Gå til innhold

Negative opplevelser i psykiatrien? Del dem gjerne her.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen opplevd noe negativt i psykiatrien?

F.eks. Ved innleggelse eller legevakt/dps etc.

Så langt har jeg selv ikke hatt noe veldig negative opplevelser med psykiatrien egentlig.

Ps. Hva slags psykisk lidelse/problem har du?

Anonymkode: 0045d...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg var beltelagt og måtte tisse og de nektet løsne beltene nok til at jeg fikk tisset på do som de uproblematisk hadde gjort før, så de tok ned buksa mi mens jeg lå der foran masse pleiere og jeg måtte tisse meg ut foran dem beltet fast. Ekstremt nedverdigende. Var også helt rolig før jeg ble beltet fast, det var STRAFF for noe jeg hadde gjort. Ikke for å roe en situasjon 

 

har bipolar 1

Endret av aiba
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, aiba said:

Ja jeg var beltelagt og måtte tisse og de nektet løsne beltene nok til at jeg fikk tisset på do som de uproblematisk hadde gjort før, så de tok ned buksa mi mens jeg lå der foran masse pleiere og jeg måtte tisse meg ut foran dem beltet fast. Ekstremt nedverdigende. Var også helt rolig før jeg ble beltet fast, det var STRAFF for noe jeg hadde gjort. Ikke for å roe en situasjon 

Skulle anmeldt dem for overgrep. Forbanna idioter.

Anonymkode: cdd2b...14e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiatrien skulle vært nedlagt. Den er ikke for å hjelpe mennesker, den har ødelagt mange mennesker. Psykiatri handler om at alle skal være like, viker du bort fra normene og normalen skal du merkelappes og brytes ned.

Anonymkode: 92983...24c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noen opplevd noe negativt i psykiatrien?

F.eks. Ved innleggelse eller legevakt/dps etc.

Så langt har jeg selv ikke hatt noe veldig negative opplevelser med psykiatrien egentlig.

Ps. Hva slags psykisk lidelse/problem har du?

Anonymkode: 0045d...929

inleggelse, og medesinsk prøvekanin. opp til 13 tabletter daglig. tre av dem var a preperater for adhd, fikk høyeste dose lovelig uten ''ønsket'' virkning'' som er 72mg conserta pluss 5 mg ritalin... strevd i årevis etter dette.

legevakt 9 ganger for selvmordforsøk , selvskading. raskt ut samme kveld. samme tilstand.

 

har post traumatisk stresslidelse.

Anonymkode: 2b742...651

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

inleggelse, og medesinsk prøvekanin. opp til 13 tabletter daglig. tre av dem var a preperater for adhd, fikk høyeste dose lovelig uten ''ønsket'' virkning'' som er 72mg conserta pluss 5 mg ritalin... strevd i årevis etter dette.

legevakt 9 ganger for selvmordforsøk , selvskading. raskt ut samme kveld. samme tilstand.

 

har post traumatisk stresslidelse.

Anonymkode: 2b742...651

kjeft for selvskading av armer og bein ved innleggelsen. i stedetfor omsorg.

er svingdørpasient...for ingen vet hva de skal gjøre med meg tydeligvis. har blitt feildiagonisert bordeline

Anonymkode: 2b742...651

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

kjeft for selvskading av armer og bein ved innleggelsen. i stedetfor omsorg.

er svingdørpasient...for ingen vet hva de skal gjøre med meg tydeligvis. har blitt feildiagonisert bordeline

Anonymkode: 2b742...651

Vet av flere som får kjeft når de har selvskadet. Akkurat det ser jeg ikke helt nødvendigheten med å gjøre.  Det er da man trenger mest omsorg, ikke å få høre alt det gale.. Selvskading er fortsatt veldig tabu føler jeg den dag i dag.

Anonymkode: 0045d...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til en psykolog som ikke hadde trua på meg. Jeg vil gjerne jobbe og utnytte den restarbeidsevnen jeg har, men han mente at basert på historikken ( alt som har vært mislykket i tidligere jobb og praksis) var en indikasjon på at jeg ikke burde jobbe, men heller søke ufør. 

