Gå til innhold

Hvor farlig er p-piller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor farlig er egentlig p-piller?

Jeg sluttet på dem for et års tid siden for å få all "giften" ut av kroppen. Jeg ville ha sexlysten tilbake, og jeg ville bekymre meg mindre for blodpropp.

Nå er jeg lei av kondombruket, og jeg ønsker å hoppe over mensen når jeg skal på ferie om en måned. Det blir mye bading på strand, og det blir mye gåing i byer. Jeg vil med andre ord ikke ha spesielt mye tilgang til toalett for å skifte. Jeg er typen som blør i bare fire-fem dager, der de første to-tre er voldsomme. Jeg bruker den støste OBen, men må skifte minst annen hver time.

Det går ikke når man skal ligge på en strand hele dagen, og man kun får bruke restauranttoalettet om man spiser der.

Problemet er at jeg er kjemperedd for å få blodpropp! Jeg har ikke et veldig sunt kosthold, og jeg har mye hjertedunk. Begynner jeg på dem nå, så kan jeg ikke ombestemme meg igjen, siden det sikkert ikke er bra for helsa å gå av og på.

Vurderer å ta meg noen timer fri fra jobb en dag for å ta noen tester hos legen, men jeg bør egentlig ta en avgjørelse innen mandag (og det er nok en uke eller to til jeg kan få legetime).

Jeg vet at ingen her vet noe om helsa mi og ikke kan svare for meg personlig, derfor spør jeg heller litt generelt: hvor farlig er egentlig p-piller?

Anonymkode: 684ff...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv heller p stav eller spiral? Mye tryggere. Bruker p stav og aldri vært så fornøyd. 

Anonymkode: 8d807...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett, ikke farlig. 

Anonymkode: 0e4e8...5b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår bekymringen din, og kjenner meg litt igjen selv. Om du ikke har nære familiemedlemmer (mor, far, søsken) som fikk blodpropp i ung alder, skal det være veldig lav risiko for blodpropp. Det kan også føles litt betryggende å bruke de "snilleste" p-pillene, som for eksempel Loette og Almina. 

Anonymkode: c0fdf...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår bekymringen din, og kjenner meg litt igjen selv. Om du ikke har nære familiemedlemmer (mor, far, søsken) som fikk blodpropp i ung alder, skal det være veldig lav risiko for blodpropp. Det kan også føles litt betryggende å bruke de "snilleste" p-pillene, som for eksempel Loette og Almina. 

Anonymkode: c0fdf...360

Hva mener du med «snilleste»? 😅

Anonymkode: 6f00a...717

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microgynon og loette er de gamle ppillene med østrogen, som er det som kan gi blodpropp, men likevel de med aller minst hormoner i. Yasmin og yasminelle har absolutt høyest mengde hormoner på.markedet og yasmin alene har vel tatt livet av flere jenter. Legene anbefaler de gamle ppillene hvis en skal ha. 

Selv går jeg på cerazette, er blødningsfri. Du kan også ta en kort periode med primolut-n hvis du bestemmer deg for ikke å gå på pilla likevel, den utsetter mensen.

 

Legen min ga meg et godt råd når jeg skulle velge prevensjon. Pga høy risiko for blodpropp var mine valg begrenset. Han sa at hvis jeg småblør og sliter på cerazette, vil det samme skje med pstav, psprøyte og hormonspiral, men cerazette er enklere å slutte på med en gang hvis noe skulle skje kontra spiral eller pstav en tok inn som må fjernes med inngrep. Psprøyta varer uansett tre måneder. 

