Gå til innhold

Nav-sjefen mener velferdsstaten er truet


Opplyst

Anbefalte innlegg

Nav-direktør Sigrun Vågeng er bekymret og mener velferdsstaten er truet. Det er opp til politikerne og ikke Nav, hvor det må kuttes, sier Vågeng.

Så er jo selvfølgelig spørsmålet, skal vi kutte i velferd for nordmenn eller skal vi kutte i velferd for innvandrere?

Se det er et høyaktuelt politisk spørsmål.

Hva synes du?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har de vel sagt i 20 år nå. 

Vi vil leve lengre, men også være friskere lengre. Det blir nok ikke alt for lenge til ihvertfall de rikeste kan betale for å leve til de er 200 år. Mulig det blir tilgjengelig for de fleste også

Vi vil produsere mer effektivt der vi kan selge produkter billigere. Det vil drive kostnader ned og vi kan jobbe mindre timer per person og fortsatt ha høy velferd. Vi vil jobbe mindre, men pengene våre vil være verdt mer. At flere jobber mindre gjør det lettere for flere å slippe til på arbeidsmarkedet. Ihvertfall frem til de fleste blir erstattet av maskiner. 

Samfunnet vårt kommer nok til å fungere ganske annerledes om en 50-70 år. 

Anonymkode: d4ec3...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har de vel sagt i 20 år nå. 

Vi vil leve lengre, men også være friskere lengre. Det blir nok ikke alt for lenge til ihvertfall de rikeste kan betale for å leve til de er 200 år. Mulig det blir tilgjengelig for de fleste også

Vi vil produsere mer effektivt der vi kan selge produkter billigere. Det vil drive kostnader ned og vi kan jobbe mindre timer per person og fortsatt ha høy velferd. Vi vil jobbe mindre, men pengene våre vil være verdt mer. At flere jobber mindre gjør det lettere for flere å slippe til på arbeidsmarkedet. Ihvertfall frem til de fleste blir erstattet av maskiner. 

Samfunnet vårt kommer nok til å fungere ganske annerledes om en 50-70 år. 

Anonymkode: d4ec3...d2a

Men vil du ha innvandring, og er du villig til å betale for det?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Skiftenøkkel skrev:

Hva med å kutte i offentlig administrasjon 👌

Jeg antar din tanke er mer i linje med Høyre og Fremskrittspartiet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Opplyst said:

Jeg antar din tanke er mer i linje med Høyre og Fremskrittspartiet?

Jeg er minst uenig med FRP, for å si det slik. Ingen partier jeg kan stå 100% bak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kutte i stønader til nordmenn.

Øke stønader til våre nye landsmenn 

Anonymkode: 355f1...34c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kutte i stønader til nordmenn.

Øke stønader til våre nye landsmenn 

Anonymkode: 355f1...34c

Du må gjerne begrunne :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jolene skrev:

Du må gjerne begrunne :)

Nordmenn har god råd.

Våre nye landsmenn lever i fattigdom 

Anonymkode: 355f1...34c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Skiftenøkkel skrev:

Jeg er minst uenig med FRP, for å si det slik. Ingen partier jeg kan stå 100% bak.

Vel, jeg på min side er ikke enig med noen av Stortingspartiene. Kanskje det også er noe for deg? Eller hater du opposisjon så mye at du ikke kan gjøre annet enn å hate meg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Opplyst said:

Vel, jeg på min side er ikke enig med noen av Stortingspartiene. Kanskje det også er noe for deg? Eller hater du opposisjon så mye at du ikke kan gjøre annet enn å hate meg?

 

Jeg hater ingen. Jeg stemte FRP sist valg utelukkende fordi jeg mente det var behov for opprydding i innvandring og integrering. Samtidig er kampen mot sosial dumping blandt annet viktig for meg. 

