Gå til innhold

Du handler etter instrukser, blir likevel back-stabbet av underordnede


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei folkens... ønsker å høre deres mening. 

La oss si at du har jobbet i 8 mnd i én avdeling som ass.butikksjef hvor du gjør ditt beste både profesjonelt, mot jobben, mot sjefen og mot ansatte. Men får likevel høre av sjefen etter så lang tid at jeg er for mye del av teamet og ikke blir respektert som leder av jentene (gud vet om dette er sant og er sterkt uenig da ting tross alt bliir gjennomført av jentene og blir møtt med respekt gjensidig). 

Du får så et tilbud om samme ledige stillingen i en mye bedre avd hvor sjefen er kjent for å være mye mer akademisk og , ekstremt imøtekommende og flink til å lære bort. Du får klar og tydelig beskjed fra denne sjefen om at du ikke må bli for mye del av jentene, ikke være deres venninne men hennes assisterende og huske å fordele oppgaver for ellers blir tingene aldri gjort. Ser du meg småprate behøver du ikke gjøre det samme, sa hun. 

Jeg gjør mitt beste og skaper en balanse mellom profesjonalitet og vennlighet. Du har jobbet der i 2 uker og etter videre 2 ukers ferie får du høre masse komplimenter fra sjefen men ikke det samme fra medarbeiderne som plutselig anser deg som for sjefete. 

 

Denne avd har en spesiell historikk: deres forrige assisterende var nesten aldri tilstedet. Alltid sykmeldt. Så for dem å ha meg inn som ny assisterende som allerede har erfaring og vandt til opgavene tåler ikke at jeg følger opp og fordeler oppgavene videre uten sjefens nærvær blir kanskje nytt for dem.

 

Det er synd når man blir møtt med respekt fra alle i teamet men likevel hører noe helt annet. Jeg mistenker at jentene ikke liker at de har fått inn en ny assisterende. 

 

Jeg gjør alt jeg kan for å få fast stilling i firmaet men det er veldig frustrerende når du får ulik beskjed fra overordnede om hvordan du skal være. Og likevel er det ikke godt nok for de underordnede. Blir så mye å forholde seg til. 

 

Kontaktpersonen som ga oss stillingen sa at hu prøvde å backe meg opp for jentene , sa at jeg er fortsatt ny i stillingen og bransjen og ba dem om å «gi meg en sjanse». Hallo. Dette er helt latterlig. Det er ikke negativt å ta ansvar og ta lederrollen, jeg har aldri pekt med fingeren og tenker alltid fem ganger før jeg snakker. 

 

Hva tenker dere om denne situasjonen? Jeg har nok av andre ting å tenke på når det gjelder selve butikken. Slike bagateller og kommentarer er det siste jeg behøver å stresse over for å redde jobben min .

 

hilsen en fustrert jente 😕 

Anonymkode: a8be0...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontaktpersonen ga meg videre tips om å møte jebtene med et smil og takke for feedback og forklare at det var aldri min intensjon å fremstå som sjefete osv. Og at man er alle forskjellige og skal gjøre mitt beste for å få dette til å fungere fint for alle og hvis det skulle være noe si ifra direkte til meg osv. 

(Jentene ble såklart spurt av sjefen om feedback de gikk ikke selv bort)

Det kjennes feil å tenke at en gruppe på 4 unge jenter 19-23 år kan påvirke min plass i butikken. Føles feil å «underlegge seg dem» og tenke st de må i meg en sjanse. Gjør man en god jobb så skal det telles mer en hvor «sjefete man kan fremstå» 

Jeg mener uansett at jeg ikke er sjefete, og dessuten er det ikke noe negativt at man tar ansvar... 

blir så frustrert og oppgit kjenner jeg. Skal tilbake på jobb idag, og jeg gleder meg ikke for å si det sånn :// 

Anonymkode: a8be0...ae3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett sette deg i respekt, men på en høflig måte. Det er lettere sagt enn gjort, dette er typisk mellomlederproblematikk - man skal vise at man kan lede ovenfor lederleddene over, samtidig som man også må holde seg inne med sine underordnede for at arbeidsplassen skal være god og effektiv. Det kan være en balansegang, men det er faktisk mulig. Som leder har du nemlig muligheten til å være med på å definere og å sette noen krav selv.

