Gå til innhold

Når legger 13-åringen seg?


NilleMille

Anbefalte innlegg

Når 13 åringen vil. Fin lærekurve å selv styre søvnmønster. Her be det lært på den vanlige måten,  altså når de fikk greie på at de er store nok til å bestemme selv ble det noen dager med døgning, de lærte jo fort at det ikke var så greit.

Anonymkode: 146ee...7ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å herregud! Regelrytter deluxe du'a?! Stakkars kid!

Anonymkode: c14da...280

Har oppdratt 2 barn med den måten, og gått helt fint. Så er ingen problem.

Som en påpekte var spørsmålet om helger og ferier, og ikke hverdag. Helg er som sagt mellom 21.30 og 21.45. Samme gjelder korte ferier som høst og sånn, men på sommeren er man selvsagt mer fleksibel, så da ville jeg ikke syntes det var så ille om hen fikk være oppe til nesten 11.

Anonymkode: 170a4...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han legger seg i 22-tiden når vi skal på jobb i ferien. Når vi alle har ferie kan det bli senere, alt ettersom hvor vi er og hva vi skal. Men jeg synes det er greit at han legger seg før vi legger oss, og ikke blir sittende oppe og spille PS4 hele natten. Greit nok å få styre noe selv, men å snu helt om på døgnrytmen er ikke sunt for kroppen.

Anonymkode: 4c0b5...96a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i huset følger vi alderen til barna og samkjører denne med klokkeslett. 7 åringen legger seg 07.00, 13 åringen legger seg 13.00. 

Anonymkode: 41ca8...a96

Legge seg kl 13.00? Hvordan gjør dere det i skoletiden, - blir hun hentet midt i timen for å komme hjem for å legge seg? 

 

Anonymkode: 41d94...7ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen her fyller 13 i høst. Leggetid da det var skole var 2130, men må sikkert utvide litt når det blir ungdomsskole. Hun har aldri trengt mye søvn, står opp selv og er blid og fornøyd. 

I helgene blir det senere, prøver å ha en grense på ca midnatt. I sommerferien blir det noe av det samme, kommer an på hva vi gjør og om vi har planer som gjør at vi må opp dagen etter. 

Å snu døgnet har aldri vært noe problem, hun har sovet tilsvarende lenger fra hun var knøttliten. Det går også greit å komme tilbake til vanlig rytme. En trøtt dag kanskje, men det har jammen vi voksne også etter ferier. Hadde vi hatt et barn som ikke taklet å forskyve døgnrytmen måtte vi selvfølgelig gjort det annerledes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset kan bare jentene klare å styre sin egen søvn, sånn delvis. Eldste på 15 år sitter bare oppe til vi voksne legger oss, uansett. 12-åringen er veldig kveldstrøtt og kjenner iblant når det er lurt å legge seg. Guttene midt imellom, som er alderen det blir spurt om, har ikke sjanse å styre leggetid selv. De hadde spilt hele natten. Og hvis de er oppe til midnatt sover de så himla lenge dagen etter, at vi aldri får dratt ut på noe. Så helt optimalt er dem i seng 22.30 i helger, men det er sjeldent vi klarer det i ferier altså (helg også i og for seg). Nå i sommer har det nok blitt rundt kl 00 oftest, foreløpig. Men det må endres når vi neste uke skal prøve å ha litt mer aktiv ferie. Ellers kommer vi oss ikke ut av huset før klokka er 13. 

Anonymkode: 7327f...249

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når legger dere voksne dere, som mener 22.30 for en 13åring i ukedager er normalt? Jeg som voksen legger meg 22.30 når jeg skal opp på jobb. Synes det blir litt vel sent for en på 13.

Anonymkode: a4ff5...bfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss følger vi hvilken dag i måneden man er født på. Lillesøster født 23. juni flirer godt av storebror født 16. april, men sånn må det nesten være. Ellers ville vi jo risikert å ta hensyn til deres egne forutsetninger og måtte bruke en kalori på å tenke selv, og det er litt for skummelt og slitsomt til at vi gidder.

Anonymkode: d05be...42d

Hva med de som er født feks 27? Runder du oppover eller nedover da?

