Gå til innhold

Lys beige farge i stue


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HI sier RØDE møbler og du vil kombinere med GRØNNE vegger, grunnleggende fargelære? komplimentærkontraster?? At fargen er siste 'alle må ha' betyr ikke at den kan kombineres med alt 😬

Anonymkode: eaac5...37d

Grunnleggende fargelære sier jo nettopp at komplimentærkontraster er fine å bruke sammen da kjære deg ;) 

Rødt og grønt er kjempeflott sammen, og en fin måte å få frem møblene fra veggen. Tror nok du må lære deg litt hva komplimentærkontraster egentlig er, virker som du tror det er noe man bør unngå :p 

Anonymkode: b9607...b93

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Grunnleggende fargelære sier jo nettopp at komplimentærkontraster er fine å bruke sammen da kjære deg ;) 

Rødt og grønt er kjempeflott sammen, og en fin måte å få frem møblene fra veggen. Tror nok du må lære deg litt hva komplimentærkontraster egentlig er, virker som du tror det er noe man bør unngå 😛

Anonymkode: b9607...b93

Komplimentærkontraster brukt som bevisst element for å skape spenning i innredning, ja. Hovedelementene i innredningen i komplimentærkontraster er klassisk grell amatørinredning av folk uten fargeforståelse eller fargesans.

Anonymkode: eaac5...37d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS alle sammen!

Da blir det vanilje/caffelatte :)

 

takk for tilbakemelding alle sammen.

som jeg skrev tidligere er det ikke aktuelt med andre farger i stua: resten av huset er fullt av farger, så da er det viktig at det ikke er for mye farger i det rommet som er i midten. Dessuten har vi nå funnet en tapet som vi skal ha på den ene veggen som matcher med veggfargen. da blir det mer liv i stua :)

 

Og helt tydelig at vi alle har ulike preferanser og at det er avgjørende hvilke referanser vi kobler til de ulike fargene: fargen jeg har valgt ble på 2000tallet da den var populær kalt caffe latte: en kaffedrikk som da var hipt og nytt i Norge. Nå ser jeg noen av dere sier den ser ut som innrøyka rom, da høres det jo ikke positivt ut.... Fargen vi har på veggen nå (en eller annen helt hvit) kan man enten tenke på som lys og fin eller som jeg tenker nå: sykehushvitt... og de grålige hvitfargene som er populære nå tenker jeg på som bare triste, mens andre tenker på dem som freshe og moderne...

Jeg har tidligere bodd i leilighet med elfenben vegger og har egentlig savnet det. Så nå tror jeg at jeg blir fornøyd. dvs jeg MÅ bli fornøyd etter jeg da har brukt så mye tid på å male :)

 

 

 

Anonymkode: e4ed6...e5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS alle sammen!

Da blir det vanilje/caffelatte :)

 

takk for tilbakemelding alle sammen.

som jeg skrev tidligere er det ikke aktuelt med andre farger i stua: resten av huset er fullt av farger, så da er det viktig at det ikke er for mye farger i det rommet som er i midten. Dessuten har vi nå funnet en tapet som vi skal ha på den ene veggen som matcher med veggfargen. da blir det mer liv i stua :)

 

Og helt tydelig at vi alle har ulike preferanser og at det er avgjørende hvilke referanser vi kobler til de ulike fargene: fargen jeg har valgt ble på 2000tallet da den var populær kalt caffe latte: en kaffedrikk som da var hipt og nytt i Norge. Nå ser jeg noen av dere sier den ser ut som innrøyka rom, da høres det jo ikke positivt ut.... Fargen vi har på veggen nå (en eller annen helt hvit) kan man enten tenke på som lys og fin eller som jeg tenker nå: sykehushvitt... og de grålige hvitfargene som er populære nå tenker jeg på som bare triste, mens andre tenker på dem som freshe og moderne...

Jeg har tidligere bodd i leilighet med elfenben vegger og har egentlig savnet det. Så nå tror jeg at jeg blir fornøyd. dvs jeg MÅ bli fornøyd etter jeg da har brukt så mye tid på å male :)

 

 

 

Anonymkode: e4ed6...e5e

Jeg ser du har valgt.. og om ikke - jeg er veldig fornøyd med frostrøyk. Den ee beskrevet som en lun og varm gråtone, ser du ikke vil ha grått - men pga rødt i malingen virker den altså ikke kald. Dessuten - med interiøret du nevner- vil den virke enda lunere/varmere.

