Gå til innhold

Må slakte "barna" grunnet tørken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare jeg som synes det er helt psykologisk uforståelig at bønder som hevder de er kjempeglad i dyra sine ikke har problemer med å drepe dem og spise dem etterpå? Hadde noen sagt de elsket hunden sin, for så å drepe og spise den, så hadde alle trodd man var gal? Hvordan kan man være kjempeglad i et dyr, og alikevel synes det er helt ok å sende det til slakt? 

I denne artikkelen står det at ekstra mange friske sauer må til slakt. Men det er ikke som om bøndene sender syke dyr til slakt ellers, de aller, aller fleste dyrene som blir sendt til slakt er relativt unge og friske og kunne levd mye lenger. Hvor gamle er de eldste sauene som blir slaktet? 3år? Sauer kan lve til de er ca 12. 

Jeg synes det skurrer når noen synes det er helt for j. å sende dyr til bøddelen, men samtidig synes det er ok å gjøre nettopp det for å spise dem etterpå. Hadde aldri sendt en egen hund, kanin eller katt til en slakter for så å spise de etterpå. Hadde vært alt for glad i dem til å tåle at de ble drept på et slakteri som er en ganske blodig og brutal prosess.

Hvordan kan man ha et dyr i 1-3 år, bli kjempeglad i det, for så drepe og spise det?

https://www.dagbladet.no/nyheter/mona-ma-slakte-barna-sine-pa-grunn-av-den-voldsomme-torken/70027617

Anonymkode: 8c795...669

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bedre og slakte en og la de sulte ihjel,, Kjøttet vi spiser kommer fra friske raske dyr, heldig vis, kjøtt fra syke dyr går til destruksjon, det har jo med kvaliteten på det vi skal spise og gjøre,, Så er det ingen motsetning mellom det og behandle dyrene bra frem til man sender de til slakt for så og slakte.. På meg så virker det som om mange moderne folk ikke helt skjønner hvordan kjøttet i frysedisken faktisk har kommet ditt. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg har tenkt mye av det samme selv. Når f.eks. bøndene står frem på tv etter at sauene deres har blitt angrepet av ulv, da er det ikke måte på hvor glade de var i dyra sine, og hvor tragisk det hele er. Men de samme bøndene sender jo dyra til slakt likevel, og da er det liksom noe helt naturlig, og ikke noe å sørge over. Det samme blir det jo nå, når de må slakte dyra pga. tørken. Da er det ikke måte på hvor fælt det er. Men når de sendes til slakt i slaktesesongen, da er det bare en naturlig del av gårdslivet, og ingenting å gråte over, virker det som. Jeg tror derfor ikke bøndenes følelser for dyra stikker særlig dypt.

Anonymkode: c05d6...649

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si jeg har tenkt mye av det samme selv. Når f.eks. bøndene står frem på tv etter at sauene deres har blitt angrepet av ulv, da er det ikke måte på hvor glade de var i dyra sine, og hvor tragisk det hele er. Men de samme bøndene sender jo dyra til slakt likevel, og da er det liksom noe helt naturlig, og ikke noe å sørge over. Det samme blir det jo nå, når de må slakte dyra pga. tørken. Da er det ikke måte på hvor fælt det er. Men når de sendes til slakt i slaktesesongen, da er det bare en naturlig del av gårdslivet, og ingenting å gråte over, virker det som. Jeg tror derfor ikke bøndenes følelser for dyra stikker særlig dypt.

Anonymkode: c05d6...649

Jeg forstår godt at det er mer tragisk med sau revet i filler av en ulv, enn om samme sau blir slaktet. 

Ulven følger ikke akkurat Mattilsynets regler for avliving. 

Anonymkode: 47d81...079

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår godt at det er mer tragisk med sau revet i filler av en ulv, enn om samme sau blir slaktet. 

Ulven følger ikke akkurat Mattilsynets regler for avliving. 

Anonymkode: 47d81...079

Jeg ser den. Men det er når bøndene uttrykker at de "er så utrolig glade i dyra sine", at det blir litt rart, når de tilsynelatende ikke reagerer når de sendes til slakt. 