 

Anonymkode: 63278...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om p-piller gir en økt blodproppfare, er risikoen for å få blodpropp fremdeles særdeles lav. Jeg har gått på p-piller i 6 år og har ikke merket noen problemer enda ;)

Anonymkode: 7c645...ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med «snilleste»? 😅

Anonymkode: 6f00a...717

De pillene jeg nevnte er de med lavest blodpropprisiko, det sa i hvert fall helsesøstra jeg først fikk resept med for en del år siden da hun anbefalte dem til meg :)

Anonymkode: c0fdf...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har risiko for blodpropp, er p-piller harmløse for de fleste. Du kan evt. begynne på piller uten østrogen, det er østrogen som gir blodproppfaren. 

Anonymkode: e00de...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øker risikoen for blodpropp noe, men risikoen for å få blodpropp er fortsatt lav. Hvis du er redd for blodpropp bør du heller gå på prevensjon uten østrogen. Ta en prat med fastlegen din om bekymringene dine, så kan han/hun avgjøre hva som er best for deg

Anonymkode: a8493...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Almina. Tok en pille nå i kveld. Vurderer likevel å ta en tur til legen for å sjekke blodproppfaren, bare for å "roe" meg litt. Kan legen sjekke om man har en blodpropp liggende? Og hvordan gjør de det? Bare en blodprøve, liksom?

TS

Anonymkode: 684ff...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har risiko for blodpropp, er p-piller harmløse for de fleste. Du kan evt. begynne på piller uten østrogen, det er østrogen som gir blodproppfaren. 

Anonymkode: e00de...e84

P piller er ikke harmløse desverre. Det kan skape hormonforstyrrelser i kroppen som kan få store konsekvenser, blant annet mistenker de at hormonforstyrrelser kan bidra til kreft. Vi får i oss så mye hormonforstyrrende stoffer fra før av gjennom mat, solkrem, andre kremer med mer, så å få i seg mer som skaper ubalanse i kroppen er ikke bra. En p pille er mer hormonforstyrrende enn det vi får i oss fra andre ting som mat og kosmetikk. 

Livet mitt endret seg etter jeg sluttet med p-piller, på mange måter. Bedre form, mer sexlyst, mer stabilt humør, mindre oppblåst mage, mindre kvalm og friskere er det jeg husker. 

Anonymkode: c2d08...142

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så farlig at JEG synes (ikke at jeg har spesielt peiling altså) det er veldig rart at det er lov for jenter under 18 å bruke det...

Fortsett med kondom, eller bytt til spiral! Spør legen eller gynekologen din om han/hun vill anbefalt datteren sin bruke p-piller evt. bruker det selv, om hun er kvinne....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tamsi
10 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Så farlig at JEG synes (ikke at jeg har spesielt peiling altså) det er veldig rart at det er lov for jenter under 18 å bruke det...

Fortsett med kondom, eller bytt til spiral! Spør legen eller gynekologen din om han/hun vill anbefalt datteren sin bruke p-piller evt. bruker det selv, om hun er kvinne....

Sannsynligvis ja og ja 🙄

TS, risikoen for blodpropp dobles ved ppillestart - men den sjansen dobles fra noe sånt som 0.002 prosent til 0.004. Fremdeles latterlig lavt med andre ord. Blir du derimot gravid så fire-femdobles samme sjansen, men man hører liksom ikke ramaskrik rundt dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tamsi skrev:

Sannsynligvis ja og ja 🙄

TS, risikoen for blodpropp dobles ved ppillestart - men den sjansen dobles fra noe sånt som 0.002 prosent til 0.004. Fremdeles latterlig lavt med andre ord. Blir du derimot gravid så fire-femdobles samme sjansen, men man hører liksom ikke ramaskrik rundt dette. 

HÆ?! 😮 😮 😮 😮 Er det sant??

Anonymkode: 684ff...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Tamsi skrev:

Sannsynligvis ja og ja 🙄

TS, risikoen for blodpropp dobles ved ppillestart - men den sjansen dobles fra noe sånt som 0.002 prosent til 0.004. Fremdeles latterlig lavt med andre ord. Blir du derimot gravid så fire-femdobles samme sjansen, men man hører liksom ikke ramaskrik rundt dette. 

