Gå til innhold

- Det største krakket i vår livstid er på vei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Villa2000 skrev:

 

Det er da jeg lurer på hvilke signaler man ser når bedrifter ansetter folk fortløpende i et rasende tempo og oppdragene hoper seg opp fordi man klarer ikke å ta unna alt.
Hva var det da du så? Det er jo veldig greit å vite dette slik at vi som ikke har peiling kan se etter de samme tegnene og at jeg da kan varsle min sjef neste gang om at "Hei! Nå er det en nedgangstid på vei" Bare se på følgende: blablabla", samt være litt forberedt på dette privat.

Det var mange små ting, men i all hovedsak var det at firmaet i månedene før krisen opplevde at flere avtaler ble kansellert på kort varsel, og store endringer i arbeidsmengde.

Jeg vil tro at de som var ansatt i de ulike konsulentfirmaene opplevde det annerledes enn de som gikk i fast rotasjon, i og med at det var disse som merket endringene først.

Anonymkode: bed22...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da oppdragene her begynte å bli kansellert så var vi godt i gang med nedgangen. Den var da et faktum. Starten på nedgangen her var at vi fikk beskjed om å stoppe inntak av nytt personell av kunden da det var endringer på gang.

Før den beskjeden så var det absolutt ingen tegn som vi så som tydet på vi nærmet oss en nedgang. Er mulig det satt noen lenger inne i organisasjonen hos kunden som så dette men jeg tror dette var meget kort tid på forhånd.

Det du snakker om er en effekt av nedgangen og ikke varsler om at en nedgang er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Villa2000 skrev:

Jeg ser ikke helt forskjellen må jeg være ærlig. Hvilke små signaler var det dere så som ingen andre i verden så? Her hos oss i et større oljefirma så ble det mannet opp over en lav sko! Vi nærmest skreik etter folk og justerte arealer for å få plass til flest mulig kontorplasser. EN måned etterpå så er det full stopp og ca en måned etter det så begynner kunden å ta fra oss oppdrag!

Jeg vil påstå at det var ikke en kjeft her som så at dette kom. Jeg hørte ihvertfall ingenting om det og vi hadde antennen ganske langt ute vil jeg påstå.

Det er da jeg lurer på hvilke signaler man ser når bedrifter ansetter folk fortløpende i et rasende tempo og oppdragene hoper seg opp fordi man klarer ikke å ta unna alt.
Hva var det da du så? Det er jo veldig greit å vite dette slik at vi som ikke har peiling kan se etter de samme tegnene og at jeg da kan varsle min sjef neste gang om at "Hei! Nå er det en nedgangstid på vei" Bare se på følgende: blablabla", samt være litt forberedt på dette privat.

Det er greit at du ikke ønsker å lytte til "ekspertpanelet". Det er klart det er forskjell på kompetanse hos ulike rådgivere, og det er jo uansett selvfølgelig ingen garanti. Det er ingen som kan fortelle deg helt sikkert om jobbsikkerhet eller avkastningen på aksjene dine 5-10 år fremover. Hadde man kunnet gi slike råd med 100% sikkerhet, så hadde jo enhver kunnet bli rik, men sånn er det selvfølgelig ikke. Man har mange råd, som i noen tilfeller er motstridende, og så må man selv velge hvordan man vil forholde seg til dem.

Når det er sagt, så viser det seg jo at det kommer et krakk eller kraftig økonomisk nedgang med (u)jevne mellomrom, så å stikke fingrene i høre og ikke lytte til noen er nok neppe så lurt det heller, selv om man ikke behøver å alltid være krakknisse. 

Det du nevner konkret blir jo trukket frem av mange økonomer som faresignaler i seg selv. Selv om det der og da er digg å måtte ansette mange og utvide virksomheten for å kunne ta unna alle oppdrag, så har perioder der det går ekstremt bra vist seg å være bobler, dvs. at det kan komme en kraftig nedgang i etterkant. Det er ikke alltid at den kommer, og ingen kan garantere for når, men det er likevel bedriftsøkonomisk lite lurt å ikke ta høyde for nedgangstider. 

Anonymkode: 94027...696

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Villa2000 skrev:

Da oppdragene her begynte å bli kansellert så var vi godt i gang med nedgangen. Den var da et faktum. Starten på nedgangen her var at vi fikk beskjed om å stoppe inntak av nytt personell av kunden da det var endringer på gang.

Før den beskjeden så var det absolutt ingen tegn som vi så som tydet på vi nærmet oss en nedgang. Er mulig det satt noen lenger inne i organisasjonen hos kunden som så dette men jeg tror dette var meget kort tid på forhånd.