Har du noen problemer med dine underordnede med at de syntes du er "sjefete", så ta det opp i medarbeidersamtaler med hver enkelt av dem (bør uansett gjøres en gang i året) der du forklarer grunnen til at du er som du er, og at din intensjon er at arbeidsplassen skal være så god som mulig, og at alle må dra sitt lass om det skal fungere. Er folk vanskelige kan man faktisk påpeke at man må finne seg i at arbeidsgiver har styringsrett og kan tildele oppgaver innenfor det som den ansatte er ansatt som, og du kan jo være litt pedagogisk å si at du må det samme - for du har også en daglig leder som du må forholde deg til.

Hvis din egen sjef klager på din lederstil, så skal du si at du tar det til etterretning, men at du også - i kraft av å være ansatt som nestleder - bør ha en viss styringsrett skal du ha muligheten til å lede effektivt og bidra til gode resultater. Du kan eventuelt også påpeke at du som faktisk også er leder, må ha mulighet til å utvikle din egen lederstil. 

Anonymkode: 67628...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du ikke passer som leder? Om du følger ab sitt råd over kommer sannsynligvis alle til å tenke at du er kontrollerende og høy på deg selv. 

Anonymkode: 63cbe...723

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene viktige suksessfaktoren i norsk arbeidsliv er dette: folk skal ikke ledes. De skal gies ansvarsområder og en presis forståelse av i hvilken grad dette ansvarsområdet er 100% deres eller 75% deres. Og så skal de drifte dette området selvstendig.

 

Din oppgave som leder er å sikre at de forstår sitt område og omfanget av det og at de vet at du gir tommel opp for deres vurderinger og tommel ned for å ringe ned deg for hver minste detalj, samtidig som de forstår at de kan og bør ringe deg for mer kompliserte ting (eller enkle ting som kan slå ut feil).

 

Steg 1: Slutt å kall dine ansatte "jentene". 

Steg 2: Slutt med å ikke argumentere ovenfor sjefen. Arbeidslivet i Norge funker slik at han fremlegger sin versjon og så skal du fremlegge din. Når du ikke gjør 

Steg 3: slutt med å sjefe. Kall inn. Forklar strategi. Ta innspill. Juster strategi etter innspill.

Steg 4: Dersom sjefen din sier du ikke skal følge steg 3, fortell han på en hyggelig måte at det ikke kommer på tale.

 

Respekt, ts, er ikke noe man "setter seg i". Det er noe man gjennom hardt arbeid og tung innsats over tid fortjener. Frykt eller forakt kan man sette seg i. Mange sjefer som bommer..

Anonymkode: 86264...454

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du ikke er assisterende butikksjef, men bare assistenten til butikksjefen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den ene viktige suksessfaktoren i norsk arbeidsliv er dette: folk skal ikke ledes. De skal gies ansvarsområder og en presis forståelse av i hvilken grad dette ansvarsområdet er 100% deres eller 75% deres. Og så skal de drifte dette området selvstendig.

 

Din oppgave som leder er å sikre at de forstår sitt område og omfanget av det og at de vet at du gir tommel opp for deres vurderinger og tommel ned for å ringe ned deg for hver minste detalj, samtidig som de forstår at de kan og bør ringe deg for mer kompliserte ting (eller enkle ting som kan slå ut feil).

 

Steg 1: Slutt å kall dine ansatte "jentene".  

Steg 3: slutt med å sjefe. Kall inn. Forklar strategi. Ta innspill. Juster strategi etter innspill.

 

Det er vanlig i vår bransje å kalle de ansatte for «jentene». Ta det med ro. 

Og som sagt. Jeg sjefer ikke. Men persepsjon er ulik alltid på ett eller annet. 

Og man kan ikke forvente perfekte feedback fra alle parter heller. 

 

Men takk for gode tips ellers! Mye bra poeng. Fra dere

Anonymkode: a8be0...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du ikke passer som leder? Om du følger ab sitt råd over kommer sannsynligvis alle til å tenke at du er kontrollerende og høy på deg selv. 

