Gå til innhold

Hvem betaler på restuarant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er for likestilling og synes dermed jenter bør betale sin egen regning når man spiser ute. MEN... jeg og typen har vært sammen i 10 år, og kan nærmest telle på en hånd hvor mange ganger han har spandert middag på meg. Håper ikke dere synes jeg virker krevende, men jeg synes det er litt kjipt når typen ber meg vippse han 10 kr for ei pølse på circle K... det handler egentlig ikke om pengene, synes som sagt jenter skal betale for seg selv, men det hadde vært litt koselig om han kunne overraske meg i ny og ne og være litt romantisk. Hører om veninner som får gaver og middag av kjæresten hele tiden, og jeg har alltid vært stolt når jeg sier at jeg betaler regningen selv, men når det etter 10 år fortsatt er så viktig med den tieren så blir jeg litt sliten... føler liksom han er litt grådig? Hva synes dere? Skal jeg ta det opp med han eller er jeg helt på bærtur?

Anonymkode: 280b4...bdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Likestilling dreier seg ikke om hvem som betaler på restaurant! Det handler om at kjønnene skal ha like politiske og samfunnsmessige rettigheter og muligheter i arbeidslivet. 

Det dummeste jeg hører er menn (bare sett det her på Kg da) som sier at de nekter å betale for daten fordi nå har vi likestilling. 

Å betale for daten eller middagen er en hyggelig gest, og noe man gjør for å vise at man verdsetter den andre. Jeg er feminist men foretrekker allikevel at mannen min betaler når vi spiser ute. Noen ganger betaler jeg når vi spiser ute men for det meste han. Da føler jeg meg verdsatt. På andre områder betaler jeg og andre måter gjør jeg at han føler seg verdsatt, så det handler ikke om å få og få. Han kjøper gaver til meg og jeg kjøper gaver til han, for eksempel kjøper jeg klær til han, utstyr han trenger osv og det er jo en slags gave selvom jeg ikke pakker de inn og forventer skryt, slik som når han kjøper smykke til meg i pen pakke og forventer hengivenhet. Økonomisk sett er det nok jeg som betaler mer enn han alt i alt men det kan godt hende han føler han spanderer mye på meg, men det får han bare føle hvis han vil, jeg forventer at han gjør det og en mann som var gjerrig og aldri generøs for å glede meg ville jeg aldri ha falt for eller orket å være sammen med. Når man liker noen skal det jo gå toveis å glede hverandre og det er ikke kravstort, det er en selvfølge!!

Og etter et ti år langt forhold som dere har så er det mest naturlig å ha felles økonomi eller iallefall en type "du betalte det så da betaler jeg dette" automatikk som man ofte har med gode venninder. Man ber ikke om å få tilbake den ti-kroningen liksom. 

Anonymkode: 66325...de7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytter på. I det siste har han dog betalt noe mer fordi han tjener mye mer enn meg, og har lyst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Likestilling dreier seg ikke om hvem som betaler på restaurant! Det handler om at kjønnene skal ha like politiske og samfunnsmessige rettigheter og muligheter i arbeidslivet. 

Det dummeste jeg hører er menn (bare sett det her på Kg da) som sier at de nekter å betale for daten fordi nå har vi likestilling. 

Å betale for daten eller middagen er en hyggelig gest, og noe man gjør for å vise at man verdsetter den andre. Jeg er feminist men foretrekker allikevel at mannen min betaler når vi spiser ute. Noen ganger betaler jeg når vi spiser ute men for det meste han. Da føler jeg meg verdsatt. På andre områder betaler jeg og andre måter gjør jeg at han føler seg verdsatt, så det handler ikke om å få og få. Han kjøper gaver til meg og jeg kjøper gaver til han, for eksempel kjøper jeg klær til han, utstyr han trenger osv og det er jo en slags gave selvom jeg ikke pakker de inn og forventer skryt, slik som når han kjøper smykke til meg i pen pakke og forventer hengivenhet. Økonomisk sett er det nok jeg som betaler mer enn han alt i alt men det kan godt hende han føler han spanderer mye på meg, men det får han bare føle hvis han vil, jeg forventer at han gjør det og en mann som var gjerrig og aldri generøs for å glede meg ville jeg aldri ha falt for eller orket å være sammen med. Når man liker noen skal det jo gå toveis å glede hverandre og det er ikke kravstort, det er en selvfølge!!

