Gå til innhold

Legging av barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når mener dere det er normalt å bare kunne si natta på sengekanten, så sovner barnet etter du har gått fra soverommet? 

6åringen her må man fortsatt legge seg med i sengen, og ligge ved siden av til han sover. begynner å føle at han begynner å bli stor for dette. 

Anonymkode: 64ee0...8fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har begge ungene vært sånn helt fra de var 6 mnd gamle. Vi har aldri bysset og lullet de i seng. Men da de var små, så lot vi de få sovne inntil oss i sofaen eller lignende, også bar vi de i seng. Så flytta vi de, lå hos de et par netter, før de sovnet av seg selv etter det. 

Skrevet

Eldste min kunne jeg legge på den måten kort etter to-årsdagen, mellomste var nesten fem. 

Minste ligger an til å trenge endel mer enn eldste, og er rundt to nå. 

Jeg vil tro det varierer med barnas behov. Vi har latt ungene styre, men det gjelder å prøve. Det tar gjerne lenger tid før de sovner i starten. 

Med en på seks år ville jeg lest litt eller sunget, pratet litt også sagt at han eller hun kan få lese/bla litt i tegneserier på egen hånd en stund. Og mamma/pappa er på kjøkkenet og rydder, bare rop. 

Også kommet inn i døra ved rop og sagt nei til å sitte ned eller lese mer men vennlig sagt at vi er her, vi hører deg, evt gitt beskjed om å slå av lyset og nå skal du sove. 

Vi har hatt døren åpen, tv på, pratet sammen, pratet i telefon, på med oppvaskmaskin og de har hørt alle lydene godt, og det virker som om det har hjulpet. 

Men fasiten for ditt barn, den er det du som finner. Lykke til :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det varierer nok veldig. Med en seksåring ville jeg jobbet med det, iom at det kan jo være barnet skal overnatte borte hos venner etterhvert blant annet. 

Anonymkode: 72dba...11b

AnonymBruker
Skrevet

Takk alle! 

Ja, varierer jo selvfølgelig veldig. Vi hadde en periode hvor vi overnattet borte på besøk hele familien. Da hadde han nettopp fått et belønningssystem for å bidra litt hjemme for noen ekstra stjerner og aktiviteter. Da lurte vi inn dette som en «oppgave» og han sovnet av seg selv tre dager på rad. Men så var nok ikke vi like flinke og det sklei ut. 

Vi forsøke nå i dag, men han kom etter en liten stund, fikk ikke sove. Vi fortalte at han måtte forsøke å sove, vi var rett utenfor etcetc. Så tar det ca 15 min før han bokstavelig talt hylgråter og nå er samboer hos han. 

Men, fint å øve i sommer når vi alle har litt mer tid og litt mindre stress rundt oss. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte å jobbe med det da han var 4. Tror det tok et par mnd. :)

Anonymkode: bfdcf...797

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde sånt belønningssystem du nevnte over her. Det hjalp oss utrolig mye.

Anonymkode: bfdcf...797

AnonymBruker
Skrevet

Han er helt klart for stor til sånt. Mine har sovnet selv fra de var mellom 2 og 4 mnd gamle.

Anonymkode: 8f498...114

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når mener dere det er normalt å bare kunne si natta på sengekanten, så sovner barnet etter du har gått fra soverommet? 

6åringen her må man fortsatt legge seg med i sengen, og ligge ved siden av til han sover. begynner å føle at han begynner å bli stor for dette. 

Min på 3 fikser det. Det er så individuelt fra barn til barn, men i noen tilfeller har det med hva foreldrene gjør so: får barnet til å bli avhengige av det.

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er helt klart for stor til sånt. Mine har sovnet selv fra de var mellom 2 og 4 mnd gamle.

Det er så individuelt,du kan ikke bestemme at det er for tidlig for Ts barn. Av mine fire har to sovnet av seg selv fra bittesmå,en fra hun var 1,5 og yngste på 2 er langt unna å klare å sovne selv. 

