AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #1 Skrevet 18. juli 2018 Vi får vårt andre barn nå i september og har smått begynt å tenke litt på dåpen vi skal ha for henne som sannsynligvis blir en gang i desember. Vi blir cirka 30 stk dersom alle kommer. Tenkte først på snitter, men det blir 5000kr bare for snittene, noe vi synes ble ganske mye. Hadde håpet å kunne få maten litt billigere enn dette, om ikke mye, så litt i alle fall. Så tenkte vi kanskje kyllinggryte/tandoori, men det blir enormt mye jobb å lage når vi i tillegg har en del annet vi skal ordne med i forkant av dåpen. Nå tenker vi litt på det å ha koldtbord. Bor ikke langt unna ferjen til Strömstad heller, så kan dra å handle litt i Sverige og. Hva tenker dere om koldtbord i en barnedåp? Er det veldig mye jobb? Hva er vanlig å ha, og hvor mye vil vi eventuelt trenge til 30 personer? Anonymkode: ea833...bbf
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #2 Skrevet 18. juli 2018 Koldtbord er da helt supert i en barnedåp, men jeg kan ikke helt forstå at det blir billigere enn snitter. Og hvis dere skal lage det selv er det 100 ganger mer styr og stress enn å lage gryterett. Jeg syns koldtbord er det du kan servere som krever mest jobb av alt jeg kan komme på. Lag heller chili con carne dagen i forveien og varm den opp ved servering. Ekstremt mye mindre jobb OG billigere Anonymkode: c2565...b98 1
Amberleaf Skrevet 18. juli 2018 #3 Skrevet 18. juli 2018 Mye enklere og billigere å lage gryte enn koldtbord. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #4 Skrevet 18. juli 2018 Koldtbord er mye jobb! Anonymkode: e4236...d06
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #5 Skrevet 18. juli 2018 Takk for svar!😊 Vi satt her å snakket litt mer om det og fant vel ut at vi heller betaler det det koster for snitter for å slippe all den jobben. Var jo veldig enkelt og greit med snitter i vår første datters dåp, og vi hadde likevel nok å gjøre med alt det andre. Også er det ikke akkurat ofte man har en barnedåp heller😋 Anonymkode: ea833...bbf 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #6 Skrevet 18. juli 2018 Koldtbord er vanlig i vår slekt til slike anledninger, men som de andre sier - det er mer jobb enn en skulle tro. Og kan fort bli dyrere enn forventa, når en legger sammen alt en trenger. Jobben med koldtbord er å legge opp på fat og lage div. tilbehør - selv om hver ting er enkelt å fikse, så tar det samla sett fort mye lengre tid enn en tror. Jeg liker godt koldtbord som festmat - men ville ikke valgt det, om ikke familie/venner hjelper til + tilgjengelig kjølemuligheter, så fat kan settes dagen i forveien. Vår slekt gjør det, men vi liker å fikse fester sammen, og får leie et lokale med fullt kjøkken så vi samles dagen før og fikser alt sammen sammen. Anonymkode: ccdd1...234
KatteLatte Skrevet 18. juli 2018 #7 Skrevet 18. juli 2018 Vi hadde koldtbord med nr 1. Fikk familie til å ta med noe, lagde en del selv og kjøpte et par ting. Never again! Ble masse jobb selv om vi fikk hjelp! Vi var nok nærmere 40 gjester. Med nr 2 bestilte vi ferdig koldtbord. Helt nydelig 😄👍🏻 1
Jadzia Skrevet 18. juli 2018 #8 Skrevet 18. juli 2018 Jeg lagde lapskaus til den første dåpen vi hadde, og koldtbord til den andre. Koldtbord gikk mye lettere enn jeg hadde sett for meg, og jeg fikk hjelp på selve dagen med å få laget eggerøre så den ble fersk.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #9 Skrevet 18. juli 2018 Vi hadde catring med gryterett. Det var billigere enn det du skisserer for snitter. Og jeg tror folk setter mer pris på det. Anonymkode: e4236...d06
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #10 Skrevet 18. juli 2018 Vi hadde grillmat til vår første. Fikk to kompiser til å stille opp med kokkeluer og tønnegriller og grillet hele kjøttstykker (indrefilet av svin, spareribs, hele laksefileter, kyllingfileter osv, og grønnsaksspyd) som ble satt fram på buffetbord med ferskt brød, potetsalater, salater, dressinger, sauser, coleslaw, osv. Vi betalte 5000 for maten til 55 stk, inkl kaker og drikke. Nå var dette riktignok en vårbaby så dåpen ble holdt på sensommeren, men det er jo et alternativ om dere skulle legge dåpen i nærheten av grillsesongen. Anonymkode: a03e3...ccc
