Gå til innhold

Beltelegging i psykiatrien


Gjest Jegskulleønskeat

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg har aldri ligget i belter selv, men vet at en person kan måtte gjennomgå dette om det blir tvangsvedtak i psykiatrien. Jeg er absolutt for å skjerme de sykeste- slik at de ikke utagerer på seg selv eller andre, men jeg tenker samtidig at det i det lange løp ikke har så mye effekt. Mange pasienten blir traumatisert av å ligge i belter, og må kanskje i ettertid gå i behandling for PTSD. I det lange løp tenker jeg at sykdomsbildet egentlig må bli forverret. 

Jeg kan ikke skjønne at dette faktisk blir gjort med livredde suicidale pasienter? Om en person er livredd og blir akutt suicidal, og blir lagt i belter så vil man jo bli enda mer suicidal enn da man kom? 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg føler det er annerledes på suicidalitet og trang til å skade andre. Ved det siste er jeg absolutt for beltelegging

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å beltelegge en livredd suicidal pasient før moro skyld. Dette er pasienter i en utagerende situasjon som går fysisk til angrep på seg selv, ansatte eller medpasienter.  Før beltelegging blir aktuelt skal trygging, tilstedeværelse, omsorg og holding være forsøkt. 

Anonymkode: 18d69...081

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om å beltelegge en livredd suicidal pasient før moro skyld. Dette er pasienter i en utagerende situasjon som går fysisk til angrep på seg selv, ansatte eller medpasienter.  Før beltelegging blir aktuelt skal trygging, tilstedeværelse, omsorg og holding være forsøkt. 

Anonymkode: 18d69...081

Det er desverre ikke slik det fungerer. Jobbet selv på institusjon i to år fra 2010. Der la de til stadighet folk i belter som en slags straffemetode om de nektet å spise medisinen sin eller var kranglete. Jeg har sett utmattede mennesker som ikke kan løfte sin egen kroppsvekt legges i belter pga kverulering. 

Halvparten av gangene slikt forekom ble det ikke engang skrevet rapport på det, noe som egentlig er ulovlig. 

Det er desverre mye ulovlig belteleggings praksis i Norge. 

Anonymkode: db1ec...2f0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg du varslet. På min institusjon var det sånn jeg beskrev (Og sånn det skal være), hver gang. Og vi jobbet aktivt med å redusere tvangsbruk. Det er ikke en hyggelig situasjon hverken for pas eller ansatte. Og vi var alltid to stykker inne på rommet til pas i belter, som trygget og roet ned. Med legetilsyn innen ti minutter etter belter var på. 

Anonymkode: 18d69...081

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært lagt i belter mange ganger selv når jeg har vært psykotisk og/eller manisk. Noen ganger var det helt nødvendig, andre ganger var det fordi personalet ikke "gadd" å forsøke andre tilnærminger og så på det som lettere å ha full kontroll på meg.

I journalen står det at andre midler var forsøkt først, men det skriver de bare fordi de må. Jeg kom faktisk selv, i bedre perioder, med forslag til tiltak som kunne forsøkes slik at belter kanskje kunne unngås. Dette ble skrevet i journal, men aldri fulgt opp. 

Er glad jeg kom meg ut av psykiatrien, og håper jeg slipper å bli innlagt igjen.

Anonymkode: 7b6a2...3b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok desverre ofte slik at slik avdelingen reder ligger pasienten. Tror mange beltelegginger kunne vært unngått, men summen av måten mennesker blir møtt på og der til manglende kunnskap om hvordan håndtere mennesker som sliter gjør at folk blir sykere og mer utagerende. Man har ikke kommer lenger i psyiatrien enn at folk med ulike diagnoser rangeres ulikt og folk med personlighetsforstyrrelser er i det absolutte bunnsjiktet. Det er for mange husmødre og vikarer i psykiatrien, akkompangert av mye pillebruk og oppbevaring. I Sverige tok de livet av en ung mann på akutten fordi han ble lagt i belter i 1-2 døgn samtidig som han gikk på anti-psykotika noe som førte til blodpropp. Avdelingen slapp selvfølgelig alle konsekvenser og kritikk. I Norge har det vært flere tilfeller hvor folk har tatt livet av seg på avdelingen og de mener de har gjort det de har kunnet. Nei, det har de ikke gjort. De har ikke passet godt nok på, men også i disse tilfellene har konsekvensene uteblitt. De ser på de menneskene som de skal behandle som idioter. Det er det som er hele problemet.

Anonymkode: fa784...38a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pasienten truende til, og i stand til, å skade andre - skal vedkommende selvsagt beltelegges. Man kan ikke få gjøre akkurat som man vil (blant annet å skade andre) selv om man er psykotisk. 