Blant kvinner med utdannelse innen medisin og bruk av p-piller, så mer jeg å ha lest at de ligger "milevis" under gjennomsnittet, og langt over i bruk av feks. spiral. Tenker det sannsynlige svaret her blir NEI,og NEI,  jeg (om de er ærlige) :P

Synes uansett at p-piller er skummelt nok i massevis, og det selv om man ser helt ser bort i fra økt sjanse for blodpropp,kreft og det å bli gravid... 

Hormonbalanse er viktig for SÅ mye rart, og er med på å sette "standard" for hvordan man utvikler seg. Spesielt i pubertet. Og det er sannelig ikke gjort mye forskning på dette med syntetiske etterligninger og utvikling av hjernen osv. Jeg skjønner faktisk ikke at noen tør å benytte seg av p-piller, og spesielt om man er under 20...

Glad jeg ikke er dame iaf...

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Beeblebrox skrev:

Blant kvinner med utdannelse innen medisin og bruk av p-piller, så mer jeg å ha lest at de ligger "milevis" under gjennomsnittet, og langt over i bruk av feks. spiral. Tenker det sannsynlige svaret her blir NEI,og NEI,  jeg (om de er ærlige) :P

Synes uansett at p-piller er skummelt nok i massevis, og det selv om man ser helt ser bort i fra økt sjanse for blodpropp,kreft og det å bli gravid... 

Hormonbalanse er viktig for SÅ mye rart, og er med på å sette "standard" for hvordan man utvikler seg. Spesielt i pubertet. Og det er sannelig ikke gjort mye forskning på dette med syntetiske etterligninger og utvikling av hjernen osv. Jeg skjønner faktisk ikke at noen tør å benytte seg av p-piller, og spesielt om man er under 20...

Glad jeg ikke er dame iaf...

 

 

Du sitter her og synser og "mener" at du har lest ditt og datt, men hvor er kildene dine? 

Anonymkode: c0fdf...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sitter her og synser og "mener" at du har lest ditt og datt, men hvor er kildene dine? 

Anonymkode: c0fdf...360

Ja, det er akkurat det jeg gjør, jeg sitter her og synser og mener, og derfor,  NETTOPP derfor ser jeg ikke noen grunn til å legge ved noen kilder Er det galt å ha meninger, og synes noe om ting man ikke har spisskompetanse på også nå....

Det er meget mulig jeg har feil i all min synsing og mening, og hvis dette er noe du kan noe om, eller et tema du synes er interessant, så er jeg bare takknemlig om du kan lære meg noe. Har du lyst til å lete fram"kilder" som tilsier at jeg har feil eller har rett, så er de hjertelig velkommen til det også...

Edit. Leif

Endret av Beeblebrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Beeblebrox skrev:

Blant kvinner med utdannelse innen medisin og bruk av p-piller, så mer jeg å ha lest at de ligger "milevis" under gjennomsnittet, og langt over i bruk av feks. spiral. Tenker det sannsynlige svaret her blir NEI,og NEI,  jeg (om de er ærlige) :P

Synes uansett at p-piller er skummelt nok i massevis, og det selv om man ser helt ser bort i fra økt sjanse for blodpropp,kreft og det å bli gravid... 

Hormonbalanse er viktig for SÅ mye rart, og er med på å sette "standard" for hvordan man utvikler seg. Spesielt i pubertet. Og det er sannelig ikke gjort mye forskning på dette med syntetiske etterligninger og utvikling av hjernen osv. Jeg skjønner faktisk ikke at noen tør å benytte seg av p-piller, og spesielt om man er under 20...

Glad jeg ikke er dame iaf...

