Gå til innhold

Mulig legeovergrep?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Jegskulleønskeat skrev:

Er ikke det fælt å ha forskjellige leger hver gang?

Neida, det går helt fint. Jeg har blitt så vant til det viss man inkluderer tre fødsler og en konisering 😅  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ts her,

Hmm ja, når jeg sjekker legen nå, så tenker jeg at dette var nok en lege som ikke hadde noe erfaring med slikt. Så trist at han ikke sendte meg til noen andre, og dum var jeg som trodde at "alle leger" var flinke på dette. Han kunne lite norsk, så det var dermed ikke så lett å kommunisere heller. Jeg var ung og dum, men vet bedre nå. Heldigvis fikk jeg heller ingen skader av å frastå gynekologiske undersøkelser i så lang tid etterpå.

 

Anonymkode: ef52f...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva??? Har vært hos gynekolog før, men aldri opplevd dette? Hva slags instrument var det?

Selv en mann som aldri har vært hos gynekolog eller er utdannet til det vet da hva det instrumentet er. Det kalles et spekulum.

Anonymkode: bd042...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 17.7.2018 den 14.40, Mass skrev:

Neida, det går helt fint. Jeg har blitt så vant til det viss man inkluderer tre fødsler og en konisering 😅  

Åja,

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva??? Har vært hos gynekolog før, men aldri opplevd dette? Hva slags instrument var det?

Jeg skal til gynekolog snart, skal ta sånn kreft-prøve i livmorhalsen og sjekke om alt er greit. Er det dette jeg burde forbrede meg på?

Anonymkode: e2304...eff

 

disposable-speculum-400x400.jpg

Legen setter "nebbet" på dette instrumentet (spekulum) inn i skjeden, og åpner det ved å skru på det, sånn at skjede-åpningen blir større og han eller hun kan se inn og ser hva de gjør når de tar prøver etc.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos en lege for å sjekke for kjønnsykdommer når jeg var 18, han ba meg legge meg ned på en benk (ikke gynekologisk stol), tok av meg buksa og stakk to fingre opp i meg og sa: nei, ingen kjønnsykdommer her. Så måtte jeg kle på meg og gå igjen. Hadde aldri vært på gynekologisk undersøkelse før så jeg skjønte ikke at da at det ikke var slik det skulle være selv om det føltes ugreit i ettertid. Nå skjønner jeg jo at han i beste fall ikke ante hva han holdt på med. Det var ingen grei opplevelse. Men tilbake til hovedinnlegget, jeg synes ofte gynekologiske undersøkelser kan være ubehagelig selv,. Men et overgrep er kanskje å dra det litt langt.  Men jeg kan forstå at det kan oppleves slik da du opplevde at legen ikke tok hensyn til at du hadde smerter. Noen gynekologer er mer empatiske og hensynsfulle enn andre. Jeg synes det hjelper å si ifra på forhånd at jeg synes det er ubehagelig og fort får vondt, de fleste tar da hensyn til det. 

Anonymkode: be2c8...b63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Snaskesnusken skrev:

Det er vanskelig å si om dette var et overgrep, men så lenge du opplevde dette som et overgrep skal det tas hensyn til. Legen var kanskje ikke vant med å utføre den type undersøkelser og var derfor klønete og hardhendt. Uansett burde legen håndtert dette på en bedre måte da du viste ubehag. 

Så lenge TS opplevde det som et overgrep, var det et overgrep, uansett legens intensjoner. Er legen anmeldt? Er saken sendt til fylkeslegen? TS burde uansett ha krav på en klekkelig erstatning for det hun måtte gjennomgå.

Anonymkode: 81066...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så lenge TS opplevde det som et overgrep, var det et overgrep, uansett legens intensjoner. Er legen anmeldt? Er saken sendt til fylkeslegen? TS burde uansett ha krav på en klekkelig erstatning for det hun måtte gjennomgå.

Anonymkode: 81066...05f

Pasientens opplevelse står alltid i fokus og skal tas hensyn til. Men å være så bastant på at dette var jeg overgrep synes jeg er vanskelig da vi alle opplever situasjoner ulikt. Jeg synes uansett at hun ble behandlet feil av legen. 