Anonymkode: 19181...002

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

🙄

Anonymkode: c6055...9b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så individuelt,du kan ikke bestemme at det er for tidlig for Ts barn. Av mine fire har to sovnet av seg selv fra bittesmå,en fra hun var 1,5 og yngste på 2 er langt unna å klare å sovne selv. 

Anonymkode: 19181...002

Jeg bestemmer ingenting, ts må gjerne ligge der sammen med ungen til han er myndig for min del. Jeg MENER en 6åring burde klare å sovne selv.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🙄

Anonymkode: c6055...9b9

😗

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg bestemmer ingenting, ts må gjerne ligge der sammen med ungen til han er myndig for min del. Jeg MENER en 6åring burde klare å sovne selv.

Du kan mene hva du vil, men noen barn er ekstremt mørkeredd eller sliter med mareritt. Men du hadde bare stengt døren du da?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, BearMama skrev:

Du kan mene hva du vil, men noen barn er ekstremt mørkeredd eller sliter med mareritt. Men du hadde bare stengt døren du da?

Jeg mener at man starter avvenningen lenge før skolestart, og evt utreder barnet hvis det sliter såpass. Likevel mener jeg mest at foreldrene i 80% av tilfellene har lagt opp til dette selv. Noe mer du lurer på?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan absolutt være med på at det er foreldrene i dette tilfellet. Jeg er stemor til barnet, uten barn selv. Syns det er godt å få litt råd her når det er nødvendig. 

Far og jeg er enige om oppvekst og alt rundt, bortsett fra at vi også selvsagt prøver  oss frem for å få det til å fungere. Vi vet at barnet sover i sengen med mor hjemme. Og at vi fra start avvente barnet med det hos far også når jeg kom inn i bildet og han var 3år. Så vi mener vel nå at det er på tide å få han til å sovne selv. Men så vil det nok kanskje bli en ekstra prøvelse når mor kjører andre regler. 

Tusen takk for gode råd alle! 

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at man starter avvenningen lenge før skolestart, og evt utreder barnet hvis det sliter såpass. Likevel mener jeg mest at foreldrene i 80% av tilfellene har lagt opp til dette selv. Noe mer du lurer på?

Utreder barnet for å være mørkeredd eller være litt engstelig om natten? Er du seriøs nå?

Skrevet

Jeg har aldri ligget ved siden av barna til de har sovnet, så vet ikke hvor gamle de som er vant med det bør være når de slutter med det.

Men tenker det bør være en overgang fra å ligge oppi senga til de sovner og til å bare si natta og gå ut av rommet. Snakk med barnet og si at det må lære seg å sovne selv, gjerne innfør belønningssystem med klistremerker. Sitt på sengekanten og snakk litt om dagen som har vært og tanker barnet har (mange gode samtaler finner sted i ei sånn stund), les ei bok, syng en nattasang. La gjerne døra stå på en gløtt hvis barnet synes det er skummelt å være alene før det sovner.

(jeg har aldri bare puttet barna i senga, sagt natta og gått ut av rommet. Har alltid hatt kveldsrituale med samtale, lesing og nattasang) 

Skrevet

Vi startet å jobbe med det for noen uker siden. Vi gikk fra å ligge til å sitte, så satt vi på en stol innenfor døra, så stol utenfor. Nå kan vi si natta og gi kos og gjøre andre ting. Men døra må stå åpen. Det var en kamp de første dagene når vi flyttet oss. Her fungerte det å synge en nattasang feks, men vår er kun 3 år. Mulig det blir anderledes med større barn

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, BearMama skrev:

Utreder barnet for å være mørkeredd eller være litt engstelig om natten? Er du seriøs nå?

Dønn seriøs. Hvis et barn i hele sitt 6årige liv har slitt med å sove selv er det på tide med en utredning av noe slag. Men du bjørnemor må gjerne fortsette å sove sammen med ungene til de blir voksne.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...