Gå til innhold

"Kinamat", "kinakål": Rasistisk?


Gjest HerrBæsjerumpehull

Kinakål/kinamat?  

92 stemmer

  1. 1. Kinakål/kinamat?

    • rasistisk
      10
    • ikke rasistisk
      82
  2. 2. Jødekaker/negertær/joikaboller?

    • rasistisk
      31
    • ikke rasistisk
      61
  3. 3. Trøndersodd/Kvæfjordkake

    • rasistisk
      7
    • ikke rasistisk
      85


Anbefalte innlegg

54 minutter siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Disse danske muslimene tok vel avstand fra bakverket fordi de ikke tåler ordet "jøde" i det hele tatt, så det er jo ikke rart at jødene da tviholder på navnet når det er det som er grunnen til at noen vil fjerne det. Skulle det bare hete "kaker" da?

Helt enig i at "jødiske kaker" er kjempegode.

Hvorfor skulle det være et problem?

Hahaha... ingenting nevnt i denne tråden er et problem, selv om du prøver iherdig. 

Anonymkode: 577de...ae0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HerrBæsjerumpehull
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så siden du synes noe høres aggressivt ut så er det rasistisk? :klo: Eller om du synes "jævla" passer inn foran ordet så er det rasistisk?

Hvor er egentlig logikken her?

Anonymkode: b9816...d2a

Det er en logikk her, jeg er helt sikker. Ting som høres ut som skjellsord. Men det kan kanskje illustreres via neste innlegg:

Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke noe rasistisk med det. Maten kommer jo fra kina. Er heller ikke rasistisk å si iransk mat eller afrikansk mat om man snakker om retter derfra. Er ikke rasistisk å si en kineser, en iraner eller en afrikaner heller. Men rasisme blir det når man bruker nedlatende ord som neger eller guling eller har rasistiske holdninger. 

Anonymkode: 30378...051

"Iransk mat" og "afrikansk mat", ja. Ikke "iranmat" og "afrikamat". Og ikke "kinamann", "iranmann" og "afrikamann" heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å legge seg kanskje?

Anonymkode: 97d81...219

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hahaha... ingenting nevnt i denne tråden er et problem, selv om du prøver iherdig. 

Anonymkode: 577de...ae0

Det meste er nok ikke det, men jeg skal lage en poll over de uttrykk som har dukket opp, og som jeg mener er problematiske.

Edit: Fikk dessverre ikke plass til "canadagås" og "amerikakoffert".

Endret av HerrBæsjerumpehull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull
8 minutter siden, AnonymBruker said:

På tide å legge seg kanskje?

Anonymkode: 97d81...219

Du sier noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med negerboller da? Noe av det beste jeg vet om jeg har lyst på noe digg. Jeg kaller dem politisk ukorrekte boller. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Salka said:

Hva med negerboller da? Noe av det beste jeg vet om jeg har lyst på noe digg. Jeg kaller dem politisk ukorrekte boller. 

:fnise:

Anonymkode: b9816...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull

Hva med joikaboller da? Det kan vel ikke være innenfor? Ikke bare gjør det narr av et helt folk, men også av musikken deres.

Endret av HerrBæsjerumpehull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hva er det her for å henge seg opp i? Da må vi slutte å si at det er mørkt ute også da, hvis det er rasistisk å kalle ting det det faktisk heter. 

Anonymkode: 21938...69a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten blir jeg eitrandes forbanna når jeg ser oppskrifter for utenlandsk mat på norske nettsider. At ikke folk skjønner at det å lage mat fra en kultur som ikke er deres egen er CULTURAL APPROPRIATION! Det er skammelig. Folk står og lager Thaimat hjemme i den norske lia si som om det var helt greit. Null respekt!

Hvorfor er det bare oss langt ut på venstresida som skjønner noen ting her i verden? Hver gang du står der og lager den røde karrien eller tom kha gaien din så krenker du Thailandsk kultur (og kinesisk også, hvis du har ris ved siden av). Slutt med det!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull
3 minutter siden, Akhenaton said:

Forresten blir jeg eitrandes forbanna når jeg ser oppskrifter for utenlandsk mat på norske nettsider. At ikke folk skjønner at det å lage mat fra en kultur som ikke er deres egen er CULTURAL APPROPRIATION! Det er skammelig. Folk står og lager Thaimat hjemme i den norske lia si som om det var helt greit. Null respekt!

Hvorfor er det bare oss langt ut på venstresida som skjønner noen ting her i verden? Hver gang du står der og lager den røde karrien eller tom kha gaien din så krenker du Thailandsk kultur (og kinesisk også, hvis du har ris ved siden av). Slutt med det!

"Thailandsk mat".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Innafor. "Norgesglass" = "Norge sitt glass". "Kinasmat" ville også vært innenfor.

Innafor. "Wiener" = tysk for "fra Wien". "Mat fra Kina". Og Mozart var jo en person, ikke et folk.

Aldri hørt om.

