Gå til innhold

- Det største krakket i vår livstid er på vei


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kaller det kunnskapsløshet når noen sier "jeg blir ikke påvirket av et krakk, for jeg har fastrente".

Det blir som å si at "jeg blir ikke påvirket av at huset mitt brenner ned, for jeg har forsikring".  Det er en veldig arrogant holdning.

De med fastrente blir også påvirket av et krakk,selv om det er på en annen måte enn de med flytende rente gjør.

Si for eksempel at Arne har fastrente på lånet sitt.  Det kommer et krakk, og Arne føler seg trygg.  Men så mister Arne jobben fordi bedriften der han jobber går konkurs,, han får ikke avdragsfrihet på lånet, alle husholdningsartikler blir dyrere, strømmen blir dyrere, og til slutt klarer ikke Arne betjene boliglånet sitt lenger.

Han har fastrente men blir kraftig påvirket av krakket likevel.

Petter har ikke fastrente, og når renten stiger, det blir dyrere å leve blir han bekymret.  Men Petters bedrift klarer å beholde alle ansatte, og med mye strev og slit klarer Petter å beholde boligen til tross for krakket.

Kort sagt, fastrente er en forsikring, men den redder en ikke fra andre konsekvenser av et krakk, og det er kunnskapsløst å tro noe annet.

 

Anonymkode: bed22...2e2

Ok, da er vi jo faktisk enige. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kaller det kunnskapsløshet når noen sier "jeg blir ikke påvirket av et krakk, for jeg har fastrente".

Det blir som å si at "jeg blir ikke påvirket av at huset mitt brenner ned, for jeg har forsikring".  Det er en veldig arrogant holdning.

De med fastrente blir også påvirket av et krakk,selv om det er på en annen måte enn de med flytende rente gjør.

Si for eksempel at Arne har fastrente på lånet sitt.  Det kommer et krakk, og Arne føler seg trygg.  Men så mister Arne jobben fordi bedriften der han jobber går konkurs,, han får ikke avdragsfrihet på lånet, alle husholdningsartikler blir dyrere, strømmen blir dyrere, og til slutt klarer ikke Arne betjene boliglånet sitt lenger.

Han har fastrente men blir kraftig påvirket av krakket likevel.

Petter har ikke fastrente, og når renten stiger, det blir dyrere å leve blir han bekymret.  Men Petters bedrift klarer å beholde alle ansatte, og med mye strev og slit klarer Petter å beholde boligen til tross for krakket.

Kort sagt, fastrente er en forsikring, men den redder en ikke fra andre konsekvenser av et krakk, og det er kunnskapsløst å tro noe annet.

 

Anonymkode: bed22...2e2

Ok, men hva med alle de som jobber i det offentlige - de blir jo ikke arbeidsledige med en gang, ihvertfall ikke i helsevesenet hvor bemanningen allerede er skåret ned til margen. Lærere vil også fortsatt trengs. Politi. Disse yrkesgruppene tenker jeg er mindre utsatt for et krakk, forutsatt at de har fornuftig økonomi og lite lån ellers og gjerne med bundet rente 

Anonymkode: 68d39...3c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gullik skrev:

Det kommer hvert 7 år, i snitt, vi er allerede flere år på overtid. Det er ikke å være pessimist . Det er å være realist. 

Anonymkode: 68d39...3c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg ser det er mange som krangler om rentenivåer. Den potensielle, fremtidige økonomiske krisen handler om så mye mer enn hvilken rente du har på lånet ditt og hvor høy rente du kan tåle. Slike betraktninger forutsetter at banksystemet vi kjenner til i dag forblir som før, bare med fare for litt kortsiktig turbulens (volatilitet). Den potensielle faren er så mye mye mer omfattende enn bare høyere renter og ellers status quo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men hva med alle de som jobber i det offentlige - de blir jo ikke arbeidsledige med en gang, ihvertfall ikke i helsevesenet hvor bemanningen allerede er skåret ned til margen. Lærere vil også fortsatt trengs. Politi. Disse yrkesgruppene tenker jeg er mindre utsatt for et krakk, forutsatt at de har fornuftig økonomi og lite lån ellers og gjerne med bundet rente 

Anonymkode: 68d39...3c0

Noen er mer sikre enn andre når det kommer til oppsigelser, og ansatte i stat og kommune er av disse, men det kan komme til at disse må godta reduksjon i lønn for å kunne fortsette i jobben sin, og vil bli påvirket på den måten.

Anonymkode: bed22...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer hvert 7 år, i snitt, vi er allerede flere år på overtid. Det er ikke å være pessimist . Det er å være realist. 