Anonymkode: c05d6...649

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønder er glade i dura sine på en annen måte enn folk er glade i hunden sin. Dyra er en jobb, og det å sende de til slakt er inntekten deres. 

Dere får slutte å spise kjøtt dersom dere syntes det er så fælt. Det har jeg gjort. 

Anonymkode: 053cb...07c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klart bøndene er glade i dyrene sine, og vil at de skal ha det best mulig den tiden de lever.

Likevel er de produsenter av kjøtt, og sørger for at vi får mat og da må jo dyrene avlives. Det viktigste er jo at dyret har det bra når det lever, og blir avlivet på mest mulig human måte.

Ulven skaper frykt hos dyrene og dreper de ikke spesielt humant. Tørken og varmen som er nå gjør at dyr lider, og bøndene gjør alt de kan for å skaffe de fôr og vann.

 

Anonymkode: bb774...500

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får et nært forhold til dyra når man går oppi de hver dag, men nå er det en gang sånn at det er ikke kjæledyr, det er bruksdyr, og det er man klar over fra de er født. Det vil ikke si at man ikke har omtanke for de og ikke føler noe når de lider. 

Anonymkode: f1639...cdb

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal de sulte ihjel da eller????? Det er jo så mye bedre 🙄 DET ER IKKE NOK MAT! Europa har ikke nok til å fore sine egne dyr. Hva mener du vi skal gjøre da? Danse regndansen? Ja mange har vanningsanlegg, men alt tørker inn og nå har de snart ikke mer vann å ta av. 

Anonymkode: 10f78...801

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg vel selv at bønder ikke kan se på dyra sine på samme måte som andre ser på hunden eller katten sin. Å slaktes er en del av livsløpet til de aller fleste gårdsdyr, og det er klart at en bonde også ønsker at dyra skal få leve hele livsløpet slik det var planlagt. For å sette det på spissen: Om bøndene hadde vært så emosjonelt knyttet til dyra sine at de ikke orket å slakte dem, hadde de tatt livet av sin egen jobb og inntekt. At bonden sender dem til slakt betyr likevel ikke at de ikke er glade i dem, det er bare et annet type bånd enn det vi som bare har kjæledyr er vant til. 

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Ananas. said:

Det sier seg vel selv at bønder ikke kan se på dyra sine på samme måte som andre ser på hunden eller katten sin. Å slaktes er en del av livsløpet til de aller fleste gårdsdyr, og det er klart at en bonde også ønsker at dyra skal få leve hele livsløpet slik det var planlagt. For å sette det på spissen: Om bøndene hadde vært så emosjonelt knyttet til dyra sine at de ikke orket å slakte dem, hadde de tatt livet av sin egen jobb og inntekt. At bonden sender dem til slakt betyr likevel ikke at de ikke er glade i dem, det er bare et annet type bånd enn det vi som bare har kjæledyr er vant til. 

 

Så hva menes det når de sier at de griner eller ikke får sove om natta? Er det bare virtual signaling for å fremstå som bedre enn de er? For ejg tviler på at de kan ligge og grine hvert år de sender dyr til slakt.Da må den psykiske helsen hos bønder være i bunn

Jeg tenker at dersom man er lei seg fordi man må drepe dyr, så er det kanskje en persons indre verdier som forsøker å fortelle noe. Om du må år på år gjør noe som får deg til å føle deg trist eller opprørt, kanskje det er noe galt med det du gjør og en del av deg forsøker si fra?

Anonymkode: 8c795...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge gror igjen. Slipp sauer og kyr på gjengrodde stier full i kratt og gress. 

Anonymkode: 9a2a6...71d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser den. Men det er når bøndene uttrykker at de "er så utrolig glade i dyra sine", at det blir litt rart, når de tilsynelatende ikke reagerer når de sendes til slakt. 

Anonymkode: c05d6...649

Du mener altså at det er bedre å la dem pines til døden? Det er humant eller? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hva menes det når de sier at de griner eller ikke får sove om natta? Er det bare virtual signaling for å fremstå som bedre enn de er? For ejg tviler på at de kan ligge og grine hvert år de sender dyr til slakt.Da må den psykiske helsen hos bønder være i bunn

 

Anonymkode: 8c795...669

De mener vel at de ikke liker at dyra har det unødvendig vondt. Mennesker har et komplekst følelsesliv, selv om det kanskje er vanskelig for deg å se det i noe annet enn sort/hvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sisti said:

De mener vel at de ikke liker at dyra har det unødvendig vondt. Mennesker har et komplekst følelsesliv, selv om det kanskje er vanskelig for deg å se det i noe annet enn sort/hvitt. 