Jeg var også behandlingsresistent noe jeg ikke visste på forhånd  

Han foreslo at fontenehuset var riktig instans for sånne som  meg. Det føles meningsløst å ta en masse utdanning for å henge der. 

Går heldigvis til en psykiatrisk sykepleier nå som er mer optimistisk på mine vegne og støtter meg i jobbprosessen. 

Håper ikke de fleste psykologer er så ivrige etter å trygde folk som han. Da forstår jeg hvorfor trygdebruken eksploderer

Anonymkode: 75ff3...dc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å være tilstede i timene, fordi jeg dissosierer. Ene psykologen ble plutselig sint og sa noe ala "Nå må du se til å skjerpe deg og slutt å oppføre deg som et lite barn, du er voksen for svarte!". Så sa hun "det er 10 min igjen av timen, men du kan bare gå nå" også gikk hun bort til pc'en sin uten å sette opp ny time. Fikk beskjed om at kontordamen ville kontakte meg om ny time, vanligvis så setter hun jo opp selv etter endt time, slik som alle andre psykologene jeg har gått til. 
Neste time unnskyldte hun seg og sa hun hadde en dårlig dag. Dro dit for å fortelle at jeg skulle få ny psykolog. Godtok ikke unnskyldningen fordi det var så drøyt, slemt og uprofesjonelt. Tror hun byttet arbeidsplass, for jeg har ikke sett henne siden og navnet på døren hennes er endret. Forklarte kontordamen hvorfor jeg ønsket å bytte, så hun må ha tatt det videre til sjefen eller noe. Min nåværende oppdaget at jeg har dissosiativ lidelse. Mens hun før mente jeg bare var vrang og skapte meg på trass. 

Det å bli møtt på den måten, var helt for jævlig for å si det mildt. Jeg gikk inni min neste relasjon med et mål om å holde henne på avstand, ikke slipp henne inn, bare gå dit for å gjøre NAV glad. Mens jeg jobbet med meg selv, helt alene uten hjelp. Men hvem skulle trudd at jeg skulle finne verdens beste psykolog som har hjulpet meg så mye, at jeg er nesten frisk og kan jobbe snart! Lykkelig slutt, men fortsatt en jævlig opplevelse. 

Anonymkode: b6965...d41

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye dårlige erfaringer, ikke i nærheten av det de andre her har skrevet. 

Ene behandleren jeg hadde så på klokken hele tiden jeg var der og så på veggene, pirket på neglene sine og var ikke interessert.

En psykolog jeg gikk til var bare ubehagelig. Han var dansk. Han snakket så mye om trening og treningssenter, kropp og fysikk. Han var lite sympatisk (viste null forståelse for angst og depresjonene jeg hadde). 

Ellers var jeg innlagt i en institusjon for et døgn. Min behandler ble med og sa at jeg trengte hvile. Jeg ble presset i aktivitet. Klimaet inne var forferdelig. Det var ingenting som het aircondition eller lufting, det var tung luft, varmt. Samtidig var de andre pasientene 30 år eldre enn meg, følte ikke jeg kunne knytte relasjon til noen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 19.7.2018 den 21.10, AnonymBruker skrev:

Psykiatrien skulle vært nedlagt. Den er ikke for å hjelpe mennesker, den har ødelagt mange mennesker. Psykiatri handler om at alle skal være like, viker du bort fra normene og normalen skal du merkelappes og brytes ned.

Anonymkode: 92983...24c

Helt enig. Burde vært nedlagt.

Selv om det finnes noen bra, er det mange forferdelige mennesker som jobber innen psykiatri. Det er ikke bare systemet det er noe galt med, men også personellet. Det går ikke an å endre systemet når de ikke kan kvitte seg med disse menneskene. Utad fremstår de på en positiv måte, men bak lukkede dører skader de folk som ikke blir hørt eller klarer å forsvare seg. 

