Gå til innhold

Hvor går grensa til privatlivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at jeg leier ei leilighet. Hun jeg leier hos kan plutselig bare bestemme seg for å komme ned å "inspisere" å låser seg inne hos meg når jeg ikke er hjemme. Så skriver hun på meg på facebook at jeg ikke har støvsugd på en stund, oppvasken ikke er tatt, det ligger klær på badegulvet osv.

Men i dag følte jeg hun gikk over streken da hun plutselig skrev på meg at det skulle komme noen å se på leiligheta jeg leier. Jeg hadde ikke hørt noe om dette på forhånd og skriver så klart at jeg ikke syns dette er greit siden det faktisk er mine ting og mine rom det er snakk om. 

Så er dette egentlig lov? Føler ikke jeg har et privatliv her og tør ikke være hjemme når jeg vet at hun er i etasjen ovenfor meg (hun reiser heldigvis mye) for plutselig kommer hun å forteller meg hvor det ligger hybelkaniner og ikke. Greit nok at det er hun som eier, men det er jo mine ting som er her.

Anonymkode: 3ea18...c91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke lov nei 😕 Så utrolig invaderende det må oppleves. Sjekk om det står noe i husleieloven ang. dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier har absolutt i lov å bare låse seg inn i utleieleiligheten bare sånn  

Anonymkode: 25195...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huseier har absolutt i lov å bare låse seg inn i utleieleiligheten bare sånn  

Anonymkode: 25195...b92

Nei. Det har de så visst ikke uten grunn.

Anonymkode: 855bc...3b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og atter nei - huseier har bare lov til å låse seg inn i leiligheten uanmeldt ved mistanke om noe galt, sånn som at det renner vann ut fra leiligheten(oversvømmelse) eller kommer tjukk røyk ut vinduene(brann). Å bare låse seg inn for å sjekke hvor ryddig du er, TS, er IKKE LOV! Alle slike inspeksjoner skal avtales med deg på forhånd. Når du leier, er det nemlig du som disponerer boligen din, det er ditt hjem - og der kan ikke andre bare spasere inn som de vil, samme hvor mye de er huseiere.

Det er ikke bare i dag din husvertinne har gått over streken, hun har gjort det hele veien. Å på toppen av det hele legge ut offentlig på Facebook om ditt private liv, er på grensa til kriminelt, om ikke over grensa. Langt over grensa for folkeskikk, ihvertfall.

Det finnes noe som heter Husleietvistutvalget, Leieboerforeningen(akkurat der må du være medlem) og Forbrukerråd, der kan du få råd. Førstnevnte har flere ganger behandlet klagesaker fra leieboere, overfor urimelige utleiere, for dem finnes det en god del av.

Anonymkode: 1fa4d...9a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil legge til at hvis du skal flytte i nærmeste framtid pga. at kontrakten din går ut, er det vanlig praksis å la nye potensielle leieboere komme på visning, i løpet av de siste månedene før din kontrakt utløper.

Da er du pliktig til å stille leiligheten til disposisjon for visning, innenfor visse klokkeslett, selv om du ikke er hjemme på de aktuelle tidspunktene. Dette skal i såfall være nevnt i leiekontrakten din, og det er god folkeskikk å la deg få vite hvilke dager det kommer noen på visning.

Uansett - denne utleieren har brutt loven når det gjelder hennes stadige og uanmeldte besøk.

Anonymkode: 1fa4d...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil legge til at hvis du skal flytte i nærmeste framtid pga. at kontrakten din går ut, er det vanlig praksis å la nye potensielle leieboere komme på visning, i løpet av de siste månedene før din kontrakt utløper.

Da er du pliktig til å stille leiligheten til disposisjon for visning, innenfor visse klokkeslett, selv om du ikke er hjemme på de aktuelle tidspunktene. Dette skal i såfall være nevnt i leiekontrakten din, og det er god folkeskikk å la deg få vite hvilke dager det kommer noen på visning.

Uansett - denne utleieren har brutt loven når det gjelder hennes stadige og uanmeldte besøk.

Anonymkode: 1fa4d...9a7

Kun dersom ts faktisk har sagt opp leieforholdet. 

Utleier har kun lov til å ta seg inn ved reparasjoner, vedlikehold og dersom det skulle mistenkes ulovligheter som kan gi straff. Feks lagring av narkotika.

Vanligvis skal det også gis beskjed på forhånd. Å låse seg inn og kritisere hybelkaniner og manglende utført oppvask et langt forbi hva en utleier kan blande seg opp i.

Anonymkode: 470c8...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...