Gå til innhold

Hvordan ha råd til å gå på skole??


tinki

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på å begynne på skole igjen til neste år. Men hvordan i all verdens land og rike er det mulig å ha råd til det?

Plutselig mister vi jo en lønn, ca 25000 kr i måneden.. Og med lån på en mill, er det ikke særlig aktuelt med studielån heller.. Er det noen som har begynt på skole etter flere år i arbeidslivet, som har tips til meg?

Har ikke særlig lyst til å ha denne jobben jeg har i dag resten av livet heller, men jeg ser ærlig talt ikke særlig lyst på økonomien framover hvis jeg skal begynne på skole... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lånekassen er et tilbud som skal gjøre det mulig å la alle som vil få studere. Hvis du har søkt til en skole som er offentlig godkjent og hvis du ikke allerede har brukt opp kvoten din på studielån, ser jeg ikke noe grunn til at ikke du skal kunne søke det. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke enig med Care.

Tinki, du er heldigvis oppegående nok til å se at all gjeld må betjenes. Boliglånet skal jo betjenes i studietiden.

Du skriver "vi". Er det en samboer som skal betjene mesteparten av gjelden mens du tar opp ny? Vel vil du kunne bidra noe med studielånet, men det skal jo også betales tilbake senere.

Det er MANGE gode grunner til å være skeptisk til å ta opp mer studielån.

Hva med å gå på kveldsskole, deltidsutdanning e.l? Og jeg er helt klart FOR at man skal utvide sine kunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv studenter uten boliglån jobber jo ved siden av for å få det til. Kan du jobbe deltid kanskje? Det er jo bedre enn ingenting. Selv jobbet jeg en-to dager i uken gjennom hele studiet og det gikk helt fint. Og husk at lånekassen gir stipend også, ikke så mye, men verdt å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med å være skeptisk til mer studielån. Har selv ikke brukt opp kvoten min, men har ikke lyst på mer lån!! :(

Kommer til å satse hardt på å få det til å gå opp ved å jobbe deltid ved siden av. Prioriterer man rett, så skulle det kunne gå an....(?)

Enkelte studier krever 100% innsats hele tiden, men det er ikke alle studier som er så krevende og tidstakende.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Takk for tips, alle sammen! Studielån kommer ikke på tale, synes det er nok med det lånet vi betaler på nå. "Vi" er da min mann og jeg.. :D

Får se hva jeg skal gjøre, å jobbe ved siden av er jo en mulighet, selvfølgelig. Men jeg må nok først ta lappen, den skolen jeg tenker på, ligger ca 30 minutters kjøretur unna.

Snakket med mannen min om at jeg har lyst å begynne på skole, han skjønte jo det, men sa som sant er, at vi kommer til å slite med bare en inntekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snusmumriken

Ja, hvorfor ikke undersøke mulighetene for deltids- / kveldsundervisning..? Da kan man kanskje ha muligheten for å jobbe en del ved siden av. Dersom det er noen "trøst" - jeg er utdannet Diplommarkedsfører (3-årig) fra Norges Markedshøyskole, har ikke en jobb som er "direkte linket" til utdanningen min, men stortrives, og vet fortsatt ikke hva jeg vil bli når jeg blir stor :wink: Ps. fyller 28 til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...