Og etter et ti år langt forhold som dere har så er det mest naturlig å ha felles økonomi eller iallefall en type "du betalte det så da betaler jeg dette" automatikk som man ofte har med gode venninder. Man ber ikke om å få tilbake den ti-kroningen liksom. 

Anonymkode: 66325...de7

Ah, så med andre ord så vil du ha "likestilling" der det en fordel for deg, mens du foretrekker å beholde det gammeldagse med at mannen betaler for deg? Typisk feminist med andre ord.

Anonymkode: 231b5...9a5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likestilling dreier seg ikke om hvem som betaler på restaurant! Det handler om at kjønnene skal ha like politiske og samfunnsmessige rettigheter og muligheter i arbeidslivet. 

Det dummeste jeg hører er menn (bare sett det her på Kg da) som sier at de nekter å betale for daten fordi nå har vi likestilling. 

Å betale for daten eller middagen er en hyggelig gest, og noe man gjør for å vise at man verdsetter den andre. Jeg er feminist men foretrekker allikevel at mannen min betaler når vi spiser ute. Noen ganger betaler jeg når vi spiser ute men for det meste han. Da føler jeg meg verdsatt. På andre områder betaler jeg og andre måter gjør jeg at han føler seg verdsatt, så det handler ikke om å få og få. Han kjøper gaver til meg og jeg kjøper gaver til han, for eksempel kjøper jeg klær til han, utstyr han trenger osv og det er jo en slags gave selvom jeg ikke pakker de inn og forventer skryt, slik som når han kjøper smykke til meg i pen pakke og forventer hengivenhet. Økonomisk sett er det nok jeg som betaler mer enn han alt i alt men det kan godt hende han føler han spanderer mye på meg, men det får han bare føle hvis han vil, jeg forventer at han gjør det og en mann som var gjerrig og aldri generøs for å glede meg ville jeg aldri ha falt for eller orket å være sammen med. Når man liker noen skal det jo gå toveis å glede hverandre og det er ikke kravstort, det er en selvfølge!!

Og etter et ti år langt forhold som dere har så er det mest naturlig å ha felles økonomi eller iallefall en type "du betalte det så da betaler jeg dette" automatikk som man ofte har med gode venninder. Man ber ikke om å få tilbake den ti-kroningen liksom. 

Anonymkode: 66325...de7

Ts her! Enig med deg i at likestilling ikke handler om at man betaler like mye, men det er liksom det argumentet alle bruker... vi ble sammen på ungdomskolen, og er derfor bare helt i starten av 20 årene. Føles derfor ikke naturlig å ha felles økonomi enda, da vi begge fortsatt bor hjemme :) 

Anonymkode: 280b4...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ah, så med andre ord så vil du ha "likestilling" der det en fordel for deg, mens du foretrekker å beholde det gammeldagse med at mannen betaler for deg? Typisk feminist med andre ord.

Anonymkode: 231b5...9a5

Les innlegget mitt en gang til så ser du at det ikke er det jeg sier...

