Gå til innhold

Er man nødt til å definere sin egen legning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingen andre kan definere min legning - om jeg er hetero, lesbisk eller bifil. Heller ikke dere her inne. Ikke engang meg selv - jeg sitter igjen med tusen spørsmål når jeg til tider er usikker på hvordan jeg skulle definere denne. Lenge har jeg tenkt at jeg har den ene legningen, men innimellom opplever jeg reaksjoner hos meg selv som gjør meg veldig usikker. Jeg vet jo hva jeg seksuelt tenner på per dags dato, men aner ikke hvordan det ville være med noe annet, eller hvordan det ville være å utforske. Jeg er ikke interessert i å utforske for sexens skyld, da ONS aldri har vært noe for meg, men blir veldig nysgjerrig på hvordan det skulle være å føle noe mer for noen annen enn jeg ville forventet. 

Men flere ganger har jeg kommet tilbake til følgende: jeg definere legningen min? Hva om jeg kan forelske meg i den som dukker opp og jeg finner sjarmerende, snill, varm og god? Uavhengig av kjønn? Hvorfor må jeg enten være heterofil, bifil eller lesbisk?? 

Anonymkode: 4e73f...f92

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det må du ikke. Noen vil ikke bli plassert i bås, mens andre finner trygghet i det. Noen vil at ingen skal vite, andre vil at alle skal vite. Du må bestemme dette selv. Om du ikke vil være i bås så plasserer du deg ikke i en.

 

Anonymkode: 4d769...6d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foresten snakker du om pan. De fleste kaller det i hvertfall pan😊

Anonymkode: 4d769...6d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vert befriende å slippe å forholde seg til alle disse båsene og heller sette pris på hver enkelt person for den de er. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Duff skrev:

Det hadde vert befriende å slippe å forholde seg til alle disse båsene og heller sette pris på hver enkelt person for den de er. 

For meg er det trygt og godt å ha båsen min slik at alle rundt meg folder kjeft.

Anonymkode: 4d769...6d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det må du ikke. Noen vil ikke bli plassert i bås, mens andre finner trygghet i det. Noen vil at ingen skal vite, andre vil at alle skal vite. Du må bestemme dette selv. Om du ikke vil være i bås så plasserer du deg ikke i en.

 

Anonymkode: 4d769...6d6

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foresten snakker du om pan. De fleste kaller det i hvertfall pan😊

Anonymkode: 4d769...6d6

 

Tusen takk for svar. Dette har jeg aldri tenkt på. Jeg har jo hørt om panfili/-seksualitet men ikke tenkt noe over at det kunne stemme for meg. Men jeg kan velge om jeg vil plassere meg i "bås" som panfil, ikke sant? 

Anonymkode: 4e73f...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men kanskje du ikke enda har funnet din plass i verden enda, og at det er derfor du er usikker? Jeg kan dessverre ikke kjenne meg igjen, da jeg alltid har hatt den legningen jeg har og at det på en måte bare er helt unaturlig og utenkelig for meg å skulle like noe annet enn menn. 

Jeg tenker uansett at for hverdagslivet sin del så spiller det vel ingen rolle hva slags legning du har eller om du vil definere deg som noe? Jeg går ikke akkurat selv rundt og forteller alle at jeg er heterofil som om at det er noe viktig, og den eneste jeg vet som er opptatt av det er en homofil bekjent jeg har som alltid skal prate om sin legning, min legning og alle andre sin legning. Det interesserer meg egentlig null og niks, for man er den man er.

Anonymkode: 6e146...b6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

 

Tusen takk for svar. Dette har jeg aldri tenkt på. Jeg har jo hørt om panfili/-seksualitet men ikke tenkt noe over at det kunne stemme for meg. Men jeg kan velge om jeg vil plassere meg i "bås" som panfil, ikke sant? 

Anonymkode: 4e73f...f92

Selvsagt. Om du velger å plassere deg deg er nå så kan det godt hende du finner ut at det ikke stemmer likevel om en stund. Vi som skiller oss fra det store flertallet kan ofte bruke en stund på å finne ut hva som er rett. Noen finner det ut med en gang.

Ord og definisjoner er bare en hjelp for medmennesker slik at de skal forstå, så slipper vi å forklare i det vide og det brede. Hovudpoenget er at du skal finne ut hvem du er som person.

Anonymkode: 4d769...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men kanskje du ikke enda har funnet din plass i verden enda, og at det er derfor du er usikker? Jeg kan dessverre ikke kjenne meg igjen, da jeg alltid har hatt den legningen jeg har og at det på en måte bare er helt unaturlig og utenkelig for meg å skulle like noe annet enn menn. 

Jeg tenker uansett at for hverdagslivet sin del så spiller det vel ingen rolle hva slags legning du har eller om du vil definere deg som noe? Jeg går ikke akkurat selv rundt og forteller alle at jeg er heterofil som om at det er noe viktig, og den eneste jeg vet som er opptatt av det er en homofil bekjent jeg har som alltid skal prate om sin legning, min legning og alle andre sin legning. Det interesserer meg egentlig null og niks, for man er den man er.

