Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva må en forvente å betale i leiepris på bolig og hvordan burde denne prisen være i forhold til å spare til å kjøpe bolig og i forhold til de utgifter en ville hatt om man hadde eid? Si en har en gjennomsnittlig startlønn.

Jeg mener leiepris burde være billigere enn utgiftene ved å eie, ellers blir jo mye av poenget med å leie og spare borte og en vil strekke seg ekstra langt for å få kjøpt noe. 

Syns leieprisene nå er dyre for en person. Ettromsene her på 25 m2 koster stort sett fra 8500 til 11000 pluss strøm. Syns dette er mye.

Anonymkode: c40a6...3aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du mener huseier skal gå i minus fordi noen skal leie billig? 

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg spurte ett spørsmål. Fint om det kan besvares uten å komme med påstander om hva andre mener.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men, det er jo det du sier. At det burd være billigere å leie enn eie. 

Anonymkode: d128b...991

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, det er jo det du sier. At det burd være billigere å leie enn eie. 

Jeg spurte ett spørsmål for å orientere meg for å få andre sine syn på saken. Så skriver jeg hvordan jeg selv ser på det nå og lurer da på hvordan andre ser på det. Hvordan tips de har osv. Jeg vet ikke hva jeg kan forvente av utgifter ved å eie.

Ellers rettelse til det jeg skrev først. De som er litt dyrere er/kan også være litt større og noen med ett soverom. Men syns det er dyrt. Hvordan ville andre prioritert boligutgiftene mens en sparer til boligkjøp? 

• Liker 1
Skrevet

Hvis 11000 er formye kan du alltids prøve å leie sammen med andre, da havner du fort ned på 5000-6500kr pr pers. De fleste som eier egen bolig klarer ikke å spare så mye penger, det er mer enn bare boliglånet som skal betjenes. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg mener leiepris burde være billigere enn utgiftene ved å eie, ellers blir jo mye av poenget med å leie og spare borte

Hvordan kan du forklare at dette skal være lønnsomt for den som eier og leier ut til andre? Skal jeg som boligeier tape penger fordi du skal leie og opparbeide deg masse penger på egen konto? 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Skal du spare penger til kjøp av bolig i en av Norges byer, så må du belage deg på å boi kollektiv for å kunne spare noen rusen hver måned. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du folk leier ut bolig for å være snill? Skal de tape masse penger på det for å være grei?

Anonymkode: dd7da...fc1

• Liker 11
Skrevet

Leieprisene følger markedet. Det vil si at siden mange ønsker å bo i Oslo vil trykket på prisene bli høyere der, kontra et tettsted i Finnmark. Det er ikke uvanlig med noe som nærmest likner budrunder for å leie på de mest populære stedene. Det vil si at hva du, jeg eller andre mener utleieprisene bør være ikke spiller noen rolle: de styres av etterspørselen. Du kan tenke deg selv at om du skulle leie ut en leilighet og noen tilbød deg 2000 ekstra i leie hver måned for å få bo der, så takker du ja til det hvis leietakerne ellers virker oppegående. 

Med mindre du tjener godt så vil alternativet være å leie sammen med andre mens du sparer penger til å kjøpe selv, eller finne noe usentralt (du må selvfølgelig ta med i betraktningen kostnader til pendling). Forventningene dine høres litt urealistiske ut i forhold til å skulle leie sentralt alene. Det er ikke mulig å besvare spørsmålet ditt "hva må en forvente å betale" fordi det er enorm variasjon avhengig av hvor i landet det er, men går du på finn.no og ser så får du jo en god pekepinn på hva du må beregne. Hvis det er for mye for deg og du i tillegg ønsker å spare til bolig, så må du som sagt enten leie sammen med noen, flytte litt ut - eller få inn mer penger (høyere lønn eller ekstra jobb).

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Morten1 skrev:

Hvordan kan du forklare at dette skal være lønnsomt for den som eier og leier ut til andre? Skal jeg som boligeier tape penger fordi du skal leie og opparbeide deg masse penger på egen konto? 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du folk leier ut bolig for å være snill? Skal de tape masse penger på det for å være grei?

Tror du folk leier for å drive veldedighet for utleiere?

Om prisen er så høy at en uansett kunne betjent ett boliglån og de utgiftene det gir så vil en jo strekke seg lenger for å få kjøpt. Da bor en også på mye større areal og ikke halveis under bakken. Leier en ett svært dyrt sted vil en se på det som mye mer midlertidig enn ett sted det går ann å bo over lenger tid. Slike steder vil få mer utskiftning.

