Gå til innhold

Hvor farlig er p-piller?

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg håper nå du har fått en liten åpenbaring siden du absolutt ikke kunne skjønne hvordan noen tør å ta p-piller. 

Hang du det litt opp i bruken av ordet noen??? I så fall :

Absolutt ingen "åpenbaring"!!!! Jeg skjønner utmerket godt hvorfor noen tar, OG tør  ta p-piller. På akkurat på samme måte som jeg skjønner at noen tør ta testosteron ( evt. cellegift )om man skulle HA behov for det.  Det vil ikke si at  dette er noe jeg ville bruke hver eneste dag, i flere år, om jeg var frisk...

Og forresten reduseres også risikoen for endometriecancer med 50% og redusert risiko for både kolorektalcancer (tykktarm og endetarmskreft)  ved bruk av p-piller. 

Kilde: tidsskriftet for den norske legeforening. Artikkelen heter bruk av p-piller og risikoen for kreft.

Anonymkode: 7c645...ece

Supert, det er vel flere typer man har nedsatt risiko for å pådra seg også(og noen økt), men om du leste hva jeg skrev, så er jeg altså ikke spesielt bekymret for kreftfaren heller... (selv om man selvfølgelig ikke bør se helt bort i fra den slags når man velger prevensjon)

Jeg  er langt mer bekymret for det man enda vet ganske lite om. Sånn som feks. hormonell ubalanse (spes. for ungdom, som du vet hvor artig er), emosjonell stabilitet, utvikling av hjernen, effekt på foster osv. ...

Kjempebra at du har hatt god nytte av p-piller, men jeg hadde altså ALDRI latt mitt eget barn (partner også, for den sakens skyld) bruke dette kun for å forhindre graviditet.  DETTE er mine synsinger og meninger. Om du er uenig, så er det selvfølgelig helt greit.

Personlig blir jeg ikke veldig overasket om mange produsenter av de såkalt "trygge" og mange preparater (ikke bare p-piller) som kastes etter en i dag  ender opp med erstatnings-krav tilsvarende det tobakkgigantene engang i sin tid gjorde...

Disclaimer! All text above is personal "synsinger og meninger"!  Sånn i tilfelle dette fortsatt skulle være uklart for noen...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Beeblebrox skrev:

Hang du det litt opp i bruken av ordet noen??? I så fall :

Absolutt ingen "åpenbaring"!!!! Jeg skjønner utmerket godt hvorfor noen tar, OG tør  ta p-piller. På akkurat på samme måte som jeg skjønner at noen tør ta testosteron ( evt. cellegift )om man skulle HA behov for det.  Det vil ikke si at  dette er noe jeg ville bruke hver eneste dag, i flere år, om jeg var frisk...

Supert, det er vel flere typer man har nedsatt risiko for å pådra seg også(og noen økt), men om du leste hva jeg skrev, så er jeg altså ikke spesielt bekymret for kreftfaren heller... (selv om man selvfølgelig ikke bør se helt bort i fra den slags når man velger prevensjon)

Jeg  er langt mer bekymret for det man enda vet ganske lite om. Sånn som feks. hormonell ubalanse (spes. for ungdom, som du vet hvor artig er), emosjonell stabilitet, utvikling av hjernen, effekt på foster osv. ...

Kjempebra at du har hatt god nytte av p-piller, men jeg hadde altså ALDRI latt mitt eget barn (partner også, for den sakens skyld) bruke dette kun for å forhindre graviditet.  DETTE er mine synsinger og meninger. Om du er uenig, så er det selvfølgelig helt greit.

Personlig blir jeg ikke veldig overasket om mange produsenter av de såkalt "trygge" og mange preparater (ikke bare p-piller) som kastes etter en i dag  ender opp med erstatnings-krav tilsvarende det tobakkgigantene engang i sin tid gjorde...

Disclaimer! All text above is personal "synsinger og meninger"!  Sånn i tilfelle dette fortsatt skulle være uklart for noen...