Anonymkode: 6e146...b6b

Jeg skjønner at det kan være litt vanskelig å forstå for en som alltid har sett på seg selv som heterofil, som er den allment mest aksepterte og tradisjonelle legningen i samfunnet vårt. Men for oss som er usikre eller for de som har brukt tid på å "finne seg selv" så er det klart at det betyr mye. Det handler om identitet, og både å forstå seg selv og bli forstått av familie og venner. For eksempel i natt da jeg så en jente jeg syntes var søt, og hadde lyst til å snakke med. Jeg turte aldri, fordi vennene mine var der. 

Anonymkode: 4e73f...f92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Om du velger å plassere deg deg er nå så kan det godt hende du finner ut at det ikke stemmer likevel om en stund. Vi som skiller oss fra det store flertallet kan ofte bruke en stund på å finne ut hva som er rett. Noen finner det ut med en gang.

Ord og definisjoner er bare en hjelp for medmennesker slik at de skal forstå, så slipper vi å forklare i det vide og det brede. Hovudpoenget er at du skal finne ut hvem du er som person.

Anonymkode: 4d769...6d6

Takk igjen :)

Jeg er nærmere 30, og føler at jeg trenger å finne ut av meg selv snart. Jeg ønsker veldig gjerne å få barn en gang, og kan nok gjerne finne en mann jeg kan bli glad i og leve godt med, men synes det ville vært veldig trist om jeg ikke hadde funnet ut av disse tingene først. 

Anonymkode: 4e73f...f92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at det kan være litt vanskelig å forstå for en som alltid har sett på seg selv som heterofil, som er den allment mest aksepterte og tradisjonelle legningen i samfunnet vårt. Men for oss som er usikre eller for de som har brukt tid på å "finne seg selv" så er det klart at det betyr mye. Det handler om identitet, og både å forstå seg selv og bli forstått av familie og venner. For eksempel i natt da jeg så en jente jeg syntes var søt, og hadde lyst til å snakke med. Jeg turte aldri, fordi vennene mine var der. 

Anonymkode: 4e73f...f92

Jeg har venner som er bifile som bare er det uten at de føler de må prate om det hele tiden, så dette tror jeg nok er svært personavhengig. De bifile jeg kjenner har vært bare det hele livet på samme måte som at jeg alltid har vært heterofil, og de har aldri vært usikre på om de f.eks liker menn eller ikke. Det har bare vært en del av dem hele tiden om du forstår. Jeg forstår ikke helt sammenhengen med at du ikke turte snakke med jenta som var søt foran vennene dine, og jeg forstår heller ikke hvorfor du ikke turte? Jeg kjenner igrunn ingen av dagens 20 og 30-åringer som ikke aksepterer at det er forskjellige legninger, og om vennene dine ikke aksepterer at du liker jenter så er de ikke så mye å samle på.

Anonymkode: 6e146...b6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har venner som er bifile som bare er det uten at de føler de må prate om det hele tiden, så dette tror jeg nok er svært personavhengig. De bifile jeg kjenner har vært bare det hele livet på samme måte som at jeg alltid har vært heterofil, og de har aldri vært usikre på om de f.eks liker menn eller ikke. Det har bare vært en del av dem hele tiden om du forstår. Jeg forstår ikke helt sammenhengen med at du ikke turte snakke med jenta som var søt foran vennene dine, og jeg forstår heller ikke hvorfor du ikke turte? Jeg kjenner igrunn ingen av dagens 20 og 30-åringer som ikke aksepterer at det er forskjellige legninger, og om vennene dine ikke aksepterer at du liker jenter så er de ikke så mye å samle på.

Anonymkode: 6e146...b6b

Men det er jo det jeg sier, det er ikke like lett for oss som er usikre eller har brukt lang tid på å finne ut av det. 

Jeg turte ikke å snakke med jenta foran vennene mine fordi: 

1. Jeg har ikke funnet ut av meg selv enda

2. Jeg vil ikke ha et "stempel" av vennene mine eller at de skal tenke noe om meg som ikke stemmer, når jeg ikke har funnet ut av meg selv enda 

Det handler på ingen måte om at de ikke aksepterer andre legninger! For det gjør de og vi har homofile venner. Det handler om ovennevnte. Det er som sagt dette som sikkert er vanskelig å forstå når du har hatt en etablert forståelse av egen legning så lenge du kan huske, og vært trygg i deg selv på det. Det er nok akkurat det som er forskjellen på deg og meg, og deg og han homofile vennen din som trenger å snakke om egen og andres legning. 

Anonymkode: 4e73f...f92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo det jeg sier, det er ikke like lett for oss som er usikre eller har brukt lang tid på å finne ut av det. 

Jeg turte ikke å snakke med jenta foran vennene mine fordi: 

1. Jeg har ikke funnet ut av meg selv enda

2. Jeg vil ikke ha et "stempel" av vennene mine eller at de skal tenke noe om meg som ikke stemmer, når jeg ikke har funnet ut av meg selv enda 

Det handler på ingen måte om at de ikke aksepterer andre legninger! For det gjør de og vi har homofile venner. Det handler om ovennevnte. Det er som sagt dette som sikkert er vanskelig å forstå når du har hatt en etablert forståelse av egen legning så lenge du kan huske, og vært trygg i deg selv på det. Det er nok akkurat det som er forskjellen på deg og meg, og deg og han homofile vennen din som trenger å snakke om egen og andres legning. 