Anonymkode: 63cbe...723

Med hvilket argument mener du det? Det er helt vanlig å være tydelig (men likevel ikke frekk) når det er behov for det også i norsk arbeidsliv, når man fra tid til annen opplever ansatte som ikke gjør sine arbeidsoppgaver i den grad arbeidsgiver forventer det. En ting er, som en annen bruker her påpeker, at man skal gi ansvarsområder, og komme til en felles forståelse i hvilken grad dette ansvarsområdet er den ansattes. En annen ting er når dette ikke fungerer, og den eller de ansatte ikke greier å drifte det selvstendig i tråd med de forventningene man ble enige om på forhånd. Da må man iblant ta grep, og noen ganger innebærer det å være tydelig. 

Anonymkode: 67628...09a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den ene viktige suksessfaktoren i norsk arbeidsliv er dette: folk skal ikke ledes. De skal gies ansvarsområder og en presis forståelse av i hvilken grad dette ansvarsområdet er 100% deres eller 75% deres. Og så skal de drifte dette området selvstendig.

 

Din oppgave som leder er å sikre at de forstår sitt område og omfanget av det og at de vet at du gir tommel opp for deres vurderinger og tommel ned for å ringe ned deg for hver minste detalj, samtidig som de forstår at de kan og bør ringe deg for mer kompliserte ting (eller enkle ting som kan slå ut feil).

 

Steg 1: Slutt å kall dine ansatte "jentene". 

Steg 2: Slutt med å ikke argumentere ovenfor sjefen. Arbeidslivet i Norge funker slik at han fremlegger sin versjon og så skal du fremlegge din. Når du ikke gjør 

Steg 3: slutt med å sjefe. Kall inn. Forklar strategi. Ta innspill. Juster strategi etter innspill.

Steg 4: Dersom sjefen din sier du ikke skal følge steg 3, fortell han på en hyggelig måte at det ikke kommer på tale.

 

Respekt, ts, er ikke noe man "setter seg i". Det er noe man gjennom hardt arbeid og tung innsats over tid fortjener. Frykt eller forakt kan man sette seg i. Mange sjefer som bommer..

Anonymkode: 86264...454

Det er jeg enig i er et godt utgangspunkt, men du forklarer lite om hva som bør skje hvis de ansatte ikke drifter ansvarsområdet etter forventninger som har blitt kommunisert tydelig. Noen ganger innebærer det å ta grep, og kommunisere ennå tydeligere hva som forventes ovenfor den ansatte. Hvis den ansatte fortsetter å ikke gjøre sine arbeidsgoppgaver, så kan det bli aktuelt med muntlige og skriftlige advarsler før man eventuelt må starte en oppsigelsesprosess basert på den opparbeidede dokumentasjonen. 

Det fremstår som meg som at du ikke er leder i praksis, men bare siterer velkjent ledelsesteori. Iblant må man ta grep også i norsk arbeidsliv, med tydelighet. (Det er for øvrig ikke det samme som å styre med frykt.) 

Anonymkode: 67628...09a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Respekt, ts, er ikke noe man "setter seg i". Det er noe man gjennom hardt arbeid og tung innsats over tid fortjener. Frykt eller forakt kan man sette seg i. Mange sjefer som bommer..

Anonymkode: 86264...454

Og for øvrig: Det å opparbeide seg respekt utelukker hverken det ene eller andre. Man kan fint være en leder som både jobber hardt og står på, men som samtidig også evner å tydelig kommunisere sine forventninger til sine ansatte :)

Anonymkode: 67628...09a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Med hvilket argument mener du det? Det er helt vanlig å være tydelig (men likevel ikke frekk) når det er behov for det også i norsk arbeidsliv, når man fra tid til annen opplever ansatte som ikke gjør sine arbeidsoppgaver i den grad arbeidsgiver forventer det. En ting er, som en annen bruker her påpeker, at man skal gi ansvarsområder, og komme til en felles forståelse i hvilken grad dette ansvarsområdet er den ansattes. En annen ting er når dette ikke fungerer, og den eller de ansatte ikke greier å drifte det selvstendig i tråd med de forventningene man ble enige om på forhånd. Da må man iblant ta grep, og noen ganger innebærer det å være tydelig. 

Anonymkode: 67628...09a

Fordi du er dårlig på å se hvor vennlig eller "profesjonell" du burde være, du har ikke indre verdier og en integritet, men følger det andre sier, du har ikke en tydelig lederstil, og det virker som om dine undersotter ikke ser på deg som en bra leder. Du har ikke de sosiale ferdighetene til å finne ut hvordan du kan tilpasse deg og løse konfliktene som oppstår

Hva tenker du ved deg selv er tegn på at du er en god leder? 