Men nå er det jo ikke sånn at man får hormonell ubalanse av p-piller. Jeg tror ikke du er klar over hvor mye p-piller er blitt forsket på, sånn at dersom det hadde vært noen risiko i forhold til at det kan gi skade på fremtidig foster så hadde jo det ikke vært anbefalt. Enorme mengder kvinner har gått på p-piller før svangerskap uten at det er vist noen økt sykdomstendens på barn. Og jeg kan også garantere deg at hjernen min har utviklet seg helt normalt som alle andre som har tatt p-piller fra ung alder. Du sier du hadde aldri latt barn eller partner ta p-piller. Når barn er over 16 har du ingen rett til å vite hva de bruker av prevensjon eller ikke. I mitt tilfelle ble  en forelder informert i og med at legen har plikt til det for barn under 16, men det var ikke noe "er det greit at datteren din bruker p-piller". Det var bare "jeg har satt datteren din på p-piller pga et åpenbart behov for det". Jeg synes også det er synd på en eventuell partner at du skal kontrollere hva hun skal bruke av prevensjon fordi du er skeptisk på et uriktig grunnlag. For å si det sånn hadde jeg kasta mannen på dør om han skulle begynne å blande seg inn i mitt valg av prevensjon. Min kropp, mitt valg som forresten er basert på forskning og ikke alt mulig annen svada. 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom noen i slekta har blodpropp genet,må du testes ut for det først, og om du røyker bør du i k k e ta p piller 

Anonymkode: 62f21...8e6

Skrevet

Nå skal ikke jeg skremme, men jeg har selv hatt blodpropp. Ingen i nær familie har haff blodpropp noen sinne. Fikk et merke som var liten risiko, husker ikke merket akkurat nå da der er 7 år siden. 

Ta en tur til legen din angående dine bekymringer. Vet ikke hva legen kan gjøre annet enn å sjekke blodtrykk. Vet de kan sjekke koagulasjonen i blodet, men det var noe jeg måtte sjekke i etterkant av blodproppen for å få riktig medisinering. 

AnonymBruker
Skrevet
On 7/16/2018 at 11:32 PM, Tamsi said:

Sannsynligvis ja og ja 🙄

TS, risikoen for blodpropp dobles ved ppillestart - men den sjansen dobles fra noe sånt som 0.002 prosent til 0.004. Fremdeles latterlig lavt med andre ord. Blir du derimot gravid så fire-femdobles samme sjansen, men man hører liksom ikke ramaskrik rundt dette. 

Dette! 

Anonymkode: 9fd5a...8ab

AnonymBruker
Skrevet

Men nå er det jo ikke sånn at man får hormonell ubalanse av p-piller. Jeg tror ikke du er klar over hvor mye p-piller er blitt forsket på, sånn at dersom det hadde vært noen risiko i forhold til at det kan gi skade på fremtidig foster så hadde jo det ikke vært anbefalt. Enorme mengder kvinner har gått på p-piller før svangerskap uten at det er vist noen økt sykdomstendens på barn. Og jeg kan også garantere deg at hjernen min har utviklet seg helt normalt som alle andre som har tatt p-piller fra ung alder. Du sier du hadde aldri latt barn eller partner ta p-piller. Når barn er over 16 har du ingen rett til å vite hva de bruker av prevensjon eller ikke. I mitt tilfelle ble  en forelder informert i og med at legen har plikt til det for barn under 16, men det var ikke noe "er det greit at datteren din bruker p-piller". Det var bare "jeg har satt datteren din på p-piller pga et åpenbart behov for det". Jeg synes også det er synd på en eventuell partner at du skal kontrollere hva hun skal bruke av prevensjon fordi du er skeptisk på et uriktig grunnlag. For å si det sånn hadde jeg kasta mannen på dør om han skulle begynne å blande seg inn i mitt valg av prevensjon. Min kropp, mitt valg som forresten er basert på forskning og ikke alt mulig annen svada. 

Jo det er jo nettopp det man kan få - hormonell ubalanse. Men helt enig, partnere skal ikke bestemme om man kan gå på p-piller eller ikke. Man bestemmer over sin egen kropp. 

Anonymkode: c2d08...142

Skrevet

Vel venninna mi døde av dem i en alder av 16 år, men det er jo sjelden

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er jo nettopp det man kan få - hormonell ubalanse. Men helt enig, partnere skal ikke bestemme om man kan gå på p-piller eller ikke. Man bestemmer over sin egen kropp. 