Har selv to eksempler på tidligere bekjente som nå jobber i psykiatrien. Disse er de siste som burde jobbet med noe slikt. Han ene har voldsepisode på rullebladet (men ble godkjent fordi det var så lenge siden), manipulerer og snylter på andre, skylder andre penger, skryter av å kunne psyke folk ut, alkoholiker. Hun andre pleide å snakke om å ikke elske barnet sitt med en slags stolthet, hakket ofte på barnet, som nå har begynt med narkotika. Ville jobbe med traumatiserte mennesker fordi det er så spennende å være vitne til, mente hun. Jo verre jo bedre sa hun også, nevnte aldri noe om at hun ville hjelpe. Hun har ingen medlidenhet for rusmisbrukere, sier at de har seg selv å takke og rakket ofte ned på folk som er annerledes. Men hun er sjarmerende og kan virke forståelsesfull for de som ikke kjenner henne. Hun er god til å snakke seg til ting.

Noen mener at "de sykeste individene i psykiatrien - er de som jobber der". Kanskje ikke uten grunn. Tibetanske munker f.eks. ville sikkert gjort en bedre jobb, fordi da ville det ikke vært penger involvert. 

Anonymkode: 365d3...e88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det tok 1 år før jeg fikk hjelp. Var da 17. Ventet på time hos psykolog 1 år. Scoret da hos legen høyt på skjema + noe suicidale tanker. Innen jeg kom dit hadde jeg klart det selv.. Sa bare takk for ikkenoe og hadebra. Henne prøvde ikke engan stoppe meg eller få ut noe mere info.  Kunne jo godt ille slik jeg ser det idag som en helt frisk 26åring..

Anonymkode: 88138...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mange negative opplevelser med behandlere i psykiatrien, rent utover at man kan ha så dårlig person-kjemi at det blir mer eller mindre umulig å kommunisere. Men ser det som naturlig at det kan skje. Men har hatt en overlege/psykiater som var en sadistisk faen. Det eneste som stod i hodet hans var å skrive ut pasienter, der han drev med noen helt sinnsyke mindgames for å få folk til å si ting som han kunne vri og vende på å få det til at man egentlig var frisk nok til å skrives ut. En psyk faen som heldigvis er pensjonert. Ellers kunne jeg skrevet side opp og side ned om en del sykepleiere i psykiatrien som burde vært bannlyst fra å jobbe med mennesker i det hele tatt. 

Anonymkode: 2fed1...f00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde vært innlagt på lukket depresjonsavdeling i 2 uker hvor jeg så ble flyttet over på en utredningsavdelig etter et selvmordsforsøk under innleggelsen. Ettersom jeg allerede hadde vært lagt inn i 2 uker var det klart hvilke medisiner jeg skulle ha, og jeg hadde derfor kun samtale med psykologspesialist, men ved utskrivelse er det krav om at man skal snakke med lege først (?). Etter kun å ha lest epikrisen fra den andre avdelingen og snakket med meg i 15 min presterer denne legen å si at jeg ikke er deprimert, jeg er bare lat og tiltaksløs:)) Til info hadde psykologen jeg hadde snakket med 3 ganger i uken de siste 5 ukene ringt min mor og stefar noen dager i forveien og sagt at hun var svært bekymret for at det nærmet seg utskrivelsesdato og at jeg var alvorlig deprimert (bodde fortsatt hjemme og jeg hadde gitt tillatelse til at hun kunne snakke med foreldrene mine)
På samme avdeling fikk jeg høre av vakthavende lege (en student tror jeg) at "dette var jo bra for han da han trengte å øve seg på å sy" etter ganske drastisk selvskadingsepisode, dette var i tillegg natt til bursdagen min hahah uff. 

Jeg har blitt behandlet for tilbakevendende depresjon med moderate og/eller alvorlige episoder i snart 6 år, men har nettopp fått vite at jeg har kompleks ptsd

Anonymkode: df5d1...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble holdt fast og tvangsmedisinert hver eneste dag i en uke (og påfølgende ett år etter dette en gang i måneden). Den ene psykiateren på avdelingen som var min behandler sa også til meg at han trodde på at jeg likte dette (å bli holdt fast og tvangsmedisinert). Det værste med dette var at han var den faglige ansvarlige som var ansvarlig for å skrive vedtak for hver gang de skulle tvangsmedisinere meg. Samme psykiater sa også til meg at han håpte at han aldri så meg igjen da jeg røyste meg for å gå da vi hadde vår siste time. Dog litt uklart om han mente at han håpte på dette fordi han håpte at det kom til å gå så bra med meg at jeg ikke trengte innleggelse eller fordi at han håpte på at jeg skulle ta selvmord. På bakgrunn av tidligere uttalelser heller jeg egentlig mest mot at han mente det siste.