Anonymkode: 63cbe...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og for øvrig: Det å opparbeide seg respekt utelukker hverken det ene eller andre. Man kan fint være en leder som både jobber hardt og står på, men som samtidig også evner å tydelig kommunisere sine forventninger til sine ansatte :)

Anonymkode: 67628...09a

Liker innspillene dine. Enig med deg. 

Men når dette er sagt er jo feedbackene «bagateller fordi sjefen frra den andre avdelingen selv skrøt masse av meg og sa hun selv ble sjokkert da hun hørte hva de ansatte - ja, jentene syntes. Jeg har jo bare jobba med dem i 2 uker men har tross alt 8mnd erfaring i denne stillingen fra andre avdelingen. 

Jeg kan ikke synge og danse frem fordelingen av oppgaver og gi dem klem samtidig, da får de heller jobbe et annet sted.

 

Det er synd når kontaktpersonen legger det frem ved å si at hun sa til jentene om at de må «være så snill og gi hun en sjanse» hvordan skal jeg forholde meg til det? De har ikke så mye å si for om jeg får fast kontrakt eller ei, og dessuten er hvordan jeg får butikken til å rulle som betyr mer... i kampen om kontrakten. 

Anonymkode: ac793...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du er dårlig på å se hvor vennlig eller "profesjonell" du burde være, du har ikke indre verdier og en integritet, men følger det andre sier, du har ikke en tydelig lederstil, og det virker som om dine undersotter ikke ser på deg som en bra leder. Du har ikke de sosiale ferdighetene til å finne ut hvordan du kan tilpasse deg og løse konfliktene som oppstår

Hva tenker du ved deg selv er tegn på at du er en god leder? 

Anonymkode: 63cbe...723

Hvem er du til å snakke slik til den andre brukeren? Så dømmende som du er. Jeg tror heller ikke at du har noe som helst leder erfaring. Om du skulle ha det så hadde de ansatte måttet hate deg for dine stikkende kommentarer som du bare skyter ut uten å tenke deg om og bruke de sosiale ferdighetene til å tilpasse deg personen. 

Anonymkode: ac793...f56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du er dårlig på å se hvor vennlig eller "profesjonell" du burde være, du har ikke indre verdier og en integritet, men følger det andre sier, du har ikke en tydelig lederstil, og det virker som om dine undersotter ikke ser på deg som en bra leder. Du har ikke de sosiale ferdighetene til å finne ut hvordan du kan tilpasse deg og løse konfliktene som oppstår

Hva tenker du ved deg selv er tegn på at du er en god leder? 

Anonymkode: 63cbe...723

For ordens skyld: Jeg er ikke TS, men har bla. jobbet med ledelse selv :)

Her var det for øvrig mange påstander du ikke begrunner, gitt at du rettet dem mot meg som altså ikke er TS. Det er mange floskler og store ord og rene påstander, men lite konkret argumentasjon. For det er nettopp tydelig lederstil jeg snakker om, og noen gang innebærer det altså å være tydelig ovenfor ansatte i tilfeller det forekommer skofting av jobben. 

En av mine styrker som leder er nettopp at jeg greier å backe opp mine argumenter i lederjobben med empiri og dokumentasjon. Jeg konfronterer f. eks. aldri noen av mine ansatte med mindre det foreligger dokumentert for liten innsats. Og jeg opptrer, i forhold til mange andre ledere, rolig og behersket i situasjonen.

Hva er dine egne styrker som leder da? Utover det å kritisere folk du ikke kjenner?

 

Anonymkode: 67628...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For ordens skyld: Jeg er ikke TS, men har bla. jobbet med ledelse selv :)

Her var det for øvrig mange påstander du ikke begrunner, gitt at du rettet dem mot meg som altså ikke er TS. Det er mange floskler og store ord og rene påstander, men lite konkret argumentasjon. For det er nettopp tydelig lederstil jeg snakker om, og noen gang innebærer det altså å være tydelig ovenfor ansatte i tilfeller det forekommer skofting av jobben. 