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #11 Skrevet 18. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde grillmat til vår første. Fikk to kompiser til å stille opp med kokkeluer og tønnegriller og grillet hele kjøttstykker (indrefilet av svin, spareribs, hele laksefileter, kyllingfileter osv, og grønnsaksspyd) som ble satt fram på buffetbord med ferskt brød, potetsalater, salater, dressinger, sauser, coleslaw, osv. Vi betalte 5000 for maten til 55 stk, inkl kaker og drikke. Nå var dette riktignok en vårbaby så dåpen ble holdt på sensommeren, men det er jo et alternativ om dere skulle legge dåpen i nærheten av grillsesongen. Anonymkode: a03e3...ccc Og nå så jeg at dere skulle ha dåpen i desember Da ville jeg muligens gått for en varmende gryte fremfor grillbuffet Anonymkode: a03e3...ccc
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #13 Skrevet 18. juli 2018 Eller la være å invitere 30 stk hvis 5000 kr er for mye å sponse? Anonymkode: 97cbf...c19
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #14 Skrevet 18. juli 2018 Lagde koldtbord til førstemann sin dåp. Vi var vell rundt 30 stykker. Syntes det gikk overraskende greit. Bestilte nystekt brød og oppkuttet pålegg på butikken. Da var alt ferskt og bare til og dandere fint på fat med tilbehøret. Denne gangen tror eg vi kjører tapas. Litt mer jobb, men selv elsker jeg og stå på kjøkkenet og holde på for meg selv. Kan også legge til at eg lagde alle kakene til førstemann og har planer om og gjøre dette igjen også 😊 Anonymkode: c4844...c82
Gjest Stella Rose Skrevet 18. juli 2018 #15 Skrevet 18. juli 2018 De gangene jeg har vært i dåp, har det vært koldtbord, og en gang fikk vi faktisk pølse i lompe/brød
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #16 Skrevet 18. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller la være å invitere 30 stk hvis 5000 kr er for mye å sponse? Anonymkode: 97cbf...c19 Hvem skal vi da droppe å invitere? Min mann har skilte foreldre som har fått barn igjen med nye, skal vi droppe moren eller faren, eller droppe noen av hans søsken/tanter og onkler av barna våres? Har også svart i tråden her at vi heller går for snitter til tross for prisen, for at vi skal slippe masse ekstra jobb på dåpsdagen. Er som sagt ikke mange ganger man steller i stand en dåp, og da vil vi heller slippe mye ekstra når det uansett er nok å drive med når man først skal ha en. Anonymkode: ea833...bbf
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #17 Skrevet 18. juli 2018 Når dere har hatt indisk kylling i tankene er det jo mulig å lage sausen på forhånd og fryse ned. Det vil lette arbeidet som evt må gjøres dagen før og like før servering. Kjøttet ville jeg kjøpt inn og brukt ferskt. Anonymkode: 0da7c...46d
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #18 Skrevet 18. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hvem skal vi da droppe å invitere? Min mann har skilte foreldre som har fått barn igjen med nye, skal vi droppe moren eller faren, eller droppe noen av hans søsken/tanter og onkler av barna våres? Har også svart i tråden her at vi heller går for snitter til tross for prisen, for at vi skal slippe masse ekstra jobb på dåpsdagen. Er som sagt ikke mange ganger man steller i stand en dåp, og da vil vi heller slippe mye ekstra når det uansett er nok å drive med når man først skal ha en. Anonymkode: ea833...bbf Jeg har arrangert en dåp og skjønner ikke helt hva som krever så mye? Anonymkode: e4236...d06
Biloba Skrevet 18. juli 2018 #19 Skrevet 18. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har arrangert en dåp og skjønner ikke helt hva som krever så mye? Anonymkode: e4236...d06 Hos oss ble det en hel del, vi hadde selskapet hjemme og det var en del som måtte tas i hus/hage, pynting og borddekking, kakebaking og pynting på dagen, dåpstøy og bunader osv. Flere av gjestene overnattet også. Vi hadde noen få dager å gjøre klart på pga reise. Jeg er veldig glad at vi ikke hadde koldtbordambisjoner, babyen krevde jo like mye av oss som ellers og alt tar lengre tid.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2018 #20 Skrevet 18. juli 2018 Jeg lagde koldtbord da minste ble døpt. Vi kjøpte inn spekemat og fisk/reker billig, gjennom min manns kontakter, bakte flatbrød og brød selv og kjøpte en del i Sverige. Brus kjøpte vi også der. Egg kjøpte vi også igjennom kontakter til en billig penge. Vi var 30 gjester og havnet på rundt 2500,- inkludert drikke og kaker ( flere av gjestene hadde med seg kake også) MEN fy farao så mye arbeid!! Jeg startet fredags morgen med tilberedning av mat og hele lørdagen gikk med på matlaging og dekking av bord. (Jeg hadde laget vårruller og roastbiff på forhånd) Fikk hjelp av mamma og svigermor på lørdag. Det eneste som gjensto på søndag (dåpsdagen) var å koke ris og sette fram mat og drikke. Anonymkode: 8628f...3b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå