Gå til innhold

Hvordan skaffe seg p-piller på ferie i norge?


TropicalV

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er 24 år gammel fra Mauritius, og bor i norge halve året med mannen min (på turistvisum).  
Jeg sliter med smerter fra mensen som kan vare i mer en en uke om gangen, der jeg bare kan ligge i sengen hele dagen.  

Jeg kommer fra Mauritius, og en religiøs familie som snakker lite (ingenting) om sex eller mensen. Så det er først nå som jeg er kommet til Norge at jeg har fått vite at p-piller kan hjelpe med smerter.  
Jeg kan ikke skaffe meg dette i Mauritius, eller få resept der.  Jeg er ikke norsk statsborger, så jeg har ikke fastlege. 
Hvordan kan jeg skaffe p-piller? Er det noe mannen min kan gjøre (han har fastlege)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dra til legen og hør. Jeg fikk resept på p-piller på et lengre opphold i sverige,enda jeg er norsk statsborger. 

Anonymkode: c1ffe...4ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du kanskje gå til en privat lege i Norge? Er private legekontorer mange steder. Men jeg vet rett og slett ikke om man kan få respeter uten norsk personnummer

Anonymkode: 0980f...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TropicalV skrev:

Hei, Jeg er 24 år gammel fra Mauritius, og bor i norge halve året med mannen min (på turistvisum).  
Jeg sliter med smerter fra mensen som kan vare i mer en en uke om gangen, der jeg bare kan ligge i sengen hele dagen.  

Jeg kommer fra Mauritius, og en religiøs familie som snakker lite (ingenting) om sex eller mensen. Så det er først nå som jeg er kommet til Norge at jeg har fått vite at p-piller kan hjelpe med smerter.  
Jeg kan ikke skaffe meg dette i Mauritius, eller få resept der.  Jeg er ikke norsk statsborger, så jeg har ikke fastlege. 
Hvordan kan jeg skaffe p-piller? Er det noe mannen min kan gjøre (han har fastlege)?

Når du er i Norge på turistvisum, så har du ingen rettigheter i Norsk Folketrygd, dermed må du betale hele legekonsultasjonen selv. (Både egenandel og trygderefusjon hos en Norsk fastlege). Om en Norsk fasktlege vil ta deg inn og hjelpe deg med noe som ikke er akutt, nå i ferietiden, er jeg heller tvilsom til. Men uansett, private klinikker som Volvat, Aleris og andre tar i mot deg uten problemer. Det koster deg kanskje noe mer enn en offentlig lege, men ikke særlig mye mer. I tillegg er ventetiden kort. 

Når mensen volder deg så mye smerter bør du også spørre om du kan ha endometriose. Sykdommen bremses med hormoner i noen tilfeller er ordinære ppiller tilstrekkelig, andre ganger må du ha andre midler. MR undersøkelse kan i mange tilfeller påvise endometriose, da må MRen gjøres etter endometrioseprotokoll. 

Håper du får hjelp.

Anonymkode: a6290...dfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sirinna skrev:

Du kan benytte deg av legevakt.

Legevakten skriver ikke ut prevensjon. Legevakt er for akutt sykdom. 

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du kanskje gå til en privat lege i Norge? Er private legekontorer mange steder. Men jeg vet rett og slett ikke om man kan få respeter uten norsk personnummer

Anonymkode: 0980f...01f

Hun kan få en gammeldags papirresept. Elektronisk resept kan sannsynligvis ikke lages uten Norsk personnummer. 

Anonymkode: a6290...dfb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå til en privat-klinikk som feks Volvat eller Aleris.

Anonymkode: ab50c...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legevakten skriver ikke ut prevensjon. Legevakt er for akutt sykdom. 

 

Hun kan få en gammeldags papirresept. Elektronisk resept kan sannsynligvis ikke lages uten Norsk personnummer. 

Anonymkode: a6290...dfb

Legevakt er der for pasienter som er tilreisende fra andre land og kommuner. En lege på legevakt kan fint skrive ut prevensjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan man få resepter uten norsk personnummer. Samme som norske kan få i utlandet. Hvordan skal man ellers få behandling for skader og sykdom som oppstår på ferie? Men ta med deg passet ditt som legitimasjon. Du må betale selv. Bortsett fra ved akutte tilfeller hvis du har reiseforsikring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Sirinna skrev:

Legevakt er der for pasienter som er tilreisende fra andre land og kommuner. En lege på legevakt kan fint skrive ut prevensjon. 

Legevakten er der for alle, med akutte plager og sykdommer. Behov for prevensjon, her ppiller, regnes aldri som akutt sykdom eller plage og skal etter boka ikke behandles på noen Norsk legevakt. 

Anonymkode: a6290...dfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legevakten er der for alle, med akutte plager og sykdommer. Behov for prevensjon, her ppiller, regnes aldri som akutt sykdom eller plage og skal etter boka ikke behandles på noen Norsk legevakt. 

Anonymkode: a6290...dfb

TS ville fått en resept på p-piller om hun la frem problemstillingen hos legevakten. Uten tvil. 

Og med dette er jeg ferdig å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legevakten er der for alle, med akutte plager og sykdommer. Behov for prevensjon, her ppiller, regnes aldri som akutt sykdom eller plage og skal etter boka ikke behandles på noen Norsk legevakt. 

Anonymkode: a6290...dfb

Dette er feilinformasjon. Legevakten brukes også for ikke-akutte ting når man ikke har fastlege i den kommunen. Sett deg inn i regelverket før du sprer usannheter neste gang. 

Anonymkode: f6357...f3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/13/2018 at 11:15 PM, AnonymBruker said:

MR undersøkelse

Siden jeg må til privat, så koster vel dette ganske mye? Mer en et par tusen har vi ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...