En av mine styrker som leder er nettopp at jeg greier å backe opp mine argumenter i lederjobben med empiri og dokumentasjon. Jeg konfronterer f. eks. aldri noen av mine ansatte med mindre det foreligger dokumentert for liten innsats. Og jeg opptrer, i forhold til mange andre ledere, rolig og behersket i situasjonen.

Hva er dine egne styrker som leder da? Utover det å kritisere folk du ikke kjenner?

 

Anonymkode: 67628...09a

Spiller absolutt ingen rolle om det har ment direkte til deg eller til meg som er ts. Det er uansett lavklasse oppførsel. Så det er sagt. 

Anonymkode: ac793...f56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dokumentasjon er det jeg savner i mitt tilfelle. Det med hva unge ansatte mener har de ingen eksempler på. De har ingen konkrete eksempler på hvordan jeg kan ha fremståt som sjefete. Alt er bare svada. Luft. Og støy i mine ører. 

Anonymkode: ac793...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I hvilken bransje er det vanlig å kalle de ansatte for "jentene"? Er de ikke voksne? 

Anonymkode: f756a...c18

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I hvilken bransje er det vanlig å kalle de ansatte for "jentene"? Er de ikke voksne? 

Anonymkode: f756a...c18

Tydeligvis ikke. Les før du spør. 

Anonymkode: ac793...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Apropos dokumentasjon er det jeg savner i mitt tilfelle. Det med hva unge ansatte mener har de ingen eksempler på. De har ingen konkrete eksempler på hvordan jeg kan ha fremståt som sjefete. Alt er bare svada. Luft. Og støy i mine ører. 

Anonymkode: ac793...f56

Ser den, men man kan nok ikke forvente samme grad av profesjonalitet/dokumentasjon fra ansatte som en leder. Men da er det din oppgave å gå foran som et godt eksempel :) Om det ikke er noe system i butikken ennå, så kan du fint dokumentere for din egen del hvem som f. eks. altfor ofte kommer for sent/går for tidlig, ikke bidrar på lik linje med andre etc. Og hvis noen bedriver klart dårlig oppførsel mot deg eller andre kolleger seg i mellom så bør det også dokumenteres i den grad man kan det (men i en krangel mellom kolleger, vær forsiktig med å ta parti med mindre du klart selv hører hva som blir sagt av den ene til den andre. Hvis ikke må man opptre upartisk og være villig til å høre begge parter før man tar en beslutning).

I den grad noen av de ansatte mener at du "er lite egnet som leder" eller egentlig en eller annen negativ oppfatning av deg i det hele tatt, så vær mann nok til å ta det opp på en rolig måte i medarbeidersamtalen. Snakk litt om løst og fast før du innleder samtalen om det som kanskje ikke er så lett å ta opp. Får du negative tilbakemeldinger om deg selv, ikke slå i bordet, men ta det profesjonelt. Be om eksempler på noe den ansatte mener du har gjort eller sagt som ikke er bra, ta det innover deg hvis du også faktisk har gjort en feil (ingen er feilfrie), men vær heller ikke redd for å forklare og begrunne hvorfor du gjorde som du gjorde i situasjonen hvis du opptrådte korrekt. Dette betyr ikke at man skal grille den ansatte på alt mulig rart, men det er på den annen side ingenting i veien å forvente at også ansatte må stå for sine profesjonelle meninger/kritikk av andre på jobb, for selv om en som leder har hovedansvaret for et godt arbeidsmiljø, så er ansatte faktisk også pliktig til å bidra til et godt arbeidsklima på jobb. Ofte viser deg seg at det bare er mindre misforståelser, og det å be om eksempler er et nyttig verktøy for å få seg selv som leder og den ansatte til å vurdere om ting var så ille som det kanskje fremsto :) 

Anonymkode: 67628...09a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvem er du til å snakke slik til den andre brukeren? Så dømmende som du er. Jeg tror heller ikke at du har noe som helst leder erfaring. Om du skulle ha det så hadde de ansatte måttet hate deg for dine stikkende kommentarer som du bare skyter ut uten å tenke deg om og bruke de sosiale ferdighetene til å tilpasse deg personen. 

Anonymkode: ac793...f56

Hun spurte, hva skal man gjøre da? Late som om man fremstår som den perfekte leder og det er bare alle andre som tar feil? Noen mennesker er dårlige ledere, og ingen av dem vet det selv. 

Anonymkode: 63cbe...723

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...