun ikke er sponset av Nelly - når hun bare legger ut lenker? I så fall bør hun gå litt i tenkeboksen. 

Nå vet jeg ikke hvilket affiliateprogram Nelly har, om de har et eget (noe jeg vil tro) eller går igjennom tredjeparts, men SE mener vel at hun ikke har noe personlig avtale med Nelly hva klær og affiliatelenker angår. Hvem som helst kan registrere seg for å få egne lenker som genererer % av salget, og det er vel derfor hun mener hun ikke har noen egen avtale. At hun legger ut lenker titt og ofte er jo for å tjene mer penger selv, ikke fordi Nelly forventer X antall innlegg. 

Nelly har jo blitt såpass stort fordi de var tidlig ute med å tilby affiliatelenker og har derfor blitt alle bloggernes storfavoritt opp igjennom årene. De har hatt en sinnssykt god strategi, og timingen med å bruke influencers var perfekt timet. Ikke tro de tenker på affiliatelenker som ekstra utgifter, det er nok en av de største inntektskildene de har. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Berga

@halvehimmelen  Her sier du akkurat det jeg mente: Utgifter for Nelly = betale for reklame = Nelly betaler SE for de salgene hun er årsaken til (via lenker knyttet til hennes blogg), altså er det en slags annonseringsavtale mellom blogger og Nelly. Det spiller ingen rolle om det er superstjernebloggere eller minihobbybloggere, prinsippet er det samme. Det blir uansett helt feil av SE å si at det ikke eksisterer en avtale når det vitterlig gjør det. Avtalen er der, uavhengig om det er en registrering av bloggadresse på nettet eller en kontrakt signert med fyllepenn hos markedssjefen hos Nelly. Nelly betaler riktignok bare for det de får av konkret salg som følge av lenke fra bloggen/some-kontoer, ikke for en annonse i håp om salg, men det er like fullt betaling for en tjeneste = SE har en avtale og kan ikke vri seg unna det ved å påstå at det «ikke er spons» fordi hun tjener på det på en annen måte. 

Endret av Berga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Berga skrev:

Jeg håper du har rett, at de seriøse annonsørene snur seg vekk fra de sosialpornografiske bloggerne slik at de mister inntektskildene. Noen annonsører vil vel alltids bli værende i den gropa, for eksempel de som vil selge juksepiller, orgasmekremer og pornofilmundertøy, men det gir vel neppe millioninntekter. 

De seriøse annnonsører og reklamebyråer har tatt grep. De vil ikke knytte navnet sitt til  useriøse bloggere som promoterer sykelig kroppsfiksering og eksponering av barn. Øyeåpneren for de ovennevnte har vært tusenvis av fornuftige oppegående kommentatorer her på Kvinnguiden og BOT.

Endret av Yann
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regnskapssekretær
10 timer siden, Spesialpedagog1 skrev:

I det siste har vi sett at gamle travere som Anna Rasmussen, Caroline Berg Eriksen og kanskje Sophie Elise begynner å synge på sitt siste bloggvers. Etter ørten år vet vi hva som kommer, -altså det samme om og om igjen.. Nye bloggere kommer til og stjeler søkelyset på VG og Nettavisens front. F.eks. Funkygine, Kristine Ullebø og Pilotfrue. 

Er det på tide med et generasjonsskifte? Er vi lei av de gamle? 

 

 

Det handler vel om her, som i de fleste andre underholdningsbransjer om å fornye seg? Tenk deg så kjedelig hvis Katy Perry ga ut samme plata hvert år... bare byttet om på melodiene og tekstene?
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, Spesialpedagog1 skrev:

I det siste har vi sett at gamle travere som Anna Rasmussen, Caroline Berg Eriksen og kanskje Sophie Elise begynner å synge på sitt siste bloggvers. Etter ørten år vet vi hva som kommer, -altså det samme om og om igjen.. Nye bloggere kommer til og stjeler søkelyset på VG og Nettavisens front. F.eks. Funkygine, Kristine Ullebø og Pilotfrue. 

Er det på tide med et generasjonsskifte? Er vi lei av de gamle? 

 

 

Vi ser ihvertfall at blogging ikke lenger er like populært som det en gang var. I sine glansdager hadde både Caroline Berg Eriksen og Anna Rasmussen 100.000 daglige lesere. Så mange daglige lesere er det ingen som har lenger. I snitt ligger vel toppbloggere nå på 20-30.000 lesere, noen gjør et "hopp" i ny og ne, men det er ikke noe som varer. Pilotfrue og Funkygine har høye lesertall nå fordi de nettopp har født, men det kommer neppe til å vare det heller. Etterhvert blir dette " yesterday's news" og de må komme opp med andre ting som engasjerer for å holde på leserne. Som vi ser har hverken CBE eller AR klart det, når vi ser hvor mye de har dalt på listene.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg tenkte umiddelbart at jeg ikke tror at blogging dør ut med det første. Se bare på alke reality-suksessene på TV. Folk trekkes mot det som fluer til en småvarm ruke. Fortsatt lokkes folk inn når det klikkbaites over en lav sko.

men

det er et åpenbart bra poeng at noen skal betale for gildet. Annonsøren er jo som nevnt ikke tjent med å assosieres med bloggere som har forvaltet merkevaren sin dårlig. AR er jo faktisk et bevis på at det kan gå rett så dårlig dersom du går for langt. 

Jeg stiller meg selv oftere og oftere spørsmålet om hvilket utbytte lesere har av å lese rosablogger. Når godt over 50% av oss oppgir å være mobilavhengig, så blir i alle fall jeg bekymret. Hva med å konsentrere seg om eget liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, CecilieX said:

 med å konsentrere seg om eget liv?

Er på Mallorca nå og det er direkte bedrøvelig å se hvordan over 50% av gjestene på hotellet til enhver tid har nesen i en mobiltelefon. Barn, som voksne. Man undres over hvorfor folk gidder å bruke 40k på ferie når man ikke får den med seg allikevel? For et samfunn! 

(Beklager avsporing. Moderator må gjerne flytte innlegget til Pilotfruetråden). 

Endret av Speedmaster
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok mange bloggere er på vei ut. Begynte å lese blogger i ca 2006 tenker jeg. Husker skal vi danse deltagerne blogget det året. Kristian Ødegård hadde en veldig morsom blogg som førte til enorm popularitet og var nok medvirkende til at han vant hele konkurransen.

På den tiden var det ikke reklame. Folk skrev om livet sitt uten tanke på reklameinntekter. Av en eller annen grunn havnet jeg blant annet hos glamourbloggerne og deres venner. De var tidlig ute. Mange av de har sluttet forlengest, men noen er fortsatt med. Som Linni Meister og Anette Marie. Helene Rask var i vinden på den tiden Det var ups and downs med diverse kjærester. Lenge før hun ble glamourmamma. Og lenge før både Linni og Anette Marie ble gravide. Det var så langt unna mitt liv alt sammen at det faktisk var interessant.

Etterhvert som blogger ble stor business med reklame og millioninntekter ble de også mye mer kalkulert, uærlige og dermed også mye mer intetsigende.

Vi får se hvem som overlever det at bransjen har blitt gjennomsiktig og stadig flere forstår at nå er blogg kun rene reklamekanaler og intet annet 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...