Anonymkode: 280b4...bdf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for likestilling og synes dermed jenter bør betale sin egen regning når man spiser ute. MEN... jeg og typen har vært sammen i 10 år, og kan nærmest telle på en hånd hvor mange ganger han har spandert middag på meg. Håper ikke dere synes jeg virker krevende, men jeg synes det er litt kjipt når typen ber meg vippse han 10 kr for ei pølse på circle K... det handler egentlig ikke om pengene, synes som sagt jenter skal betale for seg selv, men det hadde vært litt koselig om han kunne overraske meg i ny og ne og være litt romantisk. Hører om veninner som får gaver og middag av kjæresten hele tiden, og jeg har alltid vært stolt når jeg sier at jeg betaler regningen selv, men når det etter 10 år fortsatt er så viktig med den tieren så blir jeg litt sliten... føler liksom han er litt grådig? Hva synes dere? Skal jeg ta det opp med han eller er jeg helt på bærtur?

Anonymkode: 280b4...bdf

Hvor mange ganger har du spandert på han? Tipper 0

Anonymkode: 7e8d6...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ah, så med andre ord så vil du ha "likestilling" der det en fordel for deg, mens du foretrekker å beholde det gammeldagse med at mannen betaler for deg? Typisk feminist med andre ord.

Anonymkode: 231b5...9a5

Nei. Jeg vil ha likestilling som gagner begge kjønn. Å være snill mot kjæresten sin har ingenting med hva likestilling er å gjøre. Du burde lese deg litt mer opp på likestilling før du antar så tåpelige ting. 

Om menn og kvinner aldri skulle gjort noe hyggelig for kjæresten eller daten sin hadde det jo ikke vært noe hyggelig mellommenneskelig kontakt her på jorda. Tenker du når det går en gammel dame eller mann bak deg og skal gjennom samme dør at det beste er å smelle igjen døra rett foran ansiktet dems istedet for å holde den oppe et sekund så de får tak i dørhåndtaket mens døra er oppe, fordi det å dytte opp døra et sekund ekstra bare gagner dem? Hadde blitt trist verden med din tankegang gitt. Og spesielt om kvinner skulle tenkt som deg og mora og dama di aldri gadd å ta med klærne dine i klesvasken eller sørget for at bilen hadde bensin når de parkerte så den ikke var tom når du skulle bruke den, for det å være omtenksom mot andre rundt seg ikke gagner dem på noe måte. :murvegg: 

Anonymkode: 66325...de7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger har du spandert på han? Tipper 0

Anonymkode: 7e8d6...f98

Nøyaktig like mange ganger som han har spandert på meg. Dvs. bursdager og spesielle anledninger. TS

Anonymkode: 280b4...bdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det dummeste jeg hører er menn (bare sett det her på Kg da) som sier at de nekter å betale for daten fordi nå har vi likestilling

To av dem er på plass i tråden allerede. Tok ikke lang tid. :laugh:

Anonymkode: 49a51...b3a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er kanskje ikke hvem som spanderer på hvem, men at man må være litt raus. Er litt smålig å be om 10kr for å dele på utgiftene. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nøyaktig like mange ganger som han har spandert på meg. Dvs. bursdager og spesielle anledninger. TS

Anonymkode: 280b4...bdf

Så du ber også om en tier tilbake hvis du kjøper pølse til ham?

Anonymkode: 6bafe...ece

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nøyaktig like mange ganger som han har spandert på meg. Dvs. bursdager og spesielle anledninger. TS

Anonymkode: 280b4...bdf

Og hvordan er sexlivet? Gir dere like mye oralsex til hverandre, eller er det ujevnt? 

Anonymkode: 7e8d6...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah, så med andre ord så vil du ha "likestilling" der det en fordel for deg, mens du foretrekker å beholde det gammeldagse med at mannen betaler for deg? Typisk feminist med andre ord.

Anonymkode: 231b5...9a5

Dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hører om veninner som får gaver og middag av kjæresten hele tiden, og jeg har alltid vært stolt når jeg sier at jeg betaler regningen selv, men når det etter 10 år fortsatt er så viktig med den tieren så blir jeg litt sliten... føler liksom han er litt grådig? Hva synes dere? Skal jeg ta det opp med han eller er jeg helt på bærtur?

