Gå til innhold

"Kinamat", "kinakål": Rasistisk?


Gjest HerrBæsjerumpehull

Kinakål/kinamat?  

92 stemmer

  1. 1. Kinakål/kinamat?

    • rasistisk
      10
    • ikke rasistisk
      82
  2. 2. Jødekaker/negertær/joikaboller?

    • rasistisk
      31
    • ikke rasistisk
      61
  3. 3. Trøndersodd/Kvæfjordkake

    • rasistisk
      7
    • ikke rasistisk
      85


Anbefalte innlegg

Fy faen hvilket tull dere prater om på dette forumet.

Oooohwee!

Du mente Oy vey! Oy gevalt! Ikke sant? Alt er "rasistisk" nå til dags, så hvorfor bry seg?

Er det ikke slik at begrepet kom fra Marxismen? Ordet "nazi" ble skapt av en jøde (overraskende nok) kalt Konrad Heiden (AshkeNAZI). Oy vey, vi har vår egen i Kohn fra antirasistisk senter. Oy Gevalt. De er overalt. Når anti-hvite sentimenter blir presentert, alltid sjekk hvem som står bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk har blitt gale. Det er ikke ordene i seg selv som evt gjør noe rasistisk, men betydningen man legger i dem. Er det noen som seriøst ikke tror at ekte rasister navigerer seg ganske enkelt rundt disse "minefeltene" av ord og uttrykk? Jeg bare skjønner det ikke. Kinakål rasistisk? Wtf.

Anonymkode: 758a5...014

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2018 den 13.01, Salka skrev:

I tillegg smaker det HELT grusomt! Som om en italiener ville laget noe så guffent, liksom. 

Er ikke noe fan selv, men så et innslag på TV med noen italienske matfolk som skulle prøvesmake spaghetti a la Capri, og de syntes faktisk at sausen og bollene var helt ålreit. Til og med skikkelig godt, i følge den ene. Det som trakk ned var pølsene og overkokt spaghetti. Jeg kan forøvrig skrive under på at man kan få servert italiensk drittmat i Italia også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, absinthia skrev:

 

Burde trønderne bli irriterte pga trønderfår? 

 

Nope, men de stakkars sauene, derimot... 

Anonymkode: 3dd0a...15e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk har blitt gale. Det er ikke ordene i seg selv som evt gjør noe rasistisk, men betydningen man legger i dem. Er det noen som seriøst ikke tror at ekte rasister navigerer seg ganske enkelt rundt disse "minefeltene" av ord og uttrykk? Jeg bare skjønner det ikke. Kinakål rasistisk? Wtf.

Anonymkode: 758a5...014

Hvordan kan man finne ut av om en rasist navigerer seg rundt disse "minefeltene" av ord og uttrykk?

Å lete mellom linjene blir fort ren spekulasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Klossmajor skrev:

Hvordan kan man finne ut av om en rasist navigerer seg rundt disse "minefeltene" av ord og uttrykk?

Å lete mellom linjene blir fort ren spekulasjon.

Sjekk ut denne komiske listen: http://fido.nrk.no/22d22e5cb682284d0e8f7cb5b5f5addd3aad59fc3c4765bb807b7de9c13a9c2d/svartelista a5 bokmål.pdf

Er PK-kultur på sitt beste her fra tidligere SV´er, Gjermund Eriksen. Ifølge denne så er mulatt satt i samme kategori som neger. Men jeg har i hvert fall aldri møtt noen som har ment at det er rasistisk å si mulatt. Våre nye landsmenn var "det riktige" å si når jeg vokste opp, men nå er det også rasistisk tydeligvis. 

Poenget mitt er bare at ordene vi bruker er ikke det som gjør det rasistisk. Å gå rundt og stemple folk som rasister når de bruker uttrykk de ikke en gang vet er "rasistisk", så sier det seg selv at vi er på ville veier.  Sannheten er at jeg tror ytterst få nordmenn faktisk er rasistiske. Men ifølge den radikale venstresiden er jo ca 30% av befolkningen nazister, de bare skjønner det ikke helt selv. Hvis man mener at islam er en destruktiv ideologi som er kvinnefiendtlig og homohatende, så roper de rasist. Forstå logikken den som kan.