Anonymkode: 68d39...3c0

Kanskje i Norge... I USA er det langt lenger mellom krakkene enn 7 år. Hvis krakk er fall på 40%, så har vi bare hatt firr krakk de siste 100 årene: 1929-1932, 1973-1974, 2000-2002 og 2007 til 2009.

Anonymkode: f38a4...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje i Norge... I USA er det langt lenger mellom krakkene enn 7 år. Hvis krakk er fall på 40%, så har vi bare hatt firr krakk de siste 100 årene: 1929-1932, 1973-1974, 2000-2002 og 2007 til 2009.

Anonymkode: f38a4...035

Jeg skal spare alt jeg er god for, og når krakket kommer skal jeg inn på markedet!

Anonymkode: 68d39...3c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Overrasket skrev:

Jeg ser det er mange som krangler om rentenivåer. Den potensielle, fremtidige økonomiske krisen handler om så mye mer enn hvilken rente du har på lånet ditt og hvor høy rente du kan tåle. Slike betraktninger forutsetter at banksystemet vi kjenner til i dag forblir som før, bare med fare for litt kortsiktig turbulens (volatilitet). Den potensielle faren er så mye mye mer omfattende enn bare høyere renter og ellers status quo. 

Men hva mener du med det???

Anonymkode: 68d39...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men hva mener du med det???

Anonymkode: 68d39...3c0

At å koke den potensielle økonomiske krisen vi kan ha foran oss ned til et en diskusjon om faste, flytende, høye eller lave renter er en grov forenkling, og folk på begge sider av den debatten ser ikke skogen for bare trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Overrasket skrev:

At å koke den potensielle økonomiske krisen vi kan ha foran oss ned til et en diskusjon om faste, flytende, høye eller lave renter er en grov forenkling, og folk på begge sider av den debatten ser ikke skogen for bare trær.

Men hva betyr denne krisen for «vanlige» folk, de med middels inntekt, studenten, barnefamilien, de middelaldrende med barn på vei ut av redet, de eldre, pensjonistene ? De med lite og mye boliglån ? Og hva med de som lever på stønader fra NAV? 

Anonymkode: 68d39...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva betyr denne krisen for «vanlige» folk, de med middels inntekt, studenten, barnefamilien, de middelaldrende med barn på vei ut av redet, de eldre, pensjonistene ? De med lite og mye boliglån ? Og hva med de som lever på stønader fra NAV? 

Anonymkode: 68d39...3c0

De får nok sitt, men flere havner nok på sosialen. Blir som på 1908 tallet.  Fattigdommen blomstrer og flere og flere må bo sammen.

Anonymkode: 8e414...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel bare noen små korreksjoner foreløpig :) 

Anonymkode: e20ed...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter vaffal stille i båten, på gjerdet med is i magen :) 

Anonymkode: e20ed...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir meg uansett faen i hele krakket-

Anonymkode: 4463d...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er litt usikker på om jeg synes det er underholdende eller bare plagsomt med slike "spåmenn" som driver å prater som om dem vet hva som kommer til å skje i morgen.

Har en del venner også som også tror dem har evner utenom det vanlige og lurer på hvorfor ikke alle blir superimponerte når dem slenger ut uttrykk som "Boligrenta kommer til å gå opp....bare vent og se!", eller "Nå kommer boligprisene til å gå i dass.....bare vent og se!" eller kanskje min aller største favoritt. "Klart jeg forsto at oljekrakket kom, det måtte jo bare skje!"

Annehver dag så er det en eller annen nisse i E24 som sier at nå FYKER boligprisene til værs eller at dem går til bunns alt etter dagsformen. Jeg for min del blir ikke imponert. Synes det er bedre at dem holder kjeft. Det er for meg langt mer nyttig når meglere rapporterer om faktiske omsetning av boliger.

Jeg hører mange som gnåler om at "Nå er det ikke lenge før renta stiger!!" WOW! Er det sant!!!??? Jeg mener....den er på 2% så sannsynligheten for at den vil stige er jo rimelig stor. Den kan jo snaut gå lavere. Når det vil skje er det vel bare norges bank som vet. De andre kan ta seg en pære.

Det som er merkelig med oljekrakket er at i det det skjedde så var det ingen som visste noenting (kanskje bortsett fra ekspertpanelet her på KG). Underveis så løp alle rundt og beroliget seg selv og andre med at dette visste dem selfølgelig at ville komme, men det var bare en "justering". Når det viste seg å gå skikkelig til helvete så ble hele gjengen virkelig tatt rotta på men tror du faen ikke at de aller fleste står frem og påstår at dem visste at dette ville komme!? Slikt irriterer meg litt.

