Gå til innhold

Norsk sprangrytter pisket hesten.


Nobile

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/sport/i/XwAx1o/norsk-rytter-buet-ut-i-sverige-etter-at-hun-pisket-hesten

utrolig trist at hun ikke ble straffet hardere, da dette slett ikke var i kampens hete. Hun gjorde det samme i 1. omgang, liggere flere videoer på youtube med samme oppførsel i 2016 og hun fikk et gult kort på en konkurranse i Doha i 2013 for å ha straffet hesten sin. 

Norges Rytterforbund kom med verdens mest sløveste svar i sin pressemelding, tydelig at de synes dette er grei oppførsel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er rett og slett feige. Jeg tør nesten ikke å tenke på hvordan hun behandler den stakkars hesten under trening

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Nobile skrev:

https://www.vg.no/sport/i/XwAx1o/norsk-rytter-buet-ut-i-sverige-etter-at-hun-pisket-hesten

utrolig trist at hun ikke ble straffet hardere, da dette slett ikke var i kampens hete. Hun gjorde det samme i 1. omgang, liggere flere videoer på youtube med samme oppførsel i 2016 og hun fikk et gult kort på en konkurranse i Doha i 2013 for å ha straffet hesten sin. 

Norges Rytterforbund kom med verdens mest sløveste svar i sin pressemelding, tydelig at de synes dette er grei oppførsel. 

Kan du linke meg noen av de videoene?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så fælt!

Det verste er at det er ikke bare Cecilie som har gjort det, jeg har sett det flere ganger. Dessverre vil jeg påstå at det skjer myyye oftere på trening enn på stevne. Da jeg red aktivt så jeg ofte trenere som brølte at rytteren skulle piske hestene sine, ja rett og slett gi de skikkelig juling fordi de stoppet på hinderene. Og sjekke om hesten hadde vondt, eller forstå at den var utslitt eller kanskje redd, var liksom ikke et alternativ.😞

en gang så jeg ei ung jente, ponnirytter, som pisket hesten sin over hindret, flere ganger. Hun pisket den mens den løp mot hinderene, og rappet til den samtidig som den hoppet over. (Da den var i lufta.) Dette var på stevne og hun ble kalt opp til dommerboden etterpå. Den piskebruken har hun naturligvis lært av noen, mest sannsynlig treneren sin.

jeg mener derfor at det er ikke nok å bare straffe de som holder på sånn her på stevner, men hele kulturen og synet på hestene i sporten må endres! Mange flinke trenere som dessverre er alt for harde og strenge med hestene. Men de slipper unna for de er jo bare trenere...

Endret av Suppetuppe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen. Og for noen tåpelige unnskyldninger hun kommer med! Jeg tør ikke tenke på hvordan hun behandler hesten på trening når hun behandler den sånn på stevner. :trist: Fysj! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Suppetuppe skrev:


😞

 

jeg mener derfor at det er ikke nok å bare straffe de som holder på sånn her på stevner, men hele kulturen og synet på hestene i sporten må endres! Mange flinke trenere som dessverre er alt for harde og strenge med hestene. Men de slipper unna for de er jo bare trenere...

Forøvrig mener jeg at mennesker burde fått vinger og flydd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vannballongkrig skrev:

Forøvrig mener jeg at mennesker burde fått vinger og flydd.

Så fint da😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hun har ikke brutt noen regler iflg sprangrytterreglementet. Da er det utrolig hyklersk av publikum å bue. Det er litt som å se på en boksekamp og bue ut vinneren for å ha brukket nesa på taperen. Hvordan skal de sette seg selv i en moralsk dømmende posisjon, når de samtidig støtter sporten ved å bidra med inngangsbilletter. Da spytter de penger inn i en sport som legger opp til å piske hester (som neppe er det eneste hestene må gjennomgå av helsemessige momenter som man kan være skeptiske til.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Vannballongkrig skrev:

Unnskyld meg, men hun har ikke brutt noen regler iflg sprangrytterreglementet. Da er det utrolig hyklersk av publikum å bue. Det er litt som å se på en boksekamp og bue ut vinneren for å ha brukket nesa på taperen. Hvordan skal de sette seg selv i en moralsk dømmende posisjon, når de samtidig støtter sporten ved å bidra med inngangsbilletter. Da spytter de penger inn i en sport som legger opp til å piske hester (som neppe er det eneste hestene må gjennomgå av helsemessige momenter som man kan være skeptiske til.)