Anonymkode: 280b4...bdf

Du hører om veninner som måler livet sitt i materialisme og overfladiske verdier. Er jo ikke det et forhold handler om, slutt å kjøp "ting" til hverandre. Det klarer man selv.

Du snakker om likestillt økonomi, her må dere bli enige om hvordan dette løses. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så rart at når man snakker politikk er det fullt av menn i trådene, men når man snakker om ting som dette er det fullt av anonyme.

Argumentene er jo ofte de samme..

..det generell-forumet tillater vel ikke anonyme brukere lenger...?

------

Til saken: etter ti år bør man kunne spandere på hverandre. I begynnelsen av tjueårene var jeg sammen med en som var noen år eldre og i full jobb, mens jeg studerte. Vi betalte alltid annenhver gang, rundt regnet. Med studentøkonomi gikk jo ikke det så jeg fikk meg deltidsjobb (bør egentlig takke ham for det). Jeg handlet ofte inn til middag på vei til han, hos meg hadde jeg middagen klar... begynner å se en trend her...

Jeg håper for hans del at dette kommer av at dere ble sammen da dere sannsynligvis fortsatt fikk lommepenger. Og at han skjønner at krone-for-krone ikke er slik det fungerer i voksne forhold. Ihvertfall når dere flytter hjemmefra, om ikke før.

Endret av applestories
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er romantisk når han spanderer på meg når vi er ute, men jeg liker også å spandere på han så jeg gjør det titt og ofte, og han blir også glad for det. 

Anonymkode: 111a3...59d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likestilling dreier seg ikke om hvem som betaler på restaurant! Det handler om at kjønnene skal ha like politiske og samfunnsmessige rettigheter og muligheter i arbeidslivet. 

Det dummeste jeg hører er menn (bare sett det her på Kg da) som sier at de nekter å betale for daten fordi nå har vi likestilling. 

Å betale for daten eller middagen er en hyggelig gest, og noe man gjør for å vise at man verdsetter den andre. Jeg er feminist men foretrekker allikevel at mannen min betaler når vi spiser ute. Noen ganger betaler jeg når vi spiser ute men for det meste han. Da føler jeg meg verdsatt. På andre områder betaler jeg og andre måter gjør jeg at han føler seg verdsatt, så det handler ikke om å få og få. Han kjøper gaver til meg og jeg kjøper gaver til han, for eksempel kjøper jeg klær til han, utstyr han trenger osv og det er jo en slags gave selvom jeg ikke pakker de inn og forventer skryt, slik som når han kjøper smykke til meg i pen pakke og forventer hengivenhet. Økonomisk sett er det nok jeg som betaler mer enn han alt i alt men det kan godt hende han føler han spanderer mye på meg, men det får han bare føle hvis han vil, jeg forventer at han gjør det og en mann som var gjerrig og aldri generøs for å glede meg ville jeg aldri ha falt for eller orket å være sammen med. Når man liker noen skal det jo gå toveis å glede hverandre og det er ikke kravstort, det er en selvfølge!!

Og etter et ti år langt forhold som dere har så er det mest naturlig å ha felles økonomi eller iallefall en type "du betalte det så da betaler jeg dette" automatikk som man ofte har med gode venninder. Man ber ikke om å få tilbake den ti-kroningen liksom. 

Anonymkode: 66325...de7

Hva med å slutte å kjøpe en ting/materialisme for sette pris på hverandre? Det er jo bortkastet penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et par som har vært gift i over førti år, å gå på restaurant med dem er en snodig opplevelse når regninga kommer. Da sitter de og regner på krona hvem som har spist hva, og hvor mye hver av dem skal betale. Sist sa bror/svigerbror deres at "jeg betaler alt" bare fordi det føltes pinlig. Jeg passet på å spandere rikelig på han da vi gikk på bar etterpå. 

Anonymkode: 5b609...6a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er han som insisterer men han tjener en god del mer enn meg. Ellers så er vi ikke så nøye på hvem som betaler hva. Alt vi har er vårt sammen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...