Hun har ikke sagt noe om at saken er tatt videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos en lege for å sjekke for kjønnsykdommer når jeg var 18, han ba meg legge meg ned på en benk (ikke gynekologisk stol), tok av meg buksa og stakk to fingre opp i meg og sa: nei, ingen kjønnsykdommer her. Så måtte jeg kle på meg og gå igjen. Hadde aldri vært på gynekologisk undersøkelse før så jeg skjønte ikke at da at det ikke var slik det skulle være selv om det føltes ugreit i ettertid. Nå skjønner jeg jo at han i beste fall ikke ante hva han holdt på med. Det var ingen grei opplevelse. Men tilbake til hovedinnlegget, jeg synes ofte gynekologiske undersøkelser kan være ubehagelig selv,. Men et overgrep er kanskje å dra det litt langt.  Men jeg kan forstå at det kan oppleves slik da du opplevde at legen ikke tok hensyn til at du hadde smerter. Noen gynekologer er mer empatiske og hensynsfulle enn andre. Jeg synes det hjelper å si ifra på forhånd at jeg synes det er ubehagelig og fort får vondt, de fleste tar da hensyn til det. 

Anonymkode: be2c8...b63

Han stakk to fingre opp i deg og sa at du ikke hadde kjønnssykdommer? Hvilken idiot var dette? Det frister å stikke en finger i hvert øre og si at: nei, her var det ingen hjerne. 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Million skrev:

disposable-speculum-400x400.jpg

Legen setter "nebbet" på dette instrumentet (spekulum) inn i skjeden, og åpner det ved å skru på det, sånn at skjede-åpningen blir større og han eller hun kan se inn og ser hva de gjør når de tar prøver etc.

Ts her, og eh takk? Supert med bilde mens jeg prøver å grave ned denne opplevelsen langt bak i hjernebarken...

Anonymkode: ef52f...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå får du gi deg :fnise:

 

Anonymkode: f0ac5...238

Det er veldig vondt, spesielt hvis du har bakoverliggende livmor

Anonymkode: c9537...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snaskesnusken skrev:

Hun har ikke sagt noe om at saken er tatt videre. 

Nei, det har den ikke. Jeg har ikke tenkt på det, utenom div minner når jeg går til gynekolog.  Jeg har snakket med min nåværende lege om det, derimot.

Anonymkode: ef52f...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har den ikke. Jeg har ikke tenkt på det, utenom div minner når jeg går til gynekolog.  Jeg har snakket med min nåværende lege om det, derimot.

Anonymkode: ef52f...390

Så bra at du har snakket med legen din om dette. Synes du at det har hjulpet? Hva sier legen din om dette? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vondt, spesielt hvis du har bakoverliggende livmor

Anonymkode: c9537...730

Det har ingenting å si. Bakovervendt livmor er faktisk ganske vanlig. 

Det som har noe å si er hvor varsom eller hardhendt legen er når h*n fører spekulumet inn og åpner det. Nok glidemiddel er viktig. 

Anonymkode: 54d11...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mest ut som om legen var klønete og ikke hadde så mye erfaring med instrumentet, og ikke var så flink med mennesker. Livmorhalsen er i bunnen av skjeden, men det kan av og til være litt vanskelig å komme til hvis skjeden er dyp. 

Selvsagt vet ikke vi som ikke var der om han tok virkelig hardt i, eller om det ble galt fordi han var litt uvøren og du kanskje litt sensitivt og spente deg ekstra slik at det også økte smerten. 

Anonymkode: da5a7...a32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, og eh takk? Supert med bilde mens jeg prøver å grave ned denne opplevelsen langt bak i hjernebarken...

Anonymkode: ef52f...390

Bildet var til en som lurte på hva slags instrument som ble brukt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er IKKE overgrep! Spenner man seg når de åpner opp kan det gjøre skikkelig vondt. Du møtte kun på en gynokolog som ikke kommuniserte bra nok.  

Anonymkode: 461ad...50a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er IKKE overgrep! Spenner man seg når de åpner opp kan det gjøre skikkelig vondt. Du møtte kun på en gynokolog som ikke kommuniserte bra nok.  

Anonymkode: 461ad...50a

Lengen i dette tilfellet var ikke gynokolg. 

Gynokologer er vanligvis ikke så uerfarne og klønete. De er fullstendig klar over at denne type undersøkelse er ubehagelig for kvinnen. De prøver å gjøre undersøkelsen så lite smertefull som mulig. Dersom en pasient føler at hun er utsatt for et overgrep har legen feilet totalt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...