Anonymkode: ed6ca...78e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2018 den 21.16, AnonymBruker skrev:

inleggelse, og medesinsk prøvekanin. opp til 13 tabletter daglig. tre av dem var a preperater for adhd, fikk høyeste dose lovelig uten ''ønsket'' virkning'' som er 72mg conserta pluss 5 mg ritalin... strevd i årevis etter dette.

legevakt 9 ganger for selvmordforsøk , selvskading. raskt ut samme kveld. samme tilstand.

 

har post traumatisk stresslidelse.

Anonymkode: 2b742...651

Akkurat adhd preparatene har nok ikke gjort deg noe skade da disse er ute av systemet et fåtall timer. De endrer ikke ting i hjernen som antidepressiva og antipsykotika. Jeg stiller meg meget undrende til at de deler ut dette som akuttbehandling. Ved en innleggelse trengs noe som får en til å tenke mindre og roe ned, ikke preparater som kan gi økt angst og aktivitet. Man skal være litt ved sine fulle fem for å kjenne på når en dose er passe av dette. Tar man for mye kan de fort få motsatt effekt. Og fem mg ritalin er ingenting. Seksåringer får 20-30. 

Anonymkode: 63409...e9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.7.2018 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Vet av flere som får kjeft når de har selvskadet. Akkurat det ser jeg ikke helt nødvendigheten med å gjøre.  Det er da man trenger mest omsorg, ikke å få høre alt det gale.. Selvskading er fortsatt veldig tabu føler jeg den dag i dag.

Anonymkode: 0045d...929

Man skal ikke vie det noe særlig oppmerksomhet. Da gjør de det bare enda mer. 

Anonymkode: 63409...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble holdt fast og tvangsmedisinert hver eneste dag i en uke (og påfølgende ett år etter dette en gang i måneden). Den ene psykiateren på avdelingen som var min behandler sa også til meg at han trodde på at jeg likte dette (å bli holdt fast og tvangsmedisinert). Det værste med dette var at han var den faglige ansvarlige som var ansvarlig for å skrive vedtak for hver gang de skulle tvangsmedisinere meg. Samme psykiater sa også til meg at han håpte at han aldri så meg igjen da jeg røyste meg for å gå da vi hadde vår siste time. Dog litt uklart om han mente at han håpte på dette fordi han håpte at det kom til å gå så bra med meg at jeg ikke trengte innleggelse eller fordi at han håpte på at jeg skulle ta selvmord. På bakgrunn av tidligere uttalelser heller jeg egentlig mest mot at han mente det siste.

Anonymkode: ed6ca...78e

Jeg er veldig sikker på at han sa det til deg fordi han håpte det ville gå bra med deg videre. Det er ganske vanlig å si til pasienter, særlig i somatikken. Men han burde kanskje ha poengtert hva han mente med det. 

Anonymkode: 159bd...cde

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en pasient som kom inn på rommet mitt og tok en melkesjokolade og rotet rundt i tingene mine på natten. Jeg var livredd og latet som om jeg sov. Fortalte det dagen etterpå til en av de ansatte som bare lo av meg..

Anonymkode: b81ad...805

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke vie det noe særlig oppmerksomhet. Da gjør de det bare enda mer. 

Anonymkode: 63409...e9a

I en periode for noen år tilbake skadet jeg meg altfor mye under innleggelser, fikk kjeft hver gang som førte til at jeg bare gjorde det mer. Hadde en episode hvor jeg faktisk fikk omsorg og hyppigere tilsyn for å føle trygghet (eller oppmerksomhet om du vil), da opplevde jeg at det var trygt å gå ut og be de om hjelp. Skadet meg ikke mer etter det. Så det stemmer nødvendigvis ikke.

Anonymkode: 4ea31...153

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...