Anbefales!

Anonymkode: 3615c...3c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS alle sammen!

Da blir det vanilje/caffelatte :)

 

takk for tilbakemelding alle sammen.

som jeg skrev tidligere er det ikke aktuelt med andre farger i stua: resten av huset er fullt av farger, så da er det viktig at det ikke er for mye farger i det rommet som er i midten. Dessuten har vi nå funnet en tapet som vi skal ha på den ene veggen som matcher med veggfargen. da blir det mer liv i stua :)

 

Og helt tydelig at vi alle har ulike preferanser og at det er avgjørende hvilke referanser vi kobler til de ulike fargene: fargen jeg har valgt ble på 2000tallet da den var populær kalt caffe latte: en kaffedrikk som da var hipt og nytt i Norge. Nå ser jeg noen av dere sier den ser ut som innrøyka rom, da høres det jo ikke positivt ut.... Fargen vi har på veggen nå (en eller annen helt hvit) kan man enten tenke på som lys og fin eller som jeg tenker nå: sykehushvitt... og de grålige hvitfargene som er populære nå tenker jeg på som bare triste, mens andre tenker på dem som freshe og moderne...

Jeg har tidligere bodd i leilighet med elfenben vegger og har egentlig savnet det. Så nå tror jeg at jeg blir fornøyd. dvs jeg MÅ bli fornøyd etter jeg da har brukt så mye tid på å male :)

 

 

 

Anonymkode: e4ed6...e5e

Jeg tror det blir veldig bra. Vi har caffe latte på stua og den ser ren og fin ut, ikke innrøyka  :) Mulig det er fordi vi vasker jevnlig :fnise:

Det er en behagelig farge, ikke hvit, bare behagelig lys. Vi har ikke all verden med vinduer på stua, så en mørkere farge ville gitt et tungt inntrykk.

Men trendnissene får spader bare de hører navnet, løsningen er nok å finne et nytt navn til fargen, da blir den nok hyllet oppi skyene igjen! :nigo:

 

 

Anonymkode: e41ed...3c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

ts igjen...

 

Det gikk ikke så bra...

 

stuable helt grå...! Det stikk motsatte av hva jeg ønsket. det er OK ut der lyset kommer inn, men som sagt er det dårlig belysning og stua ser derfor for det meste grå ut...

 

tror jeg må på malebutikken og kjøpe noen prøver...

 

Det må være farger som er mindre grålige! Forslag?

 

skjønner nå hvorfor man sier hvit og beige er så vanskelig: er veldig avhengig av lyset...

 

enig at grønt er fint, men vi har et annet rom i den fargen, så er ikke aktuelt i stua... 

Anonymkode: e4ed6...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2018 den 4.25, AnonymBruker skrev:

Dessuten har vi nå funnet en tapet som vi skal ha på den ene veggen som matcher med veggfargen. da blir det mer liv i stua :)

Og jeg som akkurat skulle foreslå akkurat dette ;)

Men dumt at ikke fargen ble bra. Kjøp med deg noen prøver, vanskelig å se det hvis ikke. 

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
På 11.7.2018 den 9.21, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er svært positivt at du velger å utelukke grått. :)  "Alt" er jo grått for tiden, og det finnes vel knapt en tristere og mer overbrukt farge. Når det er sagt, så synes jeg heller ikke caffe latte er et særlig sprekt valg. Jeg hadde den fargen på veggene før, men ble utrolig fort lei av den. Caffe latte blir fort litt blass og tafatt i lengden. Dersom jeg skulle ha valgt en lys farge, så ville jeg nok satset på noe helt annet. Det finnes jo utallige farger å velge mellom, og som samtidig er lyse og nedtonede.Forsøk derfor å tenke litt utenfor boksen. Farger er ikke farlige, selv om mange later til å sky det som pesten nå for tiden. Det er enklere å matche farger enn mange tror. :) 

Anonymkode: a69c7...e33

Jeg elsker grått! Har gjort det de 20 siste årene og alt jeg har bodd i har vært grått :) Kuleste fargen! Det har ikke noe med at det er en farge som er in og hipp, digga grått lenge før den kom på moten.