Synes beltebruk får veldig mye kritikk i media. Jeg jobber med psykiatriske pasienter som er skrevet ut av sykehus og overført til kommunene - og der er det veldig mange av de sykeste pasientene som ber meg på sine knær om jeg ikke kan være så snill å beltelegge dem, fordi de er urolige. Fordi de vet at det funker, at det roer dem ned. Hører også ofte pasienter si at de er så glade for at det ble brukt tvang i den og den situasjonen. Klart det har motsatt effekt på mange - men dette med belte og tvang er en nyansert debatt. 

Man skal selvfølgelig ikke beltelegge eller bruke tvang uten at man må, men det trenger ikke nødvendigvis være utelukkende negativt for pasientene heller. Syns ofte slike debatter stiller psykisk helsevern i et for dårlig lys. 

Anonymkode: cbaad...ca5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse former for tvang kan være høyst nødvendig i psykiatrien. Hvis man har en svært utagerende pasient som desperat prøver å skade seg selv, og ikke responderer på andre alternativer så bør man jo legge vedkommende i belter for å avverge en eventuell alvorlig personskade, så fremt dette er siste utvei. Tvangsbruk i psykisk helsevern blir ofte stilt i et dårlig lys, men i enkelte situasjoner er det hensiktsmessig. Er man i akutt alvorlig fare for å begå selvmord er det nødvendig med en innleggelse for å berge pasientens liv, enten pasienten vil eller ei. Man kan ikke la pasienter ta sitt eget liv, eller skade andre fordi det kan være belastende for den enkelte. Man bør ta belastningen det vil medføre med i vurderingen, men det er tross alt viktigere å sørge for at pasienten ikke skader seg selv eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er pasienten truende til, og i stand til, å skade andre - skal vedkommende selvsagt beltelegges. Man kan ikke få gjøre akkurat som man vil (blant annet å skade andre) selv om man er psykotisk. 

Synes beltebruk får veldig mye kritikk i media. Jeg jobber med psykiatriske pasienter som er skrevet ut av sykehus og overført til kommunene - og der er det veldig mange av de sykeste pasientene som ber meg på sine knær om jeg ikke kan være så snill å beltelegge dem, fordi de er urolige. Fordi de vet at det funker, at det roer dem ned. Hører også ofte pasienter si at de er så glade for at det ble brukt tvang i den og den situasjonen. Klart det har motsatt effekt på mange - men dette med belte og tvang er en nyansert debatt. 

Man skal selvfølgelig ikke beltelegge eller bruke tvang uten at man må, men det trenger ikke nødvendigvis være utelukkende negativt for pasientene heller. Syns ofte slike debatter stiller psykisk helsevern i et for dårlig lys. 

Anonymkode: cbaad...ca5

At psykisk syke ber om å bli beltelagt betyr ikke at det er bra for dem å bli beltelagt.... Om en alkoholiker ber på sine knær etter alkohol betyr det ikke at han burde få alkohol

Anonymkode: 8430a...3cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på et sted hvor jeg har vært med å holde fast mennesker som forsøker å skade seg selv og ta livet sitt. Jeg tror muligens jeg synes belte-legging er mer humant enn å holde noen fast. Det er ikke noen ålreit opplevelse hverken for pasient eller personale, at en pasient blir holdt fast mot sin vilje. Får gåsehud bare jeg skriver om dette.

Men basert på mine personlige opplevelser som personale lurer jeg også på om det i enkelte tilfeller vil være mer humant å la dem ta livet av seg, eller hjelpe dem med å gjøre det på verdig vis. For fy faen for et liv de har.

Anonymkode: 2f2cf...1f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man til fare for seg selv eller andre så er det å bli lagt i belter høyst nødvendig for å forhindre fysisk skade.

Anonymkode: d8f76...e46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du man ellers skal gjøre? Ta f.eks en pasient som har opplevd overgrep hele livet; det kan være mer traumatiserende å holde denne personen nede enn å legge dem i belter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
På 11.7.2018 den 20.50, Brimi skrev:

Hva mener du man ellers skal gjøre? Ta f.eks en pasient som har opplevd overgrep hele livet; det kan være mer traumatiserende å holde denne personen nede enn å legge dem i belter.

Jeg vet selv at de få gangene jeg har vært suidical så har jeg trengt ro, trygghet og stabilisering. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At psykisk syke ber om å bli beltelagt betyr ikke at det er bra for dem å bli beltelagt.... Om en alkoholiker ber på sine knær etter alkohol betyr det ikke at han burde få alkohol

Anonymkode: 8430a...3cf

Det kan over hodet ikke sammenlignes 😛 man blir ikke fysisk avhengig av beltelegging. Poenget er at en del pasienter syns det er godt å bli lagt i belte - og er takknemmelig for at det utøves tvang når de ikke kan ta vare på seg selv. Beltelegging og tvang svartmales så til de grader i media - bildet er ikke alltid like svart/hvitt.

