Gå til innhold

Hva gjør du med betalte regninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar godt vare på dem. Først stryker jeg dem forsiktig med strykejernet mitt på lav varme. Så legger jeg like størrelse konvolutter i samme bunke og sorterer og til slutt inni kabinettet mitt på loftet.

Anonymkode: de87f...0b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Scanner alle kvitteringer for klær, sko, sportsutstyr, møbler osv. og kaster originalen med en gang. De falmer fort og mye lettere å bare ha de i skyen pluss på backup-disken. Dessuten har mange butikker begynt å lagre kvitteringene i sitt eget system, så da kaster jeg bare hvis de gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere tok jeg vare på alle papirregninger i forbindelse med lånet, kommunale avgifter, strøm og lege i ca 1 år (1 jan til 31 des 2010 feks) til selvangivelse var mottatt og sendt. Da rev jeg de i stykker og kastet de sammen med matavfall for å gjøre alt vått og klissete.

Etter at jeg ble e-kunde og digipostkunde  for å slippe å betale gebyr for brevfaktura, er det sjelden jeg får regning pr brev. 

Får noen regninger på mail, som feks fellesutgiftene.

 

Anonymkode: 39ead...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn tar jeg vare på papirfaktura i ett år etter betaling. Men det skal sies at jeg får kanskje en eller to regninger på papir i løpet av en måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Leonetta said:

Av en eller annen grunn tar jeg vare på papirfaktura i ett år etter betaling. Men det skal sies at jeg får kanskje en eller to regninger på papir i løpet av en måned. 

Akkurat det samme gjør jeg 😅 Har alt i en perm (forsikringspapirer, alt vedr hus og bil osv) som jeg rydder opp i ca en gang i året.

Nå er jo det aller meste av informasjon lagret elektronisk, så det er ikke mye jobb, og heller ikke noe "stress" å arkivere det etterhvert som det kommer, en sjelden gang 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj, jeg er overrasket over svarene her. Jeg skriver på dem når de er betalt og hvilket nummer de har i nettbanken, så setter jeg dem i en perm. Får jo sannsynligvis aldri bruk for dem, men skulle det skje en feil et sted, slik at noen betviler at jeg har betalt, kan jeg da lett finne tilbake til betalingen i nettbanken. 

Anonymkode: 4a13d...49a

Det er faktisk ikke så dumt har jeg merket! :) vi har gjort de samme i sikkert 15 år, og det kom til nytte nå i forbindelse med hussalg, der vi skulle regne ut alle utgifter i forbindelse med utbedringer vi hadde gjort på huset i årene etter vi bygde det. Hadde alle regninger, sortert under skilleark hus og heim - og kunne summere så det stemte på øret. Mye enklere enn å begynne å lete i nettbank. Og noe hadde vi betalt kontant. Vi kunne gjøre rede for hver en spiker :)

Har også kunnet gått tilbake og funnet akkurat type gulv vi har kjøpt, dersom vi ville ha samme og type maling. Så i forhold til større ting og investeringer så er det smart. Men fant dok regninger fra bokklubber og fotoknudsen O. L som jeg sikkert hadde kunnet kastet! 😂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer alltid de få regningene som kommer på papir i 3 år. 

Senest i våres fikk jeg ett krav fra med purregebyr på en regning jeg tilsynelatende ikke hadde betalt. Ringte og klaget, men de kunne ikke finne noen betaling fra meg.

Jeg kranglet og kranglet, for jeg visste jo at den var betalt! til slutt gikk jeg i mappen og fant den originale fakturaen. Da viste det seg at det var feil kontonr på regninga. Jeg hadde jo tastet inn det kontonummeret som stod på fakturaen. Men det var til noen andre, men det var ikke min feil! Så de fikk både kopi av original faktura og kopi av kvittering fra nettbanken. Da ble det stille gitt.

Hadde jeg IKKE spart på den gamle og skrevet dato på den ville jeg ikke kunnet bevise at de tok feil. Regninga var for service på to varmepumper, ogdet var på over 3K. Som jeg hadde måtte betale på nytt hvis jeg ikke tilfeldigvis hadde spart på den giroen. 

Anonymkode: 3d095...3cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snabeltann skrev:

Det er faktisk ikke så dumt har jeg merket! :) vi har gjort de samme i sikkert 15 år, og det kom til nytte nå i forbindelse med hussalg, der vi skulle regne ut alle utgifter i forbindelse med utbedringer vi hadde gjort på huset i årene etter vi bygde det. Hadde alle regninger, sortert under skilleark hus og heim - og kunne summere så det stemte på øret. Mye enklere enn å begynne å lete i nettbank. Og noe hadde vi betalt kontant. Vi kunne gjøre rede for hver en spiker :)

Har også kunnet gått tilbake og funnet akkurat type gulv vi har kjøpt, dersom vi ville ha samme og type maling. Så i forhold til større ting og investeringer så er det smart. Men fant dok regninger fra bokklubber og fotoknudsen O. L som jeg sikkert hadde kunnet kastet! 😂 

Kvittering er ikke det samme som faktura fra håndverkertjenester da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2018 den 16.07, WCKD skrev:

Kvittering er ikke det samme som faktura fra håndverkertjenester da...

Var det rett sitering? Nevner ikke kvitteringer :) disse kaster jeg. Er regninger og fakturaer jeg tar vare på. Samleregninger fra byggmakker, bademiljø, O. L. Regninger fra f. Eks rørlegger, elektriker, osv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Snabeltann skrev:

Var det rett sitering? Nevner ikke kvitteringer :) disse kaster jeg. Er regninger og fakturaer jeg tar vare på. Samleregninger fra byggmakker, bademiljø, O. L. Regninger fra f. Eks rørlegger, elektriker, osv... 

Nei, men det er jo kvitteringene som er interessante, ikke fakturaer. En faktura er ikke bevis på betalt arbeid/vare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, WCKD skrev:

Nei, men det er jo kvitteringene som er interessante, ikke fakturaer. En faktura er ikke bevis på betalt arbeid/vare.

Ahaaa... Da skjønte jeg :) men for oss var det nyttig denne gangen. På fakturaen står det hva du har kjøpt, så sammen med regningene klarte vi å finne ut hva som var brukt til oppgradering av huset. Regningen sa bare sluttsum :) så sammen var dette gull. Men bør nok bli flinkere til å kaste andre ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Snabeltann skrev:

Ahaaa... Da skjønte jeg :) men for oss var det nyttig denne gangen. På fakturaen står det hva du har kjøpt, så sammen med regningene klarte vi å finne ut hva som var brukt til oppgradering av huset. Regningen sa bare sluttsum :) så sammen var dette gull. Men bør nok bli flinkere til å kaste andre ting. :)

Joda, forsåvidt. Jeg bygde en markterrasse selv og betalte for totalrenovering av badet i min forrige leilighet. La ved kvittering på materialene på markterrassen og fakturaen med påstiftet kvittering for arbeidet på badet samt en folder med hvilke materialer som var brukt i "boligmappa" ved overtakelse. Eller, jeg la ved kopiene av dette for jeg har originalen selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Alt går via avtalegiro og faste trekk i nettbanken så har ingen papirer å ta vare på. Eneste var når noe ble gjort med huset, alt som hadde med det å gjøre ble lagt inn i huspermen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil sparer jeg på, dette er vel mer en kvittering, ellers sparer jeg på rørleggere/elektrikere sine regninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...