Skal legges til at jeg ikke innreder som i en katalog, de lyse og sarte gråtonene utgår hos meg, alle gråfargene er rene og til dels ganske mørke.

Resten av interiøret er også spesielt nok til at jeg har særpreg og utelukkende min egen stil på alt. Men jeg kommer aldri til å ha noe annet enn grått som farge i huset ❤️  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyanser av hvitt er veldig vanskelig,  det er min erfaring også. Jeg har brukt refleksjon,  den beskrives som grå,  men jeg syntes ikke den er det,  den er mer varm hvit hjemme hos meg. Men den er ikke optimal til eggehvite lister.  

Jotun har en side hvor man kan få fargehjelp. Jeg syntes at de er veldig flinke,  men mulig de har ferie nå. Sjekk evt instagram/Google dagny thurmann-moe. Hun er flink med farger.

Kan det være at fargen du har malt i nå endrer seg når du får på plass møbler, tapet og tekstiler?

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2018 den 9.21, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er svært positivt at du velger å utelukke grått. :)  "Alt" er jo grått for tiden, og det finnes vel knapt en tristere og mer overbrukt farge. Når det er sagt, så synes jeg heller ikke caffe latte er et særlig sprekt valg. Jeg hadde den fargen på veggene før, men ble utrolig fort lei av den. Caffe latte blir fort litt blass og tafatt i lengden. Dersom jeg skulle ha valgt en lys farge, så ville jeg nok satset på noe helt annet. Det finnes jo utallige farger å velge mellom, og som samtidig er lyse og nedtonede.Forsøk derfor å tenke litt utenfor boksen. Farger er ikke farlige, selv om mange later til å sky det som pesten nå for tiden. Det er enklere å matche farger enn mange tror. :) 

Anonymkode: a69c7...e33

100 % enig!!!

Anonymkode: f4c2f...69f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

TS igjen med en liten oppdatering:

vi har vært og hentet prøver og malt på veggen i "problemkroken" (området uten vindu), resultatet er som følger:

  • gammel elfenben (0002): for gul
  • ny elfenben (0202): for grønn
  • bomull: for blågrønn
  • sandbanke: for brun
  • s0505-y10r: gikk også over i grønn

Vi har også skiftet ut til sterkere lyspære, men det går en grense hvor sterkt lys jeg trives med, bare for at veggen ikke skal se grågrønn ut...

det er tydelig at gult er et problem i kroken av stua, det går over i grågrønn.

 

vi er veldig usikre på hvilke andre farger vi nå bør prøve... vi vurderer følgende:

  • benhvit (men jeg tror den også vil bli grågrønn)
  • beholde vanilje der sollyset kommer inn, men male problemkroken eggehvit
  • male hele stua i eggehvit og ha tapet på veggen der det kommer mest sollys
  • eventuelt om jeg må resignere og gå for noen gråaktige farger?
  • andre forslag til farger vi kan prøve? noen forslag?

 

Anonymkode: e4ed6...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har farger i alle rom, mens i stua malte vi Jotun Soft skin. Den oppleves som varm og lys, og skifter litt fargetone med dagslyset. Jeg er veldig fornøyd! Fargen passer godt med rødt, burgunder, grønt, og mørke tresorter. 

Anonymkode: 6d015...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har Washed Linen på stua og er veldig fornøyd! Fargen Space ligner veldig, og er hakket med beige. Anbefales :) Vi har fått mye skryt av fargen, den oppleves som behagelig, varm og lys. Den påvirkes en del av lyset, men blir aldri kald eller for gul. Vil kalle den varmgrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

 

TS igjen med en liten oppdatering:

vi har vært og hentet prøver og malt på veggen i "problemkroken" (området uten vindu), resultatet er som følger:

  • gammel elfenben (0002): for gul
  • ny elfenben (0202): for grønn
  • bomull: for blågrønn
  • sandbanke: for brun
  • s0505-y10r: gikk også over i grønn

Vi har også skiftet ut til sterkere lyspære, men det går en grense hvor sterkt lys jeg trives med, bare for at veggen ikke skal se grågrønn ut...

det er tydelig at gult er et problem i kroken av stua, det går over i grågrønn.