Et økt hormonnivå som ved bruk av p-piller gir ikke hormonell ubalanse (med mindre man bruker de feil). 

AnonymBruker
Skrevet

Riskoen er større ved graviditet, så sånn sett er det trygger. Når det er sakt, det finest mange andre alternativ som p-stav, mine piller og spiral. Snakk med legen og diskuter det forskjellig birvkningen. 

Tilslutt: riskoen for blodpropp er størst når du starter opp og minker etter en stund. Dette er derfor ikke anbefalt og ta «pauser» med mindre du har andre grunner (bivirkninger, ønske om barn og likned) 

Anonymkode: e42b8...6ee

AnonymBruker
Skrevet

Det har tullet til med mine hormoner, hva med å prøve menskopp? Jeg blør mye når jeg ikke går på pilla, godt over de 80-90 som regnes som grensa for normalt. Tømmer den 3 ganger om dagen de første dagene. Har ladycup. Den store de første dagene, så kan jeg bytte til liten. 

Så kan mannen kutte strengen 😂👍🏻

Anonymkode: e58f1...834

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, det kommer jo litt an på hvordan man definerer "hormonell ubalanse".... Om man definerer det som et unormalt forhold av de maaaaange hormonene man har (og som man er relativt sikre på at er av stor betydning i mang en sammenheng) , sammenlignet med en normal og frisk person som ikke får i seg p-piller , så vil du nok se at forskjellen er ganske STOR...  Ubalanse eller ikke, det blir vel bare et spørsmål om semantikk uansett, og egentlig ikke så viktig...

JODA, jeg er fult klar over hvor MYE forskning som er gjort på p-piller, og jeg kan ikke si at noe av det er betryggende nok for til at jeg ønsker at personer jeg bryr meg om skal ha i seg disse greiene kun for å ikke bli gravid... Synes på ingen måter jeg er "skeptisk på uriktig grunnlag"... 

Sist gang jeg leste om p-piller (sikker ca.10 år siden) så var det gjort forskning som tydet på at det kunne spores forskjeller på områder i hjernen (altså utvikling av hjernen) hos folk som hadde brukt, og bruker p-piller. (det ble ikke konkludert med at det var bra ELLER dårlig, bare at det var målbare forskjeller) Andre undersøkelser viste tendenser til redusert "fritt testo" og androgen-nivåer som aldri normaliserte seg hos enkelte etter avsluttet bruk... Og en haug av andre tvilsomme "kanskje/mulig/non-conclusive greier" også. Kanskje var alt jeg leste "fake news" (mulig, men usannsynlig), men det er likevel mer enn nok FOR MIN DEL  til å være skeptisk til bruk av p-piller kun for å unngå graviditet. Spesielt siden det finnes langt bedre alternativer. 

"mitt valg som forresten er basert på forskning"

Så bra for deg! Det vil jeg påstå at mitt er også, med en liten dose sunn fornuft t.o.m...

Hvilke kriterier du velger å  "kaster mannen på dør" for er ikke akkurat noe jeg bekymrer meg for:laugh:. Kast dem på dør om de bruker "feil" sokker, for alt jeg bryr meg...

Jeg gidder ikke delta mer i denne tråden. Jeg har synset og ment mitt om p-piller.  Om man er uenig så er det selvfølgelig HELT greit! :opplyser:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle nesten tro at de fleste mennesker har mistet evnen til å tenke fornuftig når det kommer til pillebruk. 

Den ene artikkelen, eksperten, you name it, etter den andre avdekker korrupsjon i legemiddelindustrien, likevel tror vi blankt på både legene som skriver det ut i hytt og pine, og industrien som ligger bak.

Ikke alt for lengesiden ble det oppdaget kritikkverdig info om at pasienthåndboken legen sitter med og leser når de skal gi p-piller til sine pasienter, inneholdt store mangler, der ikke alle bivirkningene var tatt med. 

Det har også kommet frem at p-piller er mye farligere enn antatt. Det er folk som har fått slag og IBS, hjerteproblemer........, til og med dødsfall, men en total oversikt har de ikke. 