Nå står den samme gjengen her og prøver å overbevise meg om at oljen aldri kommer til å stige til samme kosten som sist og at vi aldri kommer til å se slike gylne tider igjen som vi hadde. HVA FAEN VET DEM OM DET!? Det er jo bare piss!? Dem vet jo ingenting som helst. Jeg kan gå med på at jeg tviler på det, men jeg har jo ingen ide om hvor høyt oljen vil stige eller hvordan aktivitetesnivået vil være om 4-5 år.

Folk ønsker oftest å fremstå som om dem har peiling, men for min del så føler jeg bare dem driter seg ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Villa2000 skrev:

Har en del venner også som også tror dem har evner utenom det vanlige og lurer på hvorfor ikke alle blir superimponerte når dem slenger ut uttrykk som "Boligrenta kommer til å gå opp....bare vent og se!", eller "Nå kommer boligprisene til å gå i dass.....bare vent og se!" eller kanskje min aller største favoritt. "Klart jeg forsto at oljekrakket kom, det måtte jo bare skje!"

Hehe, ja ikke sant. Det morsomste er jo de som i ti år sittet på gjerdet og ventet på det store boligkrakket før de kjøper seg hus/leilighet. Det er bare det at selv om det kommer et skrell som senker prisene 30-40 prosent, så har prisene steget MYE mer enn det på disse ti årene. Slik at det fortsatt kommer til å være dyrere enn for ti år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Villa2000 skrev:

 

Det som er merkelig med oljekrakket er at i det det skjedde så var det ingen som visste noenting (kanskje bortsett fra ekspertpanelet her på KG). Underveis så løp alle rundt og beroliget seg selv og andre med at dette visste dem selfølgelig at ville komme, men det var bare en "justering". Når det viste seg å gå skikkelig til helvete så ble hele gjengen virkelig tatt rotta på men tror du faen ikke at de aller fleste står frem og påstår at dem visste at dette ville komme!? Slikt irriterer meg litt.

 

Det er stor forskjell på det du skriver her, og min realitet.

Vi var av dem som ble rammet av oljekrakket.  Vi visste ikke at det kom, det gjorde ingen, men vi var redde for det på grunn av små signaler om at en nedgangstid var på trappene, og vi gjorde noen justeringer i tilfelle det skulle slå til.   Da vi tok våre forholdsregler før krisen var et faktum, fikk vi høre at vi var katastrofetenkere, i etterkant fikk vi høre av de samme at det var irriterende at vi lot som om vi visste at det kom.

Nei, vi visste ikke, men vi fryktet det, og  de små forholdsreglene vi tok på grunn av det var nok til å redde huset.

 

Slik er det nå også.  Jeg vet ikke at et krakk er på trappene, men på grunn av diverse faktorer er jeg er redd for det, og jeg velger å ta mine forholdsregler i tilfelle det kommer.

Anonymkode: bed22...2e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er stor forskjell på det du skriver her, og min realitet.

Vi var av dem som ble rammet av oljekrakket.  Vi visste ikke at det kom, det gjorde ingen, men vi var redde for det på grunn av små signaler om at en nedgangstid var på trappene, og vi gjorde noen justeringer i tilfelle det skulle slå til.   Da vi tok våre forholdsregler før krisen var et faktum, fikk vi høre at vi var katastrofetenkere, i etterkant fikk vi høre av de samme at det var irriterende at vi lot som om vi visste at det kom.

Nei, vi visste ikke, men vi fryktet det, og  de små forholdsreglene vi tok på grunn av det var nok til å redde huset.

 

Slik er det nå også.  Jeg vet ikke at et krakk er på trappene, men på grunn av diverse faktorer er jeg er redd for det, og jeg velger å ta mine forholdsregler i tilfelle det kommer.

Anonymkode: bed22...2e2

Jeg ser ikke helt forskjellen må jeg være ærlig. Hvilke små signaler var det dere så som ingen andre i verden så? Her hos oss i et større oljefirma så ble det mannet opp over en lav sko! Vi nærmest skreik etter folk og justerte arealer for å få plass til flest mulig kontorplasser. EN måned etterpå så er det full stopp og ca en måned etter det så begynner kunden å ta fra oss oppdrag!

Jeg vil påstå at det var ikke en kjeft her som så at dette kom. Jeg hørte ihvertfall ingenting om det og vi hadde antennen ganske langt ute vil jeg påstå.

Det er da jeg lurer på hvilke signaler man ser når bedrifter ansetter folk fortløpende i et rasende tempo og oppdragene hoper seg opp fordi man klarer ikke å ta unna alt.
Hva var det da du så? Det er jo veldig greit å vite dette slik at vi som ikke har peiling kan se etter de samme tegnene og at jeg da kan varsle min sjef neste gang om at "Hei! Nå er det en nedgangstid på vei" Bare se på følgende: blablabla", samt være litt forberedt på dette privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...