 

vi er veldig usikre på hvilke andre farger vi nå bør prøve... vi vurderer følgende:

  • benhvit (men jeg tror den også vil bli grågrønn)
  • beholde vanilje der sollyset kommer inn, men male problemkroken eggehvit
  • male hele stua i eggehvit og ha tapet på veggen der det kommer mest sollys
  • eventuelt om jeg må resignere og gå for noen gråaktige farger?
  • andre forslag til farger vi kan prøve? noen forslag?

 

Anonymkode: e4ed6...e5e

Jeg ville prøvd tidløs, test en boks å se om den passer :) 

Anonymkode: be0f4...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎07‎.‎2018 den 5.08, AnonymBruker skrev:

Hei

 

ts igjen...

 

Det gikk ikke så bra...

 

stuable helt grå...! Det stikk motsatte av hva jeg ønsket. det er OK ut der lyset kommer inn, men som sagt er det dårlig belysning og stua ser derfor for det meste grå ut...

 

tror jeg må på malebutikken og kjøpe noen prøver...

 

Det må være farger som er mindre grålige! Forslag?

 

skjønner nå hvorfor man sier hvit og beige er så vanskelig: er veldig avhengig av lyset...

 

enig at grønt er fint, men vi har et annet rom i den fargen, så er ikke aktuelt i stua... 

Anonymkode: e4ed6...e5e

Jeg kjøpte sikkert flere titalls prøvbokser i sin tid og prøvde på veggene til samboeren min rev seg i håret. Den jeg landet på heter "Skagen" (Jotun sitt fargekart) og den har jeg vært trofast mot siden. Den ser aldri grå ut uansett lys (Litt rødt i den) og heller ikke gul (Som i "innrøkt" :(). Har hatt den i snart 15 år og føler at jeg aldri finner en finere lys farge som passer til det meste uten å bli helt anonym og for hvit. Altså den perfekte "greige" etter mitt syn. Har faktisk brukt den utenpå huset også og selv i det mer intense lyset ute er den fin og diskret til alle årstider. (Hadde tidligere en lys grå som så ekkelt lyseblå ut om vinteren og "pissgul" ut om sommeren). 

Husk også at det tar litt tid før fargen har tørket helt og får "satt seg" selv om den er både støvtørr og overmalbar etter noen timer. Den egentlige fargen ser du ikke før etter en uke eller to så kanskje du bør vente litt før du maler på nytt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Husk at du må ha to strøk før du ser fargen slik den blir. Mal samme farge flere steder i rommet og la den hvile noen dager så du blir vant med den gjennom døgnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Duff skrev:

Husk at du må ha to strøk før du ser fargen slik den blir. Mal samme farge flere steder i rommet og la den hvile noen dager så du blir vant med den gjennom døgnet. 

Og så tar det som sagt litt tid før fargen "setter seg" selv om malingen i seg selv er tørr. Da vi kom hjem sent en kveld etter da å ha bestemt oss for å investere i maler og noen titalls liter maling med fargen "Skagen" så alle veggene for mørke ut i tillegg til at det så ut som det lå et lillaskjær over det hele. Vi pustet med magen og tenkte å gi det to uker. Nå har det gått seks år og fargen kommer vi nok aldri til å bytte ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit base er rent hvitt uten skjær av andre farger.

Anonymkode: 4f3c5...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen..

fint med så mange tilbakemeldinger:)

11 hours ago, Duff said:

Husk at du må ha to strøk før du ser fargen slik den blir. Mal samme farge flere steder i rommet og la den hvile noen dager så du blir vant med den gjennom døgnet. 

det er utrolig hva man kan bli vant med, men akkurat grågrønn vil jeg nok aldri sette pris på :) vi har også fått andre på besøk for å få dem til å se på fargen med nye øyne: alle synes fargen er kvalmende å se på, uff...

13 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har farger i alle rom, mens i stua malte vi Jotun Soft skin. Den oppleves som varm og lys, og skifter litt fargetone med dagslyset. Jeg er veldig fornøyd! Fargen passer godt med rødt, burgunder, grønt, og mørke tresorter. 

Anonymkode: 6d015...27c

Takk for tips, har fått råd hos en av Jotuns eksperter og hun foreslå også denne fargen! Selv om samboer selvsagt blir skeptisk med en gang noe beskrives som en rosafarge skal jeg kjøpe en prøve!

 

kunne imidlertid tenkt meg en kontrastvegg til denne fargen, noen forslag?

Anonymkode: e4ed6...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...