Ikke at rasisme har noen reell betydning lengre uansett. Begrepet er så misbrukt og utvasket at det bare har blitt et skjellsord. Jeg prøvde å komme til dette med å lese mellom linjene, men jeg innser at det er ikke noe vits å prøve en gang. Personlig har jeg møtt to vaskekte rasister i mitt liv, og det var ikke uttrykkene som var problemet der for å si det sånn. Men kinakål og jødekaker er selvfølgelig problemet her. Det bare blir så dumt at man ikke lenger vet sin arme råd.

Anonymkode: 758a5...014

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk fra Målselv, Kværjord, Trøndelag, er ikke en egen rase.

Anonymkode: 19aa9...a32

Kinesere er heller ikke en rase. Det sier bare noe om at de kommer fra et område som kalles Kina. 

Kinakålen kommer fra Kina og Japan. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, absinthia skrev:

Kinesere er heller ikke en rase. Det sier bare noe om at de kommer fra et område som kalles Kina. 

Kinakålen kommer fra Kina og Japan. 

Ser man litt tilbake i kinesisk historie vil man finne en epoke der kineserne anså seg selv som en egen rase overlegen sine naboer. Som del av nasjonsbygging søkte kinesiske intellektuelle, i takt med vestlige raseteorier, å etablere ideen om Han (Kinas dominerende folkegruppe) som en rase nedstammet fra Den gule keiser, Huang Di. Han blir fortsatt betraktet i Kina som kinesernes stamfar, og ga sterkere rotfeste til den vestlige raseinndelingen der kaukasoid, negroid og mongoloid ble representert henholdsvis med fargene hvit, svart og gul. Kineserne brukte ideen om Den gule keiser som opphavet til Den gule rase som påskudd for å hevde sin dominans over nabobefolkninger, som på sin side ble omtalt som mindreverdige. Mye på samme måte som raseteorier ble benyttet (eller misbrukt) politisk i Europa omkring samme tid. Senere utvidet kineserne ideen om Den gule keisers slektstre til også å omfatte ham som stamfar for kinesiske minoriteter som tibetanere, uigurer og mandsjuer. Tilsammen ble disse fra da av omtalt i Kina som én og samme kinesiske nasjon. Siden har kineserne lagt mindre vekt på ideen om den gule rase avstammet fra Huang Di, men den lever der fortsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/13/2018 at 12:41 AM, Tøytigern said:

Det er ikke rasisme med mindre vi begynner å påstå at kinamaten og kinakålen er noe mindreverdig fordi det kommer fra Kina.

Mener du at

Jødekaker/negertær/joikaboller


er mindreverdig også da? Eller er du enig i at det også selvsagt ikke er rasistisk?

Anonymkode: 2ed80...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at

Jødekaker/negertær/joikaboller


er mindreverdig også da? Eller er du enig i at det også selvsagt ikke er rasistisk?

Anonymkode: 2ed80...8c3

Hva er det du roter med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2018 den 0.54, Akhenaton skrev:

Har kinesiske bekjente, så føler meg personlig krenket hver gang jeg går på supern og ser at det selges "kinakål." Det er vondt og jeg får kvalmefornemmelser. 

Seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor sier man ikke Indiamat, Norgemat, Danmarkmat, Kongomat, Montenegromat? 

Anonymkode: b483b...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sier man ikke Indiamat, Norgemat, Danmarkmat, Kongomat, Montenegromat? 

Anonymkode: b483b...69f

Jeg sier svenskmat..det er da ganske nært. I følge denne sangen er pultost sigøynermat https://www.nb.no/items/7e6d20eee916d6b6427cfd86d7547feb?page=245&searchText=Pultost er sigøynermat

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sier man ikke Indiamat, Norgemat, Danmarkmat, Kongomat, Montenegromat? 

Anonymkode: b483b...69f

Man sier å spise indisk. Grunnen til at man sier kinamat er at det er enklere enn å si kinesisk mat.  Man har ikke mat fra Montenegro eller Kongo i Norge.  Har ihvertfall ikke sett noen restauranter. Så det er jo ikke en problemstilling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hamburgere? Hva med wienerbrød, som amerikanerne kaller Danish? Hardangerepler, hardangersøm, selbuvott? Svenskesuppe? Oslofrokost? Russerkulde? Latinomusikk? Polka, pols? Samekofte? Sameradio? Spaniatur?

Listen er lang!

Anonymkode: c863f...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...