Det at det har blitt forsket mye på p-piller er tull! De har vasker med å forske på virkningen den har på kroppen til et menneske, men har sett tydelig fare ved p-pille bruk hos dyr. Det kan ta flere år fra man stopper med p-pille til hormonene balanserer seg igjen. 

Og sist men ikke minst, hvem tror faktisk at det er trygt å få i seg kunstige hormoner i en kropp der hormonene våre allerede er så sårbare? Det er jo ikke bare det at vi får hormonforstyrrende stoffer fra p-piller, men mye annet også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 16.7.2018 den 23.18, Beeblebrox skrev:

Så farlig at JEG synes (ikke at jeg har spesielt peiling altså) det er veldig rart at det er lov for jenter under 18 å bruke det...

Fortsett med kondom, eller bytt til spiral! Spør legen eller gynekologen din om han/hun vill anbefalt datteren sin bruke p-piller evt. bruker det selv, om hun er kvinne....

Enig, har flere bekjente som har legeforeldre og gynekologer og deres døtre går sjelden på p piller. Kanskje kun tilfeldig. 

Det er mye andre bivirkninger enn kun blodpropp. Nevner bare hodepine - massiv - og pms. Samt selvsagt 0 sexlyst. Ganske paradoksalt å ta p piller for å hindre sex i å føre til graviditet når man da altså mister lysten på sex...

Anonymkode: cf2cf...5e1

AnonymBruker
Skrevet
På 15.7.2018 den 22.07, AnonymBruker skrev:

Generelt sett, ikke farlig. 

Anonymkode: 0e4e8...5b8

Stemmer nok ikke helt det det. Det viser seg at kvinner som melder fra om bivirkninger til legen sin tror dette da blir registrert av legen og meldt inn. Men for at bivirkninger skal meldes inn må man eksplisitt be legen melde inn via bivirknings melding som må sendes inn enten av lege eller deg selv. 

Dette er sjelden noe legen melder inn selv om du til og med har fått blodpropp. To av mine venninner hatt alvorlig blodpropp grunnet p piller . Nesten ingen har merket 0 bivirkninger. Men ingen melder fra heller. Hodepine feks er en massivt vanlig bivirkning som faktisk gir sykmelding til tider og må anses som alvorlig. 

Så forpakning og forskning baserer seg egentlig på mangelfulle registreringer! 

Det er alvorlige bivirkninger av p pillebruk , noen dødelige . Andre ikke dødelige men såpass at der kreves sykmelding i en eller flere dager! 

AnonymBruker
Skrevet
På 18.7.2018 den 19.35, AnonymBruker skrev:

Og forresten reduseres også risikoen for endometriecancer med 50% og redusert risiko for både kolorektalcancer (tykktarm og endetarmskreft)  ved bruk av p-piller. 

Kilde: tidsskriftet for den norske legeforening. Artikkelen heter bruk av p-piller og risikoen for kreft.

Den minimalt reduserte risikoen for kreft i tarm blir bare «peanuts» mot den definitivt dokumenterte økte risikoen for brystkreft du får ved bruk av p piller eller hormonell behandling pga overgangsalderen i mange år. Brystkreft er den aller vanligste formen for kreft. 

AnonymBruker
Skrevet

Var ei her som døde for noen år tilbake og det skulle visst være av blodpropp etter p-pillebruk, om det er helt sant eller ikke vet jeg ikke.

Selv slet jeg mye med kjempe vonde støt i hodet som startet ved tinningen og spredte seg rundt i hodet i noen sekunder før det stoppet. Dette skjedde hver eneste dag fra jeg startet å ta p-piller og ga seg med en gang jeg sluttet med dem. 

Anonymkode: f980c...047

AnonymBruker
Skrevet

Det er skremmende å lese denne tråden!! 😨 Kjenner at jeg blir skikkelig rådvill!

Er det ingen andre prevensjonsmidler som er enkle? Enten så må man knote med kondomer, eller så må noen skjære noe inn i armen din eller putte inn i deg vaginalt. Er det sant? Finnes det ingen andre metoder?

Gah, jeg gleder meg til at jeg skal prøve å få barn, sånn at jeg slipper dette styret :rolleyes:

Anonymkode: 684ff...2e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...