Anonymkode: cbaad...ca5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
1 time siden, aell skrev:

Diverse former for tvang kan være høyst nødvendig i psykiatrien. Hvis man har en svært utagerende pasient som desperat prøver å skade seg selv, og ikke responderer på andre alternativer så bør man jo legge vedkommende i belter for å avverge en eventuell alvorlig personskade, så fremt dette er siste utvei. Tvangsbruk i psykisk helsevern blir ofte stilt i et dårlig lys, men i enkelte situasjoner er det hensiktsmessig. Er man i akutt alvorlig fare for å begå selvmord er det nødvendig med en innleggelse for å berge pasientens liv, enten pasienten vil eller ei. Man kan ikke la pasienter ta sitt eget liv, eller skade andre fordi det kan være belastende for den enkelte. Man bør ta belastningen det vil medføre med i vurderingen, men det er tross alt viktigere å sørge for at pasienten ikke skader seg selv eller andre.

Men er ikke psykiatrien opptatt av å bringe trygghet til pasientene? Jeg hadde følt meg alt annet enn trygg om jeg ble bundet fast. Jeg hadde fått panikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Brimi skrev:

Hva mener du man ellers skal gjøre? Ta f.eks en pasient som har opplevd overgrep hele livet; det kan være mer traumatiserende å holde denne personen nede enn å legge dem i belter.

Du har helt rett. Noen synes det er tryggere å komme i belter enn å bli holdt. Har selv blitt holdt lenge og det var mye verre enn å bli lagt i belter. Vet også om flere som synes det samme og de hadde også opplevd overgrep.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jegskulleønskeat skrev:

Men er ikke psykiatrien opptatt av å bringe trygghet til pasientene? Jeg hadde følt meg alt annet enn trygg om jeg ble bundet fast. Jeg hadde fått panikk

Jo, psykiatrien burde få pasientene til å føle seg trygge. Dog er det faktisk viktigere at pasienten overlever, og at andre mennesker ikke blir skadet. Da kan beltelegging være det tryggeste alternativet, selv om det kan føre til betydelig ubehag for pasienten der og da. Alle former for tvang er jo ubehagelig, det er belastende å bli holdt fast, tvangsinnlagt osv. Det er jo en grunn til at det gjøres mot pasientens vilje. Likevel er det viktig å sørge for at pasienten faktisk overlever. Mange vil gjerne være takknemlige for at de ble utsatt for tvangen i ettertid, da de gjerne hadde dødd hvis ikke. Selv er jeg jo glad for at jeg ble tvangsinnlagt. Til tross for at det var belastende å bli dratt med inn i en ambulanse og kjørt til psykiatrisk avdeling, bli fratatt alt jeg hadde på meg, for å deretter bli observert mens jeg satt på et rom som lignet på en fengselscelle (mye "verre" enn vanlige rom på psykiatrisk avdeling). Dog hadde jeg hadde høyst sannsynlig ikke vært her i dag hvis jeg ikke hadde blitt tvangsinnlagt, så jeg er takknemlig for det. Det samme tenker også bekjente som har vært tvangsinnlagt og/eller beltelagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
27 minutter siden, aell skrev:

Jo, psykiatrien burde få pasientene til å føle seg trygge. Dog er det faktisk viktigere at pasienten overlever, og at andre mennesker ikke blir skadet. Da kan beltelegging være det tryggeste alternativet, selv om det kan føre til betydelig ubehag for pasienten der og da. Alle former for tvang er jo ubehagelig, det er belastende å bli holdt fast, tvangsinnlagt osv. Det er jo en grunn til at det gjøres mot pasientens vilje. Likevel er det viktig å sørge for at pasienten faktisk overlever. Mange vil gjerne være takknemlige for at de ble utsatt for tvangen i ettertid, da de gjerne hadde dødd hvis ikke. Selv er jeg jo glad for at jeg ble tvangsinnlagt. Til tross for at det var belastende å bli dratt med inn i en ambulanse og kjørt til psykiatrisk avdeling, bli fratatt alt jeg hadde på meg, for å deretter bli observert mens jeg satt på et rom som lignet på en fengselscelle (mye "verre" enn vanlige rom på psykiatrisk avdeling). Dog hadde jeg hadde høyst sannsynlig ikke vært her i dag hvis jeg ikke hadde blitt tvangsinnlagt, så jeg er takknemlig for det. Det samme tenker også bekjente som har vært tvangsinnlagt og/eller beltelagt. 

Ble du avkledd?😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Ble du avkledd?😱

Nei, ups, der formulerte jeg meg litt kronglete. Ble fratatt jakke, sko, belte, genser, samt mobillader, øreplugger osv.  Fikk ha på meg bukse, sokker og det jeg hadde under genseren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...