Nå vil jeg kun leie hos hos privatpersoner som leier ut en del av sitt eget hus. Uaktuelt å leie hos noen som kun leier ut ellers.

AnonymBruker
Skrevet

Leieprisen er hva leier er villig til å betale. Så enkelt er det. Er det mange som vil leie en bolig, kan prisen økes. 

At noen ønsker å spare egenkapital i en leieperiode, er det opp til leier. For huseier er dette irrelevant. 

Anonymkode: de8a9...fcb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er i Sandvika området. Og pendlevei er da tatt i betraktning.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, viren skrev:

Leieprisene følger markedet. Det vil si at siden mange ønsker å bo i Oslo vil trykket på prisene bli høyere der, kontra et tettsted i Finnmark. Det er ikke uvanlig med noe som nærmest likner budrunder for å leie på de mest populære stedene. Det vil si at hva du, jeg eller andre mener utleieprisene bør være ikke spiller noen rolle: de styres av etterspørselen. Du kan tenke deg selv at om du skulle leie ut en leilighet og noen tilbød deg 2000 ekstra i leie hver måned for å få bo der, så takker du ja til det hvis leietakerne ellers virker oppegående. 

Med mindre du tjener godt så vil alternativet være å leie sammen med andre mens du sparer penger til å kjøpe selv, eller finne noe usentralt (du må selvfølgelig ta med i betraktningen kostnader til pendling). Forventningene dine høres litt urealistiske ut i forhold til å skulle leie sentralt alene. Det er ikke mulig å besvare spørsmålet ditt "hva må en forvente å betale" fordi det er enorm variasjon avhengig av hvor i landet det er, men går du på finn.no og ser så får du jo en god pekepinn på hva du må beregne. Hvis det er for mye for deg og du i tillegg ønsker å spare til bolig, så må du som sagt enten leie sammen med noen, flytte litt ut - eller få inn mer penger (høyere lønn eller ekstra jobb).

Takk for godt svar!

AnonymBruker
Skrevet

Leie bør dekke lån, fellesutgifter, kommunale avgifter og litt ekstra for slitasje. Der boligprisen er høy og det koster mer å kjøpe, vil da leieprisen også være høy. 

Der jeg bor (2 timer fra Oslo) får man billigere leiligheter til leie da utleier så klart har mindre utgifter.

Anonymkode: 41a1b...ed5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leie bør dekke lån, fellesutgifter, kommunale avgifter og litt ekstra for slitasje. Der boligprisen er høy og det koster mer å kjøpe, vil da leieprisen også være høy. 

Der jeg bor (2 timer fra Oslo) får man billigere leiligheter til leie da utleier så klart har mindre utgifter.

Informativt og godt svar.

Hvordan er det om en leier en sokkelleiligjet i en enebolig de selv bor i? Regner de da en del av lånet for hele boligen/en del av fellesutgifter osv? Ellers som noen andre skrev så skjønner jeg at det er etter markedspris, så da er kanskje ikke det relevant?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: dd7da...fc1

Jeg syns kommunen bør ha mange rimelige utleieobjekter tilgjengelig for å kompensere for urettferdigheten som ligger i dagens system med favorisering av de som har resursterke/velstående foreldre. På den måten kan unge i større byer klare å leie og samtidig spare.

Anonymkode: 70e4a...82c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det smo er absurd er at selv om man har fint klart å betale på husleie på 11 000 så kan man risikere å få avslag på et lån der man ville betalt 5000 i mnd... Ifølge bankene sitt regnskap burde mange mennesker ikke ha råd til å bo

Anonymkode: 90428...27a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Informativt og godt svar.

Hvordan er det om en leier en sokkelleiligjet i en enebolig de selv bor i? Regner de da en del av lånet for hele boligen/en del av fellesutgifter osv? Ellers som noen andre skrev så skjønner jeg at det er etter markedspris, så da er kanskje ikke det relevant?

Huset var mye dyrere i innkjøp grunnet leiligheten. Men er foruten faste utgifter så klart markedet som bestemmer.  De fikk kanskje lånet med estimert sum for utleiedelen. Så vanskelig å si.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huset var mye dyrere i innkjøp grunnet leiligheten. Men er foruten faste utgifter så klart markedet som bestemmer.  De fikk kanskje lånet med estimert sum for utleiedelen. Så vanskelig å si.

Beklager avsporing. 

Er enebolig med en utleiedel dyrere enn uten?

Anonymkode: 1cd4d...71e

Skrevet

Det er det. Da må en jo ha større bolig for å få plass til en ekstra utleiedel.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...