Gå til innhold

Ferske reker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan spises ferske reker? Hvordan prelles skall av osv? Aldri prøvd før. Ser godt ut med loff, majones og vin. 

Anonymkode: 84197...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke være norsk!?  ;)  

Når jeg serverer reker setter jeg dem urensket på bordet i en stor glassbolle.  Ved siden av tallerkenen til hver setter jeg en glasskål med vann og en kvart sitron på kanten.  Viktig også med serviett for hver gjest.  Jeg bruker alltid servietter i lin.  Har skåler for rekeskall på bordet, og passer på å tømme i blant.    Sørg for å ha majones (ekte) og loff på bordet, og du er helt innafor!

PS.  Skallet prelles av ved å først ta hodet, så halen og til slutt det midterste.  Trening gjør mester! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten det som allerede har blitt nevnt, synes jeg også det er godt med et dryss sitronpepper også. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On ‎7‎/‎20‎/‎2018 at 12:26 AM, AnonymBruker said:

Hvordan spises ferske reker? Hvordan prelles skall av osv? Aldri prøvd før. Ser godt ut med loff, majones og vin. 

Anonymkode: 84197...252

Jeg spiser de helst uten noe tilbehør, men er enig med hun som svarer under her: 

On ‎7‎/‎20‎/‎2018 at 1:50 AM, Zienna said:

Du kan ikke være norsk!?  ;)  

Når jeg serverer reker setter jeg dem urensket på bordet i en stor glassbolle.  Ved siden av tallerkenen til hver setter jeg en glasskål med vann og en kvart sitron på kanten.  Viktig også med serviett for hver gjest.  Jeg bruker alltid servietter i lin.  Har skåler for rekeskall på bordet, og passer på å tømme i blant.    Sørg for å ha majones (ekte) og loff på bordet, og du er helt innafor!

PS.  Skallet prelles av ved å først ta hodet, så halen og til slutt det midterste.  Trening gjør mester! :)

Gjør cirka det samme, men mer enn en kvart sitron, halv minst på hver, de deler jeg i skiver. Bruker ikke lin, men har skylleboller med sitronsaft i, og vanlige servietter, mer enn en per person. Majones og loff er innafor, men du glemte smør. Selv om jeg spiser kun rekene, vet jeg andre er glad i tilbehør. 

Og øl og hvitvin. Mest øl. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hode, midten og sist halen.

Anonymkode: 18fc6...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff, majones, skikkelig smør og sitron er et must for de fleste. Jeg er selv veldig glad i rødløk og pepper på. Mange er glad i avokado. Man vrir av hodet, lirker av hale og kroppen. Reker nytes best utendørs med øl, eller hvitvin (mener jeg). 

Anonymkode: c814c...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og skivet avokado, mango, crispisalat, tomat og agurk på bordet. I tillegg til godt smør, surdeigsloff, rugbrød, ekte majones og aioli. 

Boller med sitronvann, nok servietter og gjerne våtservietter i nærheten er ett must. 

Anonymkode: b7f40...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reker er best på loff. Først skiver med gode tomater, deretter et lass med reker. Toppes med sitronpepper. 

Anonymkode: bc093...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ikke loff her, bruker nystekt baguetter :)

Anonymkode: 22437...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...