 

 

Jeg begynte på p-piller da jeg var 15. Jeg hadde blødninger som varte i ca 10 dager med enorme smerter og svært uregelmessig menstruasjon. Noen ganger tok det bare noen dager før jeg fikk menstruasjon igjen. Jeg var til utredning gynekologisk spesielt pga mistanke om at jeg kunne ha eggstokkreft. Det hadde jeg ikke og jeg begynte da på p-piller. Disse fungerte ikke og jeg måtte bytte merke 5 ganger før jeg fant noen som fungerte. I mellomtiden var jeg SVÆRT dårlig, typ hjemme halve VGS, måtte bruke sterke smertestillende i flere år da jeg hadde smerter utenom menstruasjon også og jeg fungerte absolutt ikke i hverdagen. Jeg ble utredet i flere år for endometriose uten at det var noe funn. Så fikk jeg vidunder p-pillen som inneholder naturlig østrogen og ikke syntetisk hormon. Uten menstruasjon er jeg helt frisk, har ingen plager i det hele tatt, aldri sykmeldt, har god utdannelse osv osv. 

Du sier du ikke skjønner hvorfor folk begynner på p-piller. Du sier man får økt kreftfare av hormonforstyrrelser, men jeg gikk jo fra å ha hormonforstyrrelser uten p-piller til å ha et totalt stabilt hormonnivå på p-piller, så om det stemmer at man får økt kreftfare av hormonforstyrrelser betyr jo det at jeg har mindre risiko for å få kreft. 

Om du var kvinne selv i min situasjon, ville du virkelig latt deg påvirke av skremselspropagandaen i tråder som dette som overhode ikke stemmer overens med rådene til gynekologer som har særdeles mye erfaring på dette feltet og dermed måtte være ufør for resten av livet fordi menstruasjonen din gjorde deg syk? Eller ville du levd med p-piller, vært frisk uten noe blodpropp eller kreft eller noe? 

Og om noen av de som bor i storby og utsetter seg for alle de kreftfremkallende stoffene som er der hver dag er skeptisk til p-piller pga kreftfare så lurer jeg virkelig på hva som sitter mellom ørene på dem. Jeg skulle virkelig vært flue på veggen i ditt liv og sett hvor mye du omgir deg av som gir deg økt kreftrisiko og hvor mye av dette det er du MÅ ha i livet ditt, kontra meg som bruker p-piller som så og si ikke gir noe som helst økt risiko for noe sykdom og det er en medisin jeg MÅ ha i livet mitt for å fungere. Og forresten så er det jo sånn at det er brystkreftfaren som øker pittelitt ved bruk av p-piller, men for hvert barn som man får under 30 reduseres risikoen for brystkreft med hele 22%. Så for oss som ikke har noen i familien med brystkreft går vi da nærmest i minus i brystkreftrisiko om vi får barn når vi er under 30 uansett om en går på p-piller eller ikke. I tillegg reduserer faktisk p-piller risikoen for kreft i eggstokkene. Så jeg håper nå du har fått en liten åpenbaring siden du absolutt ikke kunne skjønne hvordan noen tør å ta p-piller. 

Anonymkode: 7c645...ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Ja, det er akkurat det jeg gjør, jeg sitter her og synser og mener, og derfor,  NETTOPP derfor ser jeg ikke noen grunn til å legge ved noen kilder Er det galt å ha en meninger, og synes noe om ting man ikke har spisskompetanse på også nå....

Det er meget mulig jeg har feil i all min synsing og mening, og hvis dette er noe du kan noe om, eller et tema du synes er interessant, så er jeg bare takknemlig om du kan lære meg noe. Har du lyst til å lete fram"kilder" som tilsier at jeg har feil eller har rett, så er de hjertelig velkommen til det også...

 

Og forresten reduseres også risikoen for endometriecancer med 50% og redusert risiko for både kolorektalcancer (tykktarm og endetarmskreft)  ved bruk av p-piller. 

Kilde: tidsskriftet for den norske legeforening. Artikkelen heter bruk av p-piller og risikoen for kreft.

Anonymkode: 7c645...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...