Boksing går utpå å slå motstanderen til han ligger flatt. Dette gjelder ikke andre levende vesener. En slår ikke andre, hverken dyr eller mennesker

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Honey Dew skrev:

Boksing går utpå å slå motstanderen til han ligger flatt. Dette gjelder ikke andre levende vesener. En slår ikke andre, hverken dyr eller mennesker

OK. Da sammenlikner vi det med friidrett- og sykkelsport. Man kan av resultatlister de siste 25 årene og avsløringene i etterkant, konkludere med at dersom man ikke doper, så vinner man ikke internasjonale konkurranser. Bare ta en titt på resultatlistene i Tour de France, så blir det klart at de fleste innenfor topp 10 har vært beviselig dopet, eller avslørt som dopere indirekte. Da kan man si at en som ser på Tour de France, støtter doping økonomisk og legger til rette for det. Følgelig er det da hyklersk å rakke ned på doping. Det samme gjelder de som ser på en hestesport som tillater pisking, og hvor det er en fordel å piske hesten. Man støtter en sport som da uungåelig fører til pisking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Honey Dew skrev:

Boksing går utpå å slå motstanderen til han ligger flatt. Dette gjelder ikke andre levende vesener. En slår ikke andre, hverken dyr eller mennesker

Jo, man kan jo da faktisk si at sprangriding går ut på indirekte piske hester, hvis pisking gir et konkurransefortrinn og er tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett videoene av henne så jeg aner ikke hvordan denne piskingen foregikk. Da jeg drev med sprangridning for mange år siden brukte vi også pisk. Det var aldri noensinne for å skade, straffe eller påføre smerte, den ble brukt for å signalisere til hesten på samme måte som man gjør det ved å bruke bena, vektplassering og tøyler. Dersom det er slik at noen ryttere faktisk påfører hestene noen form for smerte, ubehag eller redsel ved bruk av pisk er det fullstendig hårreisende at de får stille i konkurranser.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Vannballongkrig skrev:

Jo, man kan jo da faktisk si at sprangriding går ut på indirekte piske hester, hvis pisking gir et konkurransefortrinn og er tillatt.

Dyremishandling er ikke tillatt

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Honey Dew skrev:

Dyremishandling er ikke tillatt

 

1 time siden, viren skrev:

Jeg har ikke sett videoene av henne så jeg aner ikke hvordan denne piskingen foregikk. Da jeg drev med sprangridning for mange år siden brukte vi også pisk. Det var aldri noensinne for å skade, straffe eller påføre smerte, den ble brukt for å signalisere til hesten på samme måte som man gjør det ved å bruke bena, vektplassering og tøyler. Dersom det er slik at noen ryttere faktisk påfører hestene noen form for smerte, ubehag eller redsel ved bruk av pisk er det fullstendig hårreisende at de får stille i konkurranser.

Hvor går grensen for hva som er dyremishandling og hva som er for å signalisere til hesten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Vannballongkrig skrev:

 

Hvor går grensen for hva som er dyremishandling og hva som er for å signalisere til hesten?

Når en slår er det mishandling uansett

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Når en slår er det mishandling uansett

Hun over beskriver at man bruker pisk, og reglene tillater bruk av pisk. Kan vi skille dine egne meninger om hva som er mishandling, fra hva sporten tillater av piskebruk/voldsbruk mot hest?

Er det videoassistert bedømming eller er det blitt dynamometere i pisken? Det har ikke jeg fått med meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Honey Dew said:

Når en slår er det mishandling uansett

Hvis jeg klapper deg på armen/skulderen som anerkjennelse, trøst, en hilsen eller liknende - er det mishandling? Det er nemlig på det nivået man snakker om ved å signalisere til hesten. Forskjellen er at du bruker pisken til å gjøre det med heller enn hånden, fordi det er enklere enn å bøye seg ned langs siden og signalisere med hånden. Det er altså ikke snakk om et slag, det er snakk om en svært, svært lett klapp. Jeg så aldri noen som faktisk slo/straffet/skremte hesten med pisken de årene jeg drev på, men dersom det er så sprikende oppfatninger i enkelte staller/miljøer om hva som er akseptabelt så bør saken med denne sprangrytteren være et startskudd for virkelig å sette seg ned og diskutere dette. All form for fysisk eller psykisk vold må være totalforbudt, det må tydeliggjøres akkurat hvor grensen går også må man være knallhard på sanksjonene. 

Endret av viren
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...