Gå til innhold

Turismen dreper byen


Gjest Kariannne

Anbefalte innlegg

Skandinaver blir idioter med engang alkoholprisen er halvparten av hjemlandet. Jo lavere alkoholpris desto dårligere oppførsel. Skinner sola i tillegg er de på neandertalstadiet.

Anonymkode: 9053c...91d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skandinaver blir idioter med engang alkoholprisen er halvparten av hjemlandet. Jo lavere alkoholpris desto dårligere oppførsel. Skinner sola i tillegg er de på neandertalstadiet.

Anonymkode: 9053c...91d

På seg selv kjenner man andre? Drikker ikke, er på hotellet fra 22 hver kveld. Aldri sett eller opplevd andres fyll som et problem. Men er jo heller ikke det som er problemet HI sikter til

Anonymkode: cd4f2...55d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv turist av og til men foretrekker mere uortodokse reisemål.  Velger steder som ikke har så mye turisme.

Har ofte sett på flyplasser reisefølge som skal på en eller annen chartertur drikke seg dritings kl 0800 om morgonen.  Kan bare ikke forstå mentaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På seg selv kjenner man andre? Drikker ikke, er på hotellet fra 22 hver kveld. Aldri sett eller opplevd andres fyll som et problem. Men er jo heller ikke det som er problemet HI sikter til

Anonymkode: cd4f2...55d

Er avholds takk, men mulig du føler deg truffet...

Anonymkode: 9053c...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Skandinaver blir idioter med engang alkoholprisen er halvparten av hjemlandet. Jo lavere alkoholpris desto dårligere oppførsel. Skinner sola i tillegg er de på neandertalstadiet.

Anonymkode: 9053c...91d

Du har litt rett i det, altså. Og å påpeke individuelle eksempler for hvorfor det ikke stemmer er litt nyttesløst. Jeg mener det er hevet over enhver tvil at nordmenns alkoholforbruk i "syden" er forskrekkelig. Hvis man bare skal feste og fylle kan man jo faktisk gjøre det hjemme, man trenger ikke ta en flytur for å drikke seg full. Igjen, dersom man bare skal bli full i ferien må ikke alle dra til Mallorca. Mandal er et like godt sted for å drikke seg full.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.7.2018 den 15.40, Overrasket skrev:

Ja, enig! Jeg tilbringer mange, mange timer på tog, og det er helt fantastisk store deler av tiden. Togreise er virkelig tingen. Man får se mange flotte steder som ikke har flyplasser, man kan reise i ro og make uten store folkemengder (mange tog går halv-tomme) og man kan slappe av nyte livet. 

Dette er vel egentlig et innlegg som oppsumerer hele min reisefilosofi. Reis utenfor høysesongen, reis for lengre tid pr. reise, velg kun tog og begrens antall flyreiser til et absolutt minimum per år, utforsk steder som ikke står på masseturismens topp-10 liste fra Tripadvisor, og dropp helgeturene hvis de ikke kan tas med tog.

Jeg er ikke uenig at det å f.eks ikke reise høysesong er tingen, problemet er at f.eks min samboer kun har ferie i juli, og det gjør at vi faktisk ikke har noe valg. Da er vi faktisk nødt til å reise i høysesong.

Nå er jeg dog enig i at mange av stedene nevnt her er noen høl om sommeren når de oversvømmes av turister. Akkurat nå er vi i Sorrento, og det er en del turister, men heldigvis opplevd lite fyll og dårlig oppførsel. Stort sett går det i amerikanske turister, noen franskmenn osv. Mye mer behagelig enn stappede gater i Venezia. Samme opplevelsen hadde vi forøvrig i Positano, det var virkelig en nedtur. Sorrento derimot er faktisk ikke så aller verst, tross alt.

Ellers blir det vår reise i Sør-England neste uke. Det beste der er selvfølgelig at man slipper unna masseturismen, og nå som vi har vært der såpass mange ganger vet vi hva vi skal unngå. Forøvrig kan jeg ikke fordra alle utvekslingsstudentene i Torquay, men ellers er det et greit sted å være (og nå vet vi hvor vi ihvertfall ikke gå). 

Synes forøvrig Tripadvisor er helt greit, man må bruke det med måte og ta anmeldelsene med en klype salt. Dessute pleier jeg ihvertfall å bruke Tripadvisor sammen med f.eks Michelin-guiden, Yelp, TimeOut osv.

Og London i juli kan være flott det, man må bare holde seg unna alle turistene. Heldigvis er byen mye mer enn Oxford st. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
5 minutter siden, SPOCA said:

Jeg er ikke uenig at det å f.eks ikke reise høysesong er tingen, problemet er at f.eks min samboer kun har ferie i juli, og det gjør at vi faktisk ikke har noe valg. Da er vi faktisk nødt til å reise i høysesong.

Nå er jeg dog enig i at mange av stedene nevnt her er noen høl om sommeren når de oversvømmes av turister. Akkurat nå er vi i Sorrento, og det er en del turister, men heldigvis opplevd lite fyll og dårlig oppførsel. Stort sett går det i amerikanske turister, noen franskmenn osv. Mye mer behagelig enn stappede gater i Venezia. Samme opplevelsen hadde vi forøvrig i Positano, det var virkelig en nedtur. Sorrento derimot er faktisk ikke så aller verst, tross alt.

Ellers blir det vår reise i Sør-England neste uke. Det beste der er selvfølgelig at man slipper unna masseturismen, og nå som vi har vært der såpass mange ganger vet vi hva vi skal unngå. Forøvrig kan jeg ikke fordra alle utvekslingsstudentene i Torquay, men ellers er det et greit sted å være (og nå vet vi hvor vi ihvertfall ikke gå). 

Synes forøvrig Tripadvisor er helt greit, man må bruke det med måte og ta anmeldelsene med en klype salt. Dessute pleier jeg ihvertfall å bruke Tripadvisor sammen med f.eks Michelin-guiden, Yelp, TimeOut osv.

Og London i juli kan være flott det, man må bare holde seg unna alle turistene. Heldigvis er byen mye mer enn Oxford st. ;)

Positano er et høl, det er bare sånn det er. Dyrt, overbefolket, masse masse amerikanere som gjerne betaler 50 % over landets normale pris, glorete og uekte. Jeg tror nok gjerne at Sorrento er et langt bedre sted, men jeg har ikke tilbragt så mye tid der.

Sør-England er nydelig i juli! Såååå mye pen kyst, og engelskmenn er jo helt greie folk når solen titter frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk steder i Norge også som holder på å knekke av turismen, spesielt der cruiceturismen pøser på tusenvis av folk på kort tid på de samme stedene. Bergen er et av dem, det er umulig å gå på "turistsiden" av byen når det strømmer inn titusenvis av turister som alle skal på de samme stedene. De eier ikke respekt for privat eiendom heller, går inn i hagene til folk, kjenner på dørene, tar bilde av barn som leker i private hager og legger i tillegg igjen svært lite penger. Cruiceskipene spyr ut røyk, og lokalbefolkningen må lide med å betale piggdekkavgift og ha datokjøring når det blir kaldt pga forurensing som er andres feil.

 

Anonymkode: 95f29...b82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...