Gå til innhold

Mat i barnedåp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde kalkun. Og grønn salat (som mamma fikset) og potetsalat. Hadde venninner som hjalp å skjære opp, legge på fat, koke kaffe etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde koldtbord ved forrige navnefest. Jeg synes det er bittelitt traust med koldtbord, men folk spiser masse og alle finner noe de liker.

Brukte ca 3000,- og var 25 stk. Myyye mat igjen.

om jeg husker riktig så hadde vi:

Roastbiff og potetsalat

Reker med dill og kokt egg

Røkelaks og eggerøre 

Karbonader med stekt løk- lagde på forhånd og frøys ned.

Kyllinglår, stekt på forhånd. 

Spekeskinke og melon.

Grønn salat.

Brød.

Var ikke sååå mye jobb i forhold til pengene vi sparte (sammenlignet med kjøpt koldtbord da, ikke snitter). Men var avhengig av hjelp til det som måtte ordnes samme dag da det som du sier er mye annet man må gjøre den dagen. Var en enkel jobb for moren min som ikke hadde 3 barn å ta seg av samtidig da :) 

Tillegg: har også servert gryte i navnefest (stroganoff, fra bunnen). Synes ikke det heller var en så voldsom jobb, ingredienser kan prepareres på forhånd. Men uansett greit med en kjøkkenhjelp, f.eks en venninne eller noe.

Endret av QBee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller la være å invitere 30 stk hvis 5000 kr er for mye å sponse? 

Anonymkode: 97cbf...c19

30 stk kan gjerne være nærmeste familie. Noen ganger må man lage til feiringer på budsjett og det går som regel helt fint. Jeg bryr meg iallfall ikke så mye om hva som blir servert så lenge man blir mett og vi har det fint sammen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koldtbord/tapas er mye arbeid, men med god planlegging og hjelp fra familie og venner kan det likevel la seg ordne uten at man blir helt utslitt. I min familie/vennekrets er det vanlig å bake kaker til hverandres dåp/konfirmasjon ol. De siste årene har det blitt mer vanlig å tilby seg feks å lage fersk foccatia i stedet for kake til venninner. Jeg har også stilt opp som kjøkkenhjelp til venners dåp/konfirmasjon, og fått hjelp tilbake; gull verdt!

Karbonader og/eller spanske kjøttboller kan lages flere måneder i forveien og bare varmes opp. Gryterett kan også lages og fryses ned, likedan lasagne (populært blant barn) både som vanlig lasagne og som pestolasagne med kyllingfilet. Fløtebakte poteter kan også lages og fryses ned, likedan form med pent pyntet potetmos.

Kyllinglår bruker å være populært, likedan vårruller. Vårruller kan forøvrig lages ferdig på forhånd og bare varmes samme dag. 

Det jeg har erfart er at det går forbausende lite spekemat og ost på koldtbord/tapas. Likedan laks....

Lag kaker som kan fryses selv, og be heller familie og venner om å lage kaker type; må pyntes samme dag. 

Anonymkode: ac4db...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et enkelt koldtbord med spekemat feks?

Lage enkel salat, kjøpe en hel spekeskinke og en eller to spekepølser, eggerøre, loff og smør?

Eller reker? (og feks wienerpølser til de som ikle spiser reker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt blanding av varm buffet og koldtbord i de to forrige dåpene vi har hatt. Det er en del jobb, ja (har gjort alt selv). Vi tenker liksom at vi bare skal ha noen få ting, men så baller det på seg. I tillegg kommer baking av kaker. Og shining av hus, bæring og dekking av bord osv. Mannen min finner også alltid ut at han må sette i gang med et nytt prosjekt utendørs også, men det er jo bare stress...

Men til vår forestående dåp blir det gryte av noe slag. Antakelig thai-suppe/gryte, hvor vi har en del skåler ved siden av med ting man selv kan ha oppi, som kylling, scampi, koriander, lime, ris, sukkererter, tomater o.l. Da kan vi lage suppa kvelden før og slipper å tenke på tusen ting som skal varmes og organiseres samme dag. Jeg planlegger å bake fem-seks kaker og kommer til å bake og fryse ned på forhånd de som tåler det, evt deler av kakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvem skal vi da droppe å invitere? Min mann har skilte foreldre som har fått barn igjen med nye, skal vi droppe moren eller faren, eller droppe noen av hans søsken/tanter og onkler av barna våres?

Har også svart i tråden her at vi heller går for snitter til tross for prisen, for at vi skal slippe masse ekstra jobb på dåpsdagen. Er som sagt ikke mange ganger man steller i stand en dåp, og da vil vi heller slippe mye ekstra når det uansett er nok å drive med når man først skal ha en.

Anonymkode: ea833...bbf

Da kan du ikke klage over 5000kr da dette er VELDIG billig i forhold til å mate opp 30 stk.  Ville ikke ha kastet bort penge på snitter uansett da dette norske fenomen er utrolig ekkelt! 

Anonymkode: 97cbf...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...