Anonymkode: a4ff5...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la meg 21.30-22.00 på den alderen:)

Anonymkode: 5a9bb...edd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor svarer folk om legetider i skoletiden i denne tråden? STOR forskjell! 2130 for en på 13 i FERIEN? Dere er nok populær foreldre lol. 

Her er sengetiden rundt 00-0030  nå om sommeren og står opp ca kl 1030 av seg selv. 

Anonymkode: 2269e...334

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2018 den 18.14, Nuttery skrev:

Jeg lar barna styre det med leggetid selv fra de er rundt 12 år. Det har vært en periode med prøving og feiling hos alle tre, men de fant fort ut at det lønte seg å legge seg i "rimelig" tid. Nå i ferien legger de seg.. alt fra 21:30-05:00.

Jeg syntes at dette med søvn er noe de må lære verdien av selv, ikke bare bli tvunget i selv. Jeg husker godt hvordan det var å bli tvunget i seng/bedt om å legge meg når jeg ikke var trøtt, og ligge i sengen og stirre i taket i "evigheter". Da jeg var rundt 12/13 år fant min mor ut at jeg fikk finne ut av det selv, og det fungerte veldig fint. Har funket med mine barn også.

Hvorfor stirret du i taket? Kunne du ikke lese?

Anonymkode: e0510...e9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2018 den 15.22, AnonymBruker skrev:

21:15, hvis man skal følge anbefalingene. Kl 8 for 8 åringer og legg til et kvarter for hvert år. 

Anonymkode: 7fd96...27d

Hvem anbefaler dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdag: 21:15

Helg: 21:30 (Klarer ikke holde seg våken lengre)

Ferie: 23:00

 

Anonymkode: 44461...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine hadde innetid, men de hadde da ikke leggetid når de var 13 år.  Jeg synes unger stort sett får alt for lite ansvar for seg selv nå for tiden, en 13-åring er ikke et lite barn.  Hva er det verste som kan skje? At de blir trøtte dagen etterpå hvis de er nødt til å stå tidlig opp? Javel, alle må gå på noen smeller innimellom, det er faktisk det vi lærer av.

Anonymkode: bcbc5...158

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2018 den 18.14, Nuttery skrev:

Jeg lar barna styre det med leggetid selv fra de er rundt 12 år. Det har vært en periode med prøving og feiling hos alle tre, men de fant fort ut at det lønte seg å legge seg i "rimelig" tid. Nå i ferien legger de seg.. alt fra 21:30-05:00.

Jeg syntes at dette med søvn er noe de må lære verdien av selv, ikke bare bli tvunget i selv. Jeg husker godt hvordan det var å bli tvunget i seng/bedt om å legge meg når jeg ikke var trøtt, og ligge i sengen og stirre i taket i "evigheter". Da jeg var rundt 12/13 år fant min mor ut at jeg fikk finne ut av det selv, og det fungerte veldig fint. Har funket med mine barn også.

05:00??? 13 åringer skal ikke legge seg så sent selv om det er ferie...

Anonymkode: ac809...9f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at da jeg var 13, så måtte det være stille etter kl. 22, mest av hensyn til de andre som bodde der. Men jeg kunne fortsatt være oppe så lenge jeg ville. I hverdager måtte jeg selv ta ansvar for å få nok søvn, og selv ta ansvar for å komme meg opp om morgenen.

Og vet dere hva? Jeg lever fortsatt 🤫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vår legger seg klokka 21.00 nå i ferien.

Anonymkode: 5f442...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor stirret du i taket? Kunne du ikke lese?

Anonymkode: e0510...e9f

Det var da en tid man ikke kunne lese også. Men jeg håper virkelig du forsto poenget - å ligge i sengen uten å få sove.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

05:00??? 13 åringer skal ikke legge seg så sent selv om det er ferie...

Anonymkode: ac809...9f7

Det er da ikke min sak om de legger seg kl 05 når de ikke skal rekke noe dagen etterpå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nuttery skrev:

Det er da ikke min sak om de legger seg kl 05 når de ikke skal rekke noe dagen etterpå. 

Man har et visst ansvar som foreldre, et av dem er å se til at 13 åringer ikke legger seg kl. 05...

Anonymkode: ac809...9f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...