Dessverre er det etterhvert mange som lever i sin egen idealistiske urbane boble, uten erfaring og innsikt i livets realiteter.....Folk betaler gladelig 5 eller 10000 for å spjelke leggen til veskehunden, neste dag syns de 70 kroner kiloen for lammestek er dyrt. Eller de er mot husdyrhold og landbruk fordi det lukter møkk og bøndene er dumme bygdefolk som vil redusere ulvestammen, samtidig som landet gror igjen. Håpløst.......

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva menes det når de sier at de griner eller ikke får sove om natta? Er det bare virtual signaling for å fremstå som bedre enn de er? For ejg tviler på at de kan ligge og grine hvert år de sender dyr til slakt.Da må den psykiske helsen hos bønder være i bunn

Jeg tenker at dersom man er lei seg fordi man må drepe dyr, så er det kanskje en persons indre verdier som forsøker å fortelle noe. Om du må år på år gjør noe som får deg til å føle deg trist eller opprørt, kanskje det er noe galt med det du gjør og en del av deg forsøker si fra?

Anonymkode: 8c795...669

Alle dyr blir jo ikke slaktet om høsten! Bøndene trenger fôr til de dyrene de skal ha gjennom vinteren, og det er klart det er fortvilende når de ser at de må slakte dyr som kunne fått levd. 

Det er dyr som kunne gitt avkom til neste vår, og selvfølgelig blir det et økonomisk tap i tillegg. 

Hadde du vært hoppende glad om du mistet jobben og ikke visst om du hadde nok til regninger?

Anonymkode: bb774...500

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre at alle sulter ihjel pga mangel på mat til alle?

Er det problematisk at de tammeste også har navn?

Anonymkode: 76aa9...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva menes det når de sier at de griner eller ikke får sove om natta? Er det bare virtual signaling for å fremstå som bedre enn de er? For ejg tviler på at de kan ligge og grine hvert år de sender dyr til slakt.Da må den psykiske helsen hos bønder være i bunn

Jeg tenker at dersom man er lei seg fordi man må drepe dyr, så er det kanskje en persons indre verdier som forsøker å fortelle noe. Om du må år på år gjør noe som får deg til å føle deg trist eller opprørt, kanskje det er noe galt med det du gjør og en del av deg forsøker si fra?

Anonymkode: 8c795...669

Om dyras liv blir betraktelig kortere enn bøndene hadde sett for seg, så er det klart at det kan gjøre oppriktig vondt. Dyras død er planlagt i utgangspunktet, ja, men det er stor forskjell på planlagt slakting og akutt slakting av nødvendighet. Kanskje føler de også på en form for skyld fordi de ikke klarer å holde dyra i live så lenge som planlagt, det bidrar også til at det gjør vondt. Bønder med dyrehold er nødt til å ha et mer pragmatisk forhold til slakting og død enn det vi andre har, det er en forutsetning for å klare å drive med matproduksjon, men de er også mennesker med følelser, som reagerer deretter i akutte, vonde situasjoner. At dyra etter hvert skal til slakting er på en måte like naturlig som at vi mennesker dør av alderdom, vi bli likevel svært fortvilt om døden inntreffer langt tidligere enn vi hadde sett for oss. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Det er absolutt ingen forskjell på matvareindustriens slakt og og ulveangrep, verken praktisk eller prinsipielt. Vel, kanskje den eneste forskjellen er at menneske har oppfunnet en dødsmaskin på samlebånd heller enn at hver og en må jakte selv. Det å tro at et slakteri er en flott, human og verdi slutt på et nydelig liv i grønne enger er bare fiksjon, og en idyllisk fortelling. Tørke og ulv osv. er en næringsrisiko og det må man nesten bare leve med. Bøndene har faktisk ikke en gudommelig rett til å skånes fra naturens egne krefter og skapninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...