Mozart er etternavnet til en eller flere slekter. De deler jo dermed genetikk, så de kan sies å ha vel så mye til felles som en etnisk gruppe. Mindreverdiggjøring av en gruppe basert på en oppfatning om gruppens felles genetikk danner tross alt selve basisen for rasisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Salka skrev:

Hva med negerboller da? Noe av det beste jeg vet om jeg har lyst på noe digg. Jeg kaller dem politisk ukorrekte boller. 

Hva med Bestemors Boller da? Er ikke videre appetittelig det heller.

 

 

:fnise:

Anonymkode: dd68f...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til hodekål. 

Faens oppfordring til giljotin, halshugging og kannibalisme. Voldelig grønnsak, altså. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også tomat. Det er jo ren løgn. Det er ikke to stk mat, det er både en og fler. Attpåtil er det er bær som stadig pushes som grønnsak. 

Disse navnene må du rydde opp i, TS. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, HerrBæsjerumpehull said:

"Thailandsk mat".

Jeg brukte uttrykket thaimat for å understreke at folk som gjør seg skyldige i CULTURAL APPROPRIATION er rasister. Derfor den rasistiske betegnelsen på maten. 

Selv bruker jeg selvfølgelig betegnelsen mat inspirert av det thailandske kjøkken, og hvis noen skulle være uenige i det så er de rasister siden de tror at Thailendere ikke har kjøkken engang. Og det vet jeg at de har, for en kompis har fått ordna seg thaidame og jeg var hjemme hos dem og joda der sto risen og putra på komfyren dagen lang. Så jeg tipper de har komfyrer i Thailand også, eller så hadde vel ikke hu dama visst åssen man skal bruke dem?

Merker jeg blir krenket av all fascismen i tankegangen til folk på den tråden her. Får så migrene av hverdagsrasismen og alt kvinnehatet at jeg tror jeg må ha en sykemelding igjen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Akhenaton said:

Forresten blir jeg eitrandes forbanna når jeg ser oppskrifter for utenlandsk mat på norske nettsider. At ikke folk skjønner at det å lage mat fra en kultur som ikke er deres egen er CULTURAL APPROPRIATION! Det er skammelig. Folk står og lager Thaimat hjemme i den norske lia si som om det var helt greit. Null respekt!

Hvorfor er det bare oss langt ut på venstresida som skjønner noen ting her i verden? Hver gang du står der og lager den røde karrien eller tom kha gaien din så krenker du Thailandsk kultur (og kinesisk også, hvis du har ris ved siden av). Slutt med det!

 

18 minutter siden, Klossmajor said:

Mozart er etternavnet til en eller flere slekter. De deler jo dermed genetikk, så de kan sies å ha vel så mye til felles som en etnisk gruppe. Mindreverdiggjøring av en gruppe basert på en oppfatning om gruppens felles genetikk danner tross alt selve basisen for rasisme.

 

1 minutt siden, Akhenaton said:

Jeg brukte uttrykket thaimat for å understreke at folk som gjør seg skyldige i CULTURAL APPROPRIATION er rasister. Derfor den rasistiske betegnelsen på maten. 

 Selv bruker jeg selvfølgelig betegnelsen mat inspirert av det thailandske kjøkken, og hvis noen skulle være uenige i det så er de rasister siden de tror at Thailendere ikke har kjøkken engang. Og det vet jeg at de har, for en kompis har fått ordna seg thaidame og jeg var hjemme hos dem og joda der sto risen og putra på komfyren dagen lang. Så jeg tipper de har komfyrer i Thailand også, eller så hadde vel ikke hu dama visst åssen man skal bruke dem?

Merker jeg blir krenket av all fascismen i tankegangen til folk på den tråden her. Får så migrene av hverdagsrasismen og alt kvinnehatet at jeg tror jeg må ha en sykemelding igjen. 

Milde makaroni! 

Anonymkode: b9816...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Milde makaroni! 

Anonymkode: b9816...d2a

Spørs om ikke en eller annen italiener føler seg krenket nå

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er inne på rasistisk mat: Vanskelig å komme unna dette populære produktet. Jeg har sjelden sett så mye rasemotivert hat i en tegning før. Som om alle italienere ser sånn ut liksom. Men allikevel selges produktet i alle norske matbutikker. Kanskje ikke så overraskende for oss som kjenner høyresidens hat på kroppen hver dag.  

Som en som tidligere har besøkt Italia og møtt de fantastiske, varme, gjestmilde menneskene som bor der og alltid er glade selv om de ikke har like mye som oss, så holder jeg meg derfor helt unna reolen hvor hermetikk står på supermarkedet. Synes jeg blir krenket nok av det jeg ellers ser når jeg er ute og handler. 

Produktet er i tillegg laget i Norge, så da er det cultural appropriation også. At ikke folka bak er fengslet for lenge siden sier litt om det hatske samfunnet vi lever i.

 

caprija.jpg.8ae8982d9e016c84bd4da569b3ebe42e.jpg

Endret av Akhenaton
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...