Før noen stempler meg som rasist, vil jeg si at det er omfanget av innvandringen og den dårlige integreringen jeg så på som problematisk. (Rart det der, at man måtte føle behov for å forsvare sin stemme på FRP)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Opplyst skrev:

Nav-direktør Sigrun Vågeng er bekymret og mener velferdsstaten er truet. Det er opp til politikerne og ikke Nav, hvor det må kuttes, sier Vågeng.

Så er jo selvfølgelig spørsmålet, skal vi kutte i velferd for nordmenn eller skal vi kutte i velferd for innvandrere?

Se det er et høyaktuelt politisk spørsmål.

Hva synes du?

Borgerlønn, med en maksgrense på formue og inntekt, hvor alt det øvrige går til fellesskapet fremfor Lamborghini og Louis Vuitton. Fengselstraff avskaffes og byttes med miljøbeskyttende samfunnstjeneste. Innvandrere bør tilbys jobb automatisk når de kommer, og ha en offentlig organisert faddertjeneste for nye landsmenn. NAV avskaffes og midlene går til hjemløse og rusavhengige. NAV-kontorene bygges om til oppvarmede sovesaler. 

Anonymkode: 71b35...159

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta i mot så mange innvandrere. Holde det på et minimum nivå. Vi trenger heller hjelp til å integrere de som allerede er her.

Synes heller at de som virkelig trenger penger i dette landet skulle fått mer. Det er de fattige som rammes hardest hver gang man skal stramme inn på noe. 

Eller så kan man jo innføre kvote system på skatt etter hvor bra man tjener 

De som tjener 1 mill feks må kunne skatte 50 prosent, mens 1 som tjener 500 000 skatter  bare 25 prosent. Mer penger til staten..

Endret av tussi84
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Skiftenøkkel skrev:

Jeg hater ingen. Jeg stemte FRP sist valg utelukkende fordi jeg mente det var behov for opprydding i innvandring og integrering. Samtidig er kampen mot sosial dumping blandt annet viktig for meg. 

Før noen stempler meg som rasist, vil jeg si at det er omfanget av innvandringen og den dårlige integreringen jeg så på som problematisk. (Rart det der, at man måtte føle behov for å forsvare sin stemme på FRP)

Da er du og jeg av det samme. Jeg fortsår hvorfor du stemmer på Fremskrittspartiet og hvorfor du tror det er en god ide i forhold til hva du mener, men der skiller våre veier. Jeg stemmer på partier utenfor Stortinget nettopp fordi jeg er imot innvandring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tussi84 said:

 

Eller så kan man jo innføre kvote system på skatt etter hvor bra man tjener 

De som tjener 1 mill feks må kunne skatte 50 prosent, mens 1 som tjener 500 000 skatter  bare 25 prosent. Mer penger til staten..

Vi har «kvotesystem» som du kaller det allerede. De som tjener mer skatter mer, trinnskatt heter det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kutt i ytelser fra nav

Anonymkode: 282ae...6cb

Er ikke de lave nok allerede?.Minste ytelse på uføretrygd ligger på 14 000 kr netto i mnd.Er ikke det ganske lite? Burde det kuttes enda mer?

Anonymkode: 2bef2...1f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucius
46 minutter siden, tussi84 skrev:

Ikke ta i mot så mange innvandrere. Vi trenger heller hjelp til å integrere de som allerede er her.

Problemet er vel å integrere folk som egentlig ikke vil, for hadde de villet hadde de vært det allerede. 

Angående jobber, da må det bli mange flere skal man kunne få folk i arbeid. Jeg tror ikke Navfolk vet hvordan arbeidsmarkedet egentlig er dessverre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kutt i ytelser fra nav

Anonymkode: 282ae...6cb

Jeg er så syk, at jeg har ingen mulighet til å jobbe, jeg er alene med 2 barn. Og i dag så får jeg AAP, på 204 000 i året. Synes du virkelig jeg og mine barn, skal få mindre å leve av? Samtidig har skatten min økt med 17 000 de siste årene, da de har fjernet en del fradrag, som vi som er syke med lav inntekt får. 

Anonymkode: 53f28...9ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...