Det du snakker om er en effekt av nedgangen og ikke varsler om at en nedgang er på vei.

Det kan man sikkert si i etterpåklokskapens navn, men dette var altså før krisen var et faktum, og de regnet med at sirusjonen ble stabilisert i løpet av kort tid.

Anonymkode: bed22...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er greit at du ikke ønsker å lytte til "ekspertpanelet". Det er klart det er forskjell på kompetanse hos ulike rådgivere, og det er jo uansett selvfølgelig ingen garanti. Det er ingen som kan fortelle deg helt sikkert om jobbsikkerhet eller avkastningen på aksjene dine 5-10 år fremover. Hadde man kunnet gi slike råd med 100% sikkerhet, så hadde jo enhver kunnet bli rik, men sånn er det selvfølgelig ikke. Man har mange råd, som i noen tilfeller er motstridende, og så må man selv velge hvordan man vil forholde seg til dem.

Når det er sagt, så viser det seg jo at det kommer et krakk eller kraftig økonomisk nedgang med (u)jevne mellomrom, så å stikke fingrene i høre og ikke lytte til noen er nok neppe så lurt det heller, selv om man ikke behøver å alltid være krakknisse. 

Det du nevner konkret blir jo trukket frem av mange økonomer som faresignaler i seg selv. Selv om det der og da er digg å måtte ansette mange og utvide virksomheten for å kunne ta unna alle oppdrag, så har perioder der det går ekstremt bra vist seg å være bobler, dvs. at det kan komme en kraftig nedgang i etterkant. Det er ikke alltid at den kommer, og ingen kan garantere for når, men det er likevel bedriftsøkonomisk lite lurt å ikke ta høyde for nedgangstider. 

Anonymkode: 94027...696

Men det du snakker om er jo helt greit. Vi er jo egentlig enige. Ingen kan si når det kommer men alle kan si at det kommer. Økonomien går opp og ned og nrå det skjer er mer eller mindre vilkårlig. Den kan komme rett etter en boost eller kanskje lenge etter en boost eller ....tja....en eller annen gang.

Det som plager meg litt er at etter man har sagt i 12 år at NÅ kommer det en nedgang, og når den plutselig slår til så er man et geni og en spåmann! Det er jo bare tull. man glemmer liksom at man tok feil i årevis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, dere er ikke noe bedre en disse ekspertene, eller jeg mener spekulantene.. ingen vet noen ting, det smeller plutselig uten forvarsel... Som det alltid har gjort!

Anonymkode: b67ff...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg flytter hver mnd. minst 15k til friske aksjekjøp. Lykke til alle krakknisser:-)

Anonymkode: 43d7e...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flytter hver mnd. minst 15k til friske aksjekjøp. Lykke til alle krakknisser:-)

Anonymkode: 43d7e...0ed

Hva er et friskt aksjekjøp?

Anonymkode: e20ed...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt vi kommer til å oppleve i vår livstid fra nå og til vi dør, er også på vei. Så et av de krakkene som kommer fra nå og fremover vil være det største jeg opplever.

Fyren har helt rett:fnise:

Anonymkode: 4463d...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Gullik skrev:

Hehe, ja ikke sant. Det morsomste er jo de som i ti år sittet på gjerdet og ventet på det store boligkrakket før de kjøper seg hus/leilighet. Det er bare det at selv om det kommer et skrell som senker prisene 30-40 prosent, så har prisene steget MYE mer enn det på disse ti årene. Slik at det fortsatt kommer til å være dyrere enn for ti år siden.

Jeg har en bekjent som solgte sin leilighet på 90kvm på Torshov i 2013 fordi han ville ikke ha gjeld når det blir boligkrakk. Han satt igjen med en pen sum og hadde planer om å «shoppe» boliger med det under boligkrakket. Boligprisene i Oslo skulle uansett ikke stige mer enn det den gjorde i 2014. Han anbefalte meg å gjøre det samme, og jeg var dum som ikke tok sjangsen.

Nå har det gått 5år og han venter fortsatt. Egenkapitalen hadde han brukt opp på tull😂

Anonymkode: 13725...330

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flytter hver mnd. minst 15k til friske aksjekjøp. Lykke til alle krakknisser:-)

Anonymkode: 43d7e...0ed

Hvilken sparestrategi har du? Faste fond langsiktig perspektiv ? Enkeltsksjer kortsiktig ?

Anonymkode: 68d39...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...