Anonymkode: 4e73f...f92

Jeg forstår nøyaktig hva du mener. Dessverre kan ikke vi guide deg. Eneste jeg kan anbefale er å tillate deg selv å føle deg frem. Ikke dytt det unna, men diskuter med deg selv :)

 

Anonymkode: 4d769...6d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår nøyaktig hva du mener. Dessverre kan ikke vi guide deg. Eneste jeg kan anbefale er å tillate deg selv å føle deg frem. Ikke dytt det unna, men diskuter med deg selv :)

 

Anonymkode: 4d769...6d6

Takk for støtten. Jeg vet at ingen her kan gi meg svar på min legning, som sagt i første innlegg. Men det hjelper å sette ord på det ved å skrive her f.eks, for å "diskutere med meg selv" som du sier, eller få innspill fra andre som jeg kan bekrefte eller avkrefte og drøfte med meg selv. 

Anonymkode: 4e73f...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, Duff skrev:

Det hadde vert befriende å slippe å forholde seg til alle disse båsene og heller sette pris på hver enkelt person for den de er. 

Enig 👍 hvem du er som person er det som teller,altså hvordan man oppfører seg,godta deg selv ts og senk skuldrene.💜

Anonymkode: ee220...a67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for støtten. Jeg vet at ingen her kan gi meg svar på min legning, som sagt i første innlegg. Men det hjelper å sette ord på det ved å skrive her f.eks, for å "diskutere med meg selv" som du sier, eller få innspill fra andre som jeg kan bekrefte eller avkrefte og drøfte med meg selv. 

Anonymkode: 4e73f...f92

Kan gi deg mitt eksempel. Jeg hatet par, folk som giftet seg, alt om forelskelse, maset opp at jeg finner noen osv. Plutselig en dag slo det meg at det er mulig ikke alle føler noe for romantikk. Bingo for meg. Jeg hadde et uforklarlig sinne og "hat".

Jeg blir ikke sint av å høre om gidteplaner i dag, selv om jeg ikke helt forstår poenget. Nå aksepterer folk meg, og jeg respekterer andre. Dette skjedde da jeg var 27.

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig  e.

 

 

Anonymkode: 4d769...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan gi deg mitt eksempel. Jeg hatet par, folk som giftet seg, alt om forelskelse, maset opp at jeg finner noen osv. Plutselig en dag slo det meg at det er mulig ikke alle føler noe for romantikk. Bingo for meg. Jeg hadde et uforklarlig sinne og "hat".

Jeg blir ikke sint av å høre om gidteplaner i dag, selv om jeg ikke helt forstår poenget. Nå aksepterer folk meg, og jeg respekterer andre. Dette skjedde da jeg var 27.

 

Anonymkode: 4d769...6d6

Interessant, og så godt å høre at du fant ut av det. At det bare slo deg en dag, liksom. Jeg håper det samme vil skje med meg. 

Det som ikke stemmer helt overens for meg med panfili, som jeg tenker på nå, er at jeg hovedsakelig ser etter menn. Jeg ser veldig sjelden menn jeg fatter interesse for, men det er liksom menn jeg føler at jeg biologisk sett "skal" se etter og trekkes mot. Jeg føler ikke det samme om kvinner. Men likevel har det skjedd at jeg har blitt litt betatt av jenter. Og når jeg tenker på hvor sjelden jeg faller for en mann, så kan det jo hende jeg egentlig trekkes like mye mot kvinner som mot menn. Det er bare det at jeg kan ikke se for meg at jeg liker en kvinnekropp. Jeg har kanskje blitt småforelsket i et ansikt, eller væremåte/gemytt. To eksempler: en modell på TV, og en "guttejente" (med langt hår) som jeg så på byen. Altså stor kontrast mellom de to - en som var veldig feminin og en som hadde noen maskuline trekk. 

Dette er så komplisert og vanskelig :(  jeg skjønner egentlig veldig godt hvorfor jeg har gitt litt opp tidligere, og bare "valgt" å tenke at jeg ville definere meg som heterofil. Men det er jo en løsning som er enkel nå og kanskje ikke like enkel over tid, dersom jeg aldri helt finner ut av meg selv. 

Anonymkode: 4e73f...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hvem må du definere deg, da? Ovenfor deg selv? Eller for andre?

Vi mennesker liker å sette andre i bås, men etter å svelget et par kameler eller tre innser vi at livet ikke alltid er svart/ hvitt. Jeg levde som heterofil (det var den båsen andre satte meg i) i mange år, men møtte så en av samme kjønn. Og da kom alle spørsmålene om HVA jeg var.

Og hvorfor må jeg svare på det? For det vet jeg jo ikke selv? Bifil? Panfil? MÅ jeg definere meg? Trenger folk å definere meg for å bli kjent med meg/ kjenne meg?

Jeg skjønner det bare ikke...

 


 